Gå til innhold

Macroblitz til Canon


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Skulle gjerne ha hatt svar på en ting i forbindelse med macro fotografering. Jeg har for tiden ikke råd til å gå til anskaffelse av en slik Twin Macro blitz, og lurer i den forbindelse om jeg ved å kjøpe en TTL ledning kan oppnå bedre kvalitet på macro fotograferingen enn når blitzen sitter på, jeg tenker da hvis jeg tar av blitzen og kan bevege den fritt rundt. Jeg har forøvrig en Nikon SB 800 bliitz.

Håper noen kan gi meg noen råd her.

Har ikke utforsket nok enda med SB 800 heller så jeg er bare i eksperiment fasen, gjelder også foto generellt.

 

Jeg har lekt meg litt i kveld med noen Danica fluebindingsbilder. Alle disse bildene har samme bakgrunn jeg har bare variert lysforholdene litt. De fleste er tatt med blitz mens to er tatt med 3 og 4 sekunders lukkertid i vanlig stuelys.

Legger ved noen eksempler.

 

TERJE!

post-0-13949847059365_thumb.jpg

post-0-13949847059755_thumb.jpg

post-0-13949847060085_thumb.jpg

post-0-13949847061255_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Fjellfant

Litt reflektert lys opp i fluene hadde gjort seg. Legg isopor eller ruglete aluminiumsfolie på bordet rundt bindestikka, det vil antagelig gjøre utslag.

En lang blitzledning gir helt klart variasjonsmuligheter - og da helst i kombinasjon med reflektorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Litt reflektert lys opp i fluene hadde gjort seg. Legg isopor eller ruglete aluminiumsfolie på bordet rundt bindestikka' date=' det vil antagelig gjøre utslag.

En lang blitzledning gir helt klart variasjonsmuligheter - og da helst i kombinasjon med reflektorer.[/quote']

 

Takker så mye for tipsene, Fjellfant. :D:D Kjempebra!!!!!

Jeg skal prøve dette ved første anledning.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne ha hatt svar på en ting i forbindelse med macro fotografering. Jeg har for tiden ikke råd til å gå til anskaffelse av en slik Twin Macro blitz' date=' og lurer i den forbindelse om jeg ved å kjøpe en TTL ledning kan oppnå bedre kvalitet på macro fotograferingen enn når blitzen sitter på, jeg tenker da hvis jeg tar av blitzen og kan bevege den fritt rundt. Jeg har forøvrig en Nikon SB 800 bliitz.

Håper noen kan gi meg noen råd her.

Har ikke utforsket nok enda med SB 800 heller så jeg er bare i eksperiment fasen, gjelder også foto generellt.

 

TERJE![/quote']

 

Hei,

har akkurat kjøpt en SB800, og har lekt litt, og det blir definitivt mye bedre å belyse fra siden. Jeg har brukt alluminiumsfolie under og på den ene siden, og blitzen på den andre. Ved å bruke det innebygde vidvinkel adapteret, og diffuseren sammen får du god spredning på lyset.

 

Jeg er ingen stor fotograf, men kvaliteten på bildene steg drastisk.

 

Terje

post-240-13949847057483_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nå er jeg skikkelig frustrert her og trenger gode råd.

Denne gangen handler det ikke om lys, der kan jeg fortsette å eksprimentere.

Min frustrasjon handler om fokusering. Samme hvor mye jeg prøver så får jeg ikke stillt hele flua skarpt med macrolinsa. Det blir alltid et felt på flua som blir uskarpt når jeg ser i søkeren, med det resultat at det ferdige bilde aldri er helt skarpt over det hele.

Hva svarte gjør jeg feil???? Må jeg ha større avstand fra linsa til flua og beskjære i etterkant???(som oftest står flua ca 4-5 +++ fra linsa.)

Objektivet jeg bruker er et Nikkor 60mm f2,8.

Det er slik at når jeg ser igjennom søkeren ser jeg et område av flua skarpt mens et annet er uskarpt. Jeg må vri og vrenge i alle retninger før jeg er sånn nogenlunde i mål.

Kan det være at jeg har stiller inn noe feil på kamera/linse?????

 

 

Håper noen kan gi gode råd.

 

Terje!

post-0-13949847056206_thumb.jpg

post-0-13949847056654_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Svaret er å bruke mindre belnderåpning og fokusere midt inne i det du vil ha skarpt. Liten blenderåpning, gjerne fra 8 eller 11 og nedover vil hjelpe her.

(Jo større tall, dess mindre blenderåpning og større dybdeskarphet.)

Men da må du ha mer lys også, f.eks. ved å flytte blitz og reflektorer nærmere.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Svaret er å bruke mindre belnderåpning og fokusere midt inne i det du vil ha skarpt. Liten blenderåpning' date=' gjerne fra 8 eller 11 og nedover vil hjelpe her.

(Jo større tall, dess mindre blenderåpning og større dybdeskarphet.)

Men da må du ha mer lys også, f.eks. ved å flytte blitz og reflektorer nærmere.

Lykke til ;)[/quote']

 

:smt023 :smt023 Takker å bukker. Jeg skal sette igang å teste ut dette.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Trodde jeg la inn et kort innlegg til, mener jeg så det også, men nå er det borte.

