Gå til innhold

t&g


Magne Farlund

Anbefalte innlegg

Partridge har laget tørrfluekroker som kun består av krokøye og kroklegg. Fisket kalles touch & go, der alt handler om rett flue, god presentasjon som får fisken til å ta, løfte stanga til "kroking" og kanskje kjenne litt motstand før det hele er over. 0 fisk i håven, 0 krokingsdødelighet, 0 melkesyreøkning i fisken og 0 problemer for bestanden.

 

Og 0 vits i å fiske vil noen si. Selv om vaket når fisken kommer opp og tar flua di gir selve kicket, er kroking og kjøring av fisk unektelig spennende og givende som en del av opplevelsen ved å fiske. På den annen side, om ei elv/vann har en svært sårbar bestand som ikke tåler høsting overhodet, ei elv som må fredes fra sportsfiske ett eller to år, kan faktisk fluefiske ved t&g praktiseres uten negative følger.

 

Kanskje kan dette være en idé i elver/vann med baglimit også. Etter at kvoten er tatt går man over til t&g og kan slik gi et ekstra bidrag til skånsomt forvaltningsfiske. Personlig finner jeg den største gleden i å få fisken til å stige og ta flua mi. Finne rett flue og konsentrere meg om selve kastingen og presentasjonen.

 

Hva mener dere fluefiskere om dette, blir det for sært? Mister man for mye av opplevelsen ved t&g? Det kan jo enkelt prøves ut ved å knipe av kroken - kanskje bevare krokbøyen og bare fjerne spissenden for å kjenne det sprelle et par sekunder før fisken slipper - og file ned de skarpe kantene   :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med lett rødme gjort nettopp detta noen ganger jeg Magne, men det var jo ikke akkurat meninga........krokdelen blir jo slått av noen ganger! :D

Om jeg er villig til og gjøra det på gjørs...........?

Ja kansje som unntak når nøden er størst, fluebindinga og kosen ved elva må ta en del av skylda for det trur jeg...?

Det er jo så intresant og trivelig i seg sjøl, og mye av skjølve spenningen med fluefisket er jo nettopp det å lure fisken til å ta!

Men det må bli der det er freda trur jeg......blir jo så undelig slikt, åsså er jeg for glad i hele veien inn og opp i ei steikepanne innimellom også!

Men hadde jeg for eksempel fått lov til å fiske litt på den måten både før og etter fredningstia ville jeg nok sagt ja takk en og annen gang! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ender opp med hvor mye man er villig til å gi avkall på og likevel finne stor nok glede ved å fiske. Nå har man diskutert dette med fangstbegrensning, min- og maksmålsforvaltning (c&r) samt baglimit, og noen reagerer på at de ikke kan kakke den fisken de får. Andre mener det må vises moderasjon i høstingen stadig flere steder. Alle er enige i at kroking og kjøring påfører fisken stress, likeså håving og avkroking, løfting og fotografering. Og endelig vil 5-30% av gjenutsatt fisk dø.

 

Jeg tror faktisk enkelte er villige til å gi fra seg litt av opplevelsen når samvittigheten over å kunne fiske uten å påføre fisken skader overhodet gir en positiv følelse. I hvert fall praktisere t&g av og til. Og kanskje kunne t&g-fiske belønnes gjennom billigere fiskekort. Tenk om dette ble påbudt i fluesona i Renaelva, Tore. Hvordan ville fluefiskerne reagert da?  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Detta er helt klart noe jeg kunne ha benyttet meg av i elver/vann som er hardt belastet.

Gleden med fluefiske er jo så mye mere enn det å kjøre og hove fisk.

Det perfekte kast, fotografering, kaffe og røyk ved vannet. Hender jo fra tid til annen at fluestange bare blir stående lent mot et tre, fisken vaker, døgnflua klekker, men det er alikevel ofte like interresant å bare observere det som skjer rundt en....

 

Så klart gir det et kikk å kjøre fisk, men kunne gitt avkald på dette for å verne om et spessielt område.

Merk; ikke noe jeg ville benyttet meg av konsekvent, men i områder som er spessielt hardt belastet eller som Tore sier både før og etter fredningstia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Hvordan ville fluefiskerne reagert da?  :D

 

Hvordan trur du di som bruker denna redskapen hadde reagert  ???

