Gå til innhold

SAGE vs LOOMIS


Mannen i gata

Anbefalte innlegg

I en amerikansk stangtest ble i vinter Sage Z-Axis testet bl a mot G.Loomis Streamdance HLS. Det ble antydet at disse stengene var nokså like, slik jeg leste testen.

 

Grunnen til at jeg starter denne tråden er at jeg under The DRY tråden ser at det er en del som har brukt snøret med nettopp Streamdance HLS kl 5 og at dette går som hånd i hanske. Ønsker ikke å spore av The DRY tråden med stangprat.

 

Jeg med min Z-Axis 490 sitter med intrykket at jeg burde hatt et The Dry #3 og en kamerat syns The DRY #4 passet bra til sin Z-Axis 590. Dette vil si gå ned en klasse på Z-Axis, men på Streamdance HLS bruke den klassen som står på stanga.

 

Er jeg helt på jordet, eller er det noe i dette?? Eller er det bare nerver nå rett før CL finalen (se egen tråd under Off Topic).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du gjør best i å anvende et 4'er snøre til #4-stanga di jeg, uansett hvilket snøre det måtte være !

Stenger av så anerkjente merker er sjelden feil-klassifisert !

At noen syntes stenger fungerer bedre med annen snøreklasse enn det som er oppgitt på stanga skyldes i de fleste tilfeller kasteteknikk !

Blir litt feil om man skal venne seg til å bruke annet snøre enn det stanga er beregnet for, selv om mange stenger takler både en og to klasser over/under det som står på stanga !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du gjør best i å anvende et 4'er snøre til #4-stanga di jeg, uansett hvilket snøre det måtte være !

Stenger av så anerkjente merker er sjelden feil-klassifisert !

At noen syntes stenger fungerer bedre med annen snøreklasse enn det som er oppgitt på stanga skyldes i de fleste tilfeller kasteteknikk !

Blir litt feil om man skal venne seg til å bruke annet snøre enn det stanga er beregnet for, selv om mange stenger takler både en og to klasser over/under det som står på stanga !

 

Veldig uenig.

Hvilket snøre og hvilken klasse du setter på stanga di er 100% avhengig av preferanse og fiskesituasjon. 90% av mine fisker står 5-10 meter fra der jeg står. Hvis jeg har et "vanlig" tapert 5'er snøre på 5'er stanga jobber jeg unødvengig mye i forhold til hvis jeg går opp til 6'er snøre.

 

For "gresskasting" eller distansekasting med tørrflue er jeg enig. Da er hele snøreklumpen ute. Men for praktisk fiske finnes det ingen fasit slik du illustrerer over.

En annen ting er at snørevekter variere veldig innenfor de samme klassene. Ethvert snøre ksater best med hele klumpen ute. Så hvis stanga di føles perfekt med et SA trout #5, vil du neppe få den samme følelsen med et SA XXD #5. Hvis du skjønner hva jeg mener.

 

Så det kjente utsagnet om at "uplining" er for amatører med dårlig teknikk er noen ganger sant, men ofte ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig uenig.

Veldig enig. Har flere Sage stenger. Bl.a XP, Launch og LL. Om jeg bruker 5'er snøre til 5'er stang kommer helt an på tapering og aksjon. Generelt sett kan jeg vel si at til dypere stenger har jeg brukt den snøreklassen som er angitt på stanga. Toppaksjonerte stenger har jeg brukt en snøreklasse opp på tørrfluesnører og samme snøreklasse på streamersnører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig uenig.

Veldig enig. Har flere Sage stenger. Bl.a XP, Launch og LL. Om jeg bruker 5'er snøre til 5'er stang kommer helt an på tapering og aksjon. Generelt sett kan jeg vel si at til dypere stenger har jeg brukt den snøreklassen som er angitt på stanga. Toppaksjonerte stenger har jeg brukt en snøreklasse opp på tørrfluesnører og samme snøreklasse på streamersnører.

Joda, jeg velger selv snøreklasse til den enkelte stang ut ifra aksjon, forhold og hvor jeg skal fiske, men skulle jeg bare kunne velge ett snøre til ei stang sesongen igjennom så ville nok valget falt på det som er oppgitt på stanga  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Veldig uenig.

Veldig enig. Har flere Sage stenger. Bl.a XP, Launch og LL. Om jeg bruker 5'er snøre til 5'er stang kommer helt an på tapering og aksjon. Generelt sett kan jeg vel si at til dypere stenger har jeg brukt den snøreklassen som er angitt på stanga. Toppaksjonerte stenger har jeg brukt en snøreklasse opp på tørrfluesnører og samme snøreklasse på streamersnører.

