Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

ja noe sånnt vil jeg tro.....det er bra med sjørøye her og, men det morsomste er når en seistim med fisker på 7-14 kg kommer sveivende inn mot land, eller det kommer noen havlakser inn på grunna.....hva med stoooor torsk...jo, vi har det jævli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja noe sånnt vil jeg tro.....det er bra med sjørøye her og, men det morsomste er når en seistim med fisker på 7-14 kg kommer sveivende inn mot land, eller det kommer noen havlakser inn på grunna.....hva med stoooor torsk...jo, vi har det jævli

 

når er det seien kommer inn??? kan være verdt turen det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Staffan. Kjempefint bilde fra Raftsundet.. Bodde på Stokmarknes fra 91-95, da jeg jobbet på sykehuset der oppe... Klondyke for en fersk fluefisker, (begynte med flue i 90)... Selv om jeg etterhvert trente på spey / andre vannkast i fjorden så jeg allikevel aldri noen som fisket salt sjøørret på flue... Dette fisket oppdaget jeg først hjemme i Vestfold i -99 / 00....

Stod ensom i brakkvann og trente på speycast med min nye Sage RPL 10fot, kl 6 og Hardy Perfect.. Det var tider det----

Var oppe der med familien igjen for 2 år siden og traff en lidenskapelig fiskegal kompis fra Hadsel J&F (Håkon Pedersen).

Lånte noe ræl av et flueutstyr og fikk "Børting" nærmest med en gang... Hva jeg gikk glipp av vet jeg jo nå... 

Jobbet du på Streamside Service i Sfj ?? ( og enda tidligere i Andebu ??) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er VARMt I mandal og den der idyllen oppe i nord kan bare gå å legge seg!!!!!!! ;D8)

 

 

 

Nå er det 9 grader i skyggen er sjelen opplades fort i slikt vær.  Er dessverre på jobb i dag men i morgen må det fiskes  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Toggi...inspirerende....grøsser her....den satt nok i nakkehåra den opplevelsen der Toggi.  Må jo si at det kan da ikke være mange minutter til det sprekker med opplevelser nå...

 

Har du bilde av børstisflua og den svartingen?

 

Flott bilde Staffan,..er vel noe fart i disse tidevannstrømmene der ja... Og sjørøye da gitt,  det må da være prikken over sjøørreten det, å få den på flua i sjøen.  Kansje du har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ute idag, med forventninger. Ikke en fisk ;D ;D ;D ;D ;D

 

Mista en meget pen en :-\

 

Men det var på min favorittplass og nå er det etterhvert i gang der!

 

Tregt fiske.

 

Og jeg vet av erfaring at slike sjokkdager på våren ofte ikke er bra. Men hadde jeg hatt bil.....Fisker bare dit jeg kan sykle.

 

Snart napper fisken igjen.

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ja noe sånnt vil jeg tro.....det er bra med sjørøye her og, men det morsomste er når en seistim med fisker på 7-14 kg kommer sveivende inn mot land, eller det kommer noen havlakser inn på grunna.....hva med stoooor torsk...jo, vi har det jævli

 

når er det seien kommer inn??? kan være verdt turen det :D

 

juli-august og september

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hei Staffan. Kjempefint bilde fra Raftsundet.. Bodde på Stokmarknes fra 91-95, da jeg jobbet på sykehuset der oppe... Klondyke for en fersk fluefisker, (begynte med flue i 90)... Selv om jeg etterhvert trente på spey / andre vannkast i fjorden så jeg allikevel aldri noen som fisket salt sjøørret på flue... Dette fisket oppdaget jeg først hjemme i Vestfold i -99 / 00....

Stod ensom i brakkvann og trente på speycast med min nye Sage RPL 10fot, kl 6 og Hardy Perfect.. Det var tider det----

Var oppe der med familien igjen for 2 år siden og traff en lidenskapelig fiskegal kompis fra Hadsel J&F (Håkon Pedersen).

Lånte noe ræl av et flueutstyr og fikk "Børting" nærmest med en gang... Hva jeg gikk glipp av vet jeg jo nå... 

