Gå til innhold

Maksmål i Rena!!!!


BjørnarF

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

fluefisker`n skrev:

Spørs om tallene her er svarte  Det er jo som alltid et kostnadsspørsmål, og pr dags dato er det ikke middler til økt satsing på fiskeoppsyn. Snitt tallet på antall kort som blir sjekka er på magre 10%. Så vi må nok være oppsyn selv .

 

Da oppfordrer jeg herved alle som fisker i Rena om å skaffe seg tlf nummer til oppsynet i sommer, og ringe dem hvis man ser at reglene ikke blir overholdt.

Kommer selvfølgelig også til å si ifra direkte til de som eventuellt begår overtramp.

 

Stein Rune som var oppsynsmann der oppe i fjor, og som sannsynligvis også blir det i år, sa klart i fra at det var bare å ringe hvis man oppdaget at noen ikke fulgte regelverket.

 

Finner jeg ut hvem som er oppsynsmann for sommeren så skal jeg eventuellt legge ut tlf nummer slik at han kan kontaktes. (må bare få bekrefta at dette er godkjent praksis).

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 390
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

- maksmål på 40 cm for ørret og harr. - gjelder dette 1 villfisk med baglimit 1 fisk for hele elva? Ja, fra glomma til Storsjøen.

 

For å være presis så er det vel fra Glomma til Storsjødammen, er det ikke? Fra Storsjødammen og opp til brua ved Storsjøen er det privat sone hvor det har vært maksmål i flere år allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

- maksmål på 40 cm for ørret og harr. - gjelder dette 1 villfisk med baglimit 1 fisk for hele elva? Ja, fra glomma til Storsjøen.

 

For å være presis så er det vel fra Glomma til Storsjødammen, er det ikke? Fra Storsjødammen og opp til brua ved Storsjøen er det privat sone hvor det har vært maksmål i flere år allerede.

 

Det har du så vidt jeg vet, helt rett i :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte jo helt å gratulere de som har stått på for dette!! Dette viser at det er mulig andre steder også. Skulle ønske det ble vist like stort engasjement for flere elver i Norge som det blir gjort for Rena. Gleder meg til å se effekten av ny forvaltning! Nå er det bare opp til oss fiskere å overholde de nye reglene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En liten betraktning om Rena!

På grunn av de nye fiskereglene vil man nå antakeligvis se en nedgang i antall fiskere for denne sesongen. Mange mark og slukfiskere vil nå mest sannsynlig se seg om etter andre steder å fiske. Ikke alle er like glad i det som har blitt vedtatt i Rena, noe jeg har full forståelse for. Allikevel er jeg så "kynisk" at jeg velger å si "sorry buddy" med det finnes et utall av elver og vann som egner seg mye bedre enn Rena til å bedrive matauk og større uttak av fisk. Ei elv med et fiskbart strekke på ca 3 mil og med stort fiskepress må ha strengere regler, for å ivareta storfiskstammen og sørge for at den øker i størrelse. Tusenbrødre kan man fiske andre steder, selv om forvalterene av Rena hadde fortsatt å pøse på med pelletsfisk hvis det ikke var for en gjeng med nerder som har stått på for å gjøre elva til en bedre elv å fiske i.

 

Nå i sommer regner jeg med en nedgang i antall solgte fiskekort, men tenk bare om en sesong eller to når all fisk fra 900 gram og oppover har fått lov til å stå i elva å vokse seg stor og feit (og det gjør de med den unike innsektsfloraen som er i Renaelva), samt at de nå får anledningen til å reprodusere seg i langt større grad.

Tenk da folkens på hvilken elv Rena kan bli om noen år.

Rykter sprer seg fort og om noen år kan Rena bli en enda mer attraktiv elv enn den er nå.

 

Da er det at noen begynner å bli livredde for at det kan bli for mange folk :-\ :-\. Bullshit sier jeg da, slikt regulerer seg selv 8) 8). Det er mange attraktive fiske elver og vann i detta landet..... Dessuten vet vi fortsatt ikke hva forsvaret kan finne på i årene som kommer, og er det noe Renaelva kommer til å trenge så er det synlige bevis på at det er en attraktiv sportsfiske elv. Rena kommer til å trenge folk mer enn noensinne i de neste åra, noe må vi ha å slå i bordet med når disse "grønne menna" kommer å skal leke krig lenger og lenger oppover i elva. Da er det greit at det står masse mennesker med fluestenger langs bredden og psyker ut disse "krigerene".

 

Du verden så glad jeg er nå ;D ;D ;D

Kanskje vi kan håpe på at dette er starten på en helt annen forvaltningskultur i detta landet.

Tradisjoner sitter så inn i granskauen fast i topplokket på oss nordmenn. FISK=MAT og det er ikke til å diskutere.

Den dagen man innser at fiske er noe mer enn bare å skaffe mat og at det handler om en jævla masse mer enn det, så kanskje fler kan komme etter å begynne å se på hva man kan gjøre for å få folk opp av godstolen og ut i naturen. Tenk om at det var slik at noen til og med skjønte at fiske rett og slett bare er Gøy a gitt......

Vi blir da gud hjelpe meg kankje friskere mennesker av det også................men at fiske kan få lov til å bare rett og slett være avkopling og moro er vel å strekke det litt langt, i et land hvor offentlig forvaltningsmyndigheter fortsatt tilhører den generasjonen som ikke jubler når stanga står i bøy og snøret fyker av snella, men kun rolig konstaterer at det ble nok en fin stekefisk :rolleyes: ::):rolleyes:................"vi får sætta ut no`n flere snart så vi kan kose vårs med fiskemidda`n ei stønn tell. Jaggu bra døm sætt ut fisk her gitt. Vi fiske da for svarte for å få mat, gjør vi ikke det a"........................................................

