Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Moro flue! Går ut fra at dette er en "våt en" :)

 

btw: tror det er en feil i bilde helt til høyre.. trykker på "French Partridge Variant" men får bilde av haletråder på en naken krok.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro flue! Går ut fra at dette er en "våt en" :)

 

btw: tror det er en feil i bilde helt til høyre.. trykker på "French Partridge Variant" men får bilde av haletråder på en naken krok.. :rolleyes:

Våt??? Har du ikke lest materiallista gutt? Det formelig bugner av cdc her jo... Nei, dette er mat for purister og andre. Dette er vulgataer for de som ikke må stirre seg helt hjernedøde på fallskjermfluer  ;D  Fiskefluer for de dager da du vanligvis gikk tomhendt hjem.

 

Har rettet opp "trykkleifen" med flua som du nevnte Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sansen for slike fluer. Masse myke livlige materialer. Har veldig tro på fluer med litt "salt og pepper"-fjær.

Har forøvrig sett meg litt lei på CDC.... Har selv hatt en produktiv kveld nå og bundet opp 36 superpupper i str.#11, 13 og 15. Nå står klassiske tørre versjoner av Royal Coachman, Hares Ear samt noen Quill-fluer for tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fant frem igjen paraloop galgen i dag, og knota ned en hekla paraloop klekker for Aurivilli føre ;D

Antrongarn som hekla kropp, thorax av cdc dubbing og ett spesiellt godt grizzle hackle som paraloop.

Hacklet fikk jeg av Trygve Bjerk og det var helt nydelig men jeg husker ikke hva du kaldte det Trygve.

Kunne du hjelpe meg litt her :)

 

 

Terje!

post-0-1394985299529_thumb.jpg

post-0-13949852996021_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro flue! Går ut fra at dette er en "våt en" :)

 

btw: tror det er en feil i bilde helt til høyre.. trykker på "French Partridge Variant" men får bilde av haletråder på en naken krok.. :rolleyes:

Våt??? Har du ikke lest materiallista gutt? Det formelig bugner av cdc her jo... Nei, dette er mat for purister og andre. Dette er vulgataer for de som ikke må stirre seg helt hjernedøde på fallskjermfluer  ;D  Fiskefluer for de dager da du vanligvis gikk tomhendt hjem.

 

Har rettet opp "trykkleifen" med flua som du nevnte Lars.

 

Bort sett fra CDC'en så ville jeg trodd at dette var flympher av den typen du ser 30 på dusinet av i engelske fluebokser.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har du fått nytt kamera Terje?? Synes bildene dine begynner å bli jævli bra. Flua og  ;)

 

S

 

Neida, det er det gode gamle Nikon D70s.

Siden jeg fortsatt "bare" har blitzen festet på kamera blir det å eksperimentere litt med lyskilder og alumiumsfolie ;D

 

Takker så mye for hyggelig tilbakemelding, Sigve. Det varmer :) :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro flue! Går ut fra at dette er en "våt en" :)

 

btw: tror det er en feil i bilde helt til høyre.. trykker på "French Partridge Variant" men får bilde av haletråder på en naken krok.. :rolleyes:

Våt??? Har du ikke lest materiallista gutt? Det formelig bugner av cdc her jo... Nei, dette er mat for purister og andre. Dette er vulgataer for de som ikke må stirre seg helt hjernedøde på fallskjermfluer  ;D  Fiskefluer for de dager da du vanligvis gikk tomhendt hjem.

 

Har rettet opp "trykkleifen" med flua som du nevnte Lars.

 

Bort sett fra CDC'en så ville jeg trodd at dette var flympher av den typen du ser 30 på dusinet av i engelske fluebokser.

 

Sigve

Hør det ja, da lærte du noe nytt da. Og fikk kanskje litt inspirasjon til å prøve noe annet. Disse fluene er et godt stykke unna flymfer. Og er beregnet på et annet fiske enn det typiske engelske reservoarfisket. I Irland og Skottland er det langt mer vanlig med danica og fisket foregår på vill brunørret. Flua ser kanskje litt fuzzy ut, men ikke la deg lure. Jeg har tatt 1-1,5kgs fisker på denne midt på lyse dagen på blikkstille vann. Selv om den er en "blåseflue" for meg så funker den på stilla også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant frem igjen paraloop galgen i dag, og knota ned en hekla paraloop klekker for Aurivilli føre ;D

Antrongarn som hekla kropp, thorax av cdc dubbing og ett spesiellt godt grizzle hackle som paraloop.

