Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Sluk......det er da bare en fiskeimitsjon. Om møresilda kunne kastes med fluestang så ville det vært en "flue"

Heldiggriser som fisker. 8)

 

hehe - her er det mer snakk om at flua kan kastes med spinnerstang  ;D  hadde gått langt og, tror jeg... sparte ikke akkurat på blyet i den versjonen  :rolleyes:  skal modde neste batch...

 

og du høres ut som et heftig tilfelle av kaste-abstinens? hvorfor fisker du ikke?? er det musikken som har dratt avsted med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke gyteklar ørret.  Ikke fordi jeg har ring over hodet, men av den enkle grunn at det ikke er god matfisk.  Det er lite mat i filetene på en gytefisk, i tillegg til at kjøttet er bløtt og misfarget.  Det frister rett og slett ikke.  Når det er sagt forekommer det at jeg likevel ender opp med en rognfisk, som regel følge av kraftig kroking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattulerer så mye aardahl.

Det gir en god følelse å lykkes, og det til gangs, hehe.  Den flua kan du binde en ny av med mye mindre bly.  Bare vent litt lenger før du starter inntrekket.  Da slipper du å ta livet av deg, andre og ikke minst kansje fluestanga di.  Tar fisken brutalt og dypt i halsen, så ta å klem ned mottakeren på kroken.  Sparer en del fisk da i disse gytetider.

 

Er skikkelig moro at du lykkes så fort, kribler av glede her i kroppen.  Og den fiskeplassen så jo skikkelig intressant ut da.  Ville jaggu fiska meg godt kjent her, så ser at det er 2 småskjær nedenfor der du fikk fiskene du har krysset av.  Kan du vade ut på denne bunnen så har du jo stor muligheter å stille deg riktig i forhold til vindretning etc.  Kjenner suget å stå på den steinbrygga helt i syd og så kaste mot nevnte skjæra NNØ.  Du fisker da paralellt med marbakken og det kan fort gi resultat.  Ved kaldere vann er nok de dypeste partiene best.  Hender fisken da står helt på bunn, jan-feb. Men pass på når vårsola tar til mot grunna og gjerne da der det går dypere renne.  Ved pålandsvind og grumsete vann kan du få dem helt rundt beina, og er det børstemark i området der så blir det noen inntense dager i mars-april når den store børstenmarken har en av sine topper.

 

Men husk, noen plasser er helt supre til tider, andre årstider kan de være helt tomme.  Så fisk løs og finn ut når og hvor.  Gytefisk eller ikke, vi har alle i kampens glede tråkka litt her og der.  Dette finner du ut av og ikkenoe å henge seg opp i.  Du virker å ha hodet på rett plass, så gled deg med opplevelsen og du finner etterhvert hva som betyr mest for deg.  Men øk variasjonen på fisket etterhvert som du får erfaringen.  Prøv å ikke å legge for mye takktikkerier etc. i fisket til å begynne med, lett å bli skuffet da.  Gled deg bare ved å være ute, bruk øyene, plutselig begynner du å se vaking.  Husk solrike dager er gode observasjondager, så finn deg kansje et høyt utsiktspunkt og en kikkert, så vil du finne ørret som svømmer i bukta di.  Fiskeglede har mange sider, finn flere av dem!

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

Grattulerer så mye aardahl.

Det gir en god følelse å lykkes, og det til gangs, hehe.  Den flua kan du binde en ny av med mye mindre bly.  Bare vent litt lenger før du starter inntrekket.  Da slipper du å ta livet av deg, andre og ikke minst kansje fluestanga di.  Tar fisken brutalt og dypt i halsen, så ta å klem ned mottakeren på kroken.  Sparer en del fisk da i disse gytetider.

 

Er skikkelig moro at du lykkes så fort, kribler av glede her i kroppen.  Og den fiskeplassen så jo skikkelig intressant ut da.  Ville jaggu fiska meg godt kjent her, så ser at det er 2 småskjær nedenfor der du fikk fiskene du har krysset av.  Kan du vade ut på denne bunnen så har du jo stor muligheter å stille deg riktig i forhold til vindretning etc.  Kjenner suget å stå på den steinbrygga helt i syd og så kaste mot nevnte skjæra NNØ.  Du fisker da paralellt med marbakken og det kan fort gi resultat.  Ved kaldere vann er nok de dypeste partiene best.  Hender fisken da står helt på bunn, jan-feb. Men pass på når vårsola tar til mot grunna og gjerne da der det går dypere renne.  Ved pålandsvind og grumsete vann kan du få dem helt rundt beina, og er det børstemark i området der så blir det noen inntense dager i mars-april når den store børstenmarken har en av sine topper.