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det viktig å ikke legge seg bakpå men fortsette å jobbe videre. Det som nå skjer med bedre beskyttelse av gytefisk, forutsatt at oppsynet i samarbeid med fiskerne evner å håndheve de nye reglene (samt færre og større settefisk), er et første steg på veien mot bedre forvaltning av villfisken. Om endrede settefiskrutiner også medfører at flere kan høste mer av denne auren, vil vel de nærmeste årene vise. Det ville i så fall bidra til å oppfylle behov/ønsker til de som verdsetter det å kunne ta med familien ut og fiske seg en auremiddag i ny og ne. Jeg tror ikke det vil være noe sjakktrekk å overse denne gruppen av hobbyfiskere og deres syn på fritidsfiske, men heller jobbe for at flest mulig kan finne rekreasjon og glede ved elva, og at flest mulig innser og aksepterer at villfisken trenger særlig beskyttelse.

 

Nå som dette første steget er tatt må man kunne forvente, dersom fylkesmannen v/fiskeforvalteren virkelig vil prioritere villfiskforvaltning i Renaelva, at fokus rettes mot regulantens tapperutiner samt fiskens vandringsmuligheter. Slik jeg ser det vil det være en naturlig oppfølging av endrede fiskeregler og settefiskerutiner. Dette har da også fiskeforvalteren selv vært inne på i sine innlegg på GG. Tynning i bestanden av “smågjedde” vil også måtte bli viet fokus framover. Som sagt er det mange ting å jobbe med videre, og nå er beviset på at det nytter god drivkraft i seg selv.

 

Ønsker alle en god sommer og en fin fiskesesong i Renaelva  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

En stor gratulasjon til alle som gleder seg over de nye fiskereglene i Renaelva! ;D

En stor takk også til alle som har vært med på å gjøre disse fiskereglene til en realitet. Dette var det første, viktige skrittet for å sikre fremtiden for vill ørret og harr i Renaelva.

Det må være på sin plass å sende en takk til miljøet i og rundt settefiskanlegget på Evenstad/Høgskolen i Hedmark også. Det ble holdt et godt innlegg derfra, hvor konklusjonen på effekten av settefisk var negativ. De mener altså at utsetting av opprettsørret i Renaelva ikke har noen effekt på den totale fangsten til sportsfiskerne i Renaelva. De viste derimot til en positiv effekt av baglimit/økt minstemål som trådte i kraft for noen år siden. Denne evalueringen er laget av Kjell Langdal, Olav Berge og Roar Borgerås v/Høgskolen i Hedmark. Jeg takker.

Biolog Jon Museth, NINA/Lillehammer holdt også et glimrende innlegg der en av hans konklusjoner var at bestanden av vill ørret og harr vil øke både i antall og størrelse gjennom maksmålsforvaltning. Jeg spurte ham sågar om dette etter hans innlegg, bare for å få det poengtert enda en gang, og han bekreftet mitt spørsmål:

- "Er det din ærlige og oppriktige mening at bestanden av villfisk vil få en positiv effekt både bestandsmessig og størrelsesmessig gjennom Egil H. Wedul/Åmot Utmarksråd/Elveeierlags nye bestemmelser for fiskereglene?"

- "Ja!"

 

Mulig dette kan være første gang jeg er så enig med en biolog. Jon Museth skal ha stor takk, jeg fikk klump i halsen! ;D Nå håper jeg alle sportsfiskere langs Renaelva vil være med å støtte opp under de nye fiskereglene, slik at villfisken får muligheten til å bevise Museths, mine og andres tanker om maksmålsforvaltning i Renaelva. Jeg støtter selvfølgelig ett hundre prosent opp under andres tanker om viktigheten av å ha et effektivt fiskeoppsyn i Renaelva. Her må vi alle hjelpe til så godt vi kan.

 

Nå er vi heldigvis ferdige med trinn én i kampen for å få Renaelva til å bli ei kanon-elv hva gjelder fiske etter vill ørret og harr. Er det ikke deilig! :D Dermed gjenstår "bare" trinn to. Det er kampen for å påvirke politikerne i så sterk grad at de pålegger regulanten av Renaelva å utvise vesentlig større hensyn i forbindelse med raske nedtappinger/effektkjøring/fisketrapper. Den kampen blir sannsynligvis så tøff, at nå skal jeg ta meg en liten "forvaltningsferie" for å samle krefter. Mulig jeg sågar tar meg en dram i kveld, så får jeg heller mobilisere til ny kamp om ei uke eller to. Da kliner jeg til med velkjente: "Man trenger vel ikke akkurat være noen rakettforsker for å forstå at du og GLB er totalt på jordet nå...!" ;D

Tusen takk til både gratulanter og de som har vært med på å gjøre dette mulig. Slettengen, Farlund og alle andre: SKÅL! ;D ;D ;D

 

Jostein Berg, som ikke lenger er "Hostil" (hostile) av forvaltningen i Renaelva.

 

Jeg redigerer dette litt. Forvaltningskampen er vi ikke ferdige med, men fiskereglene er meget bra! Er selvfølgelig enig med Magne i viktigheten av at elva faktisk skal være i stand til å produsere et overskudd til uttak etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tror det viktig nå at alle som er tilhengere av det nye regelsettet i Renaelva står på og kjemper for/argumenterer for disse reglene. Renaelva er nå den elva som har mest moderne forvaltning i Norge og vi må stå på for at dette skal holde seg fremover. Det blir i Østendingen i dag hevdet at 90% av fiskerne i renaelva er uenige i fiskekortreglene. Vi må stå på og vise at dette er feil. Hvis ikke er vi tilbake igjen til et regime hvor vårfiske etter stor ørret tar ut store mengder av stamfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det måtte selvfølgelig komme slike reaksjoner før eller senere.

Her har man da en gjeng med mataukfiskere som slenger ut påstander og tallmateriale som det overhode ikke finnes dekning for.

– Uten å overdrive kan jeg si at 90 prosent av dem som bruker elva, er imot de nye reglene. Dette vil bare treffe eliten av fluefiskere, sier Vegard Paulsen fra Elverum.

