Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Vi venter i spenning, Marbakken.  Du burde jo ha solide abstinenser nå etter Danmarksjobben?..!

Skulle vært ute idag selv, men gikk i vasken.  Vil ha bedre vær også.  Nattvandringen til Toggi er jo vill.  Lurer på hvor mange timer han var hjemme før han var ute igjen.  Blir svimmel av intensiteten der!  Ikke rart utstyret rakner innimellom der.. :P..puuuuh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :)

Og det har han, skjønner jeg.  Blir så imponert over den tiltakslysten denne mannen har!

Ja, han trenger lykkeønskninger.  Det er jo voldsomt med tid som benyttes på å få noen skarve fisk.  Det er godt han ikke fisker like effektivt som Lillevann - da hadde vel Eidangerfjorden vært tom for lengst.  Han får si i fra hvis han vil ha noen tips på PM. He, he.

Jeg har lenge nikket anerkjennede til mange av dine innlegg, men nå er jeg imponert over behovet ditt for å fremstå som "tidig".

Fisker du aldri sammen med noen? På farten alene det meste av tiden?

Jeg skal fortelle hvorfor jeg spør når jeg har fått svar ;)

Tidig?  Er du fra Bergen?

Jeg fisker sjelden sammen med noen på disse tider. Jeg har en god bekjent som jeg fisker endel sammen med på sommeren og seinvinteren, men på disse tider går jeg for det meste alene.  For meg er fisking først og fremst naturopplevelse, rekreasjon og avkobling.  Ikke prating og sosialt samvær.

Vedr. behovet for å være "tidig" - det er vel snarere et behov for å få noen vinkler på tråden, slik at den ikke blir helt forutsigbar side etter side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes svn skrev et forsiktig svar på en grei måte jeg. Uten å fornærme noen her.

Husk at det er fullt mulig å benytte ironi til å såre noen. Det synes jeg bare kan svelges og si OK.

Ellers vil jeg bare kommentere at denne tråden har imponerende 17000 visninger.

Svn skrev helt ok, men han brukte et reinspikka bergensuttrykk.  Derfor spørsmål om han var fra Bergen.

Synes du det er noen som går over streken?  Her foregår det meste i svært så sømmelige former spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. skjønte ikke det med bergensk uttrykk jeg da vet du.

Synes ting går greit for seg jeg Lillevann. Fryktet bare dere hadde det morsomt med andre her en periode, og ville si at i såfall likte jeg innlegget til svn. November , mørkt  , kjedelig, 10 minus ute, is på vann, sjøen her er fredet for sjøaurefiske , kan fort bli morsomheter av slikt.

Dere er heldige som har lengre sesong enn oss her oppe. Liker derfor at det kommer fisketurberetninger også nå. Blir faktisk litt missunnelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes svn skrev et forsiktig svar på en grei måte jeg. Uten å fornærme noen her.

Husk at det er fullt mulig å benytte ironi til å såre noen. Det synes jeg bare kan svelges og si OK.

Ellers vil jeg bare kommentere at denne tråden har imponerende 17000 visninger.

Svn skrev helt ok, men han brukte et reinspikka bergensuttrykk.  Derfor spørsmål om han var fra Bergen.

Synes du det er noen som går over streken?  Her foregår det meste i svært så sømmelige former spør du meg.

Og sømmelig vinkling fra din kreative og informative side liker jeg godt :)

Og vi må være tidige innimellom, og all ære til de av dere som bidrar med flotte fangster og fine historier.

Hvordan trekker du inn reken din Lillevann? Kjapt, seint, rykkvis?

Fisker du oftest med flyt eller intermediate (synk evt)?

Hvor leiter du opp fisken, aller helst, nå på seinhøsten. Tid på døgnet, flo/fjære.

Varierer vel fra sted til sted tipper jeg...her i Bergenstraktene er noen steder tydelig god på fjære, andre på flo.

Har du det slik hos deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, godt å endelig få fisket litt igjen!

