Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Fikk et tips fra min gode fluefiske venn, Trygve Bjerk :)

Gikk inn på denne siden: http://www.pechetruite.com/Mouches/tying-puff.htm

 

Måtte bare prøve meg på en cdcpuffs klekker :)

 

Terje!

 

Veldig bra. Et sprøsmål:

Tar man bort fjær stammen?

 

Takk for det Kai-El :)

cdc puffs har praktisk talt ikke fjærstamme, men sitter fast i rota. Fra rota og utover er det stort sett bare myke fjær. Så her det en meget

kort fjærstamme.

Vet ikke om jeg forklarte det særlig godt ;D, men sjekk linken jeg la ut så ser du noen bilder som kanskje forklarer det litt bedre enn meg ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Ulv og Rune for bildetips. Og skryt fra tørrfluepuristen. :D

Jeg har hatt noen førsøk på fluer tidligere(ca 20-25stk), men det er så vannvittig vanskelig å bruke "lite nok" materiale. Har "fått til" de 4-5 siste sjøørretflueforsøkene.

Det blir stort sett for store hackle eller for mye dubbing, ikke plass til hodet osv.

Det står mye bra om teknikker osv under fluebindingsdelen her på siden og det er fint, men det må liksom læres i praksis.

Det er vel kanskje lurt å binde "enkle" fluer i starten, så sitter teknikkene etterhvert.

Det er kanskje ikke så inspirerende for dere, men det funker som en inspirasjonstråd for meg, så da gir jeg gass.

Maur med rød foam, krok str 14.

post-2332-13949852328127_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takk til Ulv og Rune for bildetips. Og skryt fra tørrfluepuristen. :D

Jeg har hatt noen førsøk på fluer tidligere(ca 20-25stk), men det er så vannvittig vanskelig å bruke "lite nok" materiale. Har "fått til" de 4-5 siste sjøørretflueforsøkene.

Det blir stort sett for store hackle eller for mye dubbing, ikke plass til hodet osv.

Det står mye bra om teknikker osv under fluebindingsdelen her på siden og det er fint, men det må liksom læres i praksis.

Det er vel kanskje lurt å binde "enkle" fluer i starten, så sitter teknikkene etterhvert.

Det er kanskje ikke så inspirerende for dere, men det funker som en inspirasjonstråd for meg, så da gir jeg gass.

Maur med rød foam, krok str 14.

 

Kanon god maur imitasjon. Kjempemessig ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Denne vårflua kan vi kalle både klekker og ferdig vårflue. ;D

Den har ikke sluppet puppeskallet enda :)

Bakkropp av antrongarn som er brent i tuppen, hjortehår, thorax av litt skarp grønn polythulen samt cdc og hanehackle.

Jeg har valgt å ikke klippe flatt på undersiden, men la litt stå igjen for å gi flua littt å stripe på.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fin flue Terje ;D

 

Han Antron behøvde jo ikke blitt brent i enden han kunne jo ha blitt puffa  ;D ;D

 

 

Yess, Trygve han kunne blitt puffa. ;D

Når det er sagt så vil nok han Antron holde fasongen litt bedre når flua får litt fart på seg ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrè Bruns Sailwingdun.

Krok: Tiemco TMC 531 #14.

Halen skulle nok vært brun, men nå er det for sent. puh.

 

Har bare grizzly hackle. Skulle hatt et hackle for døgnfluer: rhodani, aurivillii. Kan noen gi noen tips om hva jeg burde kjøpe. Farge, type osv. Hackle er så dyrt at jeg synes ikke jeg kan kjøpe alle mulige varianter -  ennå.

post-2332-13949852328744_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting: Denne tråden har blitt forferdelig lang, og den har blitt uhensiktsmessig dersom man ønsker å søke seg tilbake til en flue som "inspirerte". Sitter og blar etter en flue jeg mener ligger mellom side 65 og 80...

 

Det som er fint med tråden er at mange kan legge ut bilder, uten at terskelen er høy. En inspirasjon i seg selv kan man vel si. Men jeg håper flere benytter anledningen til å starte ny melding under Fluemønstre, med bilder, bindebeskrivelse og gjerne noen erfaringer fra fiske med fluene.

 

Keep up!

 

Jørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting: Denne tråden har blitt forferdelig lang, og den har blitt uhensiktsmessig dersom man ønsker å søke seg tilbake til en flue som "inspirerte". Sitter og blar etter en flue jeg mener ligger mellom side 65 og 80...

 

Det som er fint med tråden er at mange kan legge ut bilder, uten at terskelen er høy. En inspirasjon i seg selv kan man vel si. Men jeg håper flere benytter anledningen til å starte ny melding under Fluemønstre, med bilder, bindebeskrivelse og gjerne noen erfaringer fra fiske med fluene.

 

Keep up!

 

Jørn 

Det er mottat. Og er forøvrig helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare grizzly hackle. Skulle hatt et hackle for døgnfluer: rhodani, aurivillii. Kan noen gi noen tips om hva jeg burde kjøpe. Farge, type osv. Hackle er så dyrt at jeg synes ikke jeg kan kjøpe alle mulige varianter -  ennå.