Funker uten krok her også  :D

post-0-13949849674246_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo nettopp det jeg skrev på GG for noe tid tilbake. Og jeg skal innrømme:Da var det skrevet som ironi fra en "mataukfisker". Jeg kaller meg det forsatt, selv om jeg har moderert meg ganske mye. Vinterforsyningen av ferskvannsfisk er nå nede på ca. ti middager mot ca. tretti for omlag ti år siden.For vi spiser fisk og fiskeprodukter to til tre ganger i uka. Derved regner jeg med at vårt behov for OMEGA 3 er dekket. Jeg kan også fortelle at i den tiden hadde hel vinterforsyning var vi aldri forkjølet. Det er fortsatt lite av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Tore S sier her har nok jeg også praktisert sånt fiske ufrivillig noen ganger ;D.Skulle nok ikke hatt så store problemer med tilpasse meg sånne regler for bestemte tider,elver,strekker :).Fisken er ikke målet her i gården men veien ditt,hørt det før? :D.Skal ikke banne i kirka men det er noe forløsende over det når omsider storfisken glir inn i hoven ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hade nog i dagsläget haft svårt att fiska på detta sättet om jag fick fiska på annat sätt, man missar ju själva krokningen och drillningen och håvningen, och för mig är det iaf 1/3 av fisket. Men som många sagt så är det ju ett skitbra sätt att få bli av med lite abstinens när det inte är tillåtet att fiska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En helt uaktuell metode for mitt vedkommende.

Reiser ikke til ei elv for å bare konstatere at fisken tar flua. For meg er fluefiske en helhet, fra vaket til fisken tar flua til kjøring til den ligger i håven. Dette blir alt for sært for meg og tar bort totalopplevelsen med fluefiske.

 

Touch & go høres ut som noe som har med bleier å gjøre...... ;D ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hmmmm...Er jo self et alternativ vist en bor ved ei elv som er freda i visse perioder, kun for å pleie syken, så eg skjønner at folk kan bruke denne metoden. Men mann reiser jo self ikke til ei elv/vann for å fiske på denne måten. Nææ helheten forsvinner, og en stor del av selve fluefisket forsvinner. Ikke noe for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Det første som slår meg med denne varianten er : Må man da betale fiskekort ?  ;D

Og isåfall, hvorfor ?  ???

 

Godt poeng! Kansje jeg endelig kan dra til Hemsila nå??  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om dette ble påbudt i fluesona i Renaelva, Tore. Hvordan ville fluefiskerne reagert da? 

Det hadde nok blitt enda mere skriking Magne.......høyfrekvent det også! :)

Årsaken er den samma som med alt mulig.........egne fastgrodde preferanser og forhåndsinnstillinger, kansje helt uten rotfeste i de faktiske forholda som gjør seg gjeldende akkurat der det det er snakk om og faktisk er linka opp mot et problem........og motstanden enkelte føler til det å lære noe som......gud forby, ville få døm til å forandre mening.

Misunnelsen, kranglelysta og flisespikkeriet som tæljer ned etvært forsøk på framskritt eller tiltak hadde sikkert gjort sitt til at en mild sommerbris hadde blåst bort alt som er spikka ned lett nok og hadde ført det sammen i ei gigantisk tjukk tåke med klarsyn som ikke rakk uttafor nesetippen engang! :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lett gjøre dette - for meg personlig er det det å "lure" fisken til å ta min flue mesteparten av opplevelsen. Pluss fotografering, røyken, kaffen, juginga med kompiser, se på bever, fugl og insekter etc.

 

Pluss en ekstra bonus - jeg kan i 100% av tilfellene slippe å bli forbannet over min egen manglende evne til å gjøre skikkelig tilslag!  :-[

"Den løsna jo! Du mista'n!"

- "Ja, men det er hele poenget -så jeg HAR lykkes!" ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Denne "kroken" så jeg første gangen i 91-92. Slo ikke an da heller :) Det samme firmaet sendte også ut en krok til sine forhandlere som het "Invisible" for shy fish (pakka var tom og det var 1. april :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere ser sikkert at noen av argumentene som kommer til uttrykk her nettopp er blitt brukt av de som går mot fangsbegrensning?

