Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Hva er det du har gjort med krokøyet? Vakker flue forresten  :D

 

Nå er ikke jeg oddbjørn men kan svare :)

 

Krokene de bruker har ikke krokøye så da bruker de noe som heter silkgut, Veit ikke om oddbjørn bruker noe syntetisk men det er vel i utgangspunktet fra en orm/larve skapning.

 

Stemmer det, men ikke noe syntet. Øyet er twisted silkegut. Både krok og silkegut er antikk. Vet ikke eksakt når kroken ble lagt, men det er nok bortimot hundre år siden. Selv om ståløyet kom på midten av 1800 tallet ble det ikke særlig populært på laksefluer før begynnelsen av 1900 tallet. Det er ikke bare nostalgi, men er lettere å binde inn fjærvingen også når en ikke har det øyet som stikker oppover. I tillegg ser det jo så mye finere ut  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Som tidligere nevnt har jeg cdc som tema for mine fluer i vinter, her følger et par cdc døgniser

En sulphurea og en ignita.

 

Sulphurea`n er bundet med splittet vinge, etter en teknikk fra J.Klingberg som jeg har modifisert litt for å eksprimentere litt.

 

Terje!

post-0-13949851905947_thumb.jpg

post-0-13949851916298_thumb.jpg

post-0-13949851920278_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Veldig mangen pene fluer her nå.

Her er noen jeg binda fredag og lørdag i ledige stunder.

 

 

 

Very good Mr. Sæbø ;D

Ser ut som om Renaørreten skal få noe å bryne seg på til sommeren, når

vestlendingene inntar elva med en hel armada av nyklekkede tørrfluer. ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett langt bedre realistiske fluer enn disse, men få har brukt så mye naturlige materialer som denne fyren. Sjøhesten har jo lagt beslag på en hel jungle cock-nakke samt en halv diamantfasan.......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Veldig mangen pene fluer her nå.

Her er noen jeg binda fredag og lørdag i ledige stunder.

 

 

 

Very good Mr. Sæbø ;D

Ser ut som om Renaørreten skal få noe å bryne seg på til sommeren, når

vestlendingene inntar elva med en hel armada av nyklekkede tørrfluer. ;D ;D

 

Terje!

Skal nok klare å skremme ørretene til neste år også :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som Kong Vinter har ankommet føler jeg det er på tide å binde fluer for den fremtidige sesongen blant snøflak og is.. :)

 

Dette er varianter jeg har troen på når sjø-ørreten skal taes. :D

Fluene er svært raske å binde så ikke klag på småslurv i fluebildene. ;)

post-0-13949851934367_thumb.jpg

post-0-13949851934907_thumb.jpg

post-0-13949851935487_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens Utfordring: Lag en tilsvarende flue som dette, og legg bilde av den ut på denne tråden inne 24 timer.

 

Faktisk usikker på hvem som er opphavsmannen. Geir, en kompis hadde denne flua i boksen for en del år siden, tror ikke det var han som hadde laget den. Det  var ingen kjøpeflue. Synes den var ganske stram, så jeg måtte ta bilde av den. Bildet er faktisk fra Iesjavre midt på finnmarksvidda 1996 ..... (flua ble ikke brukt på den turen, ingen andre streamere heller :D)

 

Lykke til.

 

 

Gisle

post-2382-13949851962944_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ok. Blir så vanskelig å se sånn ca hvor stor en flue er på bildene her :)

Flott flue iallefall ;)

 

Sånn nå er det med matrialer og alt, skal prøve å få med det på bildene framover..

Blei en døgnflue til i dag og ikke noe nytt og spennende men synes det er litt stilig med mere bruk av cdc en jeg har brukt før så hær kommer det en compara med cdc only (utenom bindetråden og krok)  ;D

Ja har sett samme film som Terje, att binda och fiska med flugor av cdc med Johan Klingberg det var en kjempe bra film som ga meg inspirasjon i bøtter og spann..

Krok: 102y (13)

Kropp: light brown cdc

Resten: medium dun cdc

post-1360-13949851971649_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

 

Ok. Blir så vanskelig å se sånn ca hvor stor en flue er på bildene her :)

Flott flue iallefall ;)

 

Sånn nå er det med matrialer og alt, skal prøve å få med det på bildene framover..

Blei en døgnflue til i dag og ikke noe nytt og spennende men synes det er litt stilig med mere bruk av cdc en jeg har brukt før så hær kommer det en compara med cdc only (utenom bindetråden og krok)  ;D

Ja har sett samme film som Terje, att binda och fiska med flugor av cdc med Johan Klingberg det var en kjempe bra film som ga meg inspirasjon i bøtter og spann..

Krok: 102y (13)

Kropp: light brown cdc

Resten: medium dun cdc

 

Det var godt å høre at du likte den filmen, Bjørn Tore.

Ser ut for meg som du har fått inspirasjon ja. :) :) Knall fin flue, den der ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Flott flue, og meget bra bilde :D

Jeg for min del synest at str 13 kroken blir litt i største laget. Er det andre som har samme erfaring? eller er det jeg som er helt på viddene her? (Da mener jeg 102y str 13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Flott flue, og meget bra bilde :D

Jeg for min del synest at str 13 kroken blir litt i største laget. Er det andre som har samme erfaring? eller er det jeg som er helt på viddene her? (Da mener jeg 102y str 13)

 

Jeg bruker den utellukkende til aurivilli, og synes jeg har funnet en perfekt størelse. ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Ok. Jeg lager de fleste smeltelimene på str15, men har laga noen på 13. Føler da at de blir LITT baktunge, men har ikke testa desse i vannglasset, men føler de vill "brekke" seg bakover og bryte vannhinna. Har laga noen Ignitas på str 17, og føler det er den rette størrelsen.

Hva størrelse bruker du Terje på Ignita?.....Og Baetis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...