Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Åh.. rask i avtrekkern. Sitter bindestikka fast i tastaturet på pc`en eller?  ;) Kjempeforklaring altså. Skal prøves.

Bindestikka er svært nære iallefall. ;D

Lykke til Isak! :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende tips Rune. Liker bakkroppen best når den har litt tapering. Betyr litt for meg i hvert fall  ;) .  Fulgte for øvrig bindebeskrivelsen din slavisk

(http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=126) (se nederst på denne siden).

 

JB

 

Den du linker til der (nederst) med de fargene er min favoritt. Har den fra 14-18. Funker på det meste av baetis. Lager den også med litt mørkere vinger for bedre kontrast/silhuett. Jeg burker NoHackels når andre ikke funker eller når jeg har skikkelig trua på det. Men jeg baserer meg ikke kun på det eller andre fluer av cdc. Noen arter spes. baetis liker ruskevær og da er cdc bare tull. Derfor bør man også ha fluer med vinger av poly eller hår i tillegg. Når det gjelder sånne regnværsdager med baetis fisker en myk hacklet tynt dresset flymfe vel så bra som en ren tørrflue. Ja, til og med greenwells glory er bra når baetisen klekker og det bøtter ned. Fisken tar gjerne fluene under da  ;D

 

Hmmm, hadde vært artig å sett et eksempel på flymfa du snakker om. Kan være kinkige de forholdene du beskriver her.

 

Mvh

Rolf J F.

 

Ps. Greenwells Glory ? Get out of here :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende tips Rune. Liker bakkroppen best når den har litt tapering. Betyr litt for meg i hvert fall  ;) .  Fulgte for øvrig bindebeskrivelsen din slavisk

(http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=126) (se nederst på denne siden).

 

JB

 

Den du linker til der (nederst) med de fargene er min favoritt. Har den fra 14-18. Funker på det meste av baetis. Lager den også med litt mørkere vinger for bedre kontrast/silhuett. Jeg burker NoHackels når andre ikke funker eller når jeg har skikkelig trua på det. Men jeg baserer meg ikke kun på det eller andre fluer av cdc. Noen arter spes. baetis liker ruskevær og da er cdc bare tull. Derfor bør man også ha fluer med vinger av poly eller hår i tillegg. Når det gjelder sånne regnværsdager med baetis fisker en myk hacklet tynt dresset flymfe vel så bra som en ren tørrflue. Ja, til og med greenwells glory er bra når baetisen klekker og det bøtter ned. Fisken tar gjerne fluene under da  ;D

 

Hmmm, hadde vært artig å sett et eksempel på flymfa du snakker om. Kan være kinkige de forholdene du beskriver her.

 

Mvh

Rolf Jørn F.

 

Ps. Greenwells Glory ? Get out of here :)

 

Hei Fiskeørna,

 

Jeg har et par varianter en med hønehackle og en med kun cdc. Skal lage en sak på det i vinter, men jeg setter inn bilder så fort jeg har.

Greenwells ja  ;D Flere ganger har jeg opplevd at ørreten har tatt drukna parachute, våtfluene har fisket like bra da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer noen fluer, inspirert av denne tråden!

Det er vel ikke noe nytt, men vi prøver lell!

 

Beklager bildekvaliteten!

Det ble da litt bedre da jeg oppdaget makrofunksjonen på mobilen.

 

Har forresten en god opplevelse med en type maggotkrok, til klekkere o.l.

Den heter Mustad Method Feeder, og slår klekkerkrokene deres ned i støvla!

 

En smeltelin aurivilli, og en grandis!

(Håper bildene kommer med!!)

post-2035-13949852375397_thumb.jpg

post-2035-13949852376156_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har sittet å modifisert mine 3 absolutte vårfluefavoritter for Renaelva.

Vi snakker ikke om store modifiseringer men bruk av cdc i kroppen via Magic tool og serafiltråd.

 

Fluene er laget for å skape litt mer liv på vannet og fremstår mer rufsete.

 

Kroppene er laget med cdc i serafiltråd surret som kropp og thorax og deretter nappet jeg ut en god del cdc for at det skulle bli litt luftig i kroppen.

Hele poenget med cdc på denne måten er at cdc`n selv skal røre litt på seg når den seiler ned elva for å fjerne litt av det statiske avtrykket

vanlig hackle og andre stive materialer gir.

 

Terje!

post-0-13949852386128_thumb.jpg

post-0-13949852386557_thumb.jpg

post-0-13949852387426_thumb.jpg

post-0-13949852388277_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Just for fun så tenkte jeg at jeg kunne bruke det brente antron puppeskallet som selve vingen i vårflua.

Derfor blir dette en Renaflue med brent antron vinge.

Blanda to farger antrongarn sammen. Vingen blir litt rund og luftig noe som skulle gi brukbare flyteegenskaper sammen med hacklet.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

På under ett år har denne tråden som Rune startet passert 50000 treff, det er jo helt utrolig.

Lurer på hvor mange fluefiskeforum som kan skilte med liknende interesse for en fluebindetråd på under ett år.

Helt utrolig spør du meg.

 

Gratulerer Rune. ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På under ett år har denne tråden som Rune startet passert 50000 treff, det er jo helt utrolig.

Lurer på hvor mange fluefiskeforum som kan skilte med liknende interesse for en fluebindetråd på under ett år.

Helt utrolig spør du meg.

 

Gratulerer Rune. ;D

 

 

Og i løpet av vinteren vil den nok ta av ytterligere !

Det er jo på denne tiden mange av oss virkelig begynner å få inspirasjonen for fluebinding igjen  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Dette er tidenes beste forumtråd og en stor inspirasjonskilde, takk til Rune for at han startet den og takk til alle som holder den gående :) Gratulerer med 50000 visninger.

 

For tiden går det i sø fluer så jeg legger inn en stor hvit sak.

 

1071549ae9d0a24ae3819d8c224fc3e464a85cd.jpg

 

Halen og øynene er bundet litt skjevt inn for å skape enda mer bevegelse i flua, og halen er stivet opp i rota med UV vader repair for at den ikke skal legge seg inn i kroken.

 

85115990e4d6af4165a8fb30568ec4b5d518881.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har laget meg en "tørkeplass" for ferdige fluer. Fungerer fint for å tørke fluene. Ikke alle fluene er like perfekte, men ikke sikkert fisken ser så nøye ;-))

 

Rune

 

Tøft ;D

Hva er de der greiene fluene sitter fast i?? Ble litt nysgjerrig nå ;D

Fine fluer, forresten :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er små klips, kjøpt fra England. De som de har her i landet er for store synes jeg. Du finner de her :

http://www.carrilon.co.uk/product_info.php?products_id=1991&osCsid=979b36c00bdd5c408691ad39b3484302

Set of 10 for £3.95

 

De selger også treklosser til å sette disse i, men det lager du fort selv. Takk for tilbakemelding på fluene også.

 

Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er små klips, kjøpt fra England. De som de har her i landet er for store synes jeg. Du finner de her :

http://www.carrilon.co.uk/product_info.php?products_id=1991&osCsid=979b36c00bdd5c408691ad39b3484302

Set of 10 for £3.95

 

De selger også treklosser til å sette disse i, men det lager du fort selv. Takk for tilbakemelding på fluene også.

 

Rune

 

 

Snertene de der.

Takker for info :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kost meg litt med fluebinding i dag. Det har blitt noen bumbles og vårfluepupper.

 

[attachthumb=1]

 

Claret Bumble

Sjefsbusteflue som gjerne er top dropper på riggen.

 

Krok: Tmc 100

Hale: Tippets

Kropp: Claret selull, her claret slf.

Rib: Sølv.

Palmerhackle: Et claret og et sort.

Fronthackle: Potitskrike.

 

[attachthumb=2]

 

Golden Olive Bumble

Top dropper som Claret, en luring når de store døgnfluene er på vannet.

 

Krok: Tmc 104Sp

Haler: Gullfasan topping.

Kropp: Golden Olive selull, Slf eller annen dub.

Rib: Oval gull.

Palmerhackle: Jeg bruker et claret og et brunt. Orginalt: Golden olive og light red.

Fronthackle: Potitskrike.

 

[attachthumb=3]

 

Caddis Emerger

Lett krok, skal flyte på vingene med kroppen under.

 

Krok: Tmc212Y

Bakkropp: Oliven kalkunbiot

Vingesekk: Tan Razorfoam

Øyne: Brent mono.

Antenner: Moose body.

Thorax: Rusty Squirrel SLF

Vinger/Bein: Cdc, en fjærtupp på hver side.

 

[attachthumb=4]

 

Caddis Pupa

 

Nesten samme som flua over. Litt tyngre krok på denne(tmc 2457) siden den skal ned.

Thin skin i vingesekk. Ellers lik.

 

bumbleC.jpg

bumbleGO.jpg

CadEmerger.jpg

CadPpa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Utrolig lekkre fluer, Rune. :) :)

Likte spesiellt godt biots caddis klekkerne :)

 

Her er et par biots døgnflueklekkere. Jeg har valgt å bruke begge sider på biotsen.

Det blir en ganske så forskjellig effekt på de to sidene av biotsen.

 

Thorax av cdc dubbing med cdc i serafiltråd hacklet rundt. Har brukt litt foam for å hjelpe på flyteegenskapene.

Med cdc`n ut til hver side kan man kanskje til og med lure ørreten til å tro at det er en Spent Spinner som ligger litt dypt i vannfilmen ;D

 

Terje!

post-0-13949852460419_thumb.jpg

post-0-1394985246139_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven Rune, dette var flotte bilder av enda flotter fluer. Det er som å se Kjell Ove Grimsmo gjøre sine Snakeroll og Airsnake-kast, du vet at du aldri vil kunne gjøre det samme. Men er det noen bindebeskrivelser å finne noe sted, slik at det er mulig å prøve? Hadde vært fint med litt veileding på den Caddis emerger`n.

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven Rune, dette var flotte bilder av enda flotter fluer. Det er som å se Kjell Ove Grimsmo gjøre sine Snakeroll og Airsnake-kast, du vet at du aldri vil kunne gjøre det samme. Men er det noen bindebeskrivelser å finne noe sted, slik at det er mulig å prøve? Hadde vært fint med litt veileding på den Caddis emerger`n.

 

Hilsen Jens

Hei Jens,

 

De vårfluepuppene er de enkleste her.

 

1) Bind inn biot, dubb en underkropp.

2) Legg lynlim på undekroppen og surr bioten over.

3) Fest foamen pekende bakover. Bind inn mono øyne.

4) Bind inn en cdcfjær på hver side.

5) Dubb thorax og fest inn antenner

6) Strekk over foam og avslutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål Rune, bruker du alltid lim i forbindelse med biots?  Jeg har nettopp begynt å lage biotskropper og har ingen erfaring med hvor slitesterkt dette er.

Ja, det synes jeg er en nødvendighet. I tillegg kan du legge på bittelitt der kroppen starter. Holder du i tillegg peangen unna kroppen vil flua vare ganske lenge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Et lite spørsmål Rune, bruker du alltid lim i forbindelse med biots?  Jeg har nettopp begynt å lage biotskropper og har ingen erfaring med hvor slitesterkt dette er.

Ja, det synes jeg er en nødvendighet. I tillegg kan du legge på bittelitt der kroppen starter. Holder du i tillegg peangen unna kroppen vil flua vare ganske lenge.

 

Hvilket lim bruker du? Har testet noen typer lynlim, men limet blir helt matt når det tørker ser så stygt ut.. Finnes det noe lim som blir gjennomsiktig når det tørker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål Rune, bruker du alltid lim i forbindelse med biots?  Jeg har nettopp begynt å lage biotskropper og har ingen erfaring med hvor slitesterkt dette er.

Ja, det synes jeg er en nødvendighet. I tillegg kan du legge på bittelitt der kroppen starter. Holder du i tillegg peangen unna kroppen vil flua vare ganske lenge.

 

Hvilket lim bruker du? Har testet noen typer lynlim, men limet blir helt matt når det tørker ser så stygt ut.. Finnes det noe lim som blir gjennomsiktig når det tørker?

Jeg bruker fishing glue i pensel utgaven og fly flishingglue. Fishing trekker inn, fly fishing legger seg mer utenpå og er mer tyktflytende. Som regel legger jeg på en runde med fishing og tilslutt en med flyfishing. Eller 3 runder med fishing. Du kan også bruke epoxy, lag små blandinger og lim 5-6 fluer av gangen. Ikke noe blir sterkere enn dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...