Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Nydelige fluer Terje.

Hadde det vært muligt å fått en steg for steg på den nederste flua.

 

   Roger

 

Takker Roger :)

Se på steg for steg av "hekla klekker". Du hekler opp til thorax område men istedet for å lage en cdc loop, binder du inn en vinge, ett hanehackle og dubber akkurat som når du lager en vanlig parachute døgnflue.

Da har du`n :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Dette var innmari fint og nå ser det jaggu ut som unge Rigan må lære seg å hekle, var det ikke fiske vi drev med da?

Skikkelig image-dreper dette her jo.... :-\

;D

 

Du må ikke lære deg å hekle Hans Jørgen :), alternativt kan man surre antrongarn rundt kroken i stedet for å hekle og den fisker antakelig like

bra. Når det er sagt så blir de hekla fluene fine å se på men også svært slitesterke. Antakelig har jeg ingen fluer som er mer slitesterke i kroppen

enn de hekla klekkerne.

Det mest gledelige er at de fisker veldig bra også, og den hekla aurivilli klekkeren med hackle er antakelig den flua jeg har tatt flest ørreter på

både i Rena og i "Sleivfossen"

Vil også understreke at hekleteknikken er kjekk å kunne og den er tross alt med på å utvikle teknikken og finmotorikken som jeg tror jeg har hatt nytte av.

 

Hekling er allikevel noe jeg aldri har tid til ved elva, men som passer best i høstmørket og vinterstid. :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har du fått makro, Kenneth. :)

Synes plutselig det var så vanvittig klare og skarpe bilder her ;D

Kanon beskrivelse Kenneth, Kanon ;D ;D

 

Bare vent, om ikke lenge går detta mye kjappere, Kenneth. Det garanterer jeg. :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var innmari fint og nå ser det jaggu ut som unge Rigan må lære seg å hekle, var det ikke fiske vi drev med da?

Skikkelig image-dreper dette her jo.... :-\

;D

Hekling er allikevel noe jeg aldri har tid til ved elva, men som passer best i høstmørket og vinterstid. :)

Terje!

Vel..vel....kanskje greit å ha noe å finne på mens vi sitter der ved elvebredden og venter på vak.  Når jeg tenker etter, kan jeg vel alltids komme på et par ting jeg heller ville brukt tida til.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

hoje skrev:

Vel..vel....kanskje greit å ha noe å finne på mens vi sitter der ved elvebredden og venter på vak.  Når jeg tenker etter, kan jeg vel alltids komme på et par ting jeg heller ville brukt tida til.

 

I like måte Hans Jørgen ;D ;D

 

Kenneth Sneis skrev:

Takker for hyggelig tilbakemelding Terje  

Ikke no macro enna nei, men tok meg bryet med å ta alle bildene i RAW format. Når macron kommer i hus satser jeg på enna ett hakk vassere bilder  

Får håpe detta går litt kjappere etter vært ja, får jo nesten satse på at detta ikke blir den siste steg for steg flua..

 

Skjønte det var ett eller annet, men med alle telefonsamtaler etc vi har hatt så har det vel skjedd noe med lyssetting også ;D ;D

Uansett en skikkelig flott steg for steg beskrivelse, Kenneth.

Det blir nok garantert ikke siste steg for steg fra deg, Kenneth.  ;D ;D Du rekker faktisk ett par til i løpet av kvelden ;D ;D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jammet fått laget meg noen fluer selv i dag. Pleier vanligvis å være temmelig "allergisk" mot fluebinding før jul. Mulig jeg har fått et snev av lyst allikevel..

 

Har gått i mygg, men også en stygg sak som fisken liker. Asellus er fin mat i næringsrike grunne vann. Ørreten elsker dem. Her er en som faller i smak når jeg orker å bruke den, ser ikke videre pen ut...

 

[attachthumb=1]

 

Og slik ser orginalen ut:

 

asellus.jpg

asellus.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har jammet fått laget meg noen fluer selv i dag. Pleier vanligvis å være temmelig "allergisk" mot fluebinding før jul. Mulig jeg har fått et snev av lyst allikevel..

 

Har gått i mygg, men også en stygg sak som fisken liker. Asellus er fin mat i næringsrike grunne vann. Ørreten elsker dem. Her er en som faller i smak når jeg orker å bruke den, ser ikke videre pen ut...

 

[attachthumb=1]

 

Og slik ser orginalen ut:

 

asellus.jpg

 

Snerten sak  :) :), hva er det du bruker som ryggskjold, Rune??

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jammet fått laget meg noen fluer selv i dag. Pleier vanligvis å være temmelig "allergisk" mot fluebinding før jul. Mulig jeg har fått et snev av lyst allikevel..

 

Har gått i mygg, men også en stygg sak som fisken liker. Asellus er fin mat i næringsrike grunne vann. Ørreten elsker dem. Her er en som faller i smak når jeg orker å bruke den, ser ikke videre pen ut...

 

[attachthumb=1]

 

Og slik ser orginalen ut:

 

asellus.jpg

 

Snerten sak  :) :), hva er det du bruker som ryggskjold, Rune??

 

Terje!

 

Thin Skin som er spettet (mottled).

