Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Om flo, fjære etc-det varierer veldig altså. Hva med den generelle vannstanden?

Vinden, som drar vannmassene gjerne innover eller utover i fjorden.

 

Igår kom vinden fra nordøst. Det vil si at den blåste rett inn i et fjell jeg var ved.

Hot spotten ble dermed flyttet ca 10 meter til venstre. Det vil si at man måtte strebe mer for å kaste-måtte over 25 meter for å få fisk.

 

I den senere tid har jeg hatt inntrykk av at sol og mudder er tingen, fisken er ikke langt unna uansett fordi vanntempen er under kategorien ideell. Men snart blir det kaldt, er allerede på vei til å bli det.

Og jeg fisker ikke etter flo eller fjære mer, helle når jeg har tid i den travle hverdagen min.

Har vært ltit heldig i det siste-fordi på uansett setting så har jeg dumpet borti fisk.

Noen ganger jobber jeg iherdig for å lykkes og andre ganger føles det betydelig lettere.

Det er de dagene jeg må klø meg i hodet jeg liker best. Det er de dagene jeg får en til to fisk jeg lærer mest.

 

 

Kunne jeg velge hadde jeg valgt rett etter flo, men slik tempen har vært i det siste så har lavt vann og sol levert best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I den senere tid har jeg hatt inntrykk av at sol og mudder er tingen, fisken er ikke langt unna uansett fordi vanntempen er under kategorien ideell.

 

Høres riktig ut, Toggi. Tenkte å prøve lenger inn i dag, der det smalner - er bra der til tider... men går forbi ei mudderstrand, og skal sjekke om det funker...

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det du fisker? Område holder.

Skal ut selv i blåsten, en dag uten fiske virker meningsløs! ;)

 

Enig - er helt manisk for tiden  :P

 

Klikk på linken så ser du hvor jeg fisker...

 

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6554858.79743%26lon%3D626599.02173%26zoom%3D15%26layers%3D000B0%26q%3Dsvaler%25C3%25B8dkilen%26offset%3D0%26poi%3Dyr%26tab%3Daddress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Noen ganger er det bare ment at man skal lykkes:) bruker sild i bunnen og reke fra igor som oppheng. Det smeller til så det holder. To fisk på et kast. Største på over kilo knall blank. He he. Jeg følte det på meg at to fluer ville være topp i denne grusomme vinden. Utrolig å ha på to samtidig. I kveld skal jeg tippe og bli millionær :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos manglende bitt: Er det noen som har noe glupt å si om SØ og tidevann? Mine egne teorier "glepper" for tiden  :-\

 

Virker som alt snus opp ned innimellom, så noe fasit finnes ikke.  Retningslinjer er jo greie, men lokale forhold kan slå ting helt rundt.  Tid på året, vindretning, bølgehøyde etc.  Gjør deg kjent med lokale forhold, og det betyr time etter time etter time med fisking.

 

Anbefaler alle å notere litt i en fiskedagbok.  Synes jeg har hatt mye glede av å bla tilbake i denne skjøl.  Så er du ny på et sted og føler at dette er et område du skal fiske mye i, lag en fiskedagbok med notiser om vær, temp,vanntemp, vind, høyvann, evnt. barometerstand, fluevalg + litt generelt om fiskemetode, fangst etc.  Dager uten fangst blir da også viktig.  Kan jo være mye følgefisk, vaking. Sildejaging, mistet fisk osv.

 

Stå på taardahl, det smeller til når du minst aner det.  Lykke til og ønsker det beste i nær fremtid.

 

(Fy flate, nå tikker det inn noen grassate fisker her igjen, på mobilen..!!! Duble Toggi???!!!)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fiskene jeg fikk idag er noe av det vakreste jeg har sett/fått på lenge.

Ble 4 stykker tilsammen, alle knallblanke. Ohhh yes, på dubbel!! :P :P

 

Mistet to lyr som begge var av str stor. Uten at det kan sammeliknes med bamsene til Igor.

 

Fikk på knall orange Igor reke, legger ut bilder i kveld av årets vakreste sjøørreter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fiskene jeg fikk idag er noe av det vakreste jeg har sett/fått på lenge.

Ble 4 stykker tilsammen, alle knallblanke. Ohhh yes, på dubbel!! :P :P

 

Mistet to lyr som begge var av str stor. Uten at det kan sammeliknes med bamsene til Igor.

 

Fikk på knall orange Igor reke, legger ut bilder i kveld av årets vakreste sjøørreter :)

 

fint at flua funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skrevet ned noenting, og noen ganger angrer jeg på det. Ville vært spennende å sett tilbake på mange års fiske.

Men jeg lagrer det meste i hodet mitt. Før var det viktig å huske alle fiskene, nå er det ikke lenger slik.

Jeg husker andre ting, stemmninger, et spesielt bra bett, eller en fisk som var vakker.

