Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Jupp, slike fisker er opplevelsen verd en kjølig dag.  Er jo sånne vi jakter på, men noen er jo sabla gode til å få tak i dem da.  Flott Toggi.

 

Kreasjonene til aardahl kunne jo være artige å se, flueboksene begynner å bli slunkne her, så litt inspirasjon kan trenges i disse litt gråe dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kom med fluene aardahl ;)

 

Imagio S, vi kan jo ta en felles tur sammen så skal du få inspirasjon.

Gir deg gjerne noen fluer som funker for meg. Slik en hyggelig kar som du er så gir det meg stor

glede å gi bort noen luringer som funker i Telemark/Vestfold :)

 

Tusen takk sveinroar, en fin ørret ja. Håper jeg tar samme ørreten i slutten av Mai :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gledelig å se de flotte blanke ørretene Toggi.

 

Og Imago-s, får si at det er kjekt når folk også skriver at det også kan være blanke dager, kjedelig etterpå, men underveis er det alltid tro i hvert eneste kast og inntrekk ;)

Stå på!

 

Så sant som det er sagt ja, Stig. Troen på at det en gjør er riktig er jo alfa & omega.  Og tross alt et nugg med påfølgende hugg, gir jo beskjed at en er veeeeldig nærme!

 

Og trua, vel den fikk påfyll her i dag.  I posten i går, som jeg da ikke fikk se før idag, kom det noe som får en fluefisker til å grøsse av vellyst!  Du får PM bjorni.  Snakk om inspirasjon....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Var ute en tur før jobb igår, ikke lenge-men nok til å ha det mer enn gøy.

...

 

... Den største kanskje noe tynn. Men du verden for noen utras før den landet i håven. Eller, det vil si-håven var for liten :o    :P

 

 

Livet i havet og som fluefisker er best! Kunne aldri tenkte meg no bedre.

 

Er så enig, Toggi  :D har hatt en intressant dag ved havet, og kan ikke forestille meg en bedre måte å tilbringe en lørdag på...

 

vi startet i grålysningen på en ny-rekognosert plass, men tross iherdig kasting av hele repertoaret skjedde lite. Vi dro til stam-vika vår. Var der rundt 0830, og der var det i hvert fall liv. Lugget på første kastet for begge, og sånn fortsatte det... lugg på lugg... men ingen som satt.

 

J--lig frustrerende, men vi gav oss ikke... Rundt 12 kom en eldre kar ut av et hus på den andre siden av vika, og ble stående å se på oss. Sjøl var jeg da støl i armen og sår i fingrene, og begynte å lure på om dette kom til å bli en sånn dag...

 

"Skjønner ikke at dere gidder å stå der - dere får jo ikke fisk," ropte gubben fra den andre siden... kompisen min freste og snudde ryggen til. Jeg kastet på en spottet SØ, og kunne ikke skifte posisjon, men lot som jeg ikke hørte.

 

Det lugget i snøret mitt - hang en oransje bjorni-inspirert reke i enden av det...

 

"Dere kan låne oteren min, da får dere fisk," kauket gubben...

 

Jeg la ut et perfekt kast - så at reka ville passere hot-spot'en...

 

"Nå skal jeg ta'n," ropte jeg over til gubben. Det var siste kastet for i dag, bestemte jeg...

 

Gubben lo rått, mens jeg nappet inn snøret i korte rykk... tok en Toggi-pause, og da lugget det igjen....

... og så eksploderte vika i skummende, rasende ørret som hang godt fast i flua... jeg kødder ikke, mindre enn 5 sekunder etter at jeg eplekjekt skrøyt av at nå skulle jeg ta fisk, satt den... Jeg jublet og sveivet som besatt for å ta inn slakken, kompisen kom løpende, skrålende av triumf. Til og med gubben ropte hurra... jeg brukte 15 minutter på å få den i land  ;D (kosa meg skikkelig)

 

og det viste seg å være en rugg - ny pers for meg - 1,722 kg ;) Blank som sølv, men litt slank... veide den da jeg kom hjem... what a day ;)

 

Her er den (Sjekk den nye Vision Antireversen min)

[attachimg=1]

Ser også at Toggi's fra i går er omtrent samme size  ;)

 

her ligger den klar til filettering...

[attachimg=2]

Og dette var hva den gikk på:

[attachimg=3]

det brune mellom fiberne er mudder  :rolleyes:

 

 

post-3912-13949869187355_thumb.jpg

post-3912-13949869187789_thumb.jpg

post-3912-13949869188159_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kom med fluene aardahl ;)

 

vel, litt flaut, fordi alt jeg snurret sammen i går viste seg å ha diverse mangler - hehe - det eneste som funket i dag, var det samme som fungerte forrige helg : oransje bjorni-reke med cdc dubbing og epoxy-rygg...