Jobbet du på Streamside Service i Sfj ?? ( og enda tidligere i Andebu ??) ;)

 

kommer akkurat fra Stokmarksnes idag.....ble bedt på fødselsdagmiddag der, men der hadde de stengt, så da ble det middag på melbu.....så fant vi ut at vi skulle kjøre rundt og ta lofast tilbake, drittføre....nå er det rødvin.......jeg var med på å drive streamside service.......det var en morsom tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er fersk nattfisker, men har fisket litt sjøørret i sjøen på dagtid. Nå har jeg små unger, krevende jobb og lite fritid (mens det er lyst), så hvilke fluer skal jeg bruke nå for tiden når jeg fisker i mørket? Og hvor er det bra å fiske i mørket? Må jeg fiske dypt? Går som oftest med LPXe RS 9` #7 og med flyt, fast int eller synk 2/synk 3 snøre.

 

Jeg bor innerst i en fjord med en lakseførende elv, samt to andre lakseførende elver i samme fjorden. Så fisk skulle det absolutt være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer akkurat fra Stokmarksnes idag.....ble bedt på fødselsdagmiddag der, men der hadde de stengt, så da ble det middag på melbu.....så fant vi ut at vi skulle kjøre rundt og ta lofast tilbake, drittføre....nå er det rødvin.......jeg var med på å drive streamside service.......det var en morsom tid!

 

Melbu.. Stedet gud glemte ;D

 

Nei, det er mange fine plasser der oppe i nord, savner vesterålen litt kan man si  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er fersk nattfisker, men har fisket litt sjøørret i sjøen på dagtid. Nå har jeg små unger, krevende jobb og lite fritid (mens det er lyst), så hvilke fluer skal jeg bruke nå for tiden når jeg fisker i mørket? Og hvor er det bra å fiske i mørket? Må jeg fiske dypt? Går som oftest med LPXe RS 9` #7 og med flyt, fast int eller synk 2/synk 3 snøre.

 

Jeg bor innerst i en fjord med en lakseførende elv, samt to andre lakseførende elver i samme fjorden. Så fisk skulle det absolutt være.

 

Svart Wolly Bugger fungerer bra i mørket. Varier mellom fortynget\ufortynget. Av og til må du fiske den meget seint, men som alltid varier hastigheten på inntrekket.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er fersk nattfisker, men har fisket litt sjøørret i sjøen på dagtid. Nå har jeg små unger, krevende jobb og lite fritid (mens det er lyst), så hvilke fluer skal jeg bruke nå for tiden når jeg fisker i mørket? Og hvor er det bra å fiske i mørket? Må jeg fiske dypt? Går som oftest med LPXe RS 9` #7 og med flyt, fast int eller synk 2/synk 3 snøre.

 

Jeg bor innerst i en fjord med en lakseførende elv, samt to andre lakseførende elver i samme fjorden. Så fisk skulle det absolutt være.

 

Svart Wolly Bugger fungerer bra i mørket. Varier mellom fortynget\ufortynget. Av og til må du fiske den meget seint, men som alltid varier hastigheten på inntrekket.

 

bjorni

 

Funker - funker ikke.  Jeg blir så sliten av dette kjaset.  Alt funker dersom det tilfeldigvis er ørret der.  Dersom det ikke er ørret der funker ingenting.  Så enkelt.  Så banalt.  SØ er IKKE selektiv på mønster.  De som tror det prøver å lage magi ut av ingenting.  Interessant, men totalt unyttig. Og misvisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er fersk nattfisker, men har fisket litt sjøørret i sjøen på dagtid. Nå har jeg små unger, krevende jobb og lite fritid (mens det er lyst), så hvilke fluer skal jeg bruke nå for tiden når jeg fisker i mørket? Og hvor er det bra å fiske i mørket? Må jeg fiske dypt? Går som oftest med LPXe RS 9` #7 og med flyt, fast int eller synk 2/synk 3 snøre.

 

Jeg bor innerst i en fjord med en lakseførende elv, samt to andre lakseførende elver i samme fjorden. Så fisk skulle det absolutt være.

 

Svart Wolly Bugger fungerer bra i mørket. Varier mellom fortynget\ufortynget. Av og til må du fiske den meget seint, men som alltid varier hastigheten på inntrekket.