Ialle fall, det jeg skrev var at det er godt mulig automatikken i blitz/kamera ordner lysstyrken selv, slik at det altså ikke trenger flytte på lyskilde og reflektorer selv om du blender ned ganske kraftig. Prøv deg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Svaret er å bruke mindre belnderåpning og fokusere midt inne i det du vil ha skarpt. Liten blenderåpning' date=' gjerne fra 8 eller 11 og nedover vil hjelpe her.

(Jo større tall, dess mindre blenderåpning og større dybdeskarphet.)

Men da må du ha mer lys også, f.eks. ved å flytte blitz og reflektorer nærmere.

Lykke til ;)[/quote']

 

Testa det nå. Fungerte mye bedre. Skjønner ikke hva jeg tenkte på, når jeg tok bildene med automatikk. Skifta til blenderprioritet og det ble mye bedre. Kanskje jeg skal kjøre helt manuellt neste gang.

Av og til er ikke hue helt med.

 

TUSEN TAKK!!!!!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg la inn et kort innlegg til' date=' mener jeg så det også, men nå er det borte. [/quote']

 

Den lå under "Ulv i Norge".. ;) Jeg legger den inn her :

 

Forresten godt mulig du ikke trenger flytte blitz/reflektorer' date=' kanskje blitzen har automatikk som ordner dette. Prøv deg fram[/quote']
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei, Terje. Jeg satt akkurat og tok noen fluebilder, og lagde et par for eksemplets skyld bare for å vise forskjellen mellom stor og liten dybdeskarphet: Her er et f/2,8 og et f/32- bilde. Forskjell i dybdeskarphet, ja :)

post-0-13949847060404_thumb.jpg

post-0-13949847061615_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Hei' date=' Terje. Jeg satt akkurat og tok noen fluebilder, og lagde et par for eksemplets skyld bare for å vise forskjellen mellom stor og liten dybdeskarphet: Her er et f/2,8 og et f/32- bilde. Forskjell i dybdeskarphet, ja :)[/quote']

 

Hei Andre.

Det blir en viss forskjell ja. laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Takker så mye for alle tips.

 

Jakten fortsetter.............................

 

Terje!

post-0-13949847062126_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Her har du det, ja, Terje. Hvis dette ikke er en crop så tipper jeg det er f/22++ Flott dybde.

 

Den linsa du har går for å være knallskarp! Såndåker testet den til topp karakter i Fotografi også på digitale kameraer. Og sammen linsa bruker også Yngve Ask.

 

Fluene på bildene mine er forøvrig bundet av Gary Borger selv, opphavsmanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Ser ut som du har støv på bildebrikken din Terje!

Det kommer alltid fram på lave blendere...

 

Jammen ser det slik ut.

Takk for tipset, Lars. :)

 

Jeg skal gjøre noe med saken.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skryte på meg å være noen stor fotograf, men jeg tenkte jeg skulle bidra litt likevel. Så i starten på tråden at diskusjonen gikk på lyssetting. Har selv slitt med det samme til jeg fant denne nettsiden http://homepage.mac.com/riverwader/.Pictures/tying/flystudioweb/index.htm

 

Du kan bruke en spylevæskekanne eller noen annet rart i grå/hvit gjennomsiktig plast. Dette systemet distribuerer lyset veldig fint rundt hele flua og du kan ta gode bilder med stor blenderåpning (og dybdeskarphet.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Her har du det' date=' ja, Terje. Hvis dette ikke er en crop så tipper jeg det er f/22++ Flott dybde.

 

Den linsa du har går for å være knallskarp! Såndåker testet den til topp karakter i Fotografi også på digitale kameraer. Og sammen linsa bruker også Yngve Ask.

 

Fluene på bildene mine er forøvrig bundet av Gary Borger selv, opphavsmanen.[/quote']

 

Takker, hyggelig å høre.

ehhh.......hva eksakt er crop????

Fortsatt litt fersk i faget, og ikke helt på høyde med alle begrep. :oops: :oops:

 

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei, Terje. Nei, jeg mente bare om du hadde beskjært bilde for å få et tettere utsnitt eller ikke. Og det har jo igjen noe å si for dybdeskarpheten, så hvis bildet ditt var originalt, så gjettet jeg bare på blenderåpning. Egentlig ikke noe interessant :) Flott bilde var det i hvert fall uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Hei' date=' Terje. Nei, jeg mente bare om du hadde beskjært bilde for å få et tettere utsnitt eller ikke. Og det har jo igjen noe å si for dybdeskarpheten, så hvis bildet ditt var originalt, så gjettet jeg bare på blenderåpning. Egentlig ikke noe interessant :) Flott bilde var det i hvert fall uansett.[/quote']

 

hei igjen!

Jeg beskar bilde litt (nå vet jeg hva crop er :D ) og må inrømme at fordi jeg ikke helt er fornøyd med lyssettingen så brukte jeg et enkelt bildebehandlingsprogram for å justere lys og litt kontrast.

 

Må bare si at jeg synes detta er skikkelig gøy. Det blir på en måte som å fiske med tørrflue, man jakter på det ultimate hele tiden og blir egentlig aldri fornøyd eller utlært for den saks skyld.

 

Jeg har kun drevet med foto i litt over et år (7 mnd med digital speilrefleks) , og det er utrolig spennende og gøy. Prøver å snappe opp alt jeg kan av råd, tips og annet som kan øke forståelsen av dette. Den digitale verden kan være helt suveren!!!!!!

 

Takk til alle for gode tips og råd!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...