Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

CDC all the way comparadun 103BL size 17

 

Du tar sjanser Kenneth. eller så fiske du kun små fisker. 103 BL = knekk ;D

 

Gisle

 

Så måtte jeg jo ut å teste da hvor mye en 103BL size 17 tåler.

Fylte en enogenhalv liter kokkakola med vann (ca 1,6 kg).

Festa kroken slik at belastinga blir tilnærmet lik som ved full penetrering.

 

103 BL size 17 løfter flaska fra bordet ved en gjevn rolig bevegelse, knakk ved brå bevegelser.

 

ca 1 liter vann i flaska (ca 1,1 kg)

 

103 BL size 17 løfter flaska fra bordet ved en "brå" bevegelse, ved flere gjentatte "støt" på flaska ( i lufta) bøyer kroken seg

102y size 17 likt som 103 BL (mulig bittelitt sterkere)

 

Så lærte jeg noe i dag også  :D

 

Hvis du ikke er plaget med mye fisk over 2,5 kilo kan du fint bruke 103bl. Den har jeg tatt mange vanlige 1,5kiloser på.... 102y er langt sterkere brukte den på Kola i sommer.... tålte fint 3kiloser, 0,20 fortom og max press med 6'ern.

 

Etter at jeg knekte 3 stk 103 bl på rad på på Vorma harr på ca 1 kg. for noen år siden har jeg ikke brukt denne kroken. Sikkert litt forskjell på kvaliteten på krokene, men jeg gidder ikke ta sjansen på mer knekking.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Etter at jeg knekte 3 stk 103 bl på rad på på Vorma harr på ca 1 kg. for noen år siden har jeg ikke brukt denne kroken. Sikkert litt forskjell på kvaliteten på krokene, men jeg gidder ikke ta sjansen på mer knekking.

 

Gisle

 

Har faktisk opplevd at denne kroken har blitt knekt i bindestikka. Så jeg anbefaler ikke denne kroken ihvertfall.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vormaharren er den eneste fisken jeg har vært borti som har ødelagt kroker også. Harr på under kiloen som lett retta ut Mustad R30 (møkk) #14 korker. Vet ikke hva det kommer av, en dag kan harren der oppføre seg helt sinnsyk, mens neste dag kan det bare være å taue de rett inn. Synd med polakkene (slukstang med nymferigg = minst én fisk pr kast) som har tømt elva for kilosharr, og stakkars tyskerne som skal betale penger for å fiske harr i den elva...

 

Nå går det i litt spent spinnere samt noen duns med fjærvinge (for mye fritid?)..

Baklager ræva billedkvalitet.

post-526-13949852806134_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mangen flotte fluer her nå !! :)

Hmmm . . . Nå har jeg lett og lett, men kan ikke finne at noen har kommentert den nye avataren til Henning enda, og det er jo smått utrolig  :o  ;D

Jeg mener, har du gått kurs i kamera-posering hos han Jan Thomas fyren, eller er det rett og slett han som har stylet deg og tatt bildet ?  ;D  ;D  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg gjøre meg til spott og spe ved å legge ut det første seriøse forsøk jeg har hatt med å binde en flue på mange år :D

Prøvde for første gang å binde en parashut i kveld, bildet ble uskarpt, har lånt bort stativet.

Rent flaut å legge ut noe slikt med alle de dyktige fluebindere som er her inne, men skitt au ;D

 

Sven Erik

post-2164-13949852815892_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nå skal jeg gjøre meg til spott og spe ved å legge ut det første seriøse forsøk jeg har hatt med å binde en flue på mange år :D

Prøvde for første gang å binde en parashut i kveld, bildet ble uskarpt, har lånt bort stativet.

Rent flaut å legge ut noe slikt med alle de dyktige fluebindere som er her inne, men skitt au ;D

 

Sven Erik

 

Sven Erik:

KEEP THEM COMING ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Flue som er ment som vårflueklekker.

 

   Roger

irriterer meg at folk er så innmari gode på hekling. Det kommer jeg aldri til å lære.

 

bullshit, Henning. :)

Det lærer du glatt hvis du bare vil ;D

Ikke vanskelig i det hele tatt.....

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

bullshit, Henning. :)

Det lærer du glatt hvis du bare vil ;D

Ikke vanskelig i det hele tatt.....

 

Terje!

 

Vel Terje, jeg er i hvert fall mektig imponert over de heklafluene jeg fikk i postkassa fra Hamar. Skal aldri si aldri, skal nok klare det med tid og stunder, men  det var virkelig imponerende saker. Sitter akkurat nå og rydder i fluer. Koselig, men du verden som jeg lengter etter å fiske. Det knyter seg i brøstkassa. Hjeeelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

 

bullshit, Henning. :)

Det lærer du glatt hvis du bare vil ;D

Ikke vanskelig i det hele tatt.....

