Gå til innhold

min AURIVILLI favoritt!!!!!!!


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

I sommer var jeg så heldig å møte en meget hyggelig og ikke minst vanvittig dyktig fluefisker og fluebinder som viste oss gutta i Persvika ett i allefall for meg nytt mønster for Aurivilli.

Det skulle vise seg å bli til dags dato den mest effektive aurivilli imitasjonen jeg noensinne har bundet. Derfor binder jeg nå denne varianten også på de fleste andre døgnflueartene og det ga for mitt vedkommende nesten skremmende positive opplevelser denne sommeren. Måten flua står på vannet var rett og slett imponerende og fisken tok den så til de grader og ofte veldig hardt (skyldes muligens vingene som står i v-form)

 

Vi var flere som var så heldig å få en lite lynkurs ved elva i sommer og alle gutta som bandt denne flua hadde de samme positive tilbakemeldingene som jeg prøver å formidle her.

 

Flua er i utgangspunktet ett mønster som Staffan har bundet men modifisert og videreutviklet av mannen jeg møtte. Bakkroppen er av oliven chenille (må kunne brennes litt) og vingene av polygarn(eventuellt liknende materiale) hacklet er en ginger variant, men det fungerte også med grizzle og blu dun.

Den viktigste ingrediensen er en liten dråpe smeltelim som hacklet surres rundt. Cluet er å hackle mens dråpen fortsatt ikke har blitt helt hard, da reiser vingene seg av seg selv. I følge det jeg ble fortalt så fungerer også dråpen av smeltelim som en liten boble som blinker litt og lager en liten illusjon av en luftboble. Det gledelige er også at hvis du skulle glippe hacklet så går det ikke opp igjen men stopper på grunn av limet, og det bare å hackle videre. Men vær rask allikevel.....

 

I tillegg er det overhode ikke noe dubbing, men kun bindetråden. Dette høres kansje merkelig ut for noen men du verden hvor det fungerte. På bildene jeg legger ut har jeg brukt svart tråd ganske enkelt fordi jeg har gått tom for brun/grå som bør brukes. Vingene bør være nokså lange og v-formen som oppstår når man hackler er en konsekvens av smeltelimet.

Husk også at halen skal være rimelig kort.

 

Flua er veldig rask å binde og krever egentlig minimalt med materiale.

Skulle noen finne dette interessant kan jeg alltids legge ute flua steg for steg seinere. Den kan bindes både på caddiskrok og vanlig tørrfluekrok.

 

PS. Jeg har overdrevet bruken av smeltelimet noe for å få frem hvordan den er. I tillegg kan halen være enda kortere og husk at hacklet skal være noe overdimensjonert. Den må også klippes helt flatt på undersiden.

 

LEGGER UT NOEN BILDER AV FLUA!!!!

 

 

Terje!

post-0-13949846956574_thumb.jpg

post-0-13949846957051_thumb.jpg

post-0-13949846957622_thumb.jpg

post-0-13949846958112_thumb.jpg

post-0-13949846958564_thumb.jpg

post-0-13949846959035_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Tøff flue! Må prøves! ;)

 

Hva heter kroken du har brukt?

 

Jeg bruker stort sett kun Ashima kroker og den kroken du ser på bildet heter F 50 shrimp/grub/caddis, men jeg bruker også vanlige tørrfluekroker fra Ashima. Ashima krokene er etter mitt syn veldig skarpe og kroker vedlig godt.

 

TERJE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
spennende.

 

Tar gjerne i mot en steg for steg beskrivelse' date=' med fullstendig materialliste..

 

Thight Lines

 

BC[/quote']

 

Jeg skal legg ut en steg for steg visning om ikke lenge.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Dette var virkelig et flott innlegg' date=' med gode og beskrivende bilder, og ikke minst en spennende flue som ble beskrevet... :D[/quote']

 

Hei sixpac_karlsen!

 

Takker så mye for det. Veldig hyggelig å høre!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Hvem markedsfører Ashima kroker i Norge?

 

...Nettbutikk?

 

Beklager at jeg ikke har sett innlegget ditt før nå!!!

Ashima kroker får du blant annet hos : Flyfishing & Adventure AS e-post: post@flyfishing-adventure.no) og du får det også så vidt jeg vet også hos www.foxtail.no

Uansett er dette veldig bra kroker som jeg første gang fikk kjennskap til gjennom Staffan Lindstrøm. Siden har jeg brukt disse, og er strålende fornøyd. Skarpe som bare f......

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Hallaisen Terje!

Det var vel den flua som jeg så når jeg traff deg i persvika i sommer?!

Ser virkelig snadder ut . bandt opp noen når jeg kom hjem fra Rena å gleder meg til å prøve dem!! :D

Har fremdeles åpne vann i marka så skal ut når vinden løyer! :D

 

Hallo Eirik!

