Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Apropos diskusjonen her om inntrekk. Det burde være innlysende at variasjon i bevegelsene betyr mye. Plutselige og hurtige bevegelser kan f.eks. signalisere redsel. Rovfisker som sjøørret tenner på redsel.  Det gjør forresten alle rovdyr.  De blir skikkelig aggressive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en liten Sø hilsen frå Vestlandet også :)

Denne veide 5.1 kg og blei tatt i Hardangerfjorden på ein Kvit og Chartreuse jiggi :) Ogso vil eg takke Arild21 " Som noe e blitt 22 ;)" får hjelpen med håving, Nåke som var eit stort problem :) Bilde e ikkje da besta, men da va mørkt og Jæ...gt kaldt!!

post-1116-13949869241406_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en liten Sø hilsen frå Vestlandet også :)

Denne veide 5.1 kg og blei tatt i Hardangerfjorden på ein Kvit og Chartreuse jiggi :) Ogso vil eg takke Arild21 " Som noe e blitt 22 ;)" får hjelpen med håving, Nåke som var eit stort problem :) Bilde e ikkje da besta, men da va mørkt og Jæ...gt kaldt!!

Må desverre drepe litt fiskeglede med å fortelle at fisken på bildet er en stor oppdretslaks, ett bevis på hvor jævlig det står til i vestlandsfjordene, men det er veldig postitvt at dere får tatt opp skiten. :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en liten Sø hilsen frå Vestlandet også :)

Denne veide 5.1 kg og blei tatt i Hardangerfjorden på ein Kvit og Chartreuse jiggi :) Ogso vil eg takke Arild21 " Som noe e blitt 22 ;)" får hjelpen med håving, Nåke som var eit stort problem :) Bilde e ikkje da besta, men da va mørkt og Jæ...gt kaldt!!

nice!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en liten Sø hilsen frå Vestlandet også :)

Denne veide 5.1 kg og blei tatt i Hardangerfjorden på ein Kvit og Chartreuse jiggi :) Ogso vil eg takke Arild21 " Som noe e blitt 22 ;)" får hjelpen med håving, Nåke som var eit stort problem :) Bilde e ikkje da besta, men da va mørkt og Jæ...gt kaldt!!

Må desverre drepe litt fiskeglede med å fortelle at fisken på bildet er en stor oppdretslaks, ett bevis på hvor jævlig det står til i vestlandsfjordene, men det er veldig postitvt at dere får tatt opp skiten. :'(

Dette e ikkje ein oppdrettslaks, viss du studere bilde litt meir so ser du da på korleis augene ligger i forhold til munnviken pluss fettfinne. Eg har jobba med oppdretts fisk i mange år og veit korleis ein ser forskjell på den tingen, Men bra forsøk ;) Pluss vitne "Arild21" kan ogso fortellja da. Men me lurte ei stund på om da va ein Laks, men da e da ikkje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Fantastisk fangst jonnysage! håper det var drag i den. var også ut en tur idag. kompisen fikk en liten på ca 1.5. vi rakk så vidt å veie den og skulle presis fotografere for å la den svømme videre. forfengelig som kompisen min er så var han nødt til å fikse seg før fotorgrafering, ta av seg luen, brillene og fikse seg i håret (litt overdrevent av meg), og under den tiden bestemte seg sjøørreten for å hoppe ur håven. nesten morsomt. det ble en god latter. forholden var skyete, lite vind, sjokoladevann etter mange dagers vind. den tok på en rosa reke ala epoxyvariant. korte trekk, venting, korte trekk ... pang! veldig solidt tilslag. fisken var helt nykommen fra en gytebekk i området. finnene var litt slitt.

93066_s.jpg

93065_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en liten Sø hilsen frå Vestlandet også :)

Denne veide 5.1 kg og blei tatt i Hardangerfjorden på ein Kvit og Chartreuse jiggi :) Ogso vil eg takke Arild21 " Som noe e blitt 22 ;)" får hjelpen med håving, Nåke som var eit stort problem :) Bilde e ikkje da besta, men da va mørkt og Jæ...gt kaldt!!

du store tid, den var grommmmm... gratulerer  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mye fine rapporter. Og til alle som mener det jeg skriver er noget innviklet. Jeg fisker hver dag :-*

Ikke ta alt så bokstavelig-at noe funker for meg trenger ikke bety at det er likt overalt.