 

Terje!

 

Vel Terje, jeg er i hvert fall mektig imponert over de heklafluene jeg fikk i postkassa fra Hamar. Skal aldri si aldri, skal nok klare det med tid og stunder, men  det var virkelig imponerende saker. Sitter akkurat nå og rydder i fluer. Koselig, men du verden som jeg lengter etter å fiske. Det knyter seg i brøstkassa. Hjeeelp!

 

Hyggelig at du likte dem, Jørn ;D

Skal gi deg ett lynkurs når du dukker opp i Rena til sommeren ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje ikke så mye inspirasjon for dere. Men jeg har endelig fått tak i meg blitzlamper igjen  ;D Her er et par bilder jeg tok nå som er de to første. Nå er jeg klar for å lage litt fluesider igjen  :)

 

[attachthumb=1]

 

[attachthumb=2]

 

[attachthumb=3]

 

Et par fluebilder og et av "riggen".

 

Blitzer 002.jpg

Test Blitz 002.jpg

Test Blitz 003.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Dette er kanskje ikke så mye inspirasjon for dere. Men jeg har endelig fått tak i meg blitzlamper igjen  ;D Her er et par bilder jeg tok nå som er de to første. Nå er jeg klar for å lage litt fluesider igjen  :)

 

[attachthumb=1]

 

[attachthumb=2]

 

[attachthumb=3]

 

Et par fluebilder og et av "riggen".

 

 

 

Veldig bra, Rune! :) :) Inspirasjon for meg iallefall ;D

Et par spørsmål.

De lampene der, er de dyre og kan man eventuellt skaffe noe sånt brukt??

Bruker du macro blitz i tillegg eller den eksterne blitzen?

 

Bare litt nysgjerrig, da jeg kunne tenkt meg noen sånne lamper.

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje,

 

De lampene er ikke så dyre, jeg fant de på nettet etter en anbefaling fra en fotograf jeg kjenner. Du finner de her: http://www.kaffebrus.com/ Jeg kjøpte et sånt sett med 3x160watt. Rundt 5000,- Tidligere har jeg lånt noen Hensel lamper, de koster over 5000,- pr. stk.

 

Jeg bruker ikke noen ekstra blitz sammen med disse. 2 Slike lamper med softbox holder i lange baner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei Terje,

 

De lampene er ikke så dyre, jeg fant de på nettet etter en anbefaling fra en fotograf jeg kjenner. Du finner de her: http://www.kaffebrus.com/ Jeg kjøpte et sånt sett med 3x160watt. Rundt 5000,- Tidligere har jeg lånt noen Hensel lamper, de koster over 5000,- pr. stk.

 

Jeg bruker ikke noen ekstra blitz sammen med disse. 2 Slike lamper med softbox holder i lange baner.

 

Takker så mye, Rune! :)

Har allerede brukt litt tid på den sida, der var det mye snadder gitt ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje,

 

De lampene er ikke så dyre, jeg fant de på nettet etter en anbefaling fra en fotograf jeg kjenner. Du finner de her: http://www.kaffebrus.com/ Jeg kjøpte et sånt sett med 3x160watt. Rundt 5000,- Tidligere har jeg lånt noen Hensel lamper, de koster over 5000,- pr. stk.

 

Jeg bruker ikke noen ekstra blitz sammen med disse. 2 Slike lamper med softbox holder i lange baner.

 

Tøffe lamper! Noe slikt må jo gå an å "lage" selv kanskje? :) tre lamper à 160Watt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og knotet litt i dag også, lagde tre av de første fluene vi brukte for 30 år siden da jeg var med min far til fjells og fisket småørret :)

 

Zulu

[attachthumb=1]

 

Zulu silver

[attachthumb=2]

 

Wickham`s Fancy med litt moderne tvist.

[attachthumb=3]

 

Til slutt satt jeg å lekte meg litt :)

[attachthumb=4]

 

Vil avslutte med å oppfordre alle til å legge ut fluer her. Når jeg som nesten kan telle på ei hand de timene jeg har bunnet fluer de siste 25 åra kan legge ut bilder, kan alle andre medlemmer her også.

Med de folka som er her inne vil jeg tro det verste jeg kan oppleve er konstruktiv kritikk ;D

Da gjenstår det bare for meg å få ryddet opp før fruen kommer hjem fra jobb, så slipper jeg kjeft ;)

 

Sven Erik

post-2164-13949852850481_thumb.jpg

post-2164-13949852850897_thumb.jpg

post-2164-13949852851398_thumb.jpg

post-2164-13949852851996_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...