 

Men husk, noen plasser er helt supre til tider, andre årstider kan de være helt tomme.  Så fisk løs og finn ut når og hvor.  Gytefisk eller ikke, vi har alle i kampens glede tråkka litt her og der.  Dette finner du ut av og ikkenoe å henge seg opp i.  Du virker å ha hodet på rett plass, så gled deg med opplevelsen og du finner etterhvert hva som betyr mest for deg.  Men øk variasjonen på fisket etterhvert som du får erfaringen.  Prøv å ikke å legge for mye takktikkerier etc. i fisket til å begynne med, lett å bli skuffet da.  Gled deg bare ved å være ute, bruk øyene, plutselig begynner du å se vaking.  Husk solrike dager er gode observasjondager, så finn deg kansje et høyt utsiktspunkt og en kikkert, så vil du finne ørret som svømmer i bukta di.  Fiskeglede har mange sider, finn flere av dem!

 

Lykke til.

 

og amen til deg :D. flott innlegg, sånn skal det være.

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Forresten, er det noen som vet hvordan salte og konservere rå ørret-rogn?)

 

 

1. Rens rogna med en gaffel e.l. Poenget er å få bort alle rester av rognposen.

2. Rør inn ca en toppet teskje salt og en ditto med sukker. La stå over natta (gjerne i kjøleskap). Kaviaren er ferdig når den er blitt transparent og fast.

3. Avnytes med hell som forrett: En svær klatt på en liten loffskive ristet i smør, toppet med litt fersk dill. Gjerne et glass Chablis (eller hvorfor ikke Champagne?) til.

 

Ahhhh!

 

 

 

Mvh

 

Håvard

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1. Rens rogna med en gaffel e.l. Poenget er å få bort alle rester av rognposen.

2. Rør inn ca en toppet teskje salt og en ditto med sukker. La stå over natta (gjerne i kjøleskap). Kaviaren er ferdig når den er blitt transparent og fast.

3. Avnytes med hell som forrett: En svær klatt på en liten loffskive ristet i smør, toppet med litt fersk dill. Gjerne et glass Chablis (eller hvorfor ikke Champagne?) til.

 

Ahhhh!

 

 

Takk - dette skal prøves  :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattulerer så mye aardahl.

Det gir en god følelse å lykkes, og det til gangs, hehe...  

...

 

Hei og takk for både gode ønsker og tips. Bra innlegg, det er mye glede i fiske - en litt annerledes glede som vi behøver mer enn noensinne... drar ut i ettermiddag igjen - dette ga mersmak...

 

(PS. Er på ingen måte nybegynner i fiske med fluestang - har holdt på med det i mer enn 13 år, men har ikke fisket i sjøen siden forrige århundre. Det er en fryd å gjenoppdage det ;))

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongetur idag!!

 

Fordi det var så vanskelig at tre andre fiskere ga opp før meg-og det skjønner jeg godt!

Fisken var der, men ville ikke ta uansett fluer.

 

Fisken var på mysis kjøret, det lå som glassmaneter i strømmen.

 

Jeg brukte vel ca 4 timer idag før jeg lykkes.

 

Kom nærmere og nærmere svaret jo mer tiden gikk-og tiden ble knappere og knappere frem til jobb.

Tilslutt hadde jeg kun 10 minutter på meg :rolleyes:

 

Da hadde Sandhesten: Gitt tre hugg

Hvit reke: To lugg

Orange reke: Null, nada!

Polar Magnus: En sinnsykt hugg.

Runars deceiver: Null og niks

 

I mellomtiden fikk jeg en torsk på rundt 3 kilo på RS i 7er. Skal si deg stanga fikk kjørt seg, en feit torsk. Meget vakker sådan dro ut 20 meter med line før den stanget i strømmen. På sort wolly med masse flash.

 

Ok, hva pokker ville fisken ha!!!!! Jeg satt på ei reke fra bjorni, han har bundet sikkert 60 reker til meg i alle mulige farger og varianter. Jeg klippet den ned, man så den knapt i vannet.

Kaste ut der jeg vet det står fisk. 3 rykk-4 sek pause-2 rykk-2 sek pause-3 rykk-3 sek pause.

BANG!!! Ha ha, fy f hvor glad jeg blir av en fisk. Når settinga virker håpløs.

 

Kaldt som pokker og ekstremt kald vind fra nordvest/øst whatever....

 

Det gjelder å ALDRI gi opp :) :) (SØ var ca 6 hg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsk er farlig fisk  ;D, sånne beist på fluestanga kan ofte glefse, og når kalde, frosne fingre kommer i kontakt med sylskarpe rasper kan det bli temlig rødt ja.  6 hg etter flere timers arbeide og analyse.....vel, det viser vel dette fisket i et nøtteskal.  Tema er løse dagens rebus.  Flott Toggi.

 

aardahl,  forstod du var habil med fluestanga ja.  Poenget mitt bak innlegget er også at saltvannsfiske etter SØ er så utrolig utfordrende til tider, som jeg reflekterer over her.  Skjøl var jeg ivrig saltvannsfisker med fluestang på 1970/80-tallet, og har erfart at når ting ligger en stund, så er det fort å glemme noe samt at det skjer så mye innenfor tema som en ikke har fått med seg.  Blir som å starte på nytt nesten, og duverden å moro det er å gjenoppdage ting igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når SØ er oppe først med ryggfinne så ser man litt av halen etterpå, hva tror dere den beiter på da?