Sandro, jeg fatter ikke hva du preiker om ;D ;D

En SØ som er sulten på lopper-den vil sjeldent ta andre ting enn lopper.

Senest idag, kommer til blikk fjorder. Og det er vak bonansa. Bare sipvak over hele linja.

Siden Sandro har sagt at Runars deceiver kan fungere så setter jeg på alt annet enn loppe.

Og hva skjer? Den tar ikke en drit, på 24 forsøk setter jeg på en orange loppe fra flue.no

Første kast-hantwister i strømmen. Da synes jeg at kontakt med lina er pri 1. Gir f i stopper. Bare holde lina med fingern. Smakk, der satt den!  :P

Loppe ja, det var det den ville ha. Det var rart :rolleyes: Har nevnt spesielt at fisk som er i loppemodus SOM REGEL er sær på akkurat tanglopper. (bare engasjert dere, loppe er gøy)

Deretter skjer det samme 4 ganger, får 4 SØ på tangloppe og flyt.

Og i det jeg gav meg nu så var fisken fortsatt i loppemodus.

I mørket skjedde det noe kult gitt, jeg legger ut sort wolly og flyt. Drar inn med "normale" trekk. Så smeller det så innigransakuen. Det viser seg å bli en enorm kamp. Varer i sikkert 8 minutter. Tenkte stor SØ, men det viste seg å være torsk på ca 5 kilo. Var rimelig redd 7ern skulle ta kvelden, men den klarte seg. Sprek torsk på ca 5 kilo overgår det meste jeg har opplevd til nå. Har knapt smilt så mye før ;)

Herlig tur, med blikk fjorder og sipvak over hele linja. Man kan jo stå i timesvis å klø seg i hodet, eller man kan sette på ei lita tangloppe. De som får SØ på alt annnnet når den er i slik modus. KOM FOR F OG VIS MEG 8)

Edit: grom fisk ja. Grattis!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig gøy det loppesirkuset du var på idag Toggi.  Var jo steike fine fisker å.  Og jeg gleder meg i grøss her nå, føler på meg at 10kg torsken sitter snart å drar deg mellom holmene.  Kjempe opplevelser å fiske og se SØ vaking på den måten og i de mengdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mye fine rapporter. Og til alle som mener det jeg skriver er noget innviklet. Jeg fisker hver dag :-*

Ikke ta alt så bokstavelig-at noe funker for meg trenger ikke bety at det er likt overalt.

....

Toggi

bare fortsett å skriv akkurat som du gjør  ;D inspirerende som f..n ... og lærerikt. Du har sikkert motivert mange fler enn meg til dra på seg vaderne og vasse rundt i høstsjøen på jakt etter SØ - hehe - takk skal du ha.

Siden Sandro har sagt at Runars deceiver kan fungere så setter jeg på alt annet enn loppe.

Og hva skjer? Den tar ikke en drit, på 24 forsøk setter jeg på en orange loppe fra flue.no

Første kast-hantwister i strømmen. Da synes jeg at kontakt med lina er pri 1. Gir f i stopper. Bare holde lina med fingern. Smakk, der satt den!  :P

Loppe ja, det var det den ville ha. Det var rart :rolleyes: Har nevnt spesielt at fisk som er i loppemodus SOM REGEL er sær på akkurat tanglopper. (bare engasjert dere, loppe er gøy)

Deretter skjer det samme 4 ganger, får 4 SØ på tangloppe og flyt.

Og i det jeg gav meg nu så var fisken fortsatt i loppemodus.