 

bjorni

 

Funker - funker ikke.  Jeg blir så sliten av dette kjaset.  Alt funker dersom det tilfeldigvis er ørret der.  Dersom det ikke er ørret der funker ingenting.  Så enkelt.  Så banalt.  SØ er IKKE selektiv på mønster.  De som tror det prøver å lage magi ut av ingenting.  Interessant, men totalt unyttig. Og misvisende.

Mye enig med Lillevann her, men det er da faktisk noen mønstre/typer som fungere bedre enn annet til tider.  Men min kjepphest er at fisken må jo få vite at det er ei fiskeflue i nærheten for at den skal ta, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er fersk nattfisker, men har fisket litt sjøørret i sjøen på dagtid. Nå har jeg små unger, krevende jobb og lite fritid (mens det er lyst), så hvilke fluer skal jeg bruke nå for tiden når jeg fisker i mørket? Og hvor er det bra å fiske i mørket? Må jeg fiske dypt? Går som oftest med LPXe RS 9` #7 og med flyt, fast int eller synk 2/synk 3 snøre.

 

Jeg bor innerst i en fjord med en lakseførende elv, samt to andre lakseførende elver i samme fjorden. Så fisk skulle det absolutt være.

 

Svart Wolly Bugger fungerer bra i mørket. Varier mellom fortynget\ufortynget. Av og til må du fiske den meget seint, men som alltid varier hastigheten på inntrekket.

 

bjorni

 

Funker - funker ikke.  Jeg blir så sliten av dette kjaset.  Alt funker dersom det tilfeldigvis er ørret der.  Dersom det ikke er ørret der funker ingenting.  Så enkelt.  Så banalt.  SØ er IKKE selektiv på mønster.  De som tror det prøver å lage magi ut av ingenting.  Interessant, men totalt unyttig. Og misvisende.

 

At en ikke får fisk der det ikke finnes fisk, er sikkert, der er vi enige Lillevann. At inntrekk betyr noe, ingen skal få meg til å tro noe annet. At SØ tar alt som lokkes forbi den, kan stemme av og til. Men, det er ikke så enkelt hele tiden. Det vet du også Lillevann, jeg nekter å tro noe annet. Hvis det er så enkelt som du sier, har du bare ett fluemønster i en krokstørrelse i SØ boksen din. Den boksen må du gjerne vise oss  ;D ;D

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så enkelt som du sier, har du bare ett fluemønster i en krokstørrelse i SØ boksen din. Den boksen må du gjerne vise oss  ;D ;D

 

bjorni

 

 

Det er faktisk så enkelt Bjorni.

 

Min flueboks er kjedelig.  Jeg fyller opp med et eller annet mønster jeg rasker med meg fra butikken.  Jeg vil ha fluer som egner seg i vind, og som ikke har for mye flyt/oppdrift.  I tillegg skal de ikke ta for mye plass i flueboksen, da jeg liker en liten flueboks som kan puttes på innerlomma.  Deretter vil jeg ha fluer som er robuste, og ikke går i stykker etter en liten økt.  For tiden har jeg et lite lager av små oransje og rosa reker.  Variasjonen kommer av hva de har i butikken, ikke at jeg tror det ene er bedre enn det andre.

 

Som du skjønner har jeg en praktisk tilnærming i valg av SØ fluer.

 

Det eneste som betyr noe er nemlig å være på rett sted til rett tid.

 

Innerst inne er nok eksempelvis Toggi enig med meg, selv om han selvfølgelig ikke vil innrømme det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så enkelt som du sier, har du bare ett fluemønster i en krokstørrelse i SØ boksen din. Den boksen må du gjerne vise oss  ;D ;D

 

bjorni

 

 

Det er faktisk så enkelt Bjorni.

 

Min flueboks er kjedelig.  Jeg fyller opp med et eller annet mønster jeg rasker med meg fra butikken.  Jeg vil ha fluer som egner seg i vind, og som ikke har for mye flyt/oppdrift.  I tillegg skal de ikke ta for mye plass i flueboksen, da jeg liker en liten flueboks som kan puttes på innerlomma.  Deretter vil jeg ha fluer som er robuste, og ikke går i stykker etter en liten økt.  For tiden har jeg et lite lager av små oransje og rosa reker.  Variasjonen kommer av hva de har i butikken, ikke at jeg tror det ene er bedre enn det andre.