 

så her er kreasjonene (som sagt, ingen napp-garanti):

 

Oransje børstemark (innmari enkel-tar max 5 min, og da er lakken tørr):

Krok: 4 streamer

hale: oransje flash

kropp: oransje flash chenille

øyne: kulelenke

 

Funket rent teknisk, og så fin ut i vannet, men fanget ikke fisk...

[attachimg=1]

 

Disco dunk (også enkel, mindre enn 5 minutter)

Krok: 4 streamer

kropp: syntetiske hår i ønsket farge. Her: hvit, blå, oransje

øyne: malte manual-øyne

 

Funket supert rent teknisk, og så fantastisk ut i vannet, men fanget heller ikke fisk...

[attachimg=2]

 

Og så en til som var en flopp i dag, men som kan bli bra med litt blytråd i bunn. Oppskriften er Runar eller Bjorni-reke, men i stedet for å kline med epoxy som rygg, har jeg brukt en plaststrimmel, ribbet med monofil (egentlig 0,12 tip)  :rolleyes: problemet var at greia fløt som en kork, og selv om SØ har en IQ på ca 0,5 er den ikke så dum at den tar reker på vannski... så jeg skal legge inn noen tørn blytråd i neste versjon...

[attachimg=3]

 

 

 

post-3912-13949869222497_thumb.jpg

post-3912-1394986922297_thumb.jpg

post-3912-13949869223349_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knakende bra rapport Tom.  Grattulerer med kjempefisk.  Gubben kan ha vært inne på noe, beit du merke i det?..Oter er ofte striping.  Gubben har nok fått fisk han, kansje lurt å ta en prat med han, serru.

 

Og fluene, jupp de vil ta fisk de. Bare rette settingen så henger de på som klegger.  Reker på vannski; hehe...ikke dum den.  Hvis du leser litt tilbake her så tar da SØ tørt så det smeller noen ganger, så den skal du ha en på lur av.  Og bruk reker på vannski, da skal du snart få deg positive overraskelser.  Fisk bare alle kasta helt inn og la flua stripe forbi deg etter at du har løftet flua opp i vannskorpa.  Garanterer høy puls når stor SØ smatter etter flua di så vannspruten står.  Er en dimensjon ved fisket som JEG ikke vil unnvære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Fisk bare alle kasta helt inn og la flua stripe forbi deg etter at du har løftet flua opp i vannskorpa.  Garanterer høy puls når stor SØ smatter etter flua di så vannspruten står.  Er en dimensjon ved fisket som JEG ikke vil unnvære.

 

det der må jeg prøve - hehe - høres rått ut. Får beholde et par uten bly...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Fisk bare alle kasta helt inn og la flua stripe forbi deg etter at du har løftet flua opp i vannskorpa.  Garanterer høy puls når stor SØ smatter etter flua di så vannspruten står.  Er en dimensjon ved fisket som JEG ikke vil unnvære.

 

det der må jeg prøve - hehe - høres rått ut. Får beholde et par uten bly...

 

 

Poenget er at det hender ofte at fisken bare følger etter helt inn og hvis du da forsetter fisket med å svinge stanga til siden med bare fortommen utenfor stangtuppen og da stripe flua; alt 1=flua bryter vannfilmen og lager striping, dvs du øker da også hastigheten på flua som i seg selv kan trigge til hugg. Alt 2=flua bryter ikke vannfilmen, men lager en tydlig bulb når du drar den forbi deg.  Kommer litt an på fluetypen her, noen fluer "flytter" mer vann enn andre.

 

Uansett vil du da kanskje se mer fisk enn det mange gjør pga. at de løfter opp flua til neste kast for tidlig.  Fluefisking SKAL ikke være stress, men nytelse av tilværelsen.  Antall fisk trenger da ikke være det som er avgjørende. Tror nok den flotte fisken du fikk idag gir deg mer enn "bare" en fisk.  For meg er det klart at fisken din er stor, og den fikk du på tampen av turen etter god innsats i flere timer, og at han gubben fikk med seg at du fikk den opp og tilogmed gledet seg på dine vegne?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok den flotte fisken du fikk idag gir deg mer enn "bare" en fisk.  For meg er det klart at fisken din er stor, og den fikk du på tampen av turen etter god innsats i flere timer, og at han gubben fikk med seg at du fikk den opp og tilogmed gledet seg på dine vegne?!

