Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

 

1. Rens rogna med en gaffel e.l. Poenget er å få bort alle rester av rognposen.

2. Rør inn ca en toppet teskje salt og en ditto med sukker. La stå over natta (gjerne i kjøleskap). Kaviaren er ferdig når den er blitt transparent og fast.

3. Avnytes med hell som forrett: En svær klatt på en liten loffskive ristet i smør, toppet med litt fersk dill. Gjerne et glass Chablis (eller hvorfor ikke Champagne?) til.

 

Ahhhh!

 

Været har vært ufyselig det siste døgnet, så jeg har egnet meg til en annen side av fiske - å nyte fangsten. Er hobbykokk, med bl.a. sushi på repertoaret. I går laget jeg sushi av egenfisket ørret og ørret-rogn. Oppskriften til Håvard funket bra - det ble klar, salt og frisk rogn etter en del jobb.

 

[attachimg=1]

 

(Omtrent slik så den ut)

Den største SØ'en fra fredagens fangst hadde friskt, rødt kjøtt - slett ikke vassen, som jeg forventet. Tok ut en filetbit og frøs den, og brukte den på nigiri. Helt krem - smakte nydelig... så om det er noen sushi-elskere her, anbefaler jeg denne måten å bruke fisken på.

 

[attachimg=2]

[attachimg=3]

 

Dette er ikke mine bilder - pga noen solide doser øl og vin (soyasaus er salte greier)) glemte jeg å fotografere, men det lignet fælt på dette.

 

Startet dagen i dag litt ursk (ølet?), satte på en dansk film, Havørreden hemmeligheter, og kom raskt i form igjen  ;D fy f..., der skulle en vært...

 

Tipper det blir bindedag i dag - frister ikke å gå ut.

Men -

om så skjer...

 

Og -

om det blir noe...

 

skal jeg skryte av det her  ;D

 

ha en god søndag,

 

Tom

 

 

 

post-3912-13949868618373_thumb.jpg

post-3912-13949868618489_thumb.jpg

post-3912-13949868618727_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har fått mine torsk på streamline klump, det tilsvarer vel en synk 2 eller noe.

Har fått noen sporadiske torsk i mørket på coastal lina.

 

Fikk 3 torsk idag, og en som røyk 035 mm tvert. Er det mulig da????

Ble litt tom for ord når man kjenner det glipper og flua er vekk. Om den var litt stor så var Micke vitne til det hele. Det var en STOR fisk var hans kommentar.

 

Han godeste Micke fikk 3 SØ, en lyr og en torsk før han travlet videre til opplyst havn.

 

Jeg tok 2 SØ idag morges. Vi har vel sett masse fisk idag, prøvd det meste. Men idag var fisken ikke i vater som jeg liker å kalle det. Vi klaget fælt begge to, mens vi nesten humret over hvor bortskjemte vi er. ;D

 

 

Bomturer eksisterer knapt, fordi vi begge to fisker på alle mulige vannlag. Når nordadraget har stått på i 5 dager nå så er synkline verdenen ofte det som redder meg/oss.

 

 

Igor kutlingern ga meg 3 torsk idag, for en "torskekiller" Igor. Du har bundet den for å lure meg, jeg vet det :P :P

 

Takk for fin tur Micke :) Ut igjen i morgen, med håp om at nordadraget snart snur til den deilige søravinden som drar vannmassene innover i fjordsystemet.

 

Det var vanskelig ja.. Det er sikkert.. Vanskelig å glemme bøyen på stanga di og det kontrollerte"fillern" når den glapp..

Imponert  ;D

Må si jeg og lo når vi var enig om at det vært en møkkadag rent fiskemessig, men når vi begynte å telle

hva vi fått, så var det ikke rent lite..  For ikke å glemme all STOR fisk vi sett i stimer..

Legger du til litt kasting og en god klatt kamratskap så blir det veldig bra  ;D

Takk for tur Toggi.. Gleder meg alt til neste gang..

 

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte å trosse værgudene i dag og pakket bellyen for å prøve meg en runde på Rolfstangen i dag. Det blåste å regnet noe så inn i... da jeg kom sto vinden på fra Øst, noe som gjør en ekstra sårbar på denne siden av Oslofjorden. Uansett, ut i bellyen bar det med kurs mot noen skjær som har vist seg å levere tidligere i sesongen.

 

Startet dagen med ett av de sykeste takene jeg har opplevd og en eksplosjon i overflaten gode 25 meter ute, men den ville ikke sitte. Holdt på en god stund før jeg kjente noe, men denne gangen satt den! En kanon blank og smell-feit SØ – trodde først det var en HA da den kom inn mot land.  :)

 

Det ble med denne fisken i dag... beklager dårlig bilde kvalitet – men mistet mobile i vannet så linsen var full av vann da jeg knipset (takk gudene for IP56 sertifiserte mobiler!)