Har praktisk talt ikke fisket siden sommeren (da brunørret). Tok en tur i fjordene på Sørlandet, lite vind og til dels opphold. Klarte å lande en liten, men flott kondis, ca 400g, og en litt større på 650g. Tok på polar magnus og orange jigg.

Ah, og klarte å knekke bunndelen på stanga mi! Var ikke mye vind eller noen ting. Skjønner ingenting jeg >:(

Burdte tålt litt mer mener jeg. Stanga var Fenwick Ironfeather, 10". Noen som vet hvor lenge en sånn garanti varer? Kjøpte den på konkurs salg i Grimstad for ca 1,5 år siden. Den er kanskje gått ut av produksjon også?

Vel, alt i alt deilig å komme seg litt ut igjen. Utrolig hvor mye tid det tar å få seg ny kjæreste!

Pablo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, godt å endelig få fisket litt igjen!

Har praktisk talt ikke fisket siden sommeren (da brunørret). Tok en tur i fjordene på Sørlandet, lite vind og til dels opphold. Klarte å lande en liten, men flott kondis, ca 400g, og en litt større på 650g. Tok på polar magnus og orange jigg.

Ah, og klarte å knekke bunndelen på stanga mi! Var ikke mye vind eller noen ting. Skjønner ingenting jeg >:(

Burdte tålt litt mer mener jeg. Stanga var Fenwick Ironfeather, 10". Noen som vet hvor lenge en sånn garanti varer? Kjøpte den på konkurs salg i Grimstad for ca 1,5 år siden. Den er kanskje gått ut av produksjon også?

Vel, alt i alt deilig å komme seg litt ut igjen. Utrolig hvor mye tid det tar å få seg ny kjæreste!

Pablo

Hvertfall 5 år, jeg har hatt den serien og fått ny etter skade. Flott rapport. I morgen har jeg fri, skal lfiske hele dagen. Fy pokker hvor jeg gleder meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes svn skrev et forsiktig svar på en grei måte jeg. Uten å fornærme noen her.

Husk at det er fullt mulig å benytte ironi til å såre noen. Det synes jeg bare kan svelges og si OK.

Ellers vil jeg bare kommentere at denne tråden har imponerende 17000 visninger.

Svn skrev helt ok, men han brukte et reinspikka bergensuttrykk.  Derfor spørsmål om han var fra Bergen.

Synes du det er noen som går over streken?  Her foregår det meste i svært så sømmelige former spør du meg.

Og sømmelig vinkling fra din kreative og informative side liker jeg godt :)

Og vi må være tidige innimellom, og all ære til de av dere som bidrar med flotte fangster og fine historier.

Hvordan trekker du inn reken din Lillevann? Kjapt, seint, rykkvis?

Fisker du oftest med flyt eller intermediate (synk evt)?

Hvor leiter du opp fisken, aller helst, nå på seinhøsten. Tid på døgnet, flo/fjære.

Varierer vel fra sted til sted tipper jeg...her i Bergenstraktene er noen steder tydelig god på fjære, andre på flo.

Har du det slik hos deg også?

Jeg ønsker ikke å ironisere over ulike fisketeknikker, men føler likevel et behov for å avmystifisere SØ-fisket.  Dette er ikke et komplisert fiske, men noe som burde fremstå som overkommelig og veldig artig for de som også ønsker å bruke stanga utenom sommermånedene.

Inntrekket legger jeg overhodet ikke vekt på.  Det er stort sett et jevnt, langt og regelmessig inntrekk.

Imitasjonen er som regel en reke - ja, men det hender det blir en og annen deciever hvis fisket er tregt.

Jeg fisker nå med synk 3, men det er mest fordi jeg liker snøret.

Stedet er nok viktig.  Jeg fisker som regel langt ute, og nesten uten unntak i overgangen marbakke mot grunne.  Sjelden på dypt vann alene.  Sund med strøm i overgangen flo-fjære eller omvendt er aldri dumt, men endel turer går til rene strender mot åpent hav.

Jeg har aldri oppfattet signifikant forskjell på flo eller fjære, og jeg hensyntar det aldri når jeg skal planlegge en tur.  Stille vær og ekstremt lavvann er imidlertid ikke favoritten.  Litt vind er aldri dumt mht. å gjøre fisken mindre sky, ei heller gammel sjø mot stranden.  Sistnevnte skaper bevegelse i bunnsedimentene som kan lure opp litt reker og snacks. Tror at SØ'en er klar over dette.

Endel SØ står i perioder fast på noenlunde samme plass, men etter en time kan de være borte.  Det betyr ikke at man skal gi opp.  De 2 jeg tok på søndag smalt på med en halv times mellomrom, så jeg antar at dette var enkeltindivider, eller del av små grupper som tilfeldigvis svømte forbi. Tålmodighet er viktig. Det var ikke vakaktivitet overhodet, rent blindfiske.  Andre ganger kan man bli rettledet av vak, og jeg har til gode å ikke få kontakt med vakende SØ dersom de er innenfor kastevidde.  Denne sipvakingen av kresen SØ tror jeg i mange tilfeller er basert på feilaktige antakelser.  I de fleste tilfeller tror jeg det dreier seg om annen og mindre fisk som ikke er interessert i flua.  Kaster man lenge nok vil det likevel slumpe til å være en SØ på stedet som tar, men det betyr ikke at den er kresen eller kun ute etter lopper.  Kast lenge nok på "umulige" sipvak med nær sagt hva som helst, og du vil ende opp med en SØ dersom det kommer en forbi - mener jeg.  Her er jeg således uenig med Toggi - "kresen SØ i loppemodus" er en konstruert problemstilling. Visst spiser SØ lopper, men den sier ikke nei til annen mat heller.

Dersom man virkelig er ute etter å fange mest mulig SØ bør man stå innerst i fjordene, eller i grunne bukter med mudderbunn og ålegrass.  Gjerne i nærheten av ferskvannskilder.  På tidlig høst vil disse stedene være dominert av gytefisk.  Det er sjelden jeg fisker på slike plasser, men for den som sliter med å få sin første SØ kan det være et greit utgangspunkt for å komme i gang.

Det artigste fisket er på dager med klart vann, hvor jeg kan stå litt høyt på en fjellnabb og ha oversikt over større områder med lys bunn.  Det å se er moro, og når det gjelder følgefisk oppfatter jeg at det først og fremst er et fenomen når du kommer ut for enkeltindivider.  Da blir den litt mer forsiktig. Er det 2 eller flere i sammen kommer konkurranseinstinktet frem, og det er sjelden at ikke en i følget gjør et fremstøt.

Svært ofte går SØ 2 og 2 i følge, og har man fått en skal man være rask med å ta neste kast på samme sted.  De lar seg i liten grad skremme av at kameraten forsvant.  Snarere tvert i mot - ofte kommer det følgefisk på fisk som kjøres.

Tid på døgnet har jeg aldri lagt vekt på, men av bekvemlighetsgrunner fisker jeg sjelden tidlig på morgenen eller etter at det har blitt mørkt.  Sistnevnte synes jeg rett og slett er utrivelig.

Dette var en del av min erfaringer. Jeg fisker mye, men jeg gjør det enkelt.  Sistnevnte synes jeg er viktig å fremheve - dette er et fiske som er tilgjengelig for de fleste som kan få ut et fluesnøre.  Og så er det veldig morsomt.

Var det svar godt nok, Svn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra :D :D interesant!

I og med at du fisker ennå, regner jeg med at også du fisker på sørlandet. Når det er sagt. Jeg er meget enig i dine betraktninger. Jeg også har på følelsen at auren er svært oportunistisk. Iallefall er den det på våren i Trøndelag. Det er der jeg har mest erfaring. Det viktigste er ikke å skremme den. Møte den i næringsbanen, vente den inn på rett plass. Har du først sett den kommer den gjerne tilbake samme sted på ny runde.