 

Selv bruker jeg nå Grizzly dyed new olive til Baetiser og Dark ginger til aurivilliie. Må bare legge til at det holder lenge med vanlig grizzly for å fange fisk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anskaffet meg nettopp en nakke fra whiting farget oliven(sølv-kvalitet) og en brun(bronse-kvalitet) og er kjempefornøyd!

Etter å ha bundet tidligere med en delt Keougs-nakke var dette som natt og dag. Fjærene er mye lengre og tåler mer press når man surrer hacklet.

At man sparer penger ved å kjøpe billigere nakker enn Whiting er jeg i tvil om. Som sagt var det som natt og dag i forhold til min billigere nakke, ikke bare i lengden men også antall fjær.

 

Jeg vil tro at det holder med en vanlig grizzly-variant og en brun nakke til vanlig bruk.

 

 

Uansett; noen som vet om andre bruksområder til oliven-nakken min enn baetis og danica/vulgata?

Kjøpte meg også en pro grade-nakke i mørk dun, men er usikker hvilke imitasjoner denne egner seg til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

brente vinger er ikke noe jeg har brukt mye, for å si det mildt.

Tenkte derfor jeg skulle lage meg et par eksemplarer med brent aero dry wing.

Vingene ble brent på forhånd, med hjelp av fingrene og ikke noe vigebrenner verktøy.

Tok aero dry wing mellom tommel og pekefinger og smeltet det som var mellom fingrene med en lighter, akkurat når materiale smelter inn mellom

fingertuppene vris pekefinger og tommel mot hverandre med dry wingen i mellom. Da får man de brente tuppene.

 

På denne måten dannes for disse fluenes vedkommende en litt luftigere og mer "posete" vingesegg, og den blir litt mer avrundet noe som

muligens kan fungere. Vi får se til sommeren ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brente vinger er ikke noe jeg har brukt mye, for å si det mildt.

Tenkte derfor jeg skulle lage meg et par eksemplarer med brent aero dry wing.

Vingene ble brent på forhånd, med hjelp av fingrene og ikke noe vigebrenner verktøy.

Tok aero dry wing mellom tommel og pekefinger og smeltet det som var mellom fingrene med en lighter, akkurat når materiale smelter inn mellom

fingertuppene vris pekefinger og tommel mot hverandre med dry wingen i mellom. Da får man de brente tuppene.

 

På denne måten dannes for disse fluenes vedkommende en litt luftigere og mer "posete" vingesegg, og den blir litt mer avrundet noe som

muligens kan fungere. Vi får se til sommeren ;D

 

Terje!

 

 

Dette  var hva jeg vil kalle en fri tolkning av begrepet brente vinger ;D ;D ;D

 

Uansett, en usedvanlig tøff og inovativ variant. Spennende og høre hvordan den funker i praksis.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker og bukkker, Gisle og Eirik. :)

Sier som i flåklypa: time will show ;D

 

Terje!

 

Edit:

Denne varianten med å brenne antron/aero lærte jeg av Staffan i sommer og er den samme som er brukt i noen av vårfluepuppene både

jeg og bakslengen har lagt inn her. Bedre vårfluepuppe har jeg aldri brukt før iallefall.

Tenkte derfor at det kunne være artig å videreføre dette til døgnfluene, derfor lagde jeg de to variantene ovenfor med samme brenneteknikk.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

brente vinger er ikke noe jeg har brukt mye, for å si det mildt.

 

Nei det er ikke noe rart. Du er og blir en nymfefisker. ;D ;D ;D

 

dagfinn

 

In your dreams, man. In your dreams ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brente vinger er ikke noe jeg har brukt mye, for å si det mildt.

Tenkte derfor jeg skulle lage meg et par eksemplarer med brent aero dry wing.

Vingene ble brent på forhånd, med hjelp av fingrene og ikke noe vigebrenner verktøy.

Tok aero dry wing mellom tommel og pekefinger og smeltet det som var mellom fingrene med en lighter, akkurat når materiale smelter inn mellom

fingertuppene vris pekefinger og tommel mot hverandre med dry wingen i mellom. Da får man de brente tuppene.

 

På denne måten dannes for disse fluenes vedkommende en litt luftigere og mer "posete" vingesegg, og den blir litt mer avrundet noe som

muligens kan fungere. Vi får se til sommeren ;D

 

Terje!

 

Jeg brente noen av polygarn-parachutene mine i sommer. Var så lei av at de flisa seg opp og ble flate etter kort tids bruk. Vingene ble fine, men det var ikke så lurt. Vingene samler da mer vann (får ikke kastet dem tørre), og dessuten så tilførte brennkanten litt mer vekt i toppen. Kombinasjonen av dette gjorde at alle fluene tippet. :D Da følte jeg meg både eksperimentell og dum på en gang. Ta med fluene dine i badekaret Terje, og sjekk hvordan de flyter. Har du bare dusj, så kan du ta med dem til et badeanlegg på Hamar.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...