Gå til innhold

MAGISKE ØYEBLIKK.


EGIL

Anbefalte innlegg

Det vaker spredt rundt i tjernet. jeg finner en fisk som

går frem og tilbake langs myrkanten å slurper i seg

havarerte småkryp. (hårmygg.mygg)

Kryper utover myra på alle fire. Setter på en mygg krok 22

sort med cdc vinger (spent). Noen luftkast og så legges lina

ut med kun fortommen utenfor myrkanten.

Fisken vaker 4 meter unna, 3 sek senere 2 meter unna.

PANG flua forsvinner i en virvel.

Etter en kort kamp kommer fisken inn og lar seg

fotografere. Dytter fisken pent ut igjen med tanker om

att vi ses nok snart igjen.

Fiskeutstyr: Splitcane, 7X og mygg krok 22.

Sted: Skogstjern Akershus 6 mai 2004.

Takk og lov att jeg er hekta på fluefiske og ikke noe annet!!

God fiskesesong til alle likesinnede!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighting but og krok 22...?

 

Fisken ligger i gresset for fotografering' date=' mens den senere blir sluppet ut...?

 

Noe rimer ikke...[/quote']

 

 

Nå må dere ikke være så forbanna prektige......

 

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin fisk.... Ikke skal jeg være særlig prektig heller, men en liten opplysning som kanskje kan interessere noen:

Jeg har i flere år vært med på dugnad for ett klekkeri for laks i bjerkreimsvassdraget i rogaland. i den forbindelse har vi dispansasjon til å ta ca 100 fisk fra laksetrappen i elven hvert år. dette blir vanligvis gjort med ved å stenge av trappen slik at man kan vade seg gjennom trappene med håv og få med det utvalget fisk vi vil ha. Det har vist seg, ved statistikkføring som vi startet for 5 år siden, at dødeligheten blant fisk som blir tatt med vanlig fiskehåv, kontra en såkalt "knotless" eller knuteløs håv, der maskene bare er sydd sammen, faktisk er nesten 30% høyere. Dette fordi det ser ut som om fisken er mye mer utsatt for sopp og andre infeksjoner når slimlaget rundt fisken blir ødelagt av knutene i håven.

 

mulig dette også gjelder ørret, og mulig gress ikke er det smarteste stedet å legge levende fisk man ønsker tilbake senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det hverken er prektig eller tåpelig å påpeke at det ikke er så lurt å la en fisk ligge i tørt gress før man slipper den ut i vannet igjen. hva er poenget med å bedrive fang og slipp om en ikke gjør hva en kan for å sikre at fisken overlever??

 

hva er forresten det mørke området bak gjellene? et tommelmerke? ser ut som om fiskeren har brukt mye makt for å få løs #22 kroken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det hverken er prektig eller tåpelig å påpeke at det ikke er så lurt å la en fisk ligge i tørt gress før man slipper den ut i vannet igjen. hva er poenget med å bedrive fang og slipp om en ikke gjør hva en kan for å sikre at fisken overlever??

 

hva er forresten det mørke området bak gjellene? et tommelmerke? ser ut som om fiskeren har brukt mye makt for å få løs #22 kroken...

 

 

Det er ikke en gytefisk da???? :? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spikker jeg til splitcanestengen mine selv.

I dette tilfelle har jeg lagt inn (Norsk Bjørk) i snellefeste

og valgte å avslutte med en korkende. ( fightingbutt ) som noen

kaller det. NOEN LIKER DATTERA, ANDRE MORA.

Stanga kaster godt en 4 line og har en såkalt parabolic action (Helaksjon).

Dette gjør at til mitt type fiske , på blankt vann med 7X - 8X og

små fluer er dette ett artig alternativ.

Små fluer er for meg krok 22 - 28/32. :mad:

Når det kommer til behandling av fisken må jeg vel bare innrømme at

den ikke er optimal. Det å fiske i små vann med løsmyr siste metern

gjør valget enkelt. Enten må fisken dras opp på gjørma og settes ut igjen

på egnet sted eller så har man nærkontakt med nøkken.

Nå kan man jo alltids velge å ikke fiske på disse plassene, men i mitt tillfelle sliter jeg litt med det når disse sjansene byr seg.

Ett annet alternativ er jo å bare vise frem det politisk riktige bilde!!

MAGISKE ØYEBLIKK er kansje en litt dårlig tittel, i hvertfall for fisken. :twisted:

 

(ps. fisken ble faktisk nesten ikke berørt. kun med krokutløser.

merkene må han før meg ha lagd.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det hverken er prektig eller tåpelig å påpeke at det ikke er så lurt å la en fisk ligge i tørt gress før man slipper den ut i vannet igjen. hva er poenget med å bedrive fang og slipp om en ikke gjør hva en kan for å sikre at fisken overlever??

 

hva er forresten det mørke området bak gjellene? et tommelmerke? ser ut som om fiskeren har brukt mye makt for å få løs #22 kroken...

 

 

Det er ikke en gytefisk da???? :? :shock:

 

og for de som ikke tok den, ja så var det en spøk :shock: (kanskje litt intern for noen, men sånn er det...)

 

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det hverken er prektig eller tåpelig å påpeke at det ikke er så lurt å la en fisk ligge i tørt gress før man slipper den ut i vannet igjen. hva er poenget med å bedrive fang og slipp om en ikke gjør hva en kan for å sikre at fisken overlever??

 

hva er forresten det mørke området bak gjellene? et tommelmerke? ser ut som om fiskeren har brukt mye makt for å få løs #22 kroken...

 

 

Det er ikke en gytefisk da???? :? :shock:

 

og for de som ikke tok den' date=' ja så var det en spøk :shock: (kanskje litt intern for noen, men sånn er det...)

 

Hilsen Anders[/quote']

 

 

Den var til meg, ja laugh.png' alt=':lol:'>

 

Godt tilsvar fra Egil, forresten.

 

T!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...