Det skal også sies at min meget gode kompis Rune Stafne, fisker mye i Moss området, sier at sjøauren der nede er mye mer sellektiv, da helst på lopper og små reker, enn i trøndelag. Spesielt om høsten.

De senere årenen har jeg fisket lite i sjøen her oppe. Men ettersom min svigermor bor i Porsgrunn, fisker jeg en del der nede (mye ;D)når jeg er på besøk. På mine besøk i sommerferien, fisker jeg også mye i sjøen på natten. Har funnet meg noen steder jeg har hatt til dels meget bra fisk. Men har enda til gode å treffe andre fiskere på den tiden av året(muddlere og små lette microtuber) Det synes jeg er merkelig??? Rundt påsketider står de overalt.

NB: Har enda til gode å finne havabbor og multe der nede... det irriterer meg! Noen som kan hjelpe meg en gang??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB: Har enda til gode å finne havabbor og multe der nede... det irriterer meg! Noen som kan hjelpe meg en gang??

Havabbor kan Toggi hjelpe deg med. Mølen, Eidangerfjorden, Stråholmen m.m..

Multe finner du bl. a mange av her sommerstid.(grønn markør) http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6535175.58043%26lon%3D535623.85091%26zoom%3D17%26layers%3D000B0%26id%3Dc_Z0HIMT91%26offset%3D0%26userLon%3D535599.5512883303%26userLat%3D6535156.62136829%26tab%3Dyellow

Fiska på noen i sommer såvidt, men de er vriene. La en grønn Marabou flue i banen på de flere ganger, men de var ikke interessert. De ville heller spise "grønska" under pontongen jeg stod på.. Uansett gøy å se fisk på 2-3kg som gnager alger 30cm under føttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Lillevann. Sjøørretfiske er ofte enkelt, når den går i grupper som du sier eller gjerne to i "søkemodus" etter mat. Og når den virkelig er på hugget tar den alt.

Når det gjelder inntrekk er jeg sær, helt enig i det! Men det har gjort MEG til en bedre fisker uten at det stresser på en tur. De fleste turer drar jeg inn som alle andre.

Når det gjelder loppefiske Lillevann, jeg inviterer deg til en tur til vinteren på et typisk loppested.

Vært artig for deg å oppleve hvor selektiv SØ blir på noen få steder. At du kan få den her på noe annet en sjelden gang. Helt klart, men på dagtid i totalt regndråpevak så vis meg noe annet.

Det er bare å bli med ;)

Heldigvis fungerer ei sild/grå frede eller reke svært ofte.

Intrekket tilpasser jeg ofte strøm og bølger. Går mest på tempo, følger en fisk ofte så hjelper ofte en bomstopp for så å akselrere. Ble dette for detaljert?  ;D ;D

Nei, bare lærerikt!! Ute hver dag i prakis, ingenting er bedre og mer lærerikt.

Å være mye ute ved havet gjør at du får en kjærlighet til havet. Man føler det blir sitt hjem.

Man trives knapt noen andre steder :)

Havabbor kan jeg hjelpe til med ja, føler jeg kjenner noen fine spotter nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute en kort tur syd i Vestfold idag.  Alt for kort tur....Ulidelig høyt vann gjorde fisket til en opplevelse.  Dønninger fra syd stimulerte følelsen av å være vektløs i ny og ne. Så etter heller for få minutter og prøve feile, snuble og følelsen av at neste bølge på 17000 liter ville opp i vadebuksa, så fant jeg det forsvarlig å komme på land.  Mistet liksom gnisten når en ikke får fisket av kanter etc. på plasser en er litt kjent.  Prøvde litt halvhjertet på en plass, men avsluttet før mørket omsluttet veien hjem.  Men SMS-er fra en viss man tikket jevnlig inn, så der han var heiv det seg på både smått og større ting.