...

hadde egentlig tenkt å ta kvelden, men nå får jeg gå ned å binde noen lopper... dette må jeg prøve ... synd det er så lenge til helgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syk fisk Jonny! Men første som slo meg var også o-laks ??? Det hodet der...og hardangerfjorden. Har du et bedre bilde? Flott fisk uansett og sikkert bra fight :D

Jaudå har betre bilder, men dei kan du få sjå neste gong på Ba :) Har bilder der du ser at alle finner er i topp kondisjon, nåke dei ikkje hadde vært viss det hadde vært ein O.Fisk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syk fisk Jonny! Men første som slo meg var også o-laks ??? Det hodet der...og hardangerfjorden. Har du et bedre bilde? Flott fisk uansett og sikkert bra fight :D

Jaudå har betre bilder, men dei kan du få sjå neste gong på Ba :) Har bilder der du ser at alle finner er i topp kondisjon, nåke dei ikkje hadde vært viss det hadde vært ein O.Fisk :) 

Høres bra ut!  :D Snakkes vel til uken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toggi og andre.

Mye snakk om tanglopper her. Noen kroppsfarger som funker bra? Jeg har funnet et bra mønster, men er i tvil om kroppsfargen etter som den er fritt valg og ikke oppgitt.

Mye samme som reke-fluene, rosa-rød-orange, naturell farger knall også på klart vann.  Fisker en del med loppe på lavt og klart vann. Gjerne med litt glitter i disse slik som rekefluer.  Er bare digg disse loppene.  Bare det å fiske på vakende SØ gir jo spenning så det holder....!  Ofte bruker jeg naturell på hyppig vakende SØ, ellers så gjerne glitrende fargerike lopper på farget vann og mindre vakeaktivitet.  Kjenner abstinensene her nå....kortholdsloppefiske....plutselig strekk i fortommen....tilslag og BAAANG den rekylen!!!,....grøsser her jo....må fiske snart skjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tur idag selv på elendig fiske. Meget lavt vann, nordardag og blikk i det jeg kom. Vaket som besatt. Sto en slukmann og sa det hadde vært slik en stund. Rigger stang, ser en stor sel. Også kommer den forbanna nordavinden så det holder. Vannmassene blir skylt utover i fjorden, og fisken vaker seg utover. Mer jage vak idag.

Kjenner lite-flytter på meg. Fortsatt null.

Deretter følgefisk innpå grunna. På sort wolly.

Endrer taktikk-knallorange Igor reke og synk 2. Trettito kast etter, lar den synke og trekker tregt inn. Subber bunnen-første gang. Endret på dybden, bang! Blankis, liten. Men veldig gøy!

Etter dette har jeg tre hugg på neste ti kast. Fisken sto litt dypere, 3-4 meter utenfor den vante marbakken som leverer.

Etter lite aktivtet, to vak i halvtimen setter jeg på hvit/blå teppesild. Fisker dypt og tregt.

Første kast, et lite drag i flua. Neste kast er jeg på "alerten". Veldig fokus.... Tre fire drag og en liten pause. I det jeg skal trekke igjen har jeg fast fisk. SØ på ca 1,2 kilo dog litt brun. En rakett.

Deilig å lykkes tilslutt på en litt trist fiskedag :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde best fiske med orange loppe på dagtid i fjor, den var såpass bra at jeg brukte den mest.

Sort på natta, utrolig effektiv selv om jeg hadde alt annet enn trua. Frem til loppe viste seg å være meget effektivt. Problemet mitt var at jeg varierte inntrekk for lite.

Ellers fungerte metallic loppa til bjorni når alt annet ikke funket. Den har jeg tatt mest fisk på.

Lasse 18 lagde tre farge varianter til meg-oliven, orange og sort. Alle funket. Men de to sistnevnte skilte seg ut i forhold til oliven. Åpnet noen SØ over en lengre periode og flertallet hadde orange lopper i magen. Knall orange.

Imagio S har peiling på loppe, det vet jeg. I mørket har jeg trua på en liten krok med kaktus chenille med en anelse flash i selve kropp. Det er vel eneste jeg savner. ;)

Dette var kun observasjoner fra et sted i Telemark, så prøv ut. Det som funker for meg trenger ikke funke for Truls i Trømsø.  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...