Gå til innhold

Hobbyprosjekt


Gjest Kalle

Anbefalte innlegg

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

En kjempemessig hobby. Synes dette ser veldig spennende ut.

 

Når det gjelder kulelager så finnes de også i lettere komposittutgaver i kulebærere osv, men det spørs akkurat på målene dine. Og det er jo også et prisspørsmål. De er ikke akkurat billige.

 

Men må bare få gratulere med en flott, skal vi kalle det demomodell for en senere storstil produksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare takke for alle positive tilbakemeldingene.

Har leitet litt etter passende kulelager og det er vanskelig å finne noe som passer.

De jeg bruker har en innerdiameter på 40mm og ytterdiameter på 52mm. Fikk pris på de i dag fra et firma i Trondheim og de skulle ha 384,- + moms. dvs lager for 960kr pr snelle :shock:

Har drevet å sett etter kompositt lager men finner ikke. Det har vært det beste valget.

Om jeg kommer til å lage flere, kommer jeg til å prøve å skaffe et kulelager som heter 61708 det har i.d.40mm og y.d. 50mm. litt vektbesparelse og får plass til mere backing.

Fikk også pris på eloksering til 2 sneller. Det kom på 1300-1600kr. Kom an på hvilken farge jeg valgte. Så det spørs om jeg ikke får gjøre det også selv.

Da har jeg kommet opp i 1760 kr da gjenstår aluminiumen til 45kr per kg. Betaling til han som har tegnet til meg osv.osv.

Så den blir ikke billig.

laugh.png' alt=':lol:'>

 

Men morro er det. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Ser ikke bortifra at det er mulig å lage et glidelager av teflon eller derlin,et lager uten kuler bare 2 rene flater som ligger inntil hverandre, det blir kansje litt for følsomt for sand og skit men det hadde blitt billig og enkelt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke bortifra at det er mulig å lage et friksjonslager av teflon eller derlin' date='et lager uten kuler bare 2 rene flater som ligger inntil hverandre, det blir kansje litt for følsomt for sand og skit men det hadde blitt billig og enkelt.[/quote']

 

Har ikke noe kjenskap till det materialet, er det noe plast lignende. kan det ikke da bli fort litt mye friksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Derlin er et selvsmurende plastlignede materiale, det har til en hver tid en tynn glatt hinne, tror det er ganske likt teflon, både teflon og derlin kan kjøpes i sylinder form og dreies til passende størrelse, materialene er veldig lette å bearbeide.

 

jeg har erfaring med derlin fra paintball hvor derlin ofte brukes som komponenter i markørene/gunnerene, marerialet har en veldig lav friksjon samtidig som massen er liten noe som gjør den veldig godt egnetsom "sluttstykke" sluttstykket skal føre ballen til avfyringskammeret samtidig som at lufta som skyter ballen ut av løpet ikke skal ta andre veier en ut av løpet(dette var vanskelig å forklare gitt) http://www.pbreview.com/products/reviews/2123http://www.pbreview.com/products/reviews/2123/ paintball markører kan skyte mer en 20baller pr sek så det er viktig at friksjonen er liten på bolten/sluttstykke.

 

I teorien burde det ogå kunne funke som et lager :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delrin er et merkenavn for en plast som heter POM. Denne er en teknisk plast som fint kan brukes til lager. Hvis du vil lese mer om dette materialet kan du se: http://www.vink.no/Default.aspx?ID=15843

 

Vet ikke helt hva slags kulelager du bruker nå, men jeg ville vurdert å få laget disse i plast, man kan f.eks bruke POM. Disse sparer masse vekt, samt at man kan få de med syrefaste kuler. Man kan da få de laget i de dimensjoner man selv ønsker. Du kan sikkert få bestilt opp en relativt billig prøveserie på lagerne. Ta kontakt hvis du ønsker forslag til leverandør.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Da har jeg testet med glidelager som ikke ble noe suksess.

Har fått testet litt den første modellen jeg lagde og tror nesten det blir litt mye motstand i den

Jobber nå med en type hvor jeg bruker ett lager. Reduserer nok vekten med over 40 gram og havner da på rundt

150 gram, som jeg fnner akseptabelt på en snelle i klassen 4-5.

Hiver med et bilde av snella etter eloksering. (Skal ha grønn snellefot på de også.)

post-0-13949847652149_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Flott snelle Kalle! :)

Lilkte designet veldig godt. Spesielt den bølgen som går over spolen der, snellehus eller hva det nå heter :rolleyes:

Kjempetøft, blir spennende å følge framover når du har fått til det bremsesystemet du søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overløpsbremsen er vel jo den enkleste å få til... Med tanke på at det skal være en #4-5 snelle så er vil man vel sannsynligvis ikke ha behovet for mer. (Man kan jo alltids drømme om at man får et behov for det ;D )...

