Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

brente vinger er ikke noe jeg har brukt mye, for å si det mildt.

Tenkte derfor jeg skulle lage meg et par eksemplarer med brent aero dry wing.

Vingene ble brent på forhånd, med hjelp av fingrene og ikke noe vigebrenner verktøy.

Tok aero dry wing mellom tommel og pekefinger og smeltet det som var mellom fingrene med en lighter, akkurat når materiale smelter inn mellom

fingertuppene vris pekefinger og tommel mot hverandre med dry wingen i mellom. Da får man de brente tuppene.

 

På denne måten dannes for disse fluenes vedkommende en litt luftigere og mer "posete" vingesegg, og den blir litt mer avrundet noe som

muligens kan fungere. Vi får se til sommeren ;D

 

Terje!

 

Jeg brente noen av polygarn-parachutene mine i sommer. Var så lei av at de flisa seg opp og ble flate etter kort tids bruk. Vingene ble fine, men det var ikke så lurt. Vingene samler da mer vann (får ikke kastet dem tørre), og dessuten så tilførte brennkanten litt mer vekt i toppen. Kombinasjonen av dette gjorde at alle fluene tippet. :D Da følte jeg meg både eksperimentell og dum på en gang. Ta med fluene dine i badekaret Terje, og sjekk om de flyter. Har du bare dusj, så kan du ta med dem til et badeanlegg på Hamar.  ;D

 

Jeg skal ta dem med til Ankerskogen svømmehall i morgen ;D

Det er allikevel stor forskjell på aero dry wing som jeg har brukt her, og polygarn når det gjelder å trekke til seg vann.

Polygarn er jo som en svamp i forhold. ;D

Aero dry wing er ett meget lett og vannavstøtende materiale som jeg er rimelig overbevist om at vil funke som beskrevet i de to fluene jeg la ut.

 

Vi får se til sommeren, Jørn :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Thomas a skrev:

Legger ut denne varianten av en vespertina dun.....

Ikke proff med stikka ennå, men er rimelig fornøyd...skriv gjerne noen komentarer"innspill"så jeg kan bli bedre

Ganske rufsette...men har har lest det ikke gjør noe, faktisk tvert i mot...

 

Jeg er overbevist om at den flua vil fange mange flotte ørreter, Thomas :)

Ser veldig greit ut på meg dette :)

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Veldig flotte disse fluene dine med brent aero dry wing, Terje  :D

De vil kanskje herje fælt med fortommen under kasting, men det gjør jo forsåvidt feks spent spinners uten brente vinger også  ;)

 

Takker Godsmack :)

Jeg har nok tenkt på det der med fortommen, men har brukt brente vinger før uten problemer så vi får se.

I værste fall er det bare å ta en saks å klippe vekk den brente tuppen, så har man den gode gamle varianten ;D

Bruk STROFT så går det greit ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fikk noe ny cdc i dag som jeg bare måtte prøve ;D

Fin kvalitet og meget billig, kjøpt på nett for første gang. Hadde lyst til å se hva jeg fikk for penga.

Svært godt fornøyd er iallefall konklusjonen.

Tøft med cdc grizzle til vinger :)

Her er noen fluer med ny cdc :) :)

 

 

Terje!

post-0-13949852337785_thumb.jpg

post-0-13949852338497_thumb.jpg

post-0-13949852339175_thumb.jpg

post-0-13949852339857_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkert! Her er det binde-/Dylan-kveld. Uslåelig kombinasjon hver tirsdag. Masse inspirasjon å hente her gitt. Terje!'s cdc-fokus har gjort inntrykk, så det har blitt noen cdc-fluer i kveld akkompanert av "Blood on the tracks". Takk for inspirasjon!

 

JB

 

 

PS! En ting er denne tråden, men under temaet fluebinding er det nok gode bindeoppskrifter fra Rune & Co. til både en og to vintre!  Må ønske meg et par store C&F bokser til jul. Fluer kan vi aldri ha nok av!  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Lekkert! Her er det binde-/Dylan-kveld. Uslåelig kombinasjon hver tirsdag. Masse inspirasjon å hente her gitt. Terje!'s cdc-fokus har gjort inntrykk, så det har blitt noen cdc-fluer i kveld akkompanert av "Blood on the tracks". Takk for inspirasjon!

