Gå til innhold

Døgnfluer


Peeters

Anbefalte innlegg

For de av oss som har æresmedlemskap i korttidsminneforeningen på livstid så er det et par hjelpemidler som hadde vært utrolig å besitte.

 

Og en av de kunne for meg vært et oppslagsverk i lommeformat som tålte en tur eller to med en oversikt over døgnfluearter. Gjerne med fargebilder og litt tekst om hver art.

 

Er det noen som som noen gang har sett noe sånt?

 

Tror vel dette er noe søkt, men kanskje...................

 

mvh

 

Jan Peeters

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

For de av oss som har æresmedlemskap i korttidsminneforeningen på livstid så er det et par hjelpemidler som hadde vært utrolig å besitte.

 

Og en av de kunne for meg vært et oppslagsverk i lommeformat som tålte en tur eller to med en oversikt over døgnfluearter. Gjerne med fargebilder og litt tekst om hver art.

 

Er det noen som som noen gang har sett noe sånt?

 

Tror vel dette er noe søkt, men kanskje...................

 

mvh

 

Jan Peeters

 

Har du sett denne:

 

http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.hotel.ymex.net/~s-19816/images/rdbyggbk.jpg&imgrefurl=http://www.hotel.ymex.net/~s-19816/litterat.htm&h=424&w=350&sz=39&hl=en&start=5&tbnid=UbOJuWBsF7Gs1M:&tbnh=126&tbnw=104&prev=/images%3Fq%3Dkenneth%2Bbostr%25C3%25B8m%26svnum%3D10%26hl%3Den%26client%3Dsafari%26rls%3Dnb-no%26sa%3DN

 

Dagslandor i øringvatn, er i lommeformat og med omslag i "skinn". Det samme gjelder for Nattslendor i øringvatn.

 

Sjekk dem ut, disse er veldig praktiske å ha med seg.

 

Terje!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei. Du beskriver jo særdeles godt Kenneths bok, så denne må være midt i blinken. Han har en vårfluevariant også av samme boktype. Veldig fine, kortfattede og konsise saker begge to, selv om jeg personlig aldri har hatt de med på fisketur, med det egner de seg helt sikkert godt til.

 

 

 

 

 

For de av oss som har æresmedlemskap i korttidsminneforeningen på livstid så er det et par hjelpemidler som hadde vært utrolig å besitte.

 

Og en av de kunne for meg vært et oppslagsverk i lommeformat som tålte en tur eller to med en oversikt over døgnfluearter. Gjerne med fargebilder og litt tekst om hver art.

 

Er det noen som som noen gang har sett noe sånt?

 

Tror vel dette er noe søkt, men kanskje...................

 

mvh

 

Jan Peeters

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte tips.

 

Har tittet på linken din ved en tidligere anledning Rune, og den er veldig utfyllende og bra. Tror jeg rett og slett er frekk og tar en print av siden og lager meg noe rundt det.

 

Tror jeg må sjekke ut bøkene også. Skader jo aldri med for mye informasjon.

 

Takk for hjelpen.

 

mvh

 

Jan Peeters

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål Kroghvold driver så vidt jeg fårsto å jobber med en bok ikke ulikt det du etterlyser,

tror riktignok ikke det er snakk om en feltbok.

Snakka med han i november/desember, da nevnte han dette bokprosjektet,

tror allikevel det blir en stund til denne kommer ut.

Regner med at den vil føye seg inn i rekken av gode bøker fra den mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest staffan@epost.no

Det er dn vanlige først kommer baetis rohndani i rennende vann....i stille vann lepthophlebia verspertin for så å bli etterfulgt av marginata-

de neste som sukker opp i rennende vann er heptagenia sulphurea.....og aurivilli....., men inni her er det noen baetiser.....så dukker det opp ignita.....før Siphlonurusene dukker opp......

 

Er det for at du skal forberede deg til sesongen der oppe så ville jeg heller ta med deg litt bindeutstyr og binde etterhvert......vi vet ennå ikke hvordan sesongen utvikler seg der oppe.....blir det en varm forsommer så kan det hele være svidd av i innlandet før man får sukk for seg.....ved kysten der det er høyere lende er det noe senere, men fare for dårligere vær....du må være ltt mere presis i spørsmålet....

 

TA MED FLUEBINDEUTSTYR ER VEL ET VIKTIGSTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...