Joda, jeg velger selv snøreklasse til den enkelte stang ut ifra aksjon, forhold og hvor jeg skal fiske, men skulle jeg bare kunne velge ett snøre til ei stang sesongen igjennom så ville nok valget falt på det som er oppgitt på stanga  ;)

Veldig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig med dere som er uenige,,,,,,,,,, ;)

Så det dere sier er at dere går opp en klasse for å kunne kaste kort.......? Bytter dere da snøre på nytt hvis dere skal kaste langt? Dette er selvfølgelig satt på spissen, men jeg syntes det blir forvirrende når dere anbefaler å gå opp en klasse fordi dere stort sett kaster kort! De fleste jeg kjenner som er brukbare kastere har ingen problemer med å kaste kort og presentere pent uavhengig av vekten på snøret så lenge det er en tapering i front. Det er jo på de lange kastene klassifiseringen blir gjeldende for å få en fin presentasjon. Ved å gå opp en klasse kan stenger kollapse ved lange kast. Stenger med høy modulus (som dere henviser til) vil fikse dette bedre en stenger med lav modulus. Så jeg vil si at så lenge du forholder deg til det som står på stanga, gjør du ihvertfall ikke noe galt.

 

Dette var vel faktisk langt unna et svar på den opprinnelige tråden, men min mening rundt en del anbefalinger rundt snører etc........... :rolleyes: Sorry :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig med dere som er uenige,,,,,,,,,, ;)

Så det dere sier er at dere går opp en klasse for å kunne kaste kort.......? Bytter dere da snøre på nytt hvis dere skal kaste langt? Dette er selvfølgelig satt på spissen, men jeg syntes det blir forvirrende når dere anbefaler å gå opp en klasse fordi dere stort sett kaster kort! De fleste jeg kjenner som er brukbare kastere har ingen problemer med å kaste kort og presentere pent uavhengig av vekten på snøret så lenge det er en tapering i front. Det er jo på de lange kastene klassifiseringen blir gjeldende for å få en fin presentasjon. Ved å gå opp en klasse kan stenger kollapse ved lange kast. Stenger med høy modulus (som dere henviser til) vil fikse dette bedre en stenger med lav modulus. Så jeg vil si at så lenge du forholder deg til det som står på stanga, gjør du ihvertfall ikke noe galt.

 

Enig!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Uenig med dere som er uenige,,,,,,,,,, ;)

Så det dere sier er at dere går opp en klasse for å kunne kaste kort.......? Bytter dere da snøre på nytt hvis dere skal kaste langt? Dette er selvfølgelig satt på spissen, men jeg syntes det blir forvirrende når dere anbefaler å gå opp en klasse fordi dere stort sett kaster kort! De fleste jeg kjenner som er brukbare kastere har ingen problemer med å kaste kort og presentere pent uavhengig av vekten på snøret så lenge det er en tapering i front. Det er jo på de lange kastene klassifiseringen blir gjeldende for å få en fin presentasjon. Ved å gå opp en klasse kan stenger kollapse ved lange kast. Stenger med høy modulus (som dere henviser til) vil fikse dette bedre en stenger med lav modulus. Så jeg vil si at så lenge du forholder deg til det som står på stanga, gjør du ihvertfall ikke noe galt.

 

Dette var vel faktisk langt unna et svar på den opprinnelige tråden, men min mening rundt en del anbefalinger rundt snører etc........... :rolleyes: Sorry :-X

 

Er stanga #4 bruker eg #4 snøre.......Om eg skal fiske på 2 meter eller 25 meter.........vaker det på 26, prøver eg å låkke fisken til meg med ei  fløyte, for eg klarer ikke å kaste ut til den :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig med dere som er uenige,,,,,,,,,, ;)

Så det dere sier er at dere går opp en klasse for å kunne kaste kort.......? Bytter dere da snøre på nytt hvis dere skal kaste langt? Dette er selvfølgelig satt på spissen, men jeg syntes det blir forvirrende når dere anbefaler å gå opp en klasse fordi dere stort sett kaster kort! De fleste jeg kjenner som er brukbare kastere har ingen problemer med å kaste kort og presentere pent uavhengig av vekten på snøret så lenge det er en tapering i front. Det er jo på de lange kastene klassifiseringen blir gjeldende for å få en fin presentasjon. Ved å gå opp en klasse kan stenger kollapse ved lange kast. Stenger med høy modulus (som dere henviser til) vil fikse dette bedre en stenger med lav modulus. Så jeg vil si at så lenge du forholder deg til det som står på stanga, gjør du ihvertfall ikke noe galt.