Hacklet fikk jeg av Trygve Bjerk og det var helt nydelig men jeg husker ikke hva du kaldte det Trygve.

Kunne du hjelpe meg litt her :)

 

 

Terje!

Hei igjen Terje.

Hackle var Whiting Bronze Rooster Saddle (farge cree).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fant frem igjen paraloop galgen i dag, og knota ned en hekla paraloop klekker for Aurivilli føre ;D

Antrongarn som hekla kropp, thorax av cdc dubbing og ett spesiellt godt grizzle hackle som paraloop.

Hacklet fikk jeg av Trygve Bjerk og det var helt nydelig men jeg husker ikke hva du kaldte det Trygve.

Kunne du hjelpe meg litt her :)

 

 

Terje!

Hei igjen Terje.

Hackle var Whiting Bronze Rooster Saddle (farge cree).

 

Takker og bukker, Trygve.  :) :) Jeg burde ha huska det, men jula osv..........god unskyldning for at husken går i nedoverbakke ;D ;D

 

Satt forøvrig å så på dvd´n jeg lånte av deg, og så da Roman Moser binde en sak han kalte for Ballon emerger.

Den var veldig enkel og interessant.

Derfor laga jeg en variant av denne, ikke samma kroken men regner med at den funker på denne å..... :) :)

 

Terje!

post-0-13949852999019_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro flue! Går ut fra at dette er en "våt en" :)

 

btw: tror det er en feil i bilde helt til høyre.. trykker på "French Partridge Variant" men får bilde av haletråder på en naken krok.. :rolleyes:

Våt??? Har du ikke lest materiallista gutt? Det formelig bugner av cdc her jo... Nei, dette er mat for purister og andre. Dette er vulgataer for de som ikke må stirre seg helt hjernedøde på fallskjermfluer  ;D  Fiskefluer for de dager da du vanligvis gikk tomhendt hjem.

 

Har rettet opp "trykkleifen" med flua som du nevnte Lars.

 

Bort sett fra CDC'en så ville jeg trodd at dette var flympher av den typen du ser 30 på dusinet av i engelske fluebokser.

 

Sigve

Hør det ja, da lærte du noe nytt da. Og fikk kanskje litt inspirasjon til å prøve noe annet. Disse fluene er et godt stykke unna flymfer. Og er beregnet på et annet fiske enn det typiske engelske reservoarfisket. I Irland og Skottland er det langt mer vanlig med danica og fisket foregår på vill brunørret. Flua ser kanskje litt fuzzy ut, men ikke la deg lure. Jeg har tatt 1-1,5kgs fisker på denne midt på lyse dagen på blikkstille vann. Selv om den er en "blåseflue" for meg så funker den på stilla også.

 

Siden du promoterer denne flua så voldsomt så får jeg vel binde noen ex av den. Og det er jo alltid kjekt å lære noe nytt, og av deg og forummet har jeg lært mye. :)

 

Uansett så synes jeg forsatt at flua minner mye om flymfer ;)

 

post-969-13949853000924_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Mitt hemmelige våpen  ;D

Brun's Vårfluepuppe.

 

EDIT:

Neida, det er det gode gamle Nikon D70s.

Siden jeg fortsatt "bare" har blitzen festet på kamera blir det å eksperimentere litt med lyskilder og alumiumsfolie ;D

 

Takker så mye for hyggelig tilbakemelding, Sigve. Det varmer :) :) :)

 

Terje!

 

Terje, bruker du SB-800 på kamera til fluebilder? Du kan da også kjøre den trådløst med ditt D70s, eller? Uansett, fine bilder du tar.

 

FFS_ABpuppe_561.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei Andre!