 

Ellers så var det mye torsk å observere langs holmer og skjær i indre Oslofjord også – gikk og beitet i tangen helt inn mot holmene – fantastisk artig skue!

post-2841-13949868623752_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp tatt en dusj, og venter på at agurksalaten skal trekke tilstrekkelig med salt, eddik og sukker. En fin SØ-filet venter i panna.  Det var skikkelig rufsete i dag.  Grått, regn og litt vind.  Hadde egentlig ikke noe lyst til å dra ut, men en hel innedag er heller ikke noe å trakte etter.  Dro på meg vader og en litt for stor softshell-jakke med hette.  Hetta er alt for stor, så når jeg fikk caps og solbriller på plass under hetta så jeg mer ut som en sv de sorte rytterne i Ringenes Herre enn en fluefisker.  Synes jeg så skummel ut selv, og hva eventuelle hyttefolk må mene om skapningen som beveget seg på svabergene i skumringen kan jeg bare forestille meg.  Uansett - fisket startet dårlig.  Riktignok fikk jeg et par relativt tidlig, men de var så små at jeg vippet de på land uten å bruke håv.  Beveget meg litt rundt, og plutselig fikk jeg kjenning og gode bølger som pløyet bak flua.  Den tok ikke på første kast, men det gjorde den til gagns på andre.  En skikkelig fighter, og jeg været rekordfisk.  Det var det på langt nær, for vekta stoppet på kun 950 gram, men det var en av de sprekeste jeg har hatt på lenge.  Trekvart time senere ble det dødt, men da hadde jeg landet 6 stk, hvorav 3 ble tatt vare på.  Hvis jeg i tillegg teller med de 2 første ble jo utfallet ganske bra.  Vedlegger 2 bilder, hvor jeg har forklart hva som er hva.  Dette med tanke på Marbakken og andre som ikke har fisket på en stund, og kanskje har glemt hvordan fisk ser ut.  Alle ble tatt på orange reke.

post-2400-13949868624003_thumb.jpg

post-2400-13949868624724_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NYYYYDELIG BLAAANK!!!  , Royal Wulff .

Sånn skal det være ja, drit i været.  Ut som gjelder.  Og det "glefset" du hadde, DET glemmer du ikke!  Synes mobiler kunne vært IP67, så hadde levetiden vært bedre...Og flua da, hva var det?

 

Knallrapport, Lillevann. Moro å lese at det skjer ting for noen. Hmmmmm, ramla inn noe blanke greier fra Toggi her, på mobilen.  Kommer vel rapport der å snart...Finnes ikke antydning til fiskesugen her,.. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Et par timer ute i regnet i dag.  Først litt fiske der jeg fikk SØ forrige tur. Resultat: nada

Rask forflytning til neste sted jeg har sjekket ut ved å finkjemme draft og flyfoto. Resultat: Nada

En kaffekopp. tenke fiskestrategi, hva var det Toggi skrev om 3 rykk, 3 sek igjen???

Neste sted, nada.

Kald, våt

Fiske litt til

nada

hjem

Kjemisk fritt for fisk i dag.

Forsøkte decievere grønn og blå, rosa reke, juletre og et par andre. Forsøkte også litt forskjellige fiskestrategier i dag. Rakse korte, raske rykkvis med pause, litt lengre trekk..

 

Sliter litt med å lokalisere "hot spots" i nærområdet på min side av fjorden. Leser draft og kikker på flyfoto.

Vel hjemme leser jeg dagens rapporter på forumet. Rapporten fra Royal Wulff viser jo at det er fisk i fjorden. Kikker ut vinduet og vurderer om jeg skal teste andre siden av fjorden neste tur.

Nei, kan ikke gi opp "min side", må fortsette.

Gleder meg til neste tur.

:) :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å kline til kirE!  8) har ikke tall på hvor mange turer jeg har "blanket" og frustrasjon jeg også følte når jeg startet med SØ fisket i år! Man står der å speider ut i evig "blått" kun med flyfoto og data fra draft i bakhodet!

 

Men igjen, ting faller kjapt på plass når "koder knekkes" - og man får en merkelig gut feeling på plassene med utganspunkt i erfaringer på vind retning, tidevann, temprturer. sol overskyet etc. Har lært sykt mye av å lese Toggi sine tråder; mye bra teknikk og strategi å plukke opp her da han går meget systematisk til verks på oppgavene  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

En fryd å lese rapporter om dagen, og ikke minst artig å telle 11 fluefiskere på rekke og rad i mine hjemtrakter. Og det mest morsomme er å se alle de unge som har begynt å traske rundt i havet selv i regn og hard nordavind.

 

For var det vanskelig igår, så var det jaggu ikke stort mer lett idag.

 

Var ute med kompis Rune, han klarte å få krabbe på rosa reke. Han fisket høyt i vannet hele turen.

Det var alt han kjente. Og jeg vil si han er særdeles dyktig fluefisker og kaster.

 

Jeg fisket noe dypere, og hadde utrolig mye hugg idag(over 10). Mistet en kanon en time før mørket på grå frede, og hadde jaggu en til på. De satt i noen sekunder, og tyngden på den første vil jeg drømme om i natt.

 

Tidligere på dagen etter 101 fluebytter, så viste sort wollybugger å fungere ut av alle ting.

To blankiser ble det da, jeg ga Rune flue og plassen. Men han hadde clear line som ikke brøyt under strømmen.(tror jeg).

 

Ellers så vi veldig mye fisk, men vinden gjør noe med bettet.

 

 

Sto i mørket og fisket med 4 cast og sort wollybugger. Møtte på Anders M som forøvrig hadde fått 4 knallfisker i Stavern. Begge var enige om at det ikke ville skje stort i mørten. Jeg ble der timen etter at Anders dro hjem. Jeg så sipvak og jeg bare hørte plaskene i bakgrunnen.

Ga meg aldri-hadde to seige drag i lina før jeg ikke gadd mer. Det var surt igår, men idag var det ille.

På sånnne dager får man være mer enn fornøyd med to sølvblanke. Selv om et par fisker idag vil være et slags "mareritt" frem til neste tur. Kjenner jeg meg rett så blir neste tur om timer og ikke dager.

 

Takk for turen Rune. :) NB! 4 RYKK OG TO SEK PAUSE IDAG FUNGERTE BEST, BEGGE TOK I STOPPEN. EN TEKNIKK FOR Å IMITERE YNGEL.

post-1259-13949868629744_thumb.jpg

post-1259-13949868630457_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte rapporter.

Min rapport fra i går får bli at jeg traff en grønlender som fiska havørred på Klampenborg i københavn, han dro opp en 1,3 kilos når jeg var på vei bort for å se.

Ble ikke lite gira da......

 

 

Trøst deg med det, marbakken, det kommer rapport fra Toggi senere idag.  Skal si den mannen vet hvor det er SØ.  Gira her...?....vel...sprekker vel snart..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod du? Tror Toggi nevnte det her tidligere.. Virker som endel fisk snur når de ser en stor mann stå i vannkanten. Prøv og sett deg ned. Kan være at de tar da. har litt trua på det. Pleier å huke meg ned selv, og det er ofte de tar helt inne ved land.. Muligens tilfeldig, men verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken kan se innover land pga lysbrytningen i vannet leste jeg i et eller annet fiskeleksikon for lenge siden. Prøv å stå 5-10 meter fra vannkanten på de par første kastene... gjorde underverker for meg. Hjelper ikke nødvendigvis å krøke seg ned dersom man står helt i vannskorpa, men det hjelper sikkert uansett.

 

P.s. Det eneste som egentlig funker er pipe, og sixpence!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fisken følger pleier jeg å legge håven litt strategisk plassert på land, og så stiller jeg meg på huk mellom synsfeltet til fisken og håndtaket til håven.  Dette for at fisken ikke skal se at jeg faktisk holder i håvhåndtaket med venstre hånd.  Deretter trekker jeg flua sakte opp på land og over håven.  Når fisken er i ferd med å passere håven overrasker jeg den med et raskt håvløft - det forventer den aldri - og vips spreller den i håven, uten å en gang ha vært kroket. Det er viktig å ikke fremstå som spent eller unaturlig, men ha en litt casual og ufarlig holdning.  Ikke plystre nervøst - da blir fisken mistenksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Råttt fiske idag, SATT på kne hele turen og jeg så fisk komme etter for å ta. Er rimelig sikker de hadde sett meg hvis jeg sto. Fikk 5 stykker på halvannen time før jobb på oliven deceiver fra Kabbe.

 

Jeg dro så videre etter 4 blankiser og fisket av områder, så et vak som liknet fælt på havabbor.

Kastet midt i vak, 3 lange raske drag-BOMSTOPP!!. Nyyydelig rush i kroppen, det var ikke havabbor men en super sprek SØ på ca halvannen som hoppet rundt. Jeg reiste meg da opp fra trebrygge for så å le av det hele. Så vakkert, så vakkert!! Om den løsnet? Jadda, den datt av rett før den skulle i håven.

 

Sola varmet godt idag og 5 av 6 fisk tok rimelig brutalt. Kun en lugget. Vinden fra nordøst bidro til strøm rett inn der jeg sto.

 

Stedet var vestsiden av eidangerfjorden der svært få fisker. Alle sto heller i klynge på motsatt side av fjorden :P

 

 

Litt værforandring og fisken tar KNALLHARDT. Det liker jeg godt! Blir nok tidlig opp i morgen, fiske før jobb. ;D Alle var blanke, den største dog "kun" 7 hg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ble to SØ idag på Runars deceiver, største blank på kilo`n. Hadde mange etter, et par på og hugg.

Fikk ikke fisket så mye som jeg ville, på den ene siden har du det åpne hav. Her fungerer de vante fluer ala deceivere og reker. På innsiden er det muddergrunner, her var det blikk og her var det loppe på menyen. Artig med den største, holdt på i 5 hele minutter i strømmen.

 

Var veldig mye på gang idag, men så kom en kjipt vind og gjorde fisken noe skeptisk uansett fluevalg.

Hadde 5 kilos torsk etter Igor kutlingeren.

 

I morgen har jeg FRIIII :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...