 

Dette var vel faktisk langt unna et svar på den opprinnelige tråden, men min mening rundt en del anbefalinger rundt snører etc........... :rolleyes: Sorry :-X

 

Blir vel ikke helt riktig å utdype dette i denne tråden, men det er vanskelig å holde kjeft  ;D.

 

Det du må spørre deg selv er: Hvilket fiske bedriver jeg mest. Hvis de fleste fiskekastene dine foregår med klumpen utenfor toppringen, så vil jeg som deg velge den klassen som står på stanga. 80-90% av mitt fiske består av korte kast hvor klumpen ikke forlater toppringen. Med et "vanlig" 5'er snøre vil stanga da som oftest ikke belastes optimalt. Når i tillegg kun et fåtall av kastene er vanlige overhodekast vil du slite unødvendig mye med et lett snøre. Spesielt hvis du som jeg bruker nymfer og uten tapert fortom. Samme snøre kaster selvfølgelig også godt på lange hold, men hvis jeg bestemmer meg for kun å fiske tørt resten av dagen bytter jeg snelle/snøre.

Det som er interessant for meg når det gjelder snører er to ting: klumpens vekt og viktigst av alt hvordan denne vekten er fordelt (snørets profil).

 

Med den store variasjonen av snører og stenger på markedet i dag blir det feil å si hva som er rett og hva som er galt. Ta en titt på diverse lister over de forskjellige stengers ERN og deretter sjekk hva de forskjellige snøreklumpene veier, så skjønner du hva jeg mener. Mange 5'er stenger BØR faktisk ha et tyngre snøre da de i praksis er 6'er eller til og med 7'er stenger. Hvis du kjøper et lett 5'er snøre til en av disse stengene så ligger det ikke akkurat an til en behagelig fiskesesong. Mange snøreprodusenter "jukser" ved å lage #5 1/2 snører osv. For en rask stang kan dette være perfekt, for ei rolig stang antagelig i tyngste laget.

 

Poenget er ikke hva man klarer/er i stand til. Jeg har selv kastet et 00 snøre med en 10'er stang. K.Mathiesen la ut diverse WF snører med kosteskaft. Poenget er å finne en kombinasjon som er behagelig, slik at du kan konsentrere deg om fisket og ikke kastinga. Og for å lykkes med å finne en slik kombinasjon bør man vite litt om stanga, snøreprofiler generelt og det aktuelle snøret man vurderer å kjøpe. Hvis du går til butikken med "5'er snøre til 5'er stang" ringende i hodet så kan du lett "bomme".

 

Så til trådens overskrift: Begge disse stengene er forholdsvis raske, og Dry snøret er (etter det jeg forstår) forholdsvis tungt. Med andre ord antagelig laget med tanke på nettopp denne type stenger. Jeg ville derfor valgt den klassen som står på stanga. Samme med Rio Grand, SA GLX og andre "tunge" snører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Tmags!

Men........ :D

Mange av spørsmålene rundt dette med snører kommer fra fluefiskere i startgropa, da mener jeg bestemt at det blir forvirrende og anbefale noen og gå opp eller ned en klasse....Vi prater om modulus og ERN og frontaperinger, baktaperinger osv, osv. Var de ikke usikre til å begynne med, så blir de det!

Poenget er jo at, kjøper de et "ordinært" WF snøre og holder seg til det som står på stanga gjør de ikke noe galt. Vi trenger ikke gjøre det vanskeligere en det er..... Du, jeg og de fleste liker å gjøre det, men vi trenger det strengt tatt ikke! Eller.....? ;)

 

Da vil jeg avslutte med at de to stengene vi i utgangspunktet prater om takler det meste av snører innenfor lineklassene 4-5-6. De er også veldig fine til reachkast, switchkast, snakeroll, dobbel snakeroll og sikkert trippel snakeroll, men da er du nødt til å legge inn en markant stopp rett før nedlegget så du får et godt anker før du starter fremkastet, få med albuen i fremkastet og sett en ny en markant stopp før du legger inn en switch . Da lander flua 90 grader i forhold til fluesnøret og du får et stripefritt flyt. Eller gå 7 meter lenger oppstrøms, kast 11 meter, så oppnår du det samme! Skitt fiske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir fort mye diskusjon rundt et slik emne som dette. Derfor vil jeg prøve å konkretisere det jeg egentlig lurte på.

