Gå til innhold

Brasmer på vårfluepuppe (IKKE FOR TØRRFLUEPURISTER!!!!!!!!!!!!)


Anbefalte innlegg

I dag fant jeg ut at en tur i Åkersvika ville passe bra. Var gloheite forhold, så klærne ble liggende igjen hjemme. Tok med ei stang og en boks med gjeddefluer, pluss G2`n i tilfelle det skulle dukke opp et par sultne karper eller noe.

 

Kjørte inn for å parkerte, og slang meg ut av bilen mens jeg vrei av meg t-sjorta.

Halveis dehydrert slepte jeg meg sjøl inn i bushen med pikk-pakket hengende etter.

 

Veieutstyret ligger klart..

 

060620072125GOKPYidoecxMFqOCX3.jpg

 

Sniker meg frem langs bredden, og det første jeg spotter er en vederbuk. Fisken står i skyggen under noe kvist og gress. Den jager stadig bort andre påtrengene artsfrender. Det første som instingtivt slår meg midt i den pågående hetebølgen er å jage`n bort for å ta over den skyggefulle standplassen, men etter en liten ansiktsvask kommer jeg på bedre tanker og får lagt ut flua. "Flopp". Flua treffer litt utenfor skygge området, men vederbuken går rett ut å snapper den lille nymfa.

 

060620072112JNmoxOU3Zq3hIVNUgl.jpg

 

060620072121C8gqxlD2D4V9c5d2WZ.jpg

 

060620072130TB7jNINgcvqhyVc4y1.jpg

 

Neste jeg kommer over er en stim med brasme. Jeg legger ut flua en haug av ganger, mens jeg rolig følger dem langs bredden, før en av dem endelig viker litt skrått ned og stapper i seg flua i et eneste kaos av munnbevegelser.

 

1700 gram..

 

060620072120LFAhNUnTalgykCaQiq.jpg

 

Fisken folholdt seg 100% rolig mens jeg håndterte`n. Ikke før jeg klapper`n litt på ryggen..

 

060620072106mFBRJ3T4HMOSE2O8xw.jpg

 

Fikk lurt opp en til fra samme gjengen, på 1930 gram.

 

060620072146mpaMIHKK3YKjVAmNAg.jpg

 

Skvatt litt her, før jeg oppdaga hva det egentlig stod.. "LBS" :-)

 

060620072148UsDFO4pIvGipi1joi8.jpg

 

Var i alle fall bra size..

 

060620072111CWKRuMn4Ninn2wZgU4.jpg

 

Satt meg ned i sola for å ta en liten pustepause, men til ingen nytte. Reiste meg opp igjenn og gikk ned til en odde for å se om det fantes noe der. Etter jeg har får kjørt trynet, huet og skuldra ut gjennom buskene stirrer jeg etterhvert ned mot en pen gjedde og en haug av abbor. Gjedda kunne vel veie rundt 5 kilo tipper jeg, men rakk ikke stort mer enn å sikle litt før`n stakk ut på dypere vann men 20 små-abbor i hæla.

Kasta litt etter`n, men ga opp etter et kvarters tid.

 

På dette tidspungtet var jeg så solbrendt at huden bare prella av. Tid for t-sjorte med andre ord..

 

Jeg fant ut at dette var brasmas-dag og tok igjenn Scott stanga fatt. Vandra slappt litt frem og tilbake langs fåra og spotta etterhvert en ganske pen fisk. Han, eller hun, sto loddrett med huet ned i mudderet og gomla insekter. Jeg gjorde et par luftkast og lot nymfa lande litt forran fisken. Den stoppa skeptisk opp noen sekunder etter å ha sett flua, gomla ferdig, og skjøt til slutt ut kjeften..

 

Fighter.. ...

 

060620072123QFeZvHtCZVpWAgSyIo.jpg

 

Etterhver som`n kom nærmere kunne jeg plutselig skimte tre til. Om de skjønte greia og kom for å hjelpe, eller bare var kåte veit jeg ikke..

 

060620072120pTBxSSQDxq1pIgPa13.jpg

 

Søt..

 

0606200721084USJ8Hd5HfuLFN1XCn.jpg

 

2240 gram og 57 cm..

 

060620072147uOYYQLiKTfe5JIZZaT.jpg

 

Fikk til og med tatt et brukbart selvutløser-bilde..

 

060620072132cSPMqFXW8mAYpKbwdS.jpg

 

Så var det tid for en skikkelig gamp. Etter en vanvittig artig jakt fikk jeg til slutt lurt på fisken, og det tok over fem minutter å få`n inn!! Helt vanvittig utifra det jeg hadde forventa.

 

Nam, vårfluepuppe..

 

060620072122S15s2j59JBWGAUZswy.jpg

 

Ferdig veid og klar for gjennutsetting..

 

060620072138VB2pqAehhgBtjg5fb9.jpg

 

Bare litt over hundre gram unna Norsk fluefiske-rekord på brasme.. 2400 gram! Med andre ord sto jeg flere ganger ansikt til ansikt med rekordfiskene.. :rolleyes:

 

Jeg fikk nesten en sånn Sør-Amerika - Amazonas følelse der i dag... Gå blandt vegetasjon og fiske på ymse arter med flue.. Fasinerende og lærerikt å oppleve noe annet med fluestanga enn bare vakende ørret og harr.

 

 

(PS: Kan hende jeg har surra litt med bildene -når det gjelder hvilken fisk som veide hva osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra rapport og bilder som vanlig, Ole Marius!  :)

 

Av og til synes jeg også det er moro med litt annerledes fiske. Nå på lørdag fikk jeg en fin ørret på vulgata, men så var det slutt på morroa. Ikke et vak...

 

[attachimg=1]

 

Et par eldre damer med meitestang og dupp så at jeg satt tilbake noen abbor, og ba meg pent om å ta opp et par til dem. I en 30 minutters periode fisket jeg faktisk målrettet etter abbor ( :o), og kunne raskt overrekke dem et lite knippe abbor til middagen deres..  ;D

 

[attachimg=2]

 

[attachimg=3]

 

[attachimg=4]

 

Men Ole Marius, nå vet jeg at neste gang jeg ser en brasme eller vedebuk, så skal jeg ikke gå forbi - men finne frem nymfeboksene... :D

post-14-13949849714992_thumb.jpg

post-14-13949849715542_thumb.jpg

post-14-13949849716132_thumb.jpg

post-14-13949849716621_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker
Er nok ikke harr, men en sik... ;)

 

Det er sikert og visst. ;D

Dæven Ole Marius. Detta var en knall fiskerapport! Jeg trur du liker slikt fiske så godt at jeg egentlig kan få Kola-billetten din! ;D Skal du slå norgesrekorden på fluefiska brasme må du jo holde deg i Åkersvika. Eller... ;D

Hvor mange arter har du fått nå?

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke harr, men en sik... ;)

 

Det er sikert og visst. ;D

Dæven Ole Marius. Detta var en knall fiskerapport! Jeg trur du liker slikt fiske så godt at jeg egentlig kan få Kola-billetten din! ;D Skal du slå norgesrekorden på fluefiska brasme må du jo holde deg i Åkersvika. Eller... ;D

Hvor mange arter har du fått nå?

 

Jostein Berg

 

Tror jeg har fått omkring fjorten forskjellige arter i ferskvann. Er vel ikke noe jeg satser spesielt på akkurat, men er jo nødt til å støte på mye rart når`n romstrerer rundt som jeg har gjort nå og tidligere år :D

 

Den Kola-billetten sitter tross sidespranga godt festa på innerlomma.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...