Gå til innhold

Bilder av døgnfluer / nymfer etc.


Ivar Løchen

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Mulig du er den største nerden? laugh.png' alt=':lol:'>

 

Hehe, jeg er nok bare en amatør-entomologi-nerd som liker å spille tøff... 8)

 

Derfor har jeg egentlig sittet på gjerdet en stund, og ventet på at de proffe entomologi-nerdene skulle komme inn å ta meg i nakken.

 

Og da kan du jo selv tenke deg hvor stor skuffelsen var når intet skjedde... :cry: laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, klarte ikke å holde kjeft lenger.... Fuscatus, mja... Se på bakvingen. Fuscatus skal ha små bakvinger som er ovale som på de andre baetisartene. Mens denne her synes jeg har en spiss en. Det får meg til å tenke på Centroptilum Luteolum. Se ring på bildet. Bakvingen er ikke så fremtredende, men nok til a jeg må bli med å spre litt usikkerhet laugh.png' alt=':lol:'> Døgnfluen på bildet er en hunn, litt dumt ellers så kunne vi ha sett på fargen på øynene.

centrop.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok' date=' klarte ikke å holde kjeft lenger.... Fuscatus, mja... Se på bakvingen. Fuscatus skal ha små bakvinger som er ovale som på de andre baetisartene. Mens denne her synes jeg har en spiss en. Det får meg til å tenke på Centroptilum Luteolum. Se ring på bildet. Bakvingen er ikke så fremtredende, men nok til a jeg må bli med å spre litt usikkerhet laugh.png' alt=':lol:'> Døgnfluen på bildet er en hunn, litt dumt ellers så kunne vi ha sett på fargen på øynene.[/quote']

 

Hehehe, endelig kom det en skikkelig proff entomologi-nerd på banen. Jeg har ventet på deg, Rune... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Hmmm, vanskelig å få et tydelig bilde av bakvingene, men jeg har også tenkt tanken på at det kan være en Centroptilum Luteolum.