Gå til innhold

Bilder av døgnfluer / nymfer etc.


Ivar Løchen

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Mulig du er den største nerden? laugh.png' alt=':lol:'>

 

Hehe, jeg er nok bare en amatør-entomologi-nerd som liker å spille tøff... 8)

 

Derfor har jeg egentlig sittet på gjerdet en stund, og ventet på at de proffe entomologi-nerdene skulle komme inn å ta meg i nakken.

 

Og da kan du jo selv tenke deg hvor stor skuffelsen var når intet skjedde... :cry: laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, klarte ikke å holde kjeft lenger.... Fuscatus, mja... Se på bakvingen. Fuscatus skal ha små bakvinger som er ovale som på de andre baetisartene. Mens denne her synes jeg har en spiss en. Det får meg til å tenke på Centroptilum Luteolum. Se ring på bildet. Bakvingen er ikke så fremtredende, men nok til a jeg må bli med å spre litt usikkerhet laugh.png' alt=':lol:'> Døgnfluen på bildet er en hunn, litt dumt ellers så kunne vi ha sett på fargen på øynene.

centrop.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok' date=' klarte ikke å holde kjeft lenger.... Fuscatus, mja... Se på bakvingen. Fuscatus skal ha små bakvinger som er ovale som på de andre baetisartene. Mens denne her synes jeg har en spiss en. Det får meg til å tenke på Centroptilum Luteolum. Se ring på bildet. Bakvingen er ikke så fremtredende, men nok til a jeg må bli med å spre litt usikkerhet laugh.png' alt=':lol:'> Døgnfluen på bildet er en hunn, litt dumt ellers så kunne vi ha sett på fargen på øynene.[/quote']

 

Hehehe, endelig kom det en skikkelig proff entomologi-nerd på banen. Jeg har ventet på deg, Rune... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Hmmm, vanskelig å få et tydelig bilde av bakvingene, men jeg har også tenkt tanken på at det kan være en Centroptilum Luteolum.

 

Det kan se ut som bakvingen har denne sporeformen, som jo er et godt kjennetegn på Centroptilum. Samtidig synes jeg at fargene er litt drøye i forhold til at dette skal være en Centroptilum-hunn, selv om jeg selvfølgelig er klar over at de lokale fargevariasjonen kan være store... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Pål Andersen

Litt artig er det å sitte litt på gjerde å følge med på spekulasjoner :) Legger til at denna tassen dukka opp St. Hans i strømmen fra Galtstrømmen (ut i Galtsjøen). MASSIV klekking fra ca klokka 8 på morran (fin vær).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Men det behøver ikke å bety at akkurat denne var en dun, eller :D Uansett, Pål, så synes jeg bildet var veldig bra, jeg. Du er flink.

 

Uten sammenligning forøvrig, så hadde jeg en morsom fiske-bommert her i sommer som jeg husker godt: Det var kveld, blikkstille etter et kraftig regnskyll som vi "venta ut" og et par fisker begynte å sippvake ut i verdens roligste 3 dm. strøm. Ikke noe store fisker, men de vaket passe jevnt og situasjonen var fin med lav puls.

Det var noen få rhodani spinnere i lufta, så jeg tenkte at; kveld, ytterst rolige vak og spinnere i lufta...ja, det ble en spinnerimitasjon. Men flere perfekte (ja, i hvert fall gode nok) drift over fisken med en myk 20 foter resulterte ikke i noen ting. Jeg syntes den her fisken var bankers...men tenkte etter noe vurdering, at siden jeg ikke så noen dun på vannet, kunne det eneste alternativet være en "etternøler" etter klekkinga under regnskyllet som var skadd/ ikke hadde klart å klekke av en eller annen grunn. Av og til ikke helt sjelden affære. Satte på en dyptliggende klekker, og pang, så slurpa halvkilosen flua på første driv. Og den neste.