 

Kommer litt mer fram på denne:

 

[attachimg=1]

Super Emerging Caddis Cinnamon.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Syntes den der "super emerging caddis" som Rune la ut var interessant.

Siden jeg ikke har thin skin og knapt vet hva det er :), så prøvde jeg meg på en hekla variant.

Blanda sammen noen forskjellige farger i antron og hekla i vei :) strippa noen hackle og lagde noen antenner. Brukte coq de leon som underhår.

Skulle nok brukt litt mer cdc, men det funka da sånn nogenlunde, på sett og vis.....

 

Terje!

post-0-13949852245596_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin bindebeskrivelse av Renaflua Kenneth ;D

Hvilken type smeltelim bruker du til flua? Har selv opplevd at limet ved bruk i elva slipper fra kroken/hacklet.

Trygve.

 

Har også opplevd det samme med flere typer smeltelim jeg har prøvd, så jeg har gått over til å binde inn en ekstra polywinge som jeg smelter ned med lighter. Holdbarheten er mye bedre og i tillegg ser det penere ut  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje,

 

Det funker nok sikkert med hekla SEC også. Men, ha på mer cdc og bruk hele fjærspisser. Jeg bruker to fyldige fjær til flottøren og en fjær til vingesekken. Bind de to flottørfjærene inn back to back slik at de spriker fra hverandre. Da trekker de ikke så lett vann. Kun cdc-fibre uten stamme flyter ikke så godt og er vanskeligere å preppe. Moose body hair som antenner er det ikke noe substitutt for  ;)

 

Hovedpoenget med denne flua er at den bryter overflaten fort og at den henger under som er klekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hovedpoenget med denne flua er at den bryter overflaten fort og at den henger under som er klekker.

 

Jeg bruker vinyltråd i bakkroppen på mine klekkere, det blir vel litt av samme effekten Rune?  Bruker mest blank tråd og varierer med den underliggende fargen på bindetråden.  Blir litt gummieffekt på disse fluene, men det kan jeg alltids leve med.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hovedpoenget med denne flua er at den bryter overflaten fort og at den henger under som er klekker.

 

Jeg bruker vinyltråd i bakkroppen på mine klekkere, det blir vel litt av samme effekten Rune?  Bruker mest blank tråd og varierer med den underliggende fargen på bindetråden.  Blir litt gummieffekt på disse fluene, men det kan jeg alltids leve med.  :)

Det er sikkert helt ok det Hoje. Bare de ikke blir for tunge, det må være en mellomting slik at ikke flyteegenskapene i cdc blir for hardt utfordret.

Går nok greit med Vinylribb. Jeg lager de som jeg gjør fordi jeg synes dette blir finest til å etterlikne vårfluepupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hovedpoenget med denne flua er at den bryter overflaten fort og at den henger under som er klekker.

 

Jeg bruker vinyltråd i bakkroppen på mine klekkere, det blir vel litt av samme effekten Rune?  Bruker mest blank tråd og varierer med den underliggende fargen på bindetråden.  Blir litt gummieffekt på disse fluene, men det kan jeg alltids leve med.  :)

Det er sikkert helt ok det Hoje. Bare de ikke blir for tunge, det må være en mellomting slik at ikke flyteegenskapene i cdc blir for hardt utfordret.

Går nok greit med Vinylribb. Jeg lager de som jeg gjør fordi jeg synes dette blir finest til å etterlikne vårfluepupper.

Jeg har ikke hatt flyteproblemer med vinyl, selv ikke på ordinære Klinkhåmer.  Men det blir helt opplagt finere med din metode.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei Terje,

 

Det funker nok sikkert med hekla SEC også. Men, ha på mer cdc og bruk hele fjærspisser. Jeg bruker to fyldige fjær til flottøren og en fjær til vingesekken. Bind de to flottørfjærene inn back to back slik at de spriker fra hverandre. Da trekker de ikke så lett vann. Kun cdc-fibre uten stamme flyter ikke så godt og er vanskeligere å preppe. Moose body hair som antenner er det ikke noe substitutt for  ;)

 

Hovedpoenget med denne flua er at den bryter overflaten fort og at den henger under som er klekker.

 

Det var akkurat den tanken som slo meg når jeg satt å mekka sammen denne flua. Så det blir helt klart hele fjærspisser fremover :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje,

 

Det funker nok sikkert med hekla SEC også. Men, ha på mer cdc og bruk hele fjærspisser. Jeg bruker to fyldige fjær til flottøren og en fjær til vingesekken. Bind de to flottørfjærene inn back to back slik at de spriker fra hverandre. Da trekker de ikke så lett vann. Kun cdc-fibre uten stamme flyter ikke så godt og er vanskeligere å preppe. Moose body hair som antenner er det ikke noe substitutt for  ;)

 

Hovedpoenget med denne flua er at den bryter overflaten fort og at den henger under som er klekker.

 

Det var akkurat den tanken som slo meg når jeg satt å mekka sammen denne flua. Så det blir helt klart hele fjærspisser fremover :) :)

 

Terje!

Min erfaring med bruk av cdc sier meg at fjærspisser funker best på de fleste mønstre. Unntakene mine er på fluer fra krok 18 og mindre. Men det er sikkert litt smak og behag også...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...