Hmmm.....og jeg som idag skulle innvie noen fjærbekledde kroker for bjorni, det ble bare å spare dem til neste gang.  Hadde jo den trua før start idag, selv om en kom seint igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått sjøørretviruset i kroppen :) Å deilig er det.. Har fisket en del i sjøen i det siste, kroket en del blanke på rundt 500g som jo er kjempe artig.. Men i dag ble det andre boller. Fikk en på 2,1k(dessverre brun) men den ga meg en bra fight, så fikk jeg en blank på 800g og en på 1,4 :) Ikke værst det da jeg bare skulle ta noen kast etter jobb ;D

Kjøpte meg en Scierra MPA stang på Lørdag, for en stang a gitt ;D

Så nå skal det fiskes tungt, for dette er gøy...

PS! Dette er mitt første år som SØ fisker :)

post-1962-13949869561673_thumb.jpg

post-1962-13949869562177_thumb.jpg

post-1962-13949869562788_thumb.jpg

post-1962-13949869563777_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hadde et til tider magisk fiske idag, kom til blikk og egentlig ræva fiske.

Fisket med to slukfiskere som skulle ta rotta på meg.

Men den gang ei, flue vant idag også-som det ofte gjør. (ikke alltid). Fikk to stykker.

Så ikke et eneste vak, fisket med en polar magnus variant fra fiskeren 35 som har rosa hackel istedenfor lilla.

Uten kulehode-det mønsteret fungerte utmerket idag.

Tilbake til fisket: Hadde tre etter, og etter det var det helt dødt-høststormen hadde gjort sitt.

Masse drit i vannet og alt så livløst ut.

Dro lengre ut i fjorden, mer vind-fin bris som bidro til strøm ute på en øy. Jeg liker meg her, det leverer ofte.

Noen ganger er det en seier å få en eller to her.

Men idag var det bare helt rått! tok 10 stykker her på litt over to timer, hadde endel lugg.

Hadde rimelig vanlige trekk, litt korte og små pauser. Kjente jeg lugg så dro jeg opp tempo og da satt dem som oftest kontant. Brukte glasslina til rio.

Må bare takke fiskeren 35 for nok et effektivt fluemønster jeg aldri har vært borti.

Koste meg glugg her, selv om regnet og vinden slo til.

Dro så tilbake til sted 1, satt på flyt og sort wolly i mørten. Hadde tre lugg når jeg kastet i regndråpevak. Ville ikke ta. Litt senere ser jeg et vak av en annen art, 5 kast etter sitter dagens siste og fjortende fisk.

Tok med to hjem som var fulle av sild. Største idag var på ca 1,1 kilo. Og 11 av 14 fisk var blanke og mange hadde pen k-faktor.

Så kun 6 vak idag. Men fisket var topp fordet! 8)

post-1259-13949869564383_thumb.jpg

post-1259-13949869564788_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Imago-S :)  Kastet først med en liten fiske imitasjon da jeg merket noe var borti men ikke ville sitte sikkelig, så jeg byttet til en rosa reke..Da tok den på første kastet, godt fornøyd med det byttet :)

Ikke så lett å ta bilder alene, men er rimelig fornøyd ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

imago, thomas og toggi:

takk for rapportene - kommer meg ikke ut for tiden selv - det suger, men hjelper å lese om turene deres - uansett fangst... drar til surnadal fredag, og håper at det går å teste SØ der...bør jo være bra, men ser ingen rapporter fra den kanten av landet - why?... men har fått noen tips om steder...

rosa reke rocker visst fortsatt, og kult undervannsbilde, thomas...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått sjøørretviruset i kroppen :) Å deilig er det.. Har fisket en del i sjøen i det siste, kroket en del blanke på rundt 500g som jo er kjempe artig.. Men i dag ble det andre boller. Fikk en på 2,1k(dessverre brun) men den ga meg en bra fight, så fikk jeg en blank på 800g og en på 1,4 :) Ikke værst det da jeg bare skulle ta noen kast etter jobb ;D

Kjøpte meg en Scierra MPA stang på Lørdag, for en stang a gitt ;D

Så nå skal det fiskes tungt for dette er gøy...

PS! Dette er mitt første år som SØ fisker :)

0,8kg, 1,4kg og 2,1kg er bra! Gratulerer med kjempefangst! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...