 

Som du skjønner har jeg en praktisk tilnærming i valg av SØ fluer.

 

Det eneste som betyr noe er nemlig å være på rett sted til rett tid.

 

Innerst inne er nok eksempelvis Toggi enig med meg, selv om han selvfølgelig ikke vil innrømme det.

 

 

Vi blir nok ikke enige om alt Lillevann og hvorfor skulle vi det? At det er lurt å fiske der fisken er, kan vi skåle på  :D. Jeg gjør stadig vekk den "feilen" å slå meg litt for til ro på et sted. Men, så er det noe med at fisken vandrer da... Før eller siden så kommer det en forbi. Nå synes jeg det også er deilig å komme meg ut på tur og ikke stresse for mye rundt omkring. Det er ikke bare fisket aleine som gir den gode opplevelsen.

At fluer bør være holdbare er jeg enig i. Da slepper en jo å bruke for mye penger på fluer, eller binde opp nye hele tiden.

Å fiske på riktig dyp, vil også si å fiske der fisken befinner seg. Det er også viktig å ha "trua" på ei flue. Det føles ganske håpløst å fiske med noe en ikke har tro på. Men, jeg tror ikke at det er årsaken til alle ulike fluemønstre som finnes. At alle SØ fiskere, gjennom alle tider, over hele kloden har blitt lurt og tatt feil og at kun Lillevann har rett har jeg vondt for å tro :o :o Har sett flueboksene til Toggi. Der er det flere enn ett mønster i en krokstørrelse. At han lurer seg selv hver dag og trives med det, nope, slik er et ikke. At jeg lurer meg selv noen ganger.., det er slettes ikke så uvanlig :) :)

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute idag, på brevikstrand. Meget vakker plass, og med 9 plussgrader så hadde jeg trua.

Trasket med snø til knea mens "vintermyggen" spradet rundt meg. Godfølelsen var der selv om vanntemp er latterlig kald. Div børstemarker var rigget ferdig i skrin.

 

Stedet: Full av strøm, som å fiske i elv. Sola varmet utrolig godt. Jeg fisket av kilometer av områder uten antydning til fisk på alle mulige dybder med alle mulige fluer.

 

En time før mørten så sipvak, vinden haddde da løyet. Hadde på synk 3 og her var det grunt. Med større orange Igor reke så ante jeg at dette kunne bli vanskelig. Men jeg prøvde, kastet ca 1 meter fra vak og da smalt det direkte. Kun nysgjerrig, såpass nysgjerrig at halve reka var borte ;D

Bytta kjapt til annen line og loppe, men da var`n allerede vekk.

 

Brukte en halv dag på dette stedet, slutta aldri å tro på stedet grunnet strøm og varm sol. Men utrolig kaldt vann bidro til et labert fiske. Også i loppemodus a gitt :rolleyes:

 

På vei hjem: Måtte innom å sjekke nattplassen.

Det morsomme var at jeg så mer her på halvannet minutt enn jeg så på "oppskryttstrand" tilsammen :P

I løpet av 1,5 minutt så jeg fire vak. Loppevak så det holdt.

Prøvde først sort wolly med kulehode, la den i hue på fisken ca 7 ganger så ga jeg opp-null interesse.

 

Prøvde ulike lopper, neida!!!

Så fant jeg en fyggi sak fra Scierra sortimentet. Klipte vekk gummitråder og VIPS! Perfekt loppe til å fiske i mørket. Litt foam og med int snøre så kunne dette fungere!

Troa var tilbake, kastet i 4 vak. Nei og nei!!

 

Etter en lengre pause kastet jeg av områder med samme flua, mine bedre spots. Dro opp tempo litt.

Rykke 5 små, med 2 sek pause. Ikke lenge etter smeller det virkelig til. denne var tung og meget sprek.

En større SØ, men dagen skulle ikke ende godt. Glapp etter ca 6 sekunder og stanga sto i en stor bue.

DETTE VAR DAGEN DA ALT SKULLE GÅ RÆVA!!!

 

Det positive var at kastinga satt utrolig mye bedre enn igår natt, og gleden bare av det var stor-og rett etter fungerte samme taktikk. Små hissige rykk i flua. BANG nok engang! Åhhh så digg, endelig fikk jeg en mindre SØ opp på ca halvkiloen. Det reddet turen.