 

Forøvrig er dette en trend i stadig mer skånsomt fiske. sirkelkrok, krok uten mothake, krok uten krok, så kommer kun krokøyet, bort med fortommen og endelig også snøre og snelle - og stang  :D

 

Men litt alvor. De som sier man da bør kunne fiske uten fiskekort? Er det ikke opplevelsen man betaler for ved c&r?

 

Til tørrfluepuristen: Den tok jeg  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men litt alvor. De som sier man da bør kunne fiske uten fiskekort? Er det ikke opplevelsen man betaler for ved c&r?

Jeg ville, av prinsipielle årsaker, ikke fisket i ei elv hvor man ble pålagt 100% c&r under noen omstendigheter !

Jeg setter ut igjen så godt som all fisk jeg får i elver på østlandet, men det er for meg stor forskjell på å gjøre det frivillig og tvang !

Hvis ei elv overhodet ikke tåler at man tar opp fisk så er jeg nok mer for fredning  ;)

Men c&r kan ihvertfall relateres til fisking, mens denne t&g varianten vanskelig kan sees på som noe annet enn lek !

Å betale for t&g ville for meg være hinsides latterlig  ;D

Om man for enhver pris vil gi økonomisk støtte til de som forvalter de enkelte vassdrag er det sikkert mulig å få et kontonummer man kan overføre penger til uansett  ;)

For hva blir forskjellen på å betale for t&g og feks å betale for å gå en tur i skogen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Godsmack!

 

Sitat: "Å betale for t&g ville for meg være hinsides latterlig. For hva blir forskjellen på å betale for t&g og feks å betale for å gå en tur i skogen?"

 

Det er ikke mange år - eller skulle jeg si måneder - siden jeg ble ansett å være tilbakestående når jeg fortalte at jeg satte ut igjen det meste jeg fikk.

 

Fiske bør faktisk ha et rikelig innslag av lek i seg. Ville nok heller betalt for t&g enn for å delta i en turmasj over stokk og stein. Selv skal jeg teste ut i sommer, med det meste av krokbøyen intakt men uten spiss. Viktig å forsøke før man avviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det var John Betts, som først introduserte frivillig ”Toutch and go”. Dette var en gang på tidlig nittitall, etter det har jeg ikke sett noe til det før nå. Da var kroken utstyrt med ett ekstra øye der hvor spissen normalt sitter.

 

Dette er altså noe nytt, med bare ett øye? Den samme effekten oppnår man, i så fall, ved å knipe av kroen i bøyen. Hva er da egentlig poenget med produktet?

 

Som et alternativ til C&R har det mange gode grunner for seg. Jeg tviler på om alle er fornøyd før de har fått fisken i hoven. Det ligger en tilfredsstillelse i det å ”hilse på kameraten”.

 

Enig med mafa, det er opplevelsen man betaler for ikke maten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, om t&g en gang skulle bli innført må gjerne de som ville betale for noe sånt gjøre det !

Men jeg er naiv nok til å både tro og håpe at forvalterne av et slikt vassdrag ville eie såpass skam i livet at de ikke ville krevd betaling av "fiskerne"  ;D

Jeg holder fast ved at jeg ville følt meg rimelig teit om jeg skulle betale for å fiske med krokløs flue !

Går ut ifra at de som syntes det ville være naturlig å betale for noe sånt også er tilhengere av  betaling for en gåtur i fjellet eller i skogen, for de som syntes det er det ultimate ?

Uansett, dette med t&g har ikke tatt av i usa enda, så det er nok ikke noe noen av oss her trenger å ta stilling til i vår levetid  ;D

Her til lands vil det nok gå over 100 år til før man ikke lenger blir sett på som "ute å kjøre" fordi man setter tilbake fisk  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei krs!

 

Mulig jeg har vært litt rask i forhold til hvordan kroken er utformet. Skummer mange nettsider og rapporter om fiske, og dette sto nevnt over en linje eller to i en engelskspråklig artikkel. Men poenget er i grunnen det samme: Unngå fast kroking, kjøring, landing og gjenutsetting (inkl. tapsprosent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Ok.

 

Markedsføringsmessig må jo dette være "høl i hue" når man kan oppnå det samme med å knipe krokbøyen i stikka.

 

Tenker du berre mothaken her? Da har du jo fremdeles en krok. Men det går jo an å klippe kroken av da.....da har mann jo samme nytten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...