 

JB

 

 

PS! En ting er denne tråden, men under temaet fluebinding er det nok gode bindeoppskrifter fra Rune & Co. til både en og to vintre!  Må ønske meg et par store C&F bokser til jul. Fluer kan vi aldri ha nok av!  ;D

 

 

 

Binde/Dylan kveld, høres jo ut som en perfekt kombinasjon. ;D

"Come in she said and give me, shelter from the storm"............

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hvor fikk du tak i denne CdC`n Terje?

Den ser unektelig flott ut!

 

Må legge til at fluene dine er til enorm inspirasjon, for oss "mindre begavede" fluebindere!

 

Mvh

Helge

 

Takk skal du ha, Helge :)

cdc`n ble kjøpt her:

http://www.taimen.com/mt/index.php?cPath=49_50_177&sort=2a&language=se&osCsid=9cb4c8039a7497d8a6464ca58c5eb596

 

12pk cdc (0,5 gram), alt fra oliven til mørk brun i absolutt fin kvalitet til ca 250 kroner. Litt ymse størelser på cdc, kan brukes til mye forskjellig. Billig var det å :)

Synes jeg fikk bra valuta for penga. :)

 

PS. Du må ikke undervurdere egne ferdigheter, Helge. Ingen grunn til det så vidt jeg forstår :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bandt noen cdc no hackle i går, med hel cdc i kropp, vingedeler i cdc og selvsag cdc vinge. Coq de lon ble benyttet i splittet hale. Veldig fornøyd med resultatet, og de fløt helt perfekt i prøvebollen.

 

Tidligere har jeg i hovedsak benyttet flyrite, sparsomt bundet på kroppen, cdc-vinge og enten cdc-dubbing eller spunnet cdc i torax. Cdc i selve kroppen har jeg innbilt meg blir for kraftig og at alle bobler etc gir en uklar siluett. Synspunkter?

 

JB 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg bandt noen cdc no hackle i går, med hel cdc i kropp, vingedeler i cdc og selvsag cdc vinge. Coq de lon ble benyttet i splittet hale. Veldig fornøyd med resultatet, og de fløt helt perfekt i prøvebollen.

 

Tidligere har jeg i hovedsak benyttet flyrite, sparsomt bundet på kroppen, cdc-vinge og enten cdc-dubbing eller spunnet cdc i torax. Cdc i selve kroppen har jeg innbilt meg blir for kraftig og at alle bobler etc gir en uklar siluett. Synspunkter?

 

JB 

 

 

Jeg har fisket med rene cdc no hackles i mange år og har svært gode erfaringer med disse. Jeg snakker da om cdc fluer med cdc i både i kropp og vinge. Det er fullt mulig å lage bakkropp av en hel cdc fjær uten at kroppen blir for kraftig, ikke er jeg så sikker på at det gjør noe om kroppen blir litt kraftig heller. Til syvende å sist så er det avtrykket som spiller en rolle, for ikke å snakke om hva fisken mener ;D

Så fra mitt synspunkt fisker cdc fluer helt ypperlig :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset med å få pene døgnfluekropper av hel cdcfjær er rett å slett å velge riktig fjær. En regel som gjelder for all binding med cdc. Vanligste feilen er å bruke for mye cdc og ikke tilpasse proporsjonene. Resultatet blir "dotter".

 

Tips til kropp:

 

- Ikke for kraftig fjær med fibre som er lange. Evt. riv av til passe mengde.

- Tynn, fin avsmalende stamme er å foretrekke.

- Fest inn så langt ut i spissen som mulig.

- Fjæra roteres rundt sin egen akse når du surrer den inn.

- Ikke roter mer enn du må for å samle fibrene. Jo mer du roterer desto kraftigere blir kroppen.

- De første surringene som legges nærmest halene kan gjøres med flat fjær for å bygge lite.

- Roterende hackelklemme gjør denne jobben trivelig.