 

Fiske med loppe i mørket er spesielt, jeg fisket med en større loppe og dro opp tempo.

Jeg fikk dem når det ikke vaket. Jeg skjønte at fisken var der og ga aldri opp.

Timene etter så ble fisket dødt. Denne plassen har redda med 17 ganger i år. Noen plasser er unike-denne er det ;)

 

Edit: -2 når jeg dro og sørpe la seg så smått. Fortsatt meget kaldt i vannet, tipper 1,5 grad.

     

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mista 5 fine på de to siste turene mine.....

 

Artig liten disputt om fluer, og for første gang hehe er jeg enig med Lillevann.

 

Flua spiller egentlig jævlig liten rolle.

 

Er fisken der du slenger ut så biter den nesten på hva det skulle være. Og selv om den også kunne tatt en liten tørrflue av og til så vet vi at noen fluer er bedre en andre.

 

Og der er mitt avvik fra Lillevann, er det fisk der du kaster så vil den trigges av noen fluer litt mer enn andre.

 

Det er dessverre slik at noen fluer er bedre enn andre, men det må selvsagt være fisk der du fisker.

 

Men man kan ikke bare si det hver gang man ikke får fisk.

 

Det handler om å lære seg når det er lurt å prøve et annet mønster, eller annet sted.....

 

Jeg kan masse om det, og kan masse om fluetyper. Jeg vet at jeg har fluer som er bedre enn de fleste.

 

Men er enig i at fluevalget ikke er det viktigste, det viktigste er å lære seg adferden til fisken, og når du lærer den så finner du også ut at fisken spiser det den kommer over.

 

Man lærer også at børstemark er overvurdert osv.

 

FLuene jeg har  fååt fisk på i det siste er

 

rosa reke og superflua, samt oliven marabou flue.

 

Tobisen er begynt å komme, det tar snart av. Hadde på årets første på godplassen. Norges beste sjøørretplass. Helt for meg selv.

 

En dame spurte meg: finnes det fisk her?

 

Ja, nå skal du høre her....osv

 

Må ha nye vadere, ble fuktig i skrittet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan til dels være enig med deg marbakkken og lillevann.

men mener at til tider kan sø være ekstremt kresne, du kan selvsagt få en og annen sø da og, men har ikke tall på gangene jeg har dradd diverse streamer gjennom vak og fiskestimer uten og være henne i en eneste fisk.

for deretter og hive på en liten reke og ha et kanon fiske.

føler spesielt dette når du kommer litt utover på sein vår og tidlig sommer.

og en annen ting, alle skryter så uhemmet av børstemark fiske :rolleyes:. har jo fisket sø i 15 år, og aldri opplevd dette, og har fisket MYE!! på våren.

har jo sett en og anen men ikke mengdene som folk forteller om.

så etter min mening er dette oppskrytt ;D eller er det noen som har noen andre erfaringer med dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en annen ting, alle skryter så uhemmet av børstemark fiske :rolleyes:. har jo fisket sø i 15 år, og aldri opplevd dette, og har fisket MYE!! på våren.

har jo sett en og anen men ikke mengdene som folk forteller om.

så etter min mening er dette oppskrytt ;D eller er det noen som har noen andre erfaringer med dette?

 

 

Det varierer veldig fra sted til sted. I fjor opplvede jeg dårlig med børstemark i indre Oslofjord, noe jeg også har fått bekreftet av Runar Kabbe. I Vestfold var det derimot, på enkelte plasser i hvert fall, enorme sværminger av tildels gigantiske børstemark 25. april i fjor ifølge min logg.  Ørreten vaket og slurpet i seg beistene. Fanget et par børstemark i håven, og de var garantert 25 cm lange, men også mange mindre. Tydeligvis flere arter som sværmet samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imorgen kommer Kabbe gutten til oss, for sjøørretseminar/kurs.

Blir spennende å se om vi kommer over sverming.,.. :)

Er bare 4.5 grader i sjø...men det begynner forhåpentligvis å skje ting i havgapet....

 

Meldt surt vær for helgen...men vi prøver alle 20 mann...

 

Rapport kommer :)

 

Morsomt og garantert givende. Ser frem til rapport med bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...