Jeg har også god erfaring med to fluer, da har jeg en liten loppe foran superflua. Det pleier å være killer.

Ofte følger de etter superflua, jeg tar en pause eller drar på og så tar de reka!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på taardahl, det smeller til når du minst aner det.  Lykke til og ønsker det beste i nær fremtid.

 

Image-S, du er min helt. Joda, det smalt, gitt...

 

dro ut hit ved 16-tiden,

 

[attachimg=4]

 

og prøvde en mylarsild jeg surret sammen tidligere i uken... det tok på første kastet, men ble kjapt borte. Neste kast satt den derimot som støpt - en pen, men begynnende brun sak på drøye kiloen.

 

[attachimg=1]

[attachimg=2]

 

Mylarsilda var mer sluk en flue,tung som f... Følte meg som en anleggkran der jeg lempet den rundt. Men den var tydeligvis appetittvekkende, for den var bokstavelig talt slukt. Effektiv liten lekkerbisken...

 

Fikk ikke noe på en stund, så satte på en oransje CDC-reke ala Bjorni... Det smalt på direkten - en blank, fin en på rundt halvkiloen... Så en laaaaang rolig stund - til det begynte å mørkne. Satte på mylarsilda igjen, og pådro meg en lettere brokk før jeg fikk lempet den ut innerst i vika. Men fikk umiddelbar belønning for strevet - for det smalt igjen. En hissig, gyteklar og rund SØ-dame, også rundt kiloen, slukte silda og gav meg noen minneverdige minutter... puuuh, det føltes godt. Da. Så en halvtime senere kunne jeg filme høstens første SØ-fangst.

 

[attachimg=3]

 

På vei hjem hadde jeg en bittersøt feeling - 2 SØ på rundt kiloen er bortimot sensasjon for meg. Var happy for det. Men begge var fulle rogn, så jeg følte meg som en barnemorder - flere tusen yngel down the drain, bare for at jeg skulle få en god kveld. Hmmm. Lover på tro og ære at i morgen skal mylarsilda bli i bagen, og om jeg får noe, skal det behandles som porselen og slippes ut igjen. Dagens fangst skal kona og jeg derimot fråtse i hele helgen. Ok? (Forresten, er det noen som vet hvordan salte og konservere rå ørret-rogn?)

 

Toggi - du er rå. Vakker fisk. Skulle ønske mine var like sølvblanke som dine - hehe...

post-3912-13949868490991_thumb.jpg

post-3912-13949868491479_thumb.jpg

post-3912-13949868491996_thumb.jpg

post-3912-13949868492387_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

taardahl, gratulerer så mye med pen fisk. Jeg har lovt meg selv å ikke klanke ned på andres besluttninger når det kommer til fiske, men må uttrykke at det faktisk gjør vondt i sjelen å se gytefisk med magen sprettet opp.

Nummer 1, det er fisk som har greid seg unna alle tenkbare farer og har tatt seg hele veien gjennom hav og store vann for å gyte i en elv eller bekk.

Nummer 2, smaken på en gytefisk er ikke, og blir aldrig den samme som en silverblank vakker fisk.

 

Jeg trenger ikke å dra flere eksempel, som du selv skriver om bittersøt følelse, så er du medviten om alle disse argumenter. Og dette var ikke for å starte en diskusjon. Over and out!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har knerta mang en gyteklar fisk og mang en gjeldfisk. Det viktige er å glede seg over naturopplevelsen, det er også slik at når man har fått flere etterhvert så er det lettere å sette de ut.

Jeg syntes det var flott å se bilder det lyste innlevelse og glede ut av.

Det var ikke overraskende at du fikk brune utifra biotopen. De blanke er gjerne der det ikke er fullt så mye brun bunn. Men det varierer.

Tenker den plassen er bra på vinteren, gjerne på natta.

Tenker du hadde en morsom fisketur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig i at gyteklar ørret skal tilbake. Problemet idag var at begge tok på mylarsilda, og i begge tilfellene satt kroken for dypt til at jeg klarte å fjerne den uten skader (mylarsilda på bildet er kun lagt der for å vise den). Fisken var dessverre sjanseløs, og hadde jeg latt dem gå, ville de blitt måkefor. Jeg prøver å unngå slikt.

 

Positivt er at mylarsilda imponerte. Fant oppskriften forleden, laget et par og prøvde dem for første gang i kveld.

 

Case closed.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakker rapport taardahl :)

 

Har noen liknende fiskeimitasjoner, de fisker som fy.... men jeg bruker dem sjelden!

en dag skal jeg prøve dem, om noen kaller dem sluk for så være!

 

Jeg kicker på hugget og kampen. Åssen fluene ser ut for andre gir jeg blaffen i.

 

Artig med aktivitet, skal ikke se bort ifra at jeg tar 14 økter på 14 dager nå. Det er jo ikke akkkurat dårlig fiske for tiden ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...