Takk for sist. Hyggelig at du stakk nedom Persvika og at vi fikk slått av en prat.

Det stemmer nok det. Det gikk mye i det mønsteret i sommer og det har vist seg å være et meget godt mønster. Du får teste det ut til sommeren igjen. Husk at mønsteret også fungerer på de fleste døgnflueartene.

Ha en god vinter (hvis det er mulig) og stikk gjerne nedom Persvika også til sommeren. Har en merkelig følelse av at jeg kommer til å tilbringe noen dager der til neste sommer også.

laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Satt å bandt opp noen eks. av flua. Da slo det meg at i dtedet for smeltelim bruker jeg chenilletråden som basis for hacklet sammen med polygarnet og legger denne så fremmover mellom vingene slik at de holder seg separert. Lgger ved et bilde' date=' har ikke macro slik at detaljene blir så som så.[/quote']

 

Imponert!!!!

Det der var slett ikke dumt, skal ha denne i bakhode til sommeren.

Kreativt tenkt. GOOD WORK!!!!!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv bundet opp noen lignende fluer' date=' som jeg så Staffan bandt for en del år siden. Binder dem med cdc-vinger og cdc-fiber i splittet bindetråd over og under. Flyter som dronninger, og lander stort sett alltid riktig.

 

Forøvrig kan jeg bekrefte at Dagfinn har mye spennende i flueboksen sin...[/quote']

 

Må nok bare henge meg på flueboksen til Dagfinn!

 

Etter mye mas fikk jeg endelig lov å fiske ved hans side i Skrukkedalsrenna en sommer, og derfra og hit, har jeg , og vil vel alltid være en evig lærling!!

 

Eller som han sier; nei ikke slik, men slik J.... Comis!

 

Mye godt å lære hos Horten' store sønn!

 

Og årets særoppgave er jo da selvfølgelig denne berømte Aurevillien!

 

God helg til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å bandt opp noen eks. av flua. Da slo det meg at i dtedet for smeltelim bruker jeg chenilletråden som basis for hacklet sammen med polygarnet og legger denne så fremmover mellom vingene slik at de holder seg separert. Lgger ved et bilde' date=' har ikke macro slik at detaljene blir så som så.[/quote']

 

Ja jeg må bare føye meg inn i rekken, dette er snedig og absolutt ikke snobbete laugh.png' alt=':lol:'> . Har sett den "live" og dette blir spennende til våren Dagfinn!! PS. Vi fikser bedre bilder vet du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å bandt opp noen eks. av flua. Da slo det meg at i dtedet for smeltelim bruker jeg chenilletråden som basis for hacklet sammen med polygarnet og legger denne så fremmover mellom vingene slik at de holder seg separert. Lgger ved et bilde' date=' har ikke macro slik at detaljene blir så som så.[/quote']

 

Ja jeg må bare føye meg inn i rekken, dette er snedig og absolutt ikke snobbete laugh.png' alt=':lol:'> . Har sett den "live" og dette blir spennende til våren Dagfinn!! PS. Vi fikser bedre bilder vet du!

 

Sitter å ser på bildet ditt og innser at det er jævlig lenge til jeg sitter i bilen på veien opp til den røde bommen!!

 

Det er for jævlig!! minus grader og sludden skvetter inn vinduet i skrivende stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å bandt opp noen eks. av flua. Da slo det meg at i dtedet for smeltelim bruker jeg chenilletråden som basis for hacklet sammen med polygarnet og legger denne så fremmover mellom vingene slik at de holder seg separert. Lgger ved et bilde' date=' har ikke macro slik at detaljene blir så som så.[/quote']

 

Ja jeg må bare føye meg inn i rekken, dette er snedig og absolutt ikke snobbete laugh.png' alt=':lol:'> . Har sett den "live" og dette blir spennende til våren Dagfinn!! PS. Vi fikser bedre bilder vet du!

 

Sitter å ser på bildet ditt og innser at det er jævlig lenge til jeg sitter i bilen på veien opp til den røde bommen!!

 

Det er for jævlig!! minus grader og sludd skvetter inn vinduet i skrivende stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å ser på bildet ditt og innser at det er jævlig lenge til jeg sitter i bilen på veien opp til den røde bommen!!

 

Det er for jævlig!! minus grader og sludd skvetter inn vinduet i skrivende stund...

 

Hei du!! Hulk hulk.. ja. Det er faktisk så ille at jeg klarte å lure med meg Dagfinn på tur til Skrim i forrige uke. Bare for å konstatere isen var iferd med å legge seg og at sesongen definitivt er over. Klarte liksom ikke å forsone meg med at det var slutt for i år før jeg hadde sett det selv.

 

Det er jævlig lenge til, men så bra det blir til våren :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...