 

Da jeg kjøpte dry snøret var det for å holde mye snøre i lufta for bl.a. å slippe å skyte så mye på lange kast. Og da opplevde jeg at det ble tungt. Det ble sagt at snøret var testet med Streamdance HLS og anbefalt klassen som stod på stanga.

 

Vil dette endre seg med 490 Z-Axis er denne mykere, lavere ERN enn tilsvarende Streamdance HLS..?

 

Skal hovedsaklig kaste på fisk som står langt ute med dette snøret. Til annet type fiske har jeg andre snører med kortere klump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av spørsmålene rundt dette med snører kommer fra fluefiskere i startgropa, da mener jeg bestemt at det blir forvirrende og anbefale noen og gå opp eller ned en klasse....Vi prater om modulus og ERN og frontaperinger, baktaperinger osv, osv. Var de ikke usikre til å begynne med, så blir de det!

Poenget er jo at, kjøper de et "ordinært" WF snøre og holder seg til det som står på stanga gjør de ikke noe galt. Vi trenger ikke gjøre det vanskeligere en det er..... Du, jeg og de fleste liker å gjøre det, men vi trenger det strengt tatt ikke! Eller.....? ;)

 

Yo Troutman  :)

For de i startgropa anbefaler jeg nesten alltid å gå opp en klasse. Etter mange år som instruktør, og også etter hva jeg har sett på messer etc. så kaster nybegynnere nesten konsekvent bedre med et tyngre snøre (mange erfarne også faktisk...). Etterhvert som de får bedre følelse med hvordan og når stanga belastes så kan de gå ned et trinn, noe de fleste gjør automatisk.

 

Sorry Aage, skal holde kjeft nå. Men jeg ser at Guideline kaller dette et "ekspertsnøre". Kanksje det er der det skorter?  ;D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Aage, skal holde kjeft nå. Men jeg ser at Guideline kaller dette et "ekspertsnøre". Kanksje det er der det skorter?  ;D:D

 

He he.. Ja du sier noe der Tmags. Kanske litt rusten i kastearmen etter en lang vinter.. Kan sikkert finne mange fler unskyldninger også.

 

Skal nok fikse snøret etterhver, hvis ikke setter jeg det på 490 xpen, den er litt stivere.

 

Saken er at det gikk så bra på villmarksmessa så jeg fatter ikke at det skal være så vanskelig nå. Både DT og meg prøvde z-axis med dry snøre og nikket bekreftende begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt hvis du som jeg bruker nymfer og uten tapert fortom.

 

Nå følte jeg at noe interessant hadde gått meg hus forbi her.... Kan du være så snill Tmags og forklare en tosk som meg hva du oppnår ved ikke å bruke tapert fortom? Regner ikke med at du gjør det for å spare penger eller tid? :rolleyes: Det er vel en grunn for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, en oppsummering sånn som jeg ser det: ;)

Det du sier Tmags er at de aller fleste nybegynnere kaster lettere med dypere stenger? Så ved å gå opp en lineklasse blir stanga dypere. ENIG. Når du så sier at du anbefaler de fleste nybegynnere og gå opp en klasse, gir du ikke da et signal om at de aller fleste har kjøpt feil stang? Hvis du gjør dette uavhengig av stangens opprinnelige aksjon, må jo dette bli forvirrende! Også sies det at når de endelig begynner å få det til, skal de gå ned en klasse. Da "endrer" stangens aksjon seg igjen.....

 

Må bare få sagt at jeg skjønner hva du sier og mener, men jeg er ikke enig!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, en oppsummering sånn som jeg ser det: ;)

Det du sier Tmags er at de aller fleste nybegynnere kaster lettere med dypere stenger? Så ved å gå opp en lineklasse blir stanga dypere. ENIG. Når du så sier at du anbefaler de fleste nybegynnere og gå opp en klasse, gir du ikke da et signal om at de aller fleste har kjøpt feil stang? Hvis du gjør dette uavhengig av stangens opprinnelige aksjon, må jo dette bli forvirrende! Også sies det at når de endelig begynner å få det til, skal de gå ned en klasse. Da "endrer" stangens aksjon seg igjen.....