 

kunne ikke vært mer enig... i dag fikk jeg sannsynligvis den største ørreten jeg har dratt opp, og jeg følte at jeg jaggu fortjente det etter å ha dengt fluer i 5 timer ... masse opplevelse og moro underveis, så dagen ville uansett vært stor, men wow :) gubben fikk vel sjokk da det gikk troll i ord... det der var nesten komisk - ellers må en alltid ete en kamel eller to om en er stor i kjeften...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Rapport som varmer, nam nam!! :)

 

Ute selv, veldig dødt idag på dagtid. Mistet tre sjøørret og hadde 4 hugg.

Det mest interessante idag var teppesild og sort wollybugger. Reke var av mindre interesse, men Igor reka i knallfarge ville den ha.

 

Fikk så et par torsk i skumring og tenkte følgende: Fy fader hvor gøy det er med sprek torsk. Bomtur til sjøørret er helt greit- og bla bla bla. Lett å tenke klisje.

Sannheten er at torsk er jævlig gøy når den i tillegg er sprek. Man tror jo hver gang at det er bunnen.

Også kommer noen tøffe utras.

 

Siste plass, masse vind og regn. Det er dritt i mørket synes jeg. Flyt line i tillegg, for her er det grunt.

En bom med stangføring og halve kroppen blir piercet ;D

Rett linje og ikke kikke i baksleng er pri 1.

På med sort wolly og flyt, flua fra fiskeren 35.

Fikk besøk av en gammel SØ "guru". Mens han kom smalt det til no jævlig.

 

Sjuern min så ut til å ville drukne. Halve stanga sto under vann, joda en solid torsk. Etter en times prat i skitværet ser jeg en fin strøm komme inn og engang iblant ble det LITT le i vindtaka. Akkurat da ser jeg et SØ vak. Ahhhh, så godt. På en så dårlig dag. Kaste pent ut, rolige drag i strømmen-med en og annen stopp. Neida!

 

Kastet etter, kjører opp tempo litt-så smeller det til dirkete. Blankis på halvkiloen.

Og enda en på ca 6 hg kvarteret etter. Da var dagen reddet, det ble ikke blanktur på sjøørret alikevel. Det gjelder å ha trua. På dårlige dager så pleier jeg å kunne lure en eller to i mørket. Og det skjedde idag. Merket etter denne vriene dagen at to SØ varmet så utrolig godt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

og det viste seg å være en rugg - ny pers for meg - 1,722 kg ;) Blank som sølv, men litt slank... veide den da jeg kom hjem... what a day ;)

 

 

 

 

 

Grattis med ny pers Aardahl :)

Nydelig fangst. Det er jo greit med en godplass som innfrir når nye spotter ikke gir avkastning.

Jeg er innimellom nede i dine trakter og det er ikke umulig at jeg "låner" vika noen timer neste gang jeg er der nede.

 

Jeg må bare si at rapportene på forumet her (og fra Toggi i særdeleshet) gir masse god inspirasjon og nyttige tips for en fersking.

 

Selv tar jeg nå en pause fra SØ fisket. Skal på et par ukers jobb i Nepal og pakker med et par stenger. Må jo bare se om jeg kan legge inn et par dagers eksotisk fiske ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det viste seg å være en rugg - ny pers for meg - 1,722 kg ;) Blank som sølv, men litt slank... veide den da jeg kom hjem... what a day ;)

Grattis med ny pers Aardahl :)

Nydelig fangst. Det er jo greit med en godplass som innfrir når nye spotter ikke gir avkastning.

Jeg er innimellom nede i dine trakter og det er ikke umulig at jeg "låner" vika noen timer neste gang jeg er der nede.

Jeg må bare si at rapportene på forumet her (og fra Toggi i særdeleshet) gir masse god inspirasjon og nyttige tips for en fersking.

Selv tar jeg nå en pause fra SØ fisket. Skal på et par ukers jobb i Nepal og pakker med et par stenger. Må jo bare se om jeg kan legge inn et par dagers eksotisk fiske ;D

Nepal ja,...hørtes da spennende ut.  Da får vi håpe på en rapport her senere, hehe.  Riktig god tur.

Er så enig med deg at Toggi`s utrøttlighet og gledespredende rapporter gir mye på FFS, at denne mannen skal ha all ære av å gi så mye av seg selv.  Hadde ikke han startet denne tråden tror jeg det ikke hadde kommet på langt nær så mye ut på eteren som det er opp til idag.  Dette har klart sporet liv i nye og ikke minst slike gamle kropper, oss fosiler??? aardahl.....,føles vel slik innimellom ja. Inspirasjoner og tips i fleng her. Takkes de som takkes kan osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Jeg er innimellom nede i dine trakter og det er ikke umulig at jeg "låner" vika noen timer neste gang jeg er der nede.