Det var dypt, ved strømkant. Jeg har sett liknende i marka når fisken beiter på myggpupper.

Vakkert syn, minimalt med brakkvann på plassen.

 

Noen som vet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... er også at saltvannsfiske etter SØ er så utrolig utfordrende til tider, som jeg reflekterer over her.  Skjøl var jeg ivrig saltvannsfisker med fluestang på 1970/80-tallet, og har erfart at når ting ligger en stund, så er det fort å glemme noe samt at det skjer så mye innenfor tema som en ikke har fått med seg.  Blir som å starte på nytt nesten, og duverden å moro det er å gjenoppdage ting igjen.

 

Så sant, jeg kunne ikke vært mer enig... Var ute noen timer i ettermiddagsblåsten i dag, også, sammen med en kompis. Samme vika, men lavere vann og mer vind fra NØ. Skjedde ikke stort - et par napp, en som ble med nesten inn før den stakk, ingenting på land. Men det gjør liksom ikke så mye - en fin dag ved sjøen uansett.

 

Og når jeg leser om Toggi's dag, skjønner jeg at dette var en slik dag - da alt er vanskelig. Han holdt jaggu på å bli torskefór... At du tok en SØ til slutt er bare velfortjent, Toggi, du jobbet for den  ;) Et lite plaster på såret?

post-3912-13949868506185_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo tenkes at du fikk tatt vekk noen av "stamgjestene", aardahl , og det kan fort gå et par dager før nye komme på plass.  Ikke alle plasser har "trekkfugler" som kommer og går til stadighet.  Men har en napp så er det som regel nok til å holde ut et par timer selv om det blir surt i trekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er en diskusjon så benytt deg av PM swedeelvis :rolleyes:

 

Hvorfor det?

På lik linje med mange av alle våre lille små "ikke starte diskusjon" innlegg, har vel svensken lov å oppdatere på fin måte?

Krenket nok ikke forfatteren og den dyktige fiskeren. Flott fangst! Rett skal være rett...

Tom sa det selv...dårlig magefølelse av gytefisk på land med oppskåret buk. Gøy rapport lell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har fått mine torsk på streamline klump, det tilsvarer vel en synk 2 eller noe.

Har fått noen sporadiske torsk i mørket på coastal lina.

 

Fikk 3 torsk idag, og en som røyk 035 mm tvert. Er det mulig da????

Ble litt tom for ord når man kjenner det glipper og flua er vekk. Om den var litt stor så var Micke vitne til det hele. Det var en STOR fisk var hans kommentar.

 

Han godeste Micke fikk 3 SØ, en lyr og en torsk før han travlet videre til opplyst havn.

 

Jeg tok 2 SØ idag morges. Vi har vel sett masse fisk idag, prøvd det meste. Men idag var fisken ikke i vater som jeg liker å kalle det. Vi klaget fælt begge to, mens vi nesten humret over hvor bortskjemte vi er. ;D

 

 

Bomturer eksisterer knapt, fordi vi begge to fisker på alle mulige vannlag. Når nordadraget har stått på i 5 dager nå så er synkline verdenen ofte det som redder meg/oss.

 

 

Igor kutlingern ga meg 3 torsk idag, for en "torskekiller" Igor. Du har bundet den for å lure meg, jeg vet det :P :P

 

Takk for fin tur Micke :) Ut igjen i morgen, med håp om at nordadraget snart snur til den deilige søravinden som drar vannmassene innover i fjordsystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøfiske på vestlandet i 2006.

 

Måneden var Januar og temperaturen lå rundt 2 grader hele dagen. Jeg var herved klar for å ta storfisken. Etter en liten time fikk jeg første ørreten over kiloet det året og litt senere tok jeg et par små ørreter.

 

Vi hadde fisket i nesten fire timer uten å ta en pause, da var jeg sliten og sulten. "Pappa! Nå er jeg sliten og sulten. Jeg tar et par kast til, så går jeg i bilen og spiser." Neste kast hogget det på et stort beist.

 

Jeg ropte etter pappa med en gang. Jeg strevde i nærmere et kvarter før jeg fikk fisken på land. Jeg trodde at det var en sjøørret på 3-4 kilo når jeg hadde den på, men når jeg fikk den opp land kom det en stor overraskelse. Det var en enorm torsk. Jeg ble veldig glad selv om jeg håpte på sjøørret. Vi veide den og vekten av torsken kom på 6 kg. Jeg var stor fornøyd etter å kjørt en så stor torsk på en 5'er stang i et brekkvann......

 

Det var en utrolig gøy opplevelse og det kommer til å gjentas flere ganger. Gangene etter den turen har jeg hatt på store sjøørreter på rundt 3-4 kilo, men fikk aldri se de oppe på land dessverre..... Bilder av meg og ”dyret” kommer senere.

 

 

Tight lines

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...