Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

skal en tur innover i morra for å hente utstyret. tør ikke la det ligge i vogna hele vinteren. nok av tullinga med brekkjern. har jo alt derinne fluer,sneller,stenger og vadeklær etc. michael fikk en på 4.5 kg forrige måned, har ikke hørt fra han siden. flott feit fisk ;D.

bent

4,5kg!!!!!????....Hva snakker vi om her?  Kjenner nakkehåra reiser seg her.  Skibotn ja....hmmmm...Indre Troms.....åååhhh....Fjellfrøselva....Kirkeselvas utløp...stønn...Vil nordover til sommeren.....Bardu-treffet.....!?..Besøke bekjente i Dividalen og Øverbygd, dæsken nå ble det mye minner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i Eidangerfjorden idag.

Høyt vann når jeg kom ut. Sendte sms til

Toggi som kom ut ikke lenge etter.

Han tok meg til et sted jeg ikke vært på før  ;D.

Kongeplass Toggi ;).

Masse aktivitet. Så ut som Sø på sildejakt.

Det var vanskelig fordi det var så stille og fisken var

i veldig bevegelse. Klarte å lure 2 små blanke på Francesreke til slut.

Hit skal jeg snart igjen.

Takk for turen Toggie.

Tight lines  Micke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en vakker blankis på rosa frede idag, så masse vak idag.(jage samt loppe) Men det var vrient å vite hva fisken ville ha.

Var på en vakker plass med Micke som mistet en og hadde noen etter. Eidangerfjorden har SØ plasser som perler på en snor.

Fikk SMS etter jeg dro på jobb at Micke hadde tatt to.

Plassen jeg kanskje synes er den vakreste i hele fjorden. Meldt stille natterstid hele helga, det kan bety et solid nattfiske 8) Gleder meg allerede. Takk fiskern 35 for alle fluene du gir meg, rosa polar saken har vært helt rå!!!

Edit: Takk for turen ja ;D

post-1259-13949869951881_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toggi!

Ser jo ut som at du får en del fisk  ;D

Hva er dine erfaringer på fortom, lengde og spiss?

Bruker selv sjelden tykkere enn 0.22 fluor, standar er ca to stanglengder 18-20 fot..

Int. polyleader for laks, for å lettere vende større fluer i vind...

Helt stille vær, 0.17 og femmer ;)

Mvh Tony!

Ps. Kult at du stadig finner fisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal en tur innover i morra for å hente utstyret. tør ikke la det ligge i vogna hele vinteren. nok av tullinga med brekkjern. har jo alt derinne fluer,sneller,stenger og vadeklær etc. michael fikk en på 4.5 kg forrige måned, har ikke hørt fra han siden. flott feit fisk ;D.

bent

4,5kg!!!!!????....Hva snakker vi om her?  Kjenner nakkehåra reiser seg her.  Skibotn ja....hmmmm...Indre Troms.....åååhhh....Fjellfrøselva....Kirkeselvas utløp...stønn...Vil nordover til sommeren.....Bardu-treffet.....!?..Besøke bekjente i Dividalen og Øverbygd, dæsken nå ble det mye minner her.

Sjøørret, finns ikke maken til plass i hele landet med tanke på stor fisk :) Kommer du fra troms eller? Kjenner Fjellfroskvassdraget godt, fantastisk område :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toggi!

Ser jo ut som at du får en del fisk  ;D

Hva er dine erfaringer på fortom, lengde og spiss?

Bruker selv sjelden tykkere enn 0.22 fluor, standar er ca to stanglengder 18-20 fot..

Int. polyleader for laks, for å lettere vende større fluer i vind...

Helt stille vