Gå til innhold

Lange klumper på wf-snører..


Mannen i gata

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd snører med klumper som er opp mot 15 meter? Rio accelerator har dette og jeg lurer veldig på å kjøpe dette snøret. Ser også at guideline the dry også har lang klump og har fått god omtale av de som har testet.

 

Hadde også vært fint å høre om noen har sammenlignet rio accelerator med rio selective trout. De har begge lang klump men motsatt tapering av hverandre. Hvilke egenskaper gir de ulike taperingene???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Robert R

Hei

 

Bruker Rio sin line er utmerket til lange kast. Snøret tåler overheng så det holder da jeg fisker mye i store elver. Lina mi er nå 2 år gammel og det betyr at jeg må bestille meg en makan.

Mye skryt av den linen på treningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMMM... Ja tanken har slått meg. Det ser ut som det muligens må bli et the dry snøre også... Men hva er de konkrete forskjellene på the dry og accellerator. Er det noen som har sammenlignet disse?

 

Og!! Hørte en som sa at jeg måtte kjøpe et the dry 4 til ei femmerstang, stemmer dette? Håper det er vissvass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vision har jo også sin nye Extend med klumplengde på 15,3 meter:

http://www.visionflyfishing.com/extend.html

 

Profilen ser spennende ut!

Gutta i kastemiljøet i Kristiansand var imidlertid ikke så veldig imponerte da de testet denne lina i vinter, den varierte nemlig svært mye i kasteegenskaper fra line til line. Litt overraskende fra en produsent som ellers har levert gode liner.

 

 

Mvh

Tom

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Rio Accelerator i en sesong, så jeg kjenner det godt.

Guideline The Dry har jeg testet noen ganger, både i hallen og ute på vann. Det utklasser Riosnøret på alle måter. Du kaster langt lettere, og det er lett å holde snøret i lufta. Oppfører seg så pent liksom.

Hvor lenge coatingen holder gjenstår å se, men det holder vel en sesong, akkurat som alle andre flytende snører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXD har enda lenger klump; 18,5-19 meter...

 

Expert Distance som overtok for XXD'en i fjor, har enda litt lengre klump:

http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/Scientific_Anglers/Fly-Fishing/Products/FloatingFly/MasteryFresh/ExpertDistance/

 

For klasse 5 er den på hele 20,8 meter (68,4 fot)! Det begynner å bli vakent langt!  ;D

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett annet snøre som burde tas med i betrakningen når vi snakker om lange klumper er jo Carron Jetstream. I #5 er klumpen ca 15 meter. Dette er et snøre med laaaaaaang fronttapering. Tåler mye overheng og presenterer veldig bra.

 

NB! Jeg vil opplyse om at jeg er forhandler av dette snøret (også de fleste andre som er omtalt her).

 

Mvh

Bjørnar Fjeldberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar kom meg i forkjøpet. Jeg hadde også tenkt å nevne Carronsnøret som et alternativ man bør vurdere om snører med lang klump er det man vil ha. Jeg er IKKE forhandler av snøret, men har ett i klasse 5 som jeg er særs godt fornøyd med. Det er lett å holde i luften og presenterer bedre enn de fleste andre snører jeg har prøvd, eller: med det snøret presenterer jeg flua bedre enn jeg får til med de fleste andre snører. (Jeg er også godt fornøyd med Rio Selective Trout som presentasjonssnøre, men det er ikke et snøre først og fremst for lange kast).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXD har enda lenger klump; 18,5-19 meter...

 

Expert Distance som overtok for XXD'en i fjor, har enda litt lengre klump:

http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/Scientific_Anglers/Fly-Fishing/Products/FloatingFly/MasteryFresh/ExpertDistance/

 

For klasse 5 er den på hele 20,8 meter (68,4 fot)! Det begynner å bli vakent langt!  ;D

 

 

Mvh

Tom

 

...og helt suverene. Personlig har jeg ennå til gode å kaste med bedre snører enn disse to. Vidunderlige, ihvertfall for meg. Godt påskefiske!

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte expert distance i fjor og synes det er et skikkelig møkkasnøre, funker jo ikke før du har 15 meter ute. Fikk anbefalling om Carron og kjøpte det uten de store forhåpninger da tidligere snører jeg har eid har hatt relativt kort klump, men Carron funker som pokker...synes det virker fra første meter samt at det går laaangt.

 

Skal legge til at jeg er en relativt fersk fluefisker, men tror vel helt klart du skal være en mycket god kaster for å like expert distance som fiskesnøre :) Men dette er jo bare min mening da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte expert distance i fjor og synes det er et skikkelig møkkasnøre, funker jo ikke før du har 15 meter ute. Fikk anbefalling om Carron og kjøpte det uten de store forhåpninger da tidligere snører jeg har eid har hatt relativt kort klump, men Carron funker som pokker...synes det virker fra første meter samt at det går laaangt.

 

Skal legge til at jeg er en relativt fersk fluefisker, men tror vel helt klart du skal være en mycket god kaster for å like expert distance som fiskesnøre :) Men dette er jo bare min mening da :)

 

Forskjellen som ligger i dette med bruk av kort klump kontra ekstrembelly-snører som de nevnte er ganske mye omtalt tidligere, så dette med bruksområde hopper jeg over. Utover bruksområde er det mye smak og behag som avgjør hva vi velger. Jeg forstår godt at du, når du hele tiden har vært vant til korte klumpdeler, ser på snøret som du gjør. Det blir på mange måter en omstilling. Jo, teknikken må på sett og vis være der, men når den er det, jobber disse snørene brukbart under alle kastvarianter. For en fersk fluekaster kan det fortone seg slik du sier ja. En erfaren kaster derimot, mestrer dette snøret også på kortere distanse, uten hele klumpdelen ute. Noen mener at disse snørene kun egner seg for overhodekasting. Så feil de tar. Det er mange aspekter rundt dette med å velge seg ut et riktig snøre for seg, men du må trives med snøret ditt, og således gjør du det eneste rette i å søke deg til det du trives med. Men å benevne expert distance som et "møkkasnøre", blir vel litt feil vel? Det er nok ikke der skoen trykker. Et "møkkasnøre" for meg, er et snøre som ikke holder det det lover, når øvrige forutsetninger for å mestre snøret er på plass.

 

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan.

Ser at ordvalget møkkasnøre ble litt galt, men for meg er det helt ubrukelig...selvfølgelig henger det sammen med kastegenskapene mine eller rettere sagt mangel på disse :) Men jeg er ihvertfall ekstremt fornøyd med carron siden jeg føler det funker med en gang og at det går langt. Som du sier er det jo mye smak og behag som avgjør hva vi liker, har brukt noen lønninger på å finne riktig snøre for meg og er nå endelig fornøyd :)

 

God påske til alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Du er vel inne på noe Larsen selv om "møkkasnøre" ikke var rette uttrykket.Expert Distanse er helt ok på korte avstander men på lengdekasting er det vanskelig å håndtere.En grunn til dette er vel tyngden i lina er for stor for riktig klassifiserte stenger og for en som bruker lina for første gang er det omtrent håpløst å få fart på lina,med mye av klumpen ute, uten stanga kolapser, hvis en da ikke har en kastekanon av en stang.

Etter min mening er den gamle XXD'en betydelig lettere å kaste med. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel inne på noe Larsen selv om "møkkasnøre" ikke var rette uttrykket.Expert Distanse er helt ok på korte avstander men på lengdekasting er det vanskelig å håndtere.En grunn til dette er vel tyngden i lina er for stor for riktig klassifiserte stenger og for en som bruker lina for første gang er det omtrent håpløst å få fart på lina,med mye av klumpen ute, uten stanga kolapser, hvis en da ikke har en kastekanon av en stang.

Etter min mening er den gamle XXD'en betydelig lettere å kaste med. ;)

 

Er det et vanlig problem for deg at riktig klassifiserte stenger kollapser når de kastes med en Expert Distance?

 

Min oppfatning er at moderne stenger har såpass mye å gå på at de ikke har problemer med å takle et ekstremsnøre som Expert Distance, selv om de har en korrekt ERN i forhold til snøreklassen de anbefales for. Det så vi også i 5'ertesten i AoF 8/2006, der riktig klassifiserte 5'erstenger hevdet seg i toppen m.h.p. kastelengde når XXD ble benyttet som fluesnøre. G. Loomis Streamdance GLX Max Line Speed, med en ERN på 5,2 (= litt myk 5'erstang), klarte seg veldig godt, og vinneren var Orvis T3 Tip Flex 9.5 med en ERN på 5,6. Her skal det også legges til at det som her ble praktisert var "ekstremdæljing", der svært erfarne fluekastere kastet med så mye snøre de klarte å håndtere utenfor stangtoppen og dro til i utkastet - altså temmelig langt fra den belastningen en fluestang utsettes for under praktisk fiske! Allikevel var det ingen stenger som hverken kollapset eller knakk.

 

Til praktisk fiske klarer jeg heller ikke å kjenne så stor forskjell mellom XXD og Expert Distance, forskjellen mellom snørene ligger i at klumplengden er tapert ut ytterligere 3 fot i bakkant på Expert Distance'n. M.a.o. du kan kjenne forskjellen når du har 20 meter line + fortommen utenfor stangtoppen (d.v.s. en kastelengde som nærmer seg 30 meter - og det uten å skyte snøre!). Jeg er dessverre ikke en så dyktig kaster at jeg rutinemessig holder denne snøremengden i luften under praktisk fiske med vading, fluer på fortommen og varierende vindforhold.

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Det er riktig det at ingen moderne stenger kolapser dersom det er en erfaren kaster som håndterer den.Men samtidig er det vel grenser for hvor langt og hvor mye line en mindre erfaren greier å holde i lufta med en rett klassifisert stang.Det er noe testen i AOF ikke tar høyde for og det bør en vel være klar over når en kjøper et slik snøre. Lina er grei nok den hvis en vet hva en skal ha.XXD'en synes jeg personlig er grei nok ..mens E.D. lina blir noe drøy til min T3.

Nå har jeg ikke kontrollert E.D.lina....den virker i alle fall unektelig skremmende tung i forhold til XXD, samme sier de som har prøvd lina mi.

 

Er vel selv ganske så vant med å bruke tunge liner og belaste stengene nok så mye, men inser selvfølgelig det at jeg har mine begrensninger når det gjelder E.D.lina.Men på samme måten som Orvis T3 fremstår (i følge testen) som en gjennomsnittlig lettkastet stang ,på lengde, finnes det også liner som er mere "gjennomsnittlig" lettkastet enn E.D lina,.Til eksempel Vision E.D.Og det er vel egentlig poenget mitt når jeg støtter Larsen uttalelse om E.D. lina. ;)...god helg till alle forresten

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig det at ingen moderne stenger kolapser dersom det er en erfaren kaster som håndterer den.Men samtidig er det vel grenser for hvor langt og hvor mye line en mindre erfaren greier å holde i lufta med en rett klassifisert stang.Det er noe testen i AOF ikke tar høyde for og det bør en vel være klar over når en kjøper et slik snøre. Lina er grei nok den hvis en vet hva en skal ha.XXD'en synes jeg personlig er grei nok ..mens E.D. lina blir noe drøy til min T3.

Nå har jeg ikke kontrollert E.D.lina....den virker i alle fall unektelig skremmende tung i forhold til XXD.

 

 

 

Når en mindre erfaren fluekaster holder mindre snøre i luften enn en erfaren/dyktig kaster, da må vel problemet med overbelastning/stangkollaps være mindre også?

 

Poenget mitt er at når svært erfarne fluekastere, som virkelig kan ta mye ut av en stang og kaster i en ekstremsetting (hvor langt det er mulig å kaste i perfekte forhold uten flue på kroken), ikke opplever problemer med overbelastning, er det da noe problem under praktiske fiskesituasjoner?

 

Om du mener at en mindre erfaren fluefisker kanskje ikke har like stort utbytte av å kjøpe en XXD/Expert Distance, da er jeg mer tilbøyelig til å være enig. Men det er da en helt annen skål enn når du trekker fram at en mindre erfaren bruker opplever at stanga kollapser ved bruk av XXD/Expert Distance på riktig klassifiserte stenger.

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Når en mindre erfaren fluekaster holder mindre snøre i luften enn en erfaren/dyktig kaster, da må vel problemet med overbelastning/stangkollaps være mindre også?

Poenget mitt er at når svært erfarne fluekastere, som virkelig kan ta mye ut av en stang og kaster i en ekstremsetting (hvor langt det er mulig å kaste i perfekte forhold uten flue på kroken), ikke opplever problemer med overbelastning, er det da noe problem under praktiske fiskesituasjoner?

 

Vel ...nå har jeg selvfølgelig tatt utganspunkt i at det meste av klumpen skal være på utsiden av stang...synes den skyter rimelig dårlig hvis ikke .Men selvfølgelig kan du bruke til til praktisk fiske.

 

Om du mener at en mindre erfaren fluefisker kanskje ikke har like stort utbytte av å kjøpe en XXD/Expert Distance, da er jeg mer tilbøyelig til å være enig.

bingo.. ;D ...det er kanksje en veldig sympatisk måte å si det på....

Men det er da en helt annen skål enn når du trekker fram at en mindre erfaren bruker opplever at stanga kollapser ved bruk av XXD/Expert Distance på riktig klassifiserte stenger.

 

Vel...kanskje ...jeg uttaler meg bare på vegne av mine egne erfaringer med den lina(i samarbeide med noen andre kastenerder)

At du  har "manglende forståelse" for at man kan få problemer med den lina som er såpass lang og tung i forhold til klassifisering synes jeg er litt rart. ;)

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...