Gå til innhold

Hva er det med vulgata-fisket?


Anbefalte innlegg

Hva er det med vulgata-fisket?

Av og til klaffer alt, men andre ganger får jeg det overhode ikke til!

Hvorfor sitter ikke tilslaget?

Jeg kan ikke skylde på vulgataen.

Jeg kan heller ikke skylde på fisken.

Det er nok fiskeren som må ta skylda.

Eller er det fluebinderen som kommer til kort?

(Åkke som, det er jo en og samme person i dette tilfellet.)

 

I det første vannet i fjor, tidlig i juni, traff jeg ikke helt på klekkinga. Men noen fisker var oppe og tok duns. Jeg fikk noen få, og hadde vel egentlig ingen dårlige tilslag.

I det andre vannet, i midten av juni, klaffet alt. Det vil si; helt til jeg tråkket utfor torvkanten og gikk på hodet i vannet. Men før det, satt alle tilslagene!

I starten av juli, i et større vann hvor klekkingene kommer senere, klarte jeg ikke å kroke en eneste fisk. Jeg prøvde fluer i både klekker- og dun-stadiet, og fisken tok tilsynelatende fluene. Men ikke ett eneste av de sikkert over 20 tilslagene satt!

Fluene jeg har brukt de siste årene er bundet over samme lest, enten det er dun eller klekker. Kroken er en langskaftet TMC 5263, både størrelse 10 og 12. Tidligere har jeg brukt liknende fluemønster bundet på TMC 200R, og har vel tilsvarende erfaring med både suksess og fiasko. Jeg vurderer nå å binde et liknende mønster på kort krok med forlenget bakkropp, for å kunne prøve dette neste gang tilslagene ikke sitter.

Alle varianter av tilslag er prøvd; fra raskt til sent, og ikke tilslag i det hele tatt. Men jeg klarer ikke å finne noen årsak til at det enkelte ganger virker helt håpløst. 

Er jeg den eneste i verden som sliter med dette?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at det var forskjell i faser dvs om de tok klekkere, duns eller spinnere. ?

Spinnere suges ned og spyttes kanskje kjapt ut,

mens duns tas mer kontant og fisken snur nedover og kroker i munnviken eller halsen,

mens klekkere noe midt mellom med en rolig rullende bevegelse.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

o-lav skrev (7 timer siden):

Kan det være at det var forskjell i faser dvs om de tok klekkere, duns eller spinnere. 

Det er mulig du er inne på noe, men spinnere var nok ikke aktuelt i de tilfellene jeg nevnte. Jeg har brukt både klekkere og duns, på samme type krok, og finner egentlig ingen logisk forklaring på hvorfor det kan være så «enten - eller».

Men, det er moro med utfordringer, selv om frustrasjonen kan være stor når det ikke klaffer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Rusten skrev (3 timer siden):

Jeg må ha stort krokgap på duns, så jeg bruker tmc 112 tr og forlenget kropp. ….

Dette er vel noe bortimot det jeg ønsket å høre. Jeg liker 112 TR veldig godt, og tror at #11 bør være et godt utgangspunkt. Mulig jeg lager noen i #13 også. Noen som også kan brukes på siphlonorusen. 
Da er det vel bare å sette i gang med binding nå i snøføyka. Eller kanskje jeg bør måke snø først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også vurdere en enda kortere krok enn TMC 112TR på fluer med forlenget bakkropp. Jeg tror trikset på så store tørrfluer er å ha tilstrekkelig krokgap og mykt materiale i bakkropp.

image.png.dd47ff83824faa5a416ac84b2ef6c077.png

På bildet er Hanak 500BL som jeg bruker. Andre alternativer kan være TMC 2488/2487 #10, Ahrex FW527, Firehole Sticks 413, og flere andre.

På slike kroker har man litt mindre plass å binde flua på. Det er smart å plassere vingen (på duns med forlenget bakkropp) relativt langt bak på krokstammen for å få god balanse i hvordan den flyter.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, Hanak 500 BL ser fin ut. Jeg fant forresten TMC 2499SP-BL i skuffen, men bare i #12 og mindre. Den har en profil som likner Hanak-kroken, men har en svakt krum stamme der din krok er rett.

Bruker du Hanak 500 BL i #10 til vulgataen?

Er helt enig i at den forlengede bakkroppen må være myk. Hva bruker du her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TMC 112TR i #11 er brukt mye her og det funker fint, nå har jeg laget de på Ken Sawada DD1 Str 12 i et par sesonger. Mindre kroker ennmange bruker, stort nok gap uten å overdrive, med brakkropp av polychenille, cdc vinger får jeg en myk flue som er uforandret på 25år 😅 Mine er 18-19mm lange fra øye til starten på haler.. PÅ bildet TMC 112TR str 11.

Ang. polychenillen... Sjekk med Roger Enger Lie, han har fått tak i rett type og farget selv i flotte farger.
Disse fluene kroker meget bra og kollapser lett i munnen på fisken, bruker man ikke for stor krok (mye jern) så spyttes flua heller ikke så fort ut.

Ørreten kan være "løsbitt" på vulgata, det kommer gjerne når det blir litt varmere i vannet og klekkingen har vart en liten stund. Det er min erfaring på det. Opplever du løsbitt/refusering.. Sett på en spent laget over samme lest som denne, den flua blir svært skjelden refusert når de er litt i dytten. Jeg har alltid 2 stenger rigget når jeg drar på spinnerfall. 4ern med dun som over og ofte 5x tippet siden det er finvær stort sett når det er bra spinnerfall og blankt. Så 5ern med 4x og spent for fiske når spinnerfallet har kommet litt i gang og det begynner å bli mindre lys. 

 

image.jpeg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...