 

"Vifta" på denne siden er fin: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=88 Penselen og busken må trimmes. Jeg ville spart slike fjær til andre ting. De fineste fjærene til kropp er de som egner seg minst som vinger eller spinning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har laget noen cdc spent spinnere med litt forskjellig variasjon i vinge og kropp. Alle er med en hel cdc fjær som bakkropp.

 

De to første er samme flua sett fra oversiden og undersiden. I denne flua har jeg bundet inn to cdc fjærspisser m/stamme. Etter at fjærspissene ble bundet inn

tok jeg litt aero dry wing og bandt over, kun for å få litt mer sparkle i flua og så innbiller jeg meg at de litt myke cdc fjærene mot vannet med aero på toppen kan være en liten trigger ;D En ser ganske stor forskjell på vingen ved å studere fra oversiden og undersiden.

 

Den andre flua(bilde 3) er samme flua men med kun cdc i vingen

Den tredje flua er kun cdc uten ribbing og ren cdc wing.

 

Terje!

post-0-13949852342217_thumb.jpg

post-0-13949852342967_thumb.jpg

post-0-13949852343657_thumb.jpg

post-0-13949852344257_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende tips Rune. Liker bakkroppen best når den har litt tapering. Betyr litt for meg i hvert fall  ;) .  Fulgte for øvrig bindebeskrivelsen din slavisk

(http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=126) (se nederst på denne siden).

 

JB

 

Den du linker til der (nederst) med de fargene er min favoritt. Har den fra 14-18. Funker på det meste av baetis. Lager den også med litt mørkere vinger for bedre kontrast/silhuett. Jeg burker NoHackels når andre ikke funker eller når jeg har skikkelig trua på det. Men jeg baserer meg ikke kun på det eller andre fluer av cdc. Noen arter spes. baetis liker ruskevær og da er cdc bare tull. Derfor bør man også ha fluer med vinger av poly eller hår i tillegg. Når det gjelder sånne regnværsdager med baetis fisker en myk hacklet tynt dresset flymfe vel så bra som en ren tørrflue. Ja, til og med greenwells glory er bra når baetisen klekker og det bøtter ned. Fisken tar gjerne fluene under da  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du linker til der (nederst) med de fargene er min favoritt. Har den fra 14-18. Funker på det meste av baetis. Lager den også med litt mørkere vinger for bedre kontrast/silhuett. Jeg burker NoHackels når andre ikke funker eller når jeg har skikkelig trua på det. Men jeg baserer meg ikke kun på det eller andre fluer av cdc. Noen arter spes. baetis liker ruskevær og da er cdc bare tull. Derfor bør man også ha fluer med vinger av poly eller hår i tillegg. Når det gjelder sånne regnværsdager med baetis fisker en myk hacklet tynt dresset flymfe vel så bra som en ren tørrflue. Ja, til og med greenwells glory er bra når baetisen klekker og det bøtter ned. Fisken tar gjerne fluene under da  ;D

 

Meget nyttig tips! Dette er en inspirasjonstråd for fluebindingen, men jeg sier det igjen: Verdien øker med råd og vink om under hvilke forhold fluene dere binder fisker best.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kjempepene flue Tørrfluepuristen, men du, kan du fortelle meg hva du bruker som kropp på den siste fluen din. Det er noe som blir ribbing virker det som. Gjerne legg ved en link til en internettbutikk også.

 

Hei Isak!

Mener du den øverste av de tre siste? I så fall er det bakkropp av biots, i det tilfelle kalkunbiots. Det fås kjøpt både hos Jarle og Bjørnar på Lillestrøm, Nordisk på Lysaker og de fleste steder som selger fluebindingsmateriale kan nok skaffe biots.

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det var den første jeg mente ja, kalkunbiots altså. Hva er det fornå egentlig ? Care to explain ?

 

Har jeg bare fått til en slik flue på en hel kveld med binding så skulle jeg vært fornøyd altså ;)

 

Jeg velger å legge ut en link som jeg tror kan forklare langt bedre enn jeg kan :) :) Sjekk den, her står det mye bra om biots.

http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=printpage&artid=104

 

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...