 

Må bare få sagt at jeg skjønner hva du sier og mener, men jeg er ikke enig!  ;D

 

Sorry igjen Aage  ;D

 

:D

Jeg vet at du skjønner hva jeg mener, men jeg tror du bare kverulerer nå.

 

En nybegynner har null sjans til å utnytte potensialet i en "moderne" stang. Da trenger man litt hjelp, og det får du med et tyngre snøre. Etterhvert får man mer feeling og trenger mindre hjelp. Er ikke verre enn det.

Det er ikke snakk om at man har kjøpt 'feil' stang, kun at man trenger litt tid og hjelp til å lære seg stanga. De fleste nybegynnere vil ha ei stang de kan "vokse" i.

 

Men mener du seriøst at det er så enkelt som "5'er snøre til 5'er stang"???  :o

Det er et tips jeg aldri ville gitt til en nybegynner. Ikke en mer erfaren fisker heller, for den saks skyld.

 

leifmorten, det er en VELDIG god grunn til det, og kun én. Flua synker fortere. Kommer ikke ned fort nok med tapert fortom. Jeg bruker tapert på tørrflue og når situasjonen krever det.

 

Men nå har vi sabotert denne tråden nok. Sage vs Loomis? Sage, every day! Let's move on... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en oppfordring til alle som lurer på dette med snøreklasse til stangen sin, gå ut på en åpenplass å prøv selv, lån noen ulike snører, kjøp deg, gjør hva som helst bare skaff deg egen erfaring med din stang. Utforsk litt, stangen eksploderer ikke selv om du bruker klasse 6. el. 7 på en femmerstang. Det er faktisk ganske interessant å se hvordan stangen forandrer oppførsel i forhold til snøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Kjøp ei klasse 4 stang, med klasse 4 snøre. og øv/kast/fisk som en gal med dette utstyret. Helt til du mestrer de fleste situasjoner med denne stanga. Du blir da en lykklig fisker som får masse fisk. :):) Trenger ikke gjøre det så forbanna vanskelig, eller verre en det er. :););)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med du stilte et spørsmål Tmags MÅ jeg svare  ;D

Ja, jeg mener bestemt at det kan gjøres så enkelt. Da gjør man ikke noe galt! Har du ikke muligheten til å teste masse snører før du handler, så kjøp den klassen som står opgitt på stanga.

Takk for denne runden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderator(ene) burde ha linket denne diskusjonen til en egen tråd, så slapp vi å ha dårlig samvittighet for å mene noe om dette i denne tråden. Nå er den så ødelagt uansett at det spiller ingen rolle.

 

Poenget har blitt litt vridd; det ble sagt at det var "feil" å sette et klasse 6 på en klasse 5 stang. At kun dårlige kastere gjør det. Det er den påstanden som trigget mitt første svar.

Jeg sier ikke at det er feil å matche snøre og stang med samme klasse, men at det av og til ikke er beste løsning. Og det er mest pga. de enorme variasjonene av stenger og snører på markedet. Hvis du tar en titt på denne lista http://www.superbob.org/CC_Data.htm så ser du at 5'er stengene varierer fra ERN 3.27 til 7.65. Jeg tviler på at du finner et 5'er snøre som passer til begge disse ytterpunktene. (CDRods XLS er en populær stang her nede - ERN 7.10!!, i et land hvor kun et fåtall kan kaste skikkelig...) Hadde vært artig og sett en liste over klumpvekter, men jeg mistenker at du hadde sett samme variasjon.

 

Hvis du noen gang kommer hit ned ska det ta meg 5 minutter å demonstrere mitt poeng. Det er forresten noe alle fluefiskere burde gjøre, ta seg en tur til NZ.  ;D

 

Jeg skal, for å dempe gemyttene gi deg delvis rett: rent statistisk, og hvis man fisker kun/mest tørrflue (noe de fleste norske fluefiskere gjør) så er det mindre sjanse for å "bomme" hvis man velger på måfå samme klasse på stang og snøre. Men fytterakker'n så kjedelig!!  ;D

Nesten like kjedelig som å være enige  ;).

 

....kaffe klokken 2 om natten anbefales herved ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i orden, tmags jeg ante at det ville bli mye greier her. Og det at tråden sporer av er vel egentlig bare et utrykk for at folk mener mye generelt rundt emnet uten kanskje å ha sammenlignet eksakt de to stengene jeg spør om med det aktuelle snøret.

 

Og det er sånn som skjer på forum, vi skravler, mener masse forskjellig og avsporinger er nesten umulig noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...