....

Selv tar jeg nå en pause fra SØ fisket. Skal på et par ukers jobb i Nepal og pakker med et par stenger. Må jo bare se om jeg kan legge inn et par dagers eksotisk fiske ;D

done deal

- jeg tar deg med til vika, og du tar meg med til Nepal -

skal være voksen karpe der nede, har jeg hørt - lurer på om den tar på cdc-reke? eller rosa børstemark?

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har blitt for vitenskapelig.  Tre rykk, pause, mønster på flua, raskt inntrekk, langsomt inntrekk - TULLBALL!  SØ biter når SØ vil bite - uansett.  Du kan fiske med hva som helst og få SØ!  Det er lettere å få SØ enn torsk.  Jeg har fisket i hele høst og fått ingenting annet enn SØ.  SØ er som en MC Donalds hamburger - du får den over alt.  Uansett.  Slik er det bare.  Slutt med vitenskapelig tøys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har blitt for vitenskapelig.  Tre rykk, pause, mønster på flua, raskt inntrekk, langsomt inntrekk - TULLBALL!  SØ biter når SØ vil bite - uansett.  Du kan fiske med hva som helst og få SØ!  Det er lettere å få SØ enn torsk.  Jeg har fisket i hele høst og fått ingenting annet enn SØ.  SØ er som en MC Donalds hamburger - du får den over alt.  Uansett.  Slik er det bare.  Slutt med vitenskapelig tøys.

Javist, bare se her.

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=5706.msg175239#msg175239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har blitt for vitenskapelig.  Tre rykk, pause, mønster på flua, raskt inntrekk, langsomt inntrekk - TULLBALL!  SØ biter når SØ vil bite - uansett.  Du kan fiske med hva som helst og få SØ!  Det er lettere å få SØ enn torsk.  Jeg har fisket i hele høst og fått ingenting annet enn SØ.  SØ er som en MC Donalds hamburger - du får den over alt.  Uansett.  Slik er det bare.  Slutt med vitenskapelig tøys.

Javist, bare se her.

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=5706.msg175239#msg175239

Nettopp.  Og så skal vi gjøre det så vanskelig?  Det er lett.  Ingen fisk er mer bitevillig enn SØ.  Toggi får mye SØ.  Hvorfor?  Toggi fisker mye.  Enkelt og greit.  Det er tull og tro at noen kan "koder" som ingen andre kan.  Det er ingen koder.  Det handler om å fiske.  Jeg ler når jeg leser om inntrekket, og at en type inntrekk skal være mer effektivt enn andre.  Lillevann har fått mer SØ enn de fleste. På en type flue og på en type inntrekk.  Det handler om å fiske der det er SØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det lillevann, jeg er veldig enig i din tankegang jeg. Som regel er sjøørret om å gjøre å finne den.

Jeg mener ikke at jeg har funnet opp noe nytt, jeg liker å tenke slik. Mener det er bedre å finne en rytme med rykk og stopper. Fordi man finner sin egen "feeling". Dette handler om å ha et fokus, hvis ikke detter man lett ut. Hvis jeg hadde hatt ett jævla inntrekk hele året tror du jeg hadde fått like mye fisk da???? Svarer du ja så fisker du dessverre for lite.

Kom hit når loppe fiske begynner for alvor og vis meg hvor lett det er da.

Er det lett som en plett for deg da-og du beviser det så skal jeg spise min egen caps opp for deg.

Det handler om alles fokus-det er veldig lett å miste trua med et kjedelig inntrekk. Tempo på flua, og stoppen kan trigge treg fisk. Ikke noe nytt det!

Jeg er dermed uenig med deg på noe. At du mener det du gjør spiller ingen trille.

Alle får ha sin mening.

Jeg fisker ca 6 dager i uka, jeg skriver ikke sprøyt. Men at noe annet funker for andre er jeg helt sikker på. Det handler mye om fisk i modus VS ikke modus. Fisk i skikkelig spise modus tar nesten alt den blir servert i alle mulige tempoer på flua. Og ja, noen ganger funker alt lillevann.

Hvis to stykker fisker like mye-og han ene får mye mer på samme plass på 9 av 10 turer. Hvorfor får denne personen da alltid mer? (nesten)

Det har jeg erfart, det var to kompiser og ikke meg. Stikkord: Variasjon. 