Hvor tar du disse tallene fra Vegard Paulsen?????? Jeg bruker navntet ditt her fordi du går ut å gjør deg til offentlig talsmann mot de nye reglene. Har du foretatt en undersøkelse som kan underbygge disse prosenttallene????????Hvem er eliten av fluefiskere??????

Her har flere personer i en årrekke forsøkt gjennom lange utredninger og faktatall i diverse fora å gjøre rede for viktigheten av å sørge for at villørreten og harren skal få en mulighet til å stå i elva å vokse seg større samt spre arvemateriale sitt over på kommende generasjoner og så kommer det en gjeng med sytere å presenterer tallmateriale tatt ut av løse lufta som er basert på synsing og legger det frem i avisen.

 

Mener dere virkelig at det blant de flere tusen som fisker i Rena hver sommer er greit med 3 fisker pr dag uansett størelse?????

La oss si at det rent hypotetisk befinner seg 300(slett ikke umulig i høysesongen) fiskere i Rena hver dag i de mest attraktive ukene. Hver av disse fiskerene tar de 3 fiskene de tidligere kunne hver dag. Disse fiskene er i størelse fra 700gram til 1,2 kg (ikke uvanlig i Rena). Da er det altså ha det bra til 900 fisk fisk hver dag i høysesongen. Dette er da helt greit eller?????????

 

– Det er ikke noe særlig å ta med guttungen på fisketur, slik det er blitt, sier han.

Så guttungen kan ikke lære seg at akkurat i denna elva så må man sette ut igjen fisk over 40 cm og at grunnen er at da er sjansen for at fisken vokser seg større å at den produserer flere fisker slik at vi kan glede oss over muligheten til å fiske på større og flere fisker om noen år??????

Guttungen kan heller ikke forstå at det finnes mange elver og vann som man kan ta opp stort sett det man ønsker fordi de er overbefolket og med fordel kan fiskes ut??????? Er du sikker på at det ikke er voksenpersonene som ikke forstår, og at ungene blir et billig alibi??????? Så man kan altså ikke ta med seg guttungen på fisketur å lære han noe om fornuftig forvaltning, og at det er forskjell fra sted til sted på hva man kan og ikke kan. For å være helt ærlig finner jeg det nesten patetisk at man bruker ungene sine som et dekke for egne holdninger og meninger.

 

– Én fisk er ikke mye å ta med hjem til middag, sier Steinar Jakobsen fra Oslo.

Har du vært på en helgetur og kommer hjem med 3 ørreter rundt 800 gram, så har du velg strengt tatt en grei middag. Skulle man trenge mer så finnes det mange vassdrag som tåler mataukfiske mye bedre enn Rena elva med sitt store fisketrykk.

 

– Før kokte elva av fisk, men nå er det løpet kjørt. Det som skjer er at allemannsfiske blir ingenmannsfiske, sier Håkon Michaelsen.

Snakker om selvmotsigelse. Før kokte elva av fisk, lurer på hvorfor den ikke gjør det lenger???? Kan det ha noe med at en del av disse mataukfiskerene har tatt kvoten sin og litt til hver dag og at plutselig en dag så oppdager man at "jøss der har blitt mindre fisk her jo". Var det ikke slik man opplevde for noen år tilbake i nord etter at man hadde sopt opp havet for torsk i årevis, så ble det plutselig mindre fisk for yrkesfiskeren. MERKELIGE GREIER........

Lurer på hva som hadde skjedd med elva hvis disse snobbene som praktiserer C&R også hadde tatt all fisken de fikk????????Hallo.......er det noen der som ser lenger enn snyteskaftet sitt her.........knock knock anybody home........

 

Det fremstilles altså i denne artikkelen at alle som er for de nye reglene er snobber fordi man velger å ta hensyn til størelsen på fisken og er genuint opptatt av at fisken skal få vokse seg større og derfor setter den tilbake igjen.

 

Det er selvfølgelig ikke annet å vente heller at man får slike reaksjoner, vi har en laaang tradisjon i detta landet for at fiske=mat. For flere av de personene man finner i avisartikkelen er fisketur uten fisk med hjem en misslykka tur. Da blir det naturlignok vanskelig å leve med at fangsbegrensninger. Da nytter det bare ikke å se at fiske er noe langt mer enn bare å fylle opp fryseren.

Ekte mannfolk leker ikke med fisken, de kakker`n hue å legger`n i fryser`n der`n hører hjemme!

 

Terje!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

En stor selvmotsigelse i en og samme setning er vanlig kost fra den kanten, Terje. Og siden Vegard Paulsen velger å stå fram så offentlig som vel mulig, bruker jeg også navnet hans og stiller ham et direkte spørsmål:

Du Vegard Paulsen, som har vært en sterk motstander av det vernet vi nå har klart å gi den ville ørret- og harrbestanden i Renaelva, hva har du å klage over? I din meget mangelfulle argumentasjon på Glommaguiden er du en av de som åpenlyst har skrytt av settefiskprosjektet gjennom Glommaprosjektet/Høgskolen på Evenstad. Du har skrevet med tydelige bokstaver at du i flere år har hatt så høy gjenfangst av settafisk som 30 %. Du har også hele tiden forfektet at det er "mætt i ørret". Hva er så problemet?

Skulle ikke være rare problemet for deg å ta med deg en tre-fire feite, vakre settafisk med hjem etter hver tur? Hvorfor jeg skriver feite og vakre? Du har jo skrevet at de settafiskene du får er store. Når vi attpå til tar med en villørret for hver tur, pluss en harr skulle du vel være vel forsynt med tanke på middagen? Jeg skjønner rett og slett ikke problemet. ???:rolleyes:???

Til de av dere som argumenterer på omtrent denne måten: "Jeg husker før i tia, da var elva stappfull av fisk. Nå er det helt elendig. Attpå til skal vi ikke få ta med oss så mye fisk hjem til middag som vi vil. Dere er så slemme!"