 

Den fisken var på langt nær den største i sommer, men en av de morsomste nettopp på grunn av disse tingene. I denne historien var det ingen helt, eller idiot, men bare en god historie slik vi nerdete fluebindere og -fiskere synes er så godt i sene vinterkvelder :)

 

Kremt...ble en liten digresjon dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det behøver ikke å bety at akkurat denne var en dun' date=' eller :D Uansett, Pål, så synes jeg bildet var veldig bra, jeg. Du er flink.

 

Uten sammenligning forøvrig, så hadde jeg en morsom fiske-bommert her i sommer som jeg husker godt: Det var kveld, blikkstille etter et kraftig regnskyll som vi "venta ut" og et par fisker begynte å sippvake ut i verdens roligste 3 dm. strøm. Ikke noe store fisker, men de vaket passe jevnt og situasjonen var fin med lav puls.

Det var noen få rhodani spinnere i lufta, så jeg tenkte at; kveld, ytterst rolige vak og spinnere i lufta...ja, det ble en spinnerimitasjon. Men flere perfekte (ja, i hvert fall gode nok) drift over fisken med en myk 20 foter resulterte ikke i noen ting. Jeg syntes den her fisken var bankers...men tenkte etter noe vurdering, at siden jeg ikke så noen dun på vannet, kunne det eneste alternativet være en "etternøler" etter klekkinga under regnskyllet som var skadd/ ikke hadde klart å klekke av en eller annen grunn. Av og til ikke helt sjelden affære. Satte på en dyptliggende klekker, og pang, så slurpa halvkilosen flua på første driv. Og den neste.

 

Den fisken var på langt nær den største i sommer, men en av de morsomste nettopp på grunn av disse tingene. I denne historien var det ingen helt, eller idiot, men bare en god historie slik vi nerdete fluebindere og -fiskere synes er så godt i sene vinterkvelder :)

 

Kremt...ble en liten digresjon dette.[/quote']

 

Andre !

 

Nettopp, det er slike "opplevelser" som sitter igjen hos meg også og som gjør fluefiske til noe helt spesiellt, eller på trøndersk "skitlænt".

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Uten å påvirke :) kan jeg informere om at flua på bildet jeg har valgt å kalle "dun", så slik ut når den sto på vannet sekunder/minutter etter den var klekket. Den opptrådte sammen med den på vedlagte (litt dårlig kvalitet bilde, sorry). Er det samme art? Er begge spinnere, men av ulikt kjønn??? Eller er det forskjellige arter og dun??

post-0-1394984727289_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å påvirke :) kan jeg informere om at flua på bildet jeg har valgt å kalle "dun"' date=' så slik ut når den sto på vannet sekunder/minutter etter den var klekket. Den opptrådte sammen med den på vedlagte (litt dårlig kvalitet bilde, sorry). Er det samme art? Er begge spinnere, men av ulikt kjønn??? Eller er det forskjellige arter og dun??[/quote']

 

Jeg nekter på det sterkeste at dette er en dun!!! :D

 

Min bombastiske påstand er at dette er to spinnere av forskjellig art 8)

 

I identifiseringen av den første døgnfluen kryper jeg til korset og støtter mr. Stokkebekk i at det likner veldig på en Centroptilum Luteolum (hunn).

 

Når det gjelder den andre er jeg enig med Tigern i at dette må da være en Baetis Lapponicus (spinner)...?! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter hva jeg kan se, så har den en liten spore som bakvinge.

Om det er riktig, så er det vel bare lapponicus som har den.

Øynene er jo også veldig lapponicus, men det er kanskje flere Baetiser som har sånne...???

Flere som har synspunker på denna karen som Pål postet...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Men det behøver ikke å bety at akkurat denne var en dun, eller  :D  Uansett, Pål, så synes jeg bildet var veldig bra, jeg. Du er flink.

 

 

 

 

Takker så mye :) OG selvfølgelig er vi enige om at begge bildene jeg har bidratt med er SPINNERE :) MEN, bør jo ligge LITT utfordringer i denne tråden?? Eller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...