Nydelig vårfluepuppe :)

 

Joda jeg bruker D70s og SB-800, og sånn jeg har forstått det så er det mulig med trådløs styring. Problemet er bare at jeg ikke har skjønt det kvidder

av hvordan jeg stiller inn kamera og blitz for å få til dette :), men jeg skal jobbe litt med saken :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Mitt hemmelige våpen  ;D

Brun's Vårfluepuppe.

 

Ikke så ulik ei jeg hadde endel morro med i sommer når jeg ble lei av å fiske på anvisning (les vak)

Tror ikke jeg har lagd to like bortsett fra bakkroppen og gullhuet da, resten er hva som til enhver tid måtte befinne seg som bøss på bindebordet  polygarn rester, dubbing bøss, og noen fibre av ett eller annet fjærmateriale, i denne er brukt Røy  tipper jeg + kanskje noen strå av en eller annen pels dott  ;D

PIC_1228.JPG

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en knallflue Vindknuten. Jeg har hatt godt fiske med slike. Det er et amerikansk mønster som heter Poopah som ser slik ut, vel sånn ca. Der er chenillekroppen ribbet ned av tynn kobber for å få den krummet.

Nå ble jeg inspirert! Skal lage meg noen grønne til jeg skal til trallalala.

 

Siden vi er inne på polybakropp, denne: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=2468.0 Har jeg hatt det mye moro med. Jøss! 2år siden jeg la inn det... tiden flyr. Ser at jeg har lovt en beskrivelse også.... får se da om det er interessant. Har modifisert flua mer på de 2 årene..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Poopah det er vel denne det. Ikke så ulik nei.

http://www.flyanglersonline.com/flytying/fotw2/081803fotw.html

Det meste er gjort før. Helt sikkert inspirert ubevist eller bevist fra diverse kilder styggedommen jeg postet

 

Fordelen er at den fisker bedre desto styggere og mer rufsete den er. Det passer meg utmerket, har bundet i en drøss med år men aldri blitt noen racer.

Har også fiklet med tanken om og erstatte chenillen med en slik nisselue bakkropp i antron, for om mulig å greie og få dratt med seg ei lita luftboble ned. Men har ikke testet det enda

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var poopa'n ja. Enig med deg at den gjør seg når den blir litt rufsete. Men om det er behov for luftbobla er jeg ikke så sikker på. Flesteparten av de vårflueklekkinger jeg opplever er når det begynner å bli litt mørkt. Da tror jeg at det er viktigere med en flott silhuett. Luftbobla var Gary LaFontaines greie. I usa er det store klekkinger midt på dagen og i godt lys, da er jeg ikke i tvil om at bobla er viktig. Blir nok samme litt langt nord når midnattsolen står på. Hva med å halvblande naturdubbingen med dubbing med UV i og børste det skikkelig opp som slør? Eller legge et lite slør av krystalflash rundt thorax?

 

Vingesekker av påfugl er ikke dumt Andrè, det er sikkert like magisk som ellers når vi bruker påfuglherl. Bra tips som jeg skal prøve. Noe jeg har sverget til i årevis er sort raffia. Det får en flott effekt når det blit vått, blåser seg opp og blir skikkelig synlig. Jeg tror det har fungert som en viktig trigger. Vingesekkene er gjerne svært mørke når insektet er klekkeklart. Det som er litt dritt med raffia er at det blir fort tygd i filler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Satte meg ned ved bindestikka for å lage en egen variant av Ballon emerger. (døgnflueklekker)

Jeg tok frem antron i to farger, gredde de sammen med en gammel tannbørste og brente antronet i tuppen.

Bandt så fast antronet til kroken, antronet skal i denne flua være ett forsøk på å imitere nymfeskallet.

Kula av polythulen dubbing er deler av døgnflua på vei ut av nymfeskallet og cdc`n og hanehacklet skal være med på å

lure ørreten til å tro at det er bein...hi hi...... ;D

 

Tok en hel haug med bilder for å leke meg med forskjellige vinkler og ikke minst lysforhold.

Legger ved flua fra litt forskjellig vinkel og med litt forskjellig lys.

 

Terje!

post-0-1394985300536_thumb.jpg

post-0-13949853006009_thumb.jpg

post-0-1394985300662_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...