Bruker Backwinder Trout snella på #5 og det funker veldig bra mtp overløpsbremsen..

 

Veldig moro å følge utvilkingen her...

 

-S-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så er da spørsmålet Kalle  , trenger du virkelig noe serlig mer en en overløps brems . å bruker håndflaten til resterende bremsing?

Syntes fargekombinasjonen var " snasen" ! :)

 

Svaret er nei, Overløpsbrems er det eneste som duger ;) Problemet med to lager var at det ble for mye motstand.

Med ett lager er motstanden perfekt og snella ser ikke så kraftig ut. Kommer tilbake med bilde nærmere helgen.

Vekta ligger på ca 160 gram med snøre og backing på snella ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagret er presset  på den blanke delen og spolen er presset på lagret.

Passningene her har mye å si for "bremsen". Delene er 1 hundredels mm for trang til lagret.

Dette gjør at delene sitter veldig godt sammen.

Den blanke delen er gjenget og skrus  inn i snellehuset. Og om den ikke er skrudd skikkelig på plass,

vil utras på fisk gjøre at den skrues hardere fast, den kan ikke løsene på utras!

Denne overløpsbremsen gjør at du ikke trenger å løsne på noe etter bruk eller fikkle med brems under kjøring av fisk.

Jeg og en kompis har stått å hespa å dratt i snøre og stang uten anntydning til friløping av snella.

Tror ikke det er mulighet for å få backlash på snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da tror jeg ikke det blir flere forandringer på den.

Nå veier den 140 gram

 

 

Denne var nydlig! Jeg liker orginale løsninger.

 

Jeg tror det burde være mulig å barbere av noen gram, om man lager litt flere utsparinger i spolen under snøret. To fluer i en smekk, mindre vekt og mere luft til backingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda mulighetene er der med kjøring i cnc-dreibenk. Chucken i cnc-dreibenken jeg bruker på jobb er for kraftig til å kjøre tynn aluminium.

Greier ikke å justere ned trykket på hydraulikken nok. Jeg har dreid denne i manuell dreibenk og der får jeg problemer med sperring (vibbrering) i matrialet, som gjør at overflaten blir stygg om jeg kjører for tynnt.

Skal lage noen til til neste år med utenpåliggende spolekant. Tror det blir eneste forandring på den.

Selve snelle delene veier 100gram, lagret jeg bruker er ca 40gram.

Husk at jo tynner delene er jo lettere blir de deformert om uhellet skulle være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kalle

Jo nå har jeg fått testet snellen under praktisk fiske.

Snellen har fungert mer eller mindre perfekt. Har kjørt fisk på 0.95, 0.98, 1, 1,1 og 1,2 kg.

Der den på 1,2 ga den skikkelig fight ;D .

De småtingene jeg har opplevd som problem er at den er litt ømtålelig får grus. Men det var putte i snella i vann og dra av litt snøre så var snella fin igjen. Og så merket jeg at motstanden på bremsen ble mindre etter jeg hadde kjørt noen fisker på den.

Men alt i alt er jeg veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jo nå har jeg fått testet snellen under praktisk fiske.

Snellen har fungert mer eller mindre perfekt. Har kjørt fisk på 0.95, 0.98, 1, 1,1 og 1,2 kg.

Der den på 1,2 ga den skikkelig fight ;D .

De småtingene jeg har opplevd som problem er at den er litt ømtålelig får grus. Men det var putte i snella i vann og dra av litt snøre så var snella fin igjen. Og så merket jeg at motstanden på bremsen ble mindre etter jeg hadde kjørt noen fisker på den.

Men alt i alt er jeg veldig fornøyd.

 

Hei Kalle og takk for sist.

Må bare kaste meg inn her å si at det var en sann fornøyelse å få ta snella di i nærmere øyesyn.

Den var bærre lækker...

Må også samtidig påpeke at den selvlagde håven din var en perle også, det gjelder også for kompisen din sin stang, snelle og håv. Snakker om inovative gutter ;D ;D

 

Særdeles hyggelig å hilse på deg Kalle, vi skulle nok ha hatt mer tid men med de fiskeforholda vi hadde der oppe så måtte vi bare få fisket så mye som mulig når vi endelig hadde sjansen.

Oppsumert må jeg bare si at det ble en elendig fiskeuke, men vi får komme sterkere tilbake neste år.

Vi får ha den kalde halve til gode og jeg håper vi treffes der oppe igjen, og kan sette oss ned å prate litt mer.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...