Hva er dette for noe da? Dere må befinne dere i en annen dimensjon enn meg. Og la meg spørre. Var dere på møtet på Åmot Kulturhus og fikk med dere begrunnelsen fra biologene angående de nye fiskereglene? Snakk om å hogge i stein! For ikke å si egen fot hva angår framtiden for deres unge håpefulle.

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så oppgitt over sånne folk som de i avisinnleget. Orker ikke å kommentere det en gang. Tore, Terje og Jostein, dere bør gå sammen og kontakte Østlendingen for å belyse dette fra deres synsvinkel. Tror det hadde vært riktig tidspunkt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok engang duket forf nye fiskeregler i Rena, og nok engang på godt og vondt så jeg har litt delte meninger om dette. Siden jeg hovedsaklig fisker med fluer er det bra for fiskebestanden at det blir strengere regelverk, men jeg er samtidig haspelfisker og ser at dette er direkte utestengende for ei veldig stor gruppe sportsfiskere i ei elv som har hatt et tradisjonsrikt markfiske. Ja, det finnes mange mange andre elver i landet som man kkan bedrive matauk i, hvis det er dette man velger å kalle det når man tar med seg fangsten hjem. Personlig synes jeg dette er direkte diskriminerende mot alle andre enn de som drive med fluefiske, spesielt mot de som tar med seg barna til ei lett tilgjengelig elv med muligheter for fisk, og jeg må si at det gjør meg litt opprørt. Kanskje det er nettopp det som er Renas største problem; at den er for lett tilgjengelig? Jeg syns også at dette har blitt noe jeg var helt imot fra den gang jeg prøvde meg på fluefiske; det har blitt sossete! Stiene langs elva har blitt en aldri så liten catwalk for utstyrsfreakene, samtidig som fiksekortprisene stiger mer enn bare litt for hvert år som går. Lommeboka er herskeren. Cash is king!

 

Jeg registerer også maksmål på gjedda på 60cm. Den som har fisket gjedde vet at dette ikke er noen stor fisk, tatt i betraktning hvor store de ofte blir. Denne fisken som kanskje er den aller største trusselen mot resten av fiskebestanden gjennom hele året får nesten gå i fred uten at det er så mange som stiller spørsmålstegn, smatidig som man roper og skriker fra langt nedi lmagesekken om hvor forferdelig forsvaret er mot elva og fiskebestanden (nei jeg er ikke i kongens klær, ta det med ro). Og hvorfor i alle dager skal man ikke kunne ta all den settefisken man vil? Jeg har fisket i Rena siden midten av 90 taller og aldri fått en settefisk  ???. Jeg stiller spørsmål ved hvorfor man skal ha 2 fiskestammer av samme art i samme elv som må konkurrere om både mattilgang og gyteplasser ???.

 

At disse nye ordningene vil få en effekt er det ikke tvil om. All større fisk vil få gå fri igjen, mens den mindre kan få seg en tur i stekepanna. Dette er selvfølgelig bra for å få opp snittstørrelsen på ørreten i elva, og det tror jeg alle fiskere ønsker. Samtidig er det endel av oss som ønsker å ta med seg flere enn 1 fisk hjem, og jeg tror og mener at det er vi som ikke "bor" langs elva hele sommeren. Jeg skulle gjerne sett at maksgrensa hadde vært 45cm på ørret samtidig som man hadde en minstegrense på kanskje 25cm. At man kunne ta fiske i mellomsjiktet, og da kanskje opptil 3 i stedet for 1 - igjen, de fleste bor ikke langs elva om sommeren.

 

Men man får forhodle seg til de nye regelene eller la være å fiske der. Jeg vurderer nå seriøst det siste (selv om det sikkert blir et par kveldsturer for matauket sin del). Det er kanskje også vel så spennende å lete opp nye elver som færre drar til, eller er så hypet opp som Renaelva. Helt ærlig så er jeg møkk lei av at Renaelva har gått fra å være ei allmenn sportsfiskeelv til å være ei meget restriktiv elv kun for fluefiskere. De få har nå fått regjere, og vi får se hvordan de gjør dette. Om elva en gang i framtida kan bli mindre restriktiv til f.eks. de som er innom et par ganger om sommeren med barna og mark-klysa? Om fiskekortprisene stiger i takt med at det blir stadig færre som drar dit? Blir iallefall en interessant utvikling og dere skal ha lykke til.

 

Og til slutt en liten en til Terje; du skal ha gratulerer så mye, men vit at det også finnes dårlige vinnere :o

 

Tore, en Fat Trout (også whiskey) burde vel være på sin plass  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi om jeg er ihuga fluefisker så er jeg prinsippiellt imot fluesoner fordi det utelukker feks folk med visse handicap og lignende. Men jeg er FOR at alle må innrette seg etter og respektere begrensninger som er utarbeidet pga riktig forvaltning. Det spiller ingen rolle om du kakker en fisk etter at du har halt den i land på flue eller mark. Problemet er at  mange fiskere ikke klarer å gi seg når fisken biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Da er det nok engang duket forf nye fiskeregler i Rena, og nok engang på godt og vondt så jeg har litt delte meninger om dette. Siden jeg hovedsaklig fisker med fluer er det bra for fiskebestanden at det blir strengere regelverk, men jeg er samtidig haspelfisker og ser at dette er direkte utestengende for ei veldig stor gruppe sportsfiskere i ei elv som har hatt et tradisjonsrikt markfiske. Ja, det finnes mange mange andre elver i landet som man kkan bedrive matauk i, hvis det er dette man velger å kalle det når man tar med seg fangsten hjem. Personlig synes jeg dette er direkte diskriminerende mot alle andre enn de som drive med fluefiske, spesielt mot de som tar med seg barna til ei lett tilgjengelig elv med muligheter for fisk, og jeg må si at det gjør meg litt opprørt. Kanskje det er nettopp det som er Renas største problem; at den er for lett tilgjengelig? Jeg syns også at dette har blitt noe jeg var helt imot fra den gang jeg prøvde meg på fluefiske; det har blitt sossete! Stiene langs elva har blitt en aldri så liten catwalk for utstyrsfreakene, samtidig som fiksekortprisene stiger mer enn bare litt for hvert år som går. Lommeboka er herskeren. Cash is king!

