Gå til innhold

Årets største-historien om et uhell.


Terje Bendiksby

Anbefalte innlegg

I går tok jeg årets største fangst , meg selv. Det var meldt vind på kanten av hva tørrfluefiske tillater. Forholdene var vanskelig og da jeg dro opp flua for et kast , kom  en kastevind. De var meldt opptil 12m. Pang sa det i solbrillene  og en elk har caddis krok 8 satt som støpt i øyebrynet.  En ekte homo sapiens trutta fangst, 6x fortom, 85 kilo.  Klasse fire stang. Årsbeste.

Mange forsøk på å få ut flua mislykkes. Så det bar det 4 km på beina og 8 km til sykkel og  10mil i bil  til legevakta / sykehus. Etter diverse forsøk fra legen, var det ingen  annen mulighet  enn å operere den ut. Som dessert ble det  en stivkrampesprøyte . 
Jeg har i alle år alltid brukt hatt  og solbriller når jeg fisker og denne gangen var det gull.
Uansett, en historie vi tok med humor . At fluen skulle klare og passere hattebremmen og treffe øyenbrynet , anser  jeg vel som mindre enn at jeg tar lottopotten. 
PS flue overlevde og  er klar til nye turer.

IMG_6060.jpeg

IMG_6059.jpeg

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff...

Dette viser hvor enormt viktig det er med litt 'sikkerhetsutstyr' noe jeg selv er alt for sløv på å bruke. "Heldigvis" så har jeg såpass dårlig syn at jeg må bruke briller og på den måten beskytter øynene. Forhåpentligvis er dette noe som skjer kun en gang med max uflaks og er noe hverken du, jeg eller andre her inne trenger å oppleve igjen.

Håper det gror greit. Flott at flua overlevde, for nå har du om ikke annet konstatert at den i hvert fall kroker dypt 🥴

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt det der.

For mange år siden var jeg på en tur med 2-3 andre til en sjøørret-elv i Steigen. Vi hadde en hytte som hadde båt i vannet over elva. En kveld vi var ute og fisket etter ørret med wobbler i vannet, fikk han ene på en fem kilos ørret. Han andre skulle ta den opp i båten, og kroken gikk ut av fisken og i fingern hans. Berget fisken, men fikk fankern ikke ut den kroken. Dum som vi var prøvde vi jo å dra den ut samme vei den kom inn. Han begynte faktisk også å drikke seg drita for at vi skulle dra så hardt vi klarte. Hjalp ikke, vi fikk den ikke ut.

Hytta lå vel nesten to timers gange fra der vi hadde en båt liggende som kunne frakte oss til "fastlandet". Deretter måtte vi kjøre til lege. Legen skjøv jo bare kroken videre inn slik at mothaken kom ut, og kunne klippe den av. Tok seriøst 2 minutter. Så var det tilbake igjen. 

En annen kompis satte sluken fast i hodet en gang, og han kjørte vi først gjennom "byen" og viste frem før vi kjørte til sykehuset :)

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort! Det ble en bra story i det minste :)

Må ikke være på tur for å leve farlig… Jeg satte bak-kroken på en ledda streamer jeg bandt midt i hånda en gang jeg satt ved bindestikka. Måtte gjøre som Erik beskriver - tre den videre igjennom og klippe av kroken. Jeg greide tre den igjennom selv, men måtte ha hjelp av kona til å klippe. Svimte litt av i samme slengen, som den staute karen jeg er 😆

I felt har jeg tydd til denne ved et par annledninger: 

 

 

 

Endret av RolvS
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jeg jeg ikke er den eneste som har vært borte i  dette.   Er jo et par gode historien  over i tråden. Har vært med  i tre kroken rundt såret, slik at mottakeren kom ut og fikk klipt av denne og ta kroken den veien den kom ut.  Prøvde det selv i dette tilfelle. Var jo keen på å fortsette å fiske.  Legen hadde også avbiteren klar. Men selvfølgelig hadde jeg kroka meg selv så godt og dypt at det ikke gikk. Bakkroppen på flua stoppa mot huden. Uansett så ble det en god historie.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...