Fisketeknikk er kraftig undervurdert-om du får 3 på hver tur så vet du aldri hvor mye du kunne ha fått.  thats it!

Folk får gjøre som de vil, men jeg vet at mange av de rundt meg får mer etter de bare varierte litt mer. Ikke no hokus pokus. Jeg har vel aldri vært for bastant her vel lillevann. Bare skrevet det som funker best for meg. Å lokalisere har alltid vært pri 1, 2 og tre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på om du er seriøs nå, Lillevann.  :D Ut fra min beskjedne erfaring høres det ut som om du fisker på andre planeter enn meg. Jo, selvfølgelig er SØ-fiske lett, om du er på rett sted, har på riktig flue, og fisken spiser osv. Kjempeenkelt. Muligens er det ikke fiskerens kunnskap som gjør at alt stemmer, men det tror jeg. Selv om min sønn da han var 5 år tok en 2kg ++ sjøørrett på markstang...  Har fisket borti 40 timer de siste ukene,  jeg har vært "overalt", fiske med det meste og variert inntrekkene. Jeg har fått en del SØ - MEN de aller fleste innenfor de samme 1000 kvm, med den samme oransje eller rosa reka, og på pauser i 3-rykks inntrekk. Hmmm, for meg er dette blitt vitenskap - løsningen på koden, kan du si... jeg føler at jeg vet ørlite grann om hvor, når og på hva fisken spiser :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde vært kjedlig i lengden med rapporter som kun besto av idag fikk jeg 2 fisk eller idag fikk jeg fire fisk..

jeg vil helst høre om alt..høyvann-lavvann,fluer,inntrekk,vindretning,utstyr,osv..og sist men ikke minst skildring av selve opplevelsen.

skulle gjerne skrivi flere rapporter selv men den korte lysdagen blir fyllt med jobb og atter jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig :)

Fortsett med de fine og utfyllende rapportene dine Toggi.

MANGE som leser de GRUNDIG :) Kult når folk går i dybden på det de holder på med.

Må ikke høre på lillevann vet dere. Han er bare frustrert. Han har sikkert et dårlig sexliv ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde vært kjedlig i lengden med rapporter som kun besto av idag fikk jeg 2 fisk eller idag fikk jeg fire fisk..

jeg vil helst høre om alt..høyvann-lavvann,fluer,inntrekk,vindretning,utstyr,osv..og sist men ikke minst skildring av selve opplevelsen.

skulle gjerne skrivi flere rapporter selv men den korte lysdagen blir fyllt med jobb og atter jobb.

Enig i at man skal skildre opplevelsen og turen.  Skriv gjerne om hvordan man fisker også.  Det jeg imidlertid synes blir dumt er å forsøke å forklare at årsaken til at fisken biter er en bestemt kombinasjon av inntrekk.  Tre raske, vente 2 sekunder - 2 raske, vente 3 sekunder, etc.  Tror dere SØ'en sitter med kuleramme og stoppeklokke?

For opp til et år siden var det hundrevis av innlegg hvor den eneste saliggjørende måten å fange SØ på var å trekke inn raskt som faen, med begge hender og stanga under armen eller mellom bena.  Nå er det derimot diverse kombinasjoner av korte rykk og pauser som gjelder.

Poenget mitt er at en fersk SØ-fisker ikke må tenke at dersom han ikke får fisk så er det fordi han har litt gal inntrekksmetode.  Den betyr - når det kommer til stykket - ingen verdens ting.  Har du en flue som beveger seg i vannet er sjansen god for å få SØ dersom det er SØ på det stedet du fisker.

Til Ruff:

Det er akkurat det samme med sæksen.  Jevne lange drag er det eneste som duger.  3 raske rykk med 2 sekunders pauser blir bare tull - der også.  Men det vet vel ikke du noe om skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sikkert klart meg lenge med ei stang, ei flue, et snøre, en fiskeplass, en fiskekompis, en bil, ei kjærring, en unge, en garasje, et hus osv...men noen ganger er det vel noe mer som gjør at tilværelsen blir så uendelig mer berikende.  Er vel dette som ligger i jaktinnstinktet for noen av oss; prøve, teste, analysere, diskuttere, sammenligne etc. for å se om det da lykkes bedre å få mer respons eller større SØ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du hadde vært endel ute å fisket sjøørret, Lillevann.

Merkelig at du aldri har opplevd at du får mye følgefisk, men de vil ikke ta før du begynner å variere inntrekket litt.

Ellers er jeg litt enig med deg, er lett å gå seg bort i FOR avanserte forklaringer i hvorfor sjøørreten tok flua. Kanskje den rett og slett bare var sulten..

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...