 

Jeg registerer også maksmål på gjedda på 60cm. Den som har fisket gjedde vet at dette ikke er noen stor fisk, tatt i betraktning hvor store de ofte blir. Denne fisken som kanskje er den aller største trusselen mot resten av fiskebestanden gjennom hele året får nesten gå i fred uten at det er så mange som stiller spørsmålstegn, smatidig som man roper og skriker fra langt nedi lmagesekken om hvor forferdelig forsvaret er mot elva og fiskebestanden (nei jeg er ikke i kongens klær, ta det med ro). Og hvorfor i alle dager skal man ikke kunne ta all den settefisken man vil? Jeg har fisket i Rena siden midten av 90 taller og aldri fått en settefisk  ???. Jeg stiller spørsmål ved hvorfor man skal ha 2 fiskestammer av samme art i samme elv som må konkurrere om både mattilgang og gyteplasser ???.

 

At disse nye ordningene vil få en effekt er det ikke tvil om. All større fisk vil få gå fri igjen, mens den mindre kan få seg en tur i stekepanna. Dette er selvfølgelig bra for å få opp snittstørrelsen på ørreten i elva, og det tror jeg alle fiskere ønsker. Samtidig er det endel av oss som ønsker å ta med seg flere enn 1 fisk hjem, og jeg tror og mener at det er vi som ikke "bor" langs elva hele sommeren. Jeg skulle gjerne sett at maksgrensa hadde vært 45cm på ørret samtidig som man hadde en minstegrense på kanskje 25cm. At man kunne ta fiske i mellomsjiktet, og da kanskje opptil 3 i stedet for 1 - igjen, de fleste bor ikke langs elva om sommeren.

 

Men man får forhodle seg til de nye regelene eller la være å fiske der. Jeg vurderer nå seriøst det siste (selv om det sikkert blir et par kveldsturer for matauket sin del). Det er kanskje også vel så spennende å lete opp nye elver som færre drar til, eller er så hypet opp som Renaelva. Helt ærlig så er jeg møkk lei av at Renaelva har gått fra å være ei allmenn sportsfiskeelv til å være ei meget restriktiv elv kun for fluefiskere. De få har nå fått regjere, og vi får se hvordan de gjør dette. Om elva en gang i framtida kan bli mindre restriktiv til f.eks. de som er innom et par ganger om sommeren med barna og mark-klysa? Om fiskekortprisene stiger i takt med at det blir stadig færre som drar dit? Blir iallefall en interessant utvikling og dere skal ha lykke til.

 

Og til slutt en liten en til Terje; du skal ha gratulerer så mye, men vit at det også finnes dårlige vinnere :o

 

Tore, en Fat Trout (også whiskey) burde vel være på sin plass  ;)

 

Nok engagn får vi altså servert billig argumentasjon som "sossete" fluefiske og og utstyrsfreakere, fordi det finnes noen som ønsker at Villørretstammen og Harren skal få muligheten til å vokse seg større. Den slags argumentasjon er virkelig med på å sette et godt fokus på debatten. Jeg er imponert.

 

Spørsmål: Mener du virkelig at 3 fisk pr dag opptil 45 cm er greit???????????? Prøv å regn litt på det å se hvor mange fisk som da forsvinner fra elva, hvis vi alle skulle praktisere dette. Mener du at dette ikke får noen som helst konsekvens for elva????????

 

Helt til slutt vil jeg bare si at vinneren her er ørreten og harren i RENAELVA. Vi som mener at de nye reglene er riktig og viktig er kun vinnere i den forstand at vi på sikt vil kunne få fiske på en større Villørretstamme og også få gleden av å fiske på større ørret.

Det burde vi jaggu være glad for alle.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Til å begynne med kan du lese denne, åddvard:

http://www.glommaguiden.com/Artikler/art_15_rena.htm

Så hvis du tenker på fluefiskestrekningen kan jeg skjønne at du føler deg litt "diskriminert". Men siden du er både flue- og haspelfisker kan det ikke være rare problemet å forholde seg til det faktum at akkurat her må du legge igjen haspelutstyret, og kose deg som best du kan med fluestanga. Ikke akkurat noen skjebne værre enn døden det vel? Og eventuelle avkom under 16 år klarer du vel å glede deg sammen med i fluesona? De kan fiske med spinneren sin mens pappa prøver seg med nymfe, streamer eller tørrflue. Er vi ikke heldige som bor i et så fritt land?

Og skulle enkelte få deg til å føle deg diskriminert der du fisker med haspelstang i resten av Renaelva, så får det stå for deres regning. Jeg kan ikke svare for alle idioter som smyger seg langs elva hver sommer. Jeg skal aldri mobbe deg i hvertfall, så sant du ikke oppfører deg dårlig. Men her gjør jeg ikke forskjell på flue- eller haspelfiskere, det kan jeg love deg! ;D

Med de nye reglene kan du altså ta med deg TO fisk hjem hver dag. En harr og en ørret mellom 25 og 40 cm. Skulle du være av de som er på helgetur i Renaelva, betyr dette at du kan ta med deg hjem fire og en halv kilo fisk til middag hvis dette er målet. Fredag, lørdag og søndag med en harr på syv hekto hver dag, og en ørret på åtte hekto hver dag. Ikke så dårlig resultat å ta med hjem til kjerringa det? Klarer du dette er du en meget god fisker, og sånn skal det jo ikke behøve å være i ei så produktiv elv. Dette er jo en av grunnene til at vi vil øke rekrutteringen gjennom å verne produksjonsfiskene. Det plager meg at enkelte har så vanskelig få å skjønne dette. Og jeg presiserer her at jeg ikke påstår at DU har problemer med å forstå dette. Men det finnes enkelte...

Ellers er jeg enig i opptil flere av de tingene du tar opp. Ikke så gæli det? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl skjønner jeg ikke hvorfor sluk og markfiskere skulle behøve å føle seg fordrevet fra elva.

Det må være den kvasse enden av utstyret som får døm til å føle seg sånn i hele elva.......bortsett fra oppi fluesona da.

Reglene ellers er like for alle, og hvis bare folk var villige til å bytte ut den skarpe delen som vanskliggjør utsetting i forhold til regla så er ikke detta noe problem!

Alt jeg har sagt i debatter om alt mulig av det Renaelva sliter med er sagt med tanke på at ALLE skal ha like muligheter uansett hva vi fisker med!

Jeg mener sjøl at fluesonas tross alt korte lengde er det som kansje har bidratt mest til at noen med bare redskapen i tankene skulle føle seg satt utenfor, men tilogmed her er antallet mye mindre i og med veldig mange i dag fisker med fluestang i tillegg til haspel og meitestanga.

 

Om ideen bak "snobbefiskere" har jeg bare en ting å si........at detta veldig ofte er et billig argument!

Sjøl var jeg nødt til å bruke kredittkortet for å få kjøpt årskortet i år og jeg kjenner ikke en eneste snobb, og ordet snobb eller snobbefiske blir en utrulig provokasjon som gjør meg både frustrert og sint når det brukes mot alle tilhengerne av de nye regla.........og da mener jeg de to som faktisk vil bidra til og gjøre elva bedre!

 

Nesten alle som har fiska i Rena ei god stønn lenger enn meg er enige i at fiskestammene sliter og er på tur ned, som om ikke det er nok så underbygger forskernes rapporter også detta!

Forslaget om å stenge elva er det som sannsynligvis må følge etter de regla som er satt nå ikke hjælper, men det som glømmes i argumentasjonen er hvilket resultat begge disse to løsningene faktisk fører fram til.........og det er det samme, mer rikholdige og sterke fiskestammer av harr og ørett!

Ja bortsett fra at vi får lov å bruke elva i mellomtia med de regla som er i dag da!

 

Er vi redd for å miste elva til krøsuser med mer penger enn fellestanke, så er det en kamp for seg den dagen det eventuelt kommer!

Det samme gjelder kampen mot regulant, forsvar og alt annet som både er og måtte komme!

Bare tanken på hvor mye vi kunne utretta i samla kamp mot alle trusler mot elva, fiskestammene og egne felles goder som brukere av elva m/m når jeg ser hvordan vi sjøl istedet for å forskynde prosessene ved å dra ilag, heller motarbeider det fordi døm sjøl må vise et måtehold som døm faktisk ofte er med på og begrunne......ja det gjør meg forvirra, for å si det mildt!

 

Og bruke barn i denne argumentasjonen er sikkert like riktig for begge sider, men det spørs om ikke måteholdsfovaltninga faktisk gir mest igjen til de som kommer etter oss og kansje døms barn igjen enda seinere der igjen.

Dessuten tror jeg barn forstår, bare døm blir forklart!

Kan vi ikke heller dra ilag, slik at elva fortere blir i stand til å bære et større uttak, og ikke regulant og forsvar får det for lett om alt det andre som er på styr i elva?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Da er det nok engang duket forf nye fiskeregler i Rena, og nok engang på godt og vondt så jeg har litt delte meninger om dette. Siden jeg hovedsaklig fisker med fluer er det bra for fiskebestanden at det blir strengere regelverk, men jeg er samtidig haspelfisker og ser at dette er direkte utestengende for ei veldig stor gruppe sportsfiskere i ei elv som har hatt et tradisjonsrikt markfiske. Ja, det finnes mange mange andre elver i landet som man kkan bedrive matauk i, hvis det er dette man velger å kalle det når man tar med seg fangsten hjem. Personlig synes jeg dette er direkte diskriminerende mot alle andre enn de som drive med fluefiske, spesielt mot de som tar med seg barna til ei lett tilgjengelig elv med muligheter for fisk, og jeg må si at det gjør meg litt opprørt. Kanskje det er nettopp det som er Renas største problem; at den er for lett tilgjengelig? Jeg syns også at dette har blitt noe jeg var helt imot fra den gang jeg prøvde meg på fluefiske; det har blitt sossete! Stiene langs elva har blitt en aldri så liten catwalk for utstyrsfreakene, samtidig som fiksekortprisene stiger mer enn bare litt for hvert år som går. Lommeboka er herskeren. Cash is king!

 

Jeg registerer også maksmål på gjedda på 60cm. Den som har fisket gjedde vet at dette ikke er noen stor fisk, tatt i betraktning hvor store de ofte blir. Denne fisken som kanskje er den aller største trusselen mot resten av fiskebestanden gjennom hele året får nesten gå i fred uten at det er så mange som stiller spørsmålstegn, smatidig som man roper og skriker fra langt nedi lmagesekken om hvor forferdelig forsvaret er mot elva og fiskebestanden (nei jeg er ikke i kongens klær, ta det med ro). Og hvorfor i alle dager skal man ikke kunne ta all den settefisken man vil? Jeg har fisket i Rena siden midten av 90 taller og aldri fått en settefisk  ???. Jeg stiller spørsmål ved hvorfor man skal ha 2 fiskestammer av samme art i samme elv som må konkurrere om både mattilgang og gyteplasser ???.

 

At disse nye ordningene vil få en effekt er det ikke tvil om. All større fisk vil få gå fri igjen, mens den mindre kan få seg en tur i stekepanna. Dette er selvfølgelig bra for å få opp snittstørrelsen på ørreten i elva, og det tror jeg alle fiskere ønsker. Samtidig er det endel av oss som ønsker å ta med seg flere enn 1 fisk hjem, og jeg tror og mener at det er vi som ikke "bor" langs elva hele sommeren. Jeg skulle gjerne sett at maksgrensa hadde vært 45cm på ørret samtidig som man hadde en minstegrense på kanskje 25cm. At man kunne ta fiske i mellomsjiktet, og da kanskje opptil 3 i stedet for 1 - igjen, de fleste bor ikke langs elva om sommeren.

 

Men man får forhodle seg til de nye regelene eller la være å fiske der. Jeg vurderer nå seriøst det siste (selv om det sikkert blir et par kveldsturer for matauket sin del). Det er kanskje også vel så spennende å lete opp nye elver som færre drar til, eller er så hypet opp som Renaelva. Helt ærlig så er jeg møkk lei av at Renaelva har gått fra å være ei allmenn sportsfiskeelv til å være ei meget restriktiv elv kun for fluefiskere. De få har nå fått regjere, og vi får se hvordan de gjør dette. Om elva en gang i framtida kan bli mindre restriktiv til f.eks. de som er innom et par ganger om sommeren med barna og mark-klysa? Om fiskekortprisene stiger i takt med at det blir stadig færre som drar dit? Blir iallefall en interessant utvikling og dere skal ha lykke til.

 

Og til slutt en liten en til Terje; du skal ha gratulerer så mye, men vit at det også finnes dårlige vinnere :o

 

Tore, en Fat Trout (også whiskey) burde vel være på sin plass  ;)

 

Jeg må bare kommentere dette innlegget en gang til.

Det står faktisk mye vettugt i innlegget ditt også Åddvard, men grunnen til at jeg reagerer i mitt første svar er dette tøyset med "sosser" og "utstyrsfreaker". Dette er bare med på å dra debatten ned på et lavmål, og gangner ikke en sunn diskusjon om forvaltning av ei elv vi alle er glad i.

 

Jeg har en god venn som har vært på landslaget i meitefiske, han har ca 20-30 stenger for dette fisket og noen av stengene koster over 30000 kroner pr stk. Kunne ikke falle meg inn å bruke dette mot han. Det er da hans valg hva han bruker.

Hva en fisker bruker av utstyr, har da overhode ingen relevans i en forvaltningsdebatt.

 

Åddvard skrev:

Jeg registerer også maksmål på gjedda på 60cm. Den som har fisket gjedde vet at dette ikke er noen stor fisk, tatt i betraktning hvor store de ofte blir. Denne fisken som kanskje er den aller største trusselen mot resten av fiskebestanden gjennom hele året får nesten gå i fred uten at det er så mange som stiller spørsmålstegn,

Absolutt helt enig.

 

Åddvard skrev:

All større fisk vil få gå fri igjen, mens den mindre kan få seg en tur i stekepanna. Dette er selvfølgelig bra for å få opp snittstørrelsen på ørreten i elva, og det tror jeg alle fiskere ønsker. Samtidig er det endel av oss som ønsker å ta med seg flere enn 1 fisk hjem, og jeg tror og mener at det er vi som ikke "bor" langs elva hele sommeren.

Javisst er det bra for å få opp snittstørrelsen, da blir det enda mer gøy på sikt. Ligger du i elva et par dager så kan du ta med deg flere enn en hjem og allikevel ha til en middag. La oss si en tre ørreter på rundt 800 gram pluss noen harr. Skulle vel bli en bra middag det. Ønsker du mer er det flere vann og elver i nærheten som man kan ta opp mer hvis man ønsker. Hvor mange spiser egentlig fisk hver dag????? Utover det antallet man har lov til så kan man fortsatt spe på med fisk fra fiskebutikken, og allikevel ha mange gode fiske og naturopplevelser. Man trenger ikke måle en god fisketur i antall fisk, gjør man vel????

 

Åddvard skrev:

Helt ærlig så er jeg møkk lei av at Renaelva har gått fra å være ei allmenn sportsfiskeelv til å være ei meget restriktiv elv kun for fluefiskere.

Med all respekt å melde, dette er bare tøys. Det er fortsatt tillatt å fiske med både mark og sluk flere steder i elva, forskjellen er at vi alle må sette ut fisk over 40 cm. Det er faktisk likt for både fluefiskere og mark/slukfiskere. Så hvor du har det der med at Renaelva kun er for fluefiskere fra, det vet ikke jeg.

 

Åddvard skrev:

Og til slutt en liten en til Terje; du skal ha gratulerer så mye, men vit at det også finnes dårlige vinnere

Kunne du utdype den litt, mulig det er jeg som er treig men den setningen skjønner jeg bare ikke.

 

Kunne sagt mye mer også, men regner med at denne debatte fortsetter, så jeg sparer litt krutt til senere.

 

Terje!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte akkurat "debatt" om de nye reglene for renaelva på radio hedemark  :o

Man blir jo litt oppgitt når han som skal forsvare bag-limit ordningen tydeligvis ikke selv skjønte hvorfor denne regelen var innført ! I dette tilfellet var det en representant fra åmot elveeierlag . . . husker ikke navnet !

Argumentene fra de som var imot denne ordningen var skremmende, og da blir det litt fiasko når han som skal forsvare tiltakene ikke kan snakke for seg  :-\

Jeg får inntrykk av at matauk-fiskerne stort sett gir blaffen i om det blir fisket tomt et sted, da kan de bare finne ei annen elv/vann !

De har så avgjort ingen forståelse for folk som fisker av andre grunner enn å skaffe mat !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hørte akkurat "debatt" om de nye reglene for renaelva på radio hedemark  :o

Man blir jo litt oppgitt når han som skal forsvare bag-limit ordningen tydeligvis ikke selv skjønte hvorfor denne regelen var innført ! I dette tilfellet var det en representant fra åmot elveeierlag . . . husker ikke navnet !

Argumentene fra de som var imot denne ordningen var skremmende, og da blir det litt fiasko når han som skal forsvare tiltakene ikke kan snakke for seg  :-\

Jeg får inntrykk av at matauk-fiskerne stort sett gir blaffen i om det blir fisket tomt et sted, da kan de bare finne ei annen elv/vann !

De har så avgjort ingen forståelse for folk som fisker av andre grunner enn å skaffe mat !

 

Det var da som pokker at jeg ikke fikk med meg dette. Fryktelig synd at man får de minst egna talspersonene når man skal forklare et så viktig tiltak.

En må jo også huske på at for en matauk fisker så spiller hverken størelse eller om det er settefisk noen som helst rolle. For dem gjelder det bare å få med seg mest mulig fisk hjem. Som du sier Godsmack har de ingen som helst agenda utover det å skaffe mat. Den dagen elva er fiska tom eller er full av tusenbrødre, står "de" der å klør seg hue og luer på hva som har skjedd med elva. Deretter søker de opp nye vann og fortsetter på akkkurat samma måten.

"De" er ikke villige engang til å se på alle de argumentene som omhandler maksmål, begrensninger i settefisk produksjon, fiskepress osv osv. og som er vel dokumentert i mange rapporter.

Deretter fremstiller "de" i meget enkle vendinger fluefiskere som snobber og selvopptatte jålebukker som bare ønsker at elva skal være til for fluefiskere.

Hvem er de egentlige egoistene her?????????????? Jeg bare spør.

Mentaliteten er omtrent som følger: "Jeg driter en lang marsj i forvaltningspreik, bare jeg får ta med meg så mye fisk jeg vil".

Disse personene har en så superegoistisk agenda at jeg blir nesten dårlig, og samtidig forsøker man å fremstille de som ønsker en storørretstamme og egenproduksjon av villfisk som jålebukker og utstyrsfreaks. HALLO.........what`s wrong with this picture???????

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Jeg så akkurat innslaget på Østnytt. Kanskje ikke så velreflekterte de som deltok der. Dessverre. Nå skadet ikke mautaukfiskeren i innslaget andre enn seg selv, men det var allikevel litt trist å se at elvelaget har skremt ut en representant som ikke har kunnskap om forvaltningsspørsmålet. Hvorfor i all verden gjorde de det? Synes ærlig talt det blir en latterliggjøring av oss som har jobba med denne saken i lang tid.

Allikevel var det jo en viss underholdningsverdi i innslaget. Jack-ass programmer blir stadig mer populære...

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Igjen ser man nivået på argumentasjonen til de som er imot de nye reglene.

Legg merke til at det er ikke et saklig å godt argument for hvordan man skal være med å opprettholde storfiskstammen i elva. Hvert forbanna innlegg fra disse folka handler om utstyret til fluefiskeren.

Kan noen snart fortelle meg hva i svarte skauen det har med forvaltning å gjøra???????????

Jeg har tilgode å høre et saklig alternativit argument for hvorfor disse nye reglene er feil. Det må da være i alles interesse at man freder fisk over 40 cm for at den store villfiskstammen skal vokse seg større og flere. Jeg er overbevist om at til og med markfiskere og slukfiskere ønsker å få stor ørret og ikke bare settefisk på halvkiloen???????

Disse folka er jo selvfølgelig perfekt for media. Det er jo sånne lettvinne og tåpelige argumenter som selger i dag. De som har brukt timesvis på å dokumentere at elva er i ferd med å gå i fullstendig gal retning og som har klippet ut fra lover og regler og bøker og jeg vet ikke hva de slipper ikke til. Men disse folka som ikke er i stand til å argumentere lenger enn hvor mye utstyret til en fluefisker koster, ja de er de gode intervjuobjektene og riktige talspersoner. Jesus f......christ for et nivå.

Å hvor i huleste heiteste var Vegard Paulsen og de andre som sto frem i Østlendingen i dag når debatten gikk som hetest på Glommaguiden????? Svar: Fullstendig fraværende.Når så en stor gjeng av oss trakk oss fra GG, da dukket de opp med argumentene sine i visshet om at ingen gikk dem i mot.

 

 

Det spiller antakelig ingen rolle om man la frem tall en dag på at det ikke finnes igjen ørret og harr på over halvkiloen i elva. Disse folka her ville antakelig enten bare fortsette å dra opp settefiske på halvkiloen å synes at elva er fenomenal, eller rett og slett bare flytte seg til neste vassdrag å fortsette i samma sporet.

 

Dette folkens er den klareste formen for egoisme jeg noensinne har sett.

 

Her er et lite knippe med knakende gode argumenter for hvorfor 95% er mot de nye fiskekortreglene:

Ser for meg at hele elva blir delt inn i soner. cdc-sone, nymfesone, no-hackle sone, streamersone( nei, måtte gud forby streamer) klekkersone, med og uten hackle med eller uten cdc, osv, osv.

 

Jeg kan nå ikke lenger komme hjem med en fiskemiddag til familien min. Jeg er ingen mataukfisker, men jeg synes litt av sjarmen er å komme hjem med en middag som metter 3 mager!

 

C&R entusiastene går en fin sommer i møte. Tipper det blir god plass i elva.

 

Det vil vel kanskje være nok om en av de som har skreket høyest her på GG, kommer over en markfisker eller lignende som har fått en vill-ørret på 41 cm.Da går vel alarmen tenker jeg...Jeg setter det litt på spissen nå, men er nok ikke langt fra realiteten!!

 

må vel si det blir trivelig ved Renaelva da de største "fanatikerne" skal leke fiskeoppsyn, og helst skal se i fiskeveska til alle dem tror har tatt en ørret for mye. Det er vel litt slik det er i andre elver som har slike restriksjoner på fangst. Da blir det utrivelig å reise på fisketur da.

 

Fluefiskerne i renaelva har de siste årene bare skummet fløten, det er nesten ingen av dem som har gjort noen ting for Renaelva. Bare så det er sagt, så fisker jeg med fluestang 95 % av tiden min i elva

 

Det er jammen godt å se at det finnes folk som er istand til å virkelig ta fram de gode argumentene i mot de nye reglene for Renaelva.

Jeg takker og bukker for alle argumentene dere kommer med. Jostein, Tore S, Magne Farlund osv kan jo bare slutte å skrive etter at vi endelig fikk argumenter som banker disse gutta ned i støvla. :rolleyes: ::)

 

Terje!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...