Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Kjøper du capok fra Staffan eller finnes det andre steder å kjøpe? Så at Bob Marriotts hadde en capok-dubbing, ellers har jeg ikke funnet dette noe annet sted.

 

Den Capok`n jeg har er kjøpt av Staffan. Aner desverre ikke om hvor man eventuellt kan få tak i capok andre steder.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må sjøørretfiskerne komme på banen. Jeg har laget meg et par reker, de er litt forskjellige påryggen. Disse er ganske store og skal etterlikne strandreker. Hvem av de to ville du brukt? Og gjerne hvorfor.

 

Jeg synes de ble ganske søte og livfulle.

 

Har du prøvd disse enda?

Har opplevd noen ganger at slike går opp ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må sjøørretfiskerne komme på banen. Jeg har laget meg et par reker, de er litt forskjellige påryggen. Disse er ganske store og skal etterlikne strandreker. Hvem av de to ville du brukt? Og gjerne hvorfor.

 

Jeg synes de ble ganske søte og livfulle.

 

Har du prøvd disse enda?

Har opplevd noen ganger at slike går opp ned.

De er uprøvd, jeg er ikke noen stor sjøørrettfisker. Men har vektet de litt i framkant på undersiden for å kompensere litt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd den nye "klekker"-kroken, 212y fra Tiemco i bindestikka.

Denne kroken har jeg virkelig troen på. Sterk, flott krokprofil med tynn wire. Bandt noen myggklekkere i str.#19. Storørret på vårbeite lever farlig til våren!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Måtte bare prøve den brune aero dry wing.

En Renaflue med aero dry wing og polythulen dubbing

og en antron vårfluepuppe hvor jeg la inn litt aero dry wing som begynnende vinge. Tipper flyteegenskapene også øker litt ;D ;D

 

Jeg tror aero dry wing kan være et godt valg til Renaflua, og sørge for at flua flyter enda bedre enn med polygarn.

 

Terje!

post-0-13949852909876_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

 

Jeg tror aero dry wing kan være et godt valg til Renaflua, og sørge for at flua flyter enda bedre enn med polygarn.

 

Har lagt merker til at du limer ned hackelet noe veldig, slik at det mer eller mindre peker nedover. Ser jo fresht ut, men vil ikke dette virke mot sin hensikt og føre til at hackelet bryter vannhinna lett? Eller er det kanskje litt av hensikten; altså at fronten skal ligge dypt?

 

Jeg varierer veldig når det gjelder Renaflua. Overdimensjonerer hacklet, klemmer smeltelimet hardt for å få den litt pekende nedover som du påpeker Øyvind. Dette har av en eller annen grunn funket når jeg tenker å stripe flua kraftig. I partier med litt fart i elva står flua noe høyere på vannet (hacklet står jo skrått nedover og ikke rett ned ;D ;D) når hacklet peker litt skrått nedover som her, og striper bra over brekkanter og på tvers av strømmen:) :)

 

Så jeg har alltid med meg Renafluer med lange hackle, normalt hackle, nedklemt hackle, flatt hackle. Just in case ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fikk tak i noe kalkunbiots fra nordisk. Jeg var på jakt etter mørk brun biots for Vespertina/Marginata.

Fikk en tlf fra nordisk hvor jeg beskrev hvilke arter jeg var på jakt etter. Da fikk jeg denne, som kalles TRICO.

Fjæra ser brun ut når du holder den i hånda, men inne i biotsen er den spettet i fargen hvorav noen områder er kremfarget slik at flua fremstår

med litt forskjellige fargenyanser. Veldig spennende å flott farge. Den beveger seg i sluttproduktet i mellom brun, lilla, cream noe jeg personlig tror kan fungere.

Når en studerer døgnfluekropper så ser man at det faktisk til tider er nyanser i bakkroppen på en døgnflue rent fargemessig.

 

Hva tror dere om denne fargen til Vespertina/Marginata? Vil det funke? Jeg tror det, men det baserer seg på min filosofi så derfor hadde det vært artig med noen tilbakemeldinger.

Gjør oppmerksom på at ferdig flue ser noe mørkere ut i hånda da blitzen drar opp de lyse områdene og gjør dem noe lysere enn det de faktisk er.

Legger ved to bilder av ferdig biots comparadun for å vise at flua fremstår mørkere i forskjellig belysning, noe som sikkert blir avgjørende ut ifra lysforhold ved vannet også :) :)

 

Terje!

post-0-13949852911999_thumb.jpg

post-0-13949852912729_thumb.jpg

post-0-13949852913579_thumb.jpg

post-0-13949852914309_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest du taper deg på fluebinding. Den nestsiste tørnen av biotsen der, har du surra for tett, slik at "dusken" på siden av biotsen blir borte. :) JA ...det er pirk, men er du purist, så er du purist. Synest rett og slett at du skal konsentrere deg mer når du lager biotskropper :)  ;D Er IKKE sikker på om Renaørreten vil ha en flue med slik slurvete biotskropp, men KAN hende at du får en Harr til å ta den  ;D

 

Ellers så likte jeg boitsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Synest du taper deg på fluebinding. Den nestsiste tørnen av biotsen der, har du surra for tett, slik at "dusken" på siden av biotsen blir borte. :) JA ...det er pirk, men er du purist, så er du purist. Synest rett og slett at du skal konsentrere deg mer når du lager biotskropper :)  ;D Er IKKE sikker på om Renaørreten vil ha en flue med slik slurvete biotskropp, men KAN hende at du får en Harr til å ta den  ;D

 

Ellers så likte jeg boitsen :)

 

VARIASJON, Henning - VARIASJON ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest du taper deg på fluebinding. Den nestsiste tørnen av biotsen der, har du surra for tett, slik at "dusken" på siden av biotsen blir borte. :) JA ...det er pirk, men er du purist, så er du purist. Synest rett og slett at du skal konsentrere deg mer når du lager biotskropper :)  ;D Er IKKE sikker på om Renaørreten vil ha en flue med slik slurvete biotskropp, men KAN hende at du får en Harr til å ta den  ;D

 

Ellers så likte jeg boitsen :)

 

VARIASJON, Henning - VARIASJON ;D ;D ;D

 

Terje!

 

hehe kall det hva du vil. Er sikkert ikke lett for deg som er så hensides god å binde fluer, å innse at denne ene flua ikke var perfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Henning, dette var for slapt. Dette holdt jo på å utarte seg til en veldig pen tråd helt til nå. Synes moderatorene må gripe inn i dette tilfelle. Forumet er jo på tur ned så det griner. Nei, Terje, gi rom til dem som virkelig kan binde fluer ;D;) Den fluen der har jeg ikke ville hatt på fortommen selv i stupmørke! :)

 

Fra spøk til alvor; Lekker flue ! kan ikke tro at den lille fargenyansen du snakker om har så mye å si i den store sammenhengen. Regner med flua fisker som bare det. Har du sett Tørrfluelandet 3 forresten ??  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Må si meg enig med Henning, dette var for slapt. Dette holdt jo på å utarte seg til en veldig pen tråd helt til nå. Synes moderatorene må gripe inn i dette tilfelle. Forumet er jo på tur ned så det griner. Nei, Terje, gi rom til dem som virkelig kan binde fluer ;D;) Den fluen der har jeg ikke ville hatt på fortommen selv i stupmørke!

 

Fra spøk til alvor; Lekker flue ! kan ikke tro at den lille fargenyansen du snakker om har så mye å si i den store sammenhengen. Regner med flua fisker som bare det. Har du sett Tørrfluelandet 3 forresten ??  ;D

 

 

Tørrfluelandet 3 ja :) :)....4 ganger ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Sitat av Lars Lenth fra TFL 3:

"Da står valget mellom en Royal Coachman og en Olsen. Da må det nok bli en Olsen siden den er norsk"

Der var d ikke mye snakk om fargenyanser ;D ;D

 

Godt poeng ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer meg på om alle fiskene i den filmen der var tatt på klassiske fluer.......Siden den godeste Lenthn fuska med vadere under grilldressen, og TMC dryshake i brystlomma når han får den fisken da han har på seg den hvite shorta. Skulle ikke forundre meg om noen av fiskene er tatt med andre fluer også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur ikke de juksa med fluene, vadebukse måtte de jo egentlig ha for å ikke bli dødende-sjuke, sterile og d som r, risteboksen kan jeg ikk helt forklare, men har sikkert noe med at de skulle slippe å ha med et par tusen fluer i boksen ;) Hvis fluene også var juks, hadde jo ikke filmen hatt no mening i d hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i noe kalkunbiots fra nordisk. Jeg var på jakt etter mørk brun biots for Vespertina/Marginata.

Fikk en tlf fra nordisk hvor jeg beskrev hvilke arter jeg var på jakt etter. Da fikk jeg denne, som kalles TRICO.

 

Terje!

 

Terje! Din jævel! Jeg fikk nettopp tlf fra Nordisk hvor de sa at de var utsolgt for Trico og lurte på om jeg kunne gå for en annen farge. :'(

Jeg bestillte en haug med kalkun biot på onsdag og Trico var en av fargevarantene.

 

Men til ettertanke, når jeg ser hvor sårt du trenger å øve på biot kropper klarer jeg ikke å være langsint ;D

 

Litt slapt at de ikke har gjort noe med ordren før i dag egentlig :(

 

God helg

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fikk tak i noe kalkunbiots fra nordisk. Jeg var på jakt etter mørk brun biots for Vespertina/Marginata.

Fikk en tlf fra nordisk hvor jeg beskrev hvilke arter jeg var på jakt etter. Da fikk jeg denne, som kalles TRICO.

 

Terje!

 

Terje! Din jævel! Jeg fikk nettopp tlf fra Nordisk hvor de sa at de var utsolgt for Trico og lurte på om jeg kunne gå for en annen farge. :'(

Jeg bestillte en haug med kalkun biot på onsdag og Trico var en av fargevarantene.

 

Men til ettertanke, når jeg ser hvor sårt du trenger å øve på biot kropper klarer jeg ikke å være langsint ;D

 

Litt slapt at de ikke har gjort noe med ordren før i dag egentlig :(

 

God helg

 

Sigve

 

Jeg innser nå at jeg må begynne å øve mer på fluebindinga med biots ;D ;D

 

PS. De får nok mer Trico inn igjen snart, Sigve. Hold ut ;D

Nordisk er vel som de andre mitt i julestria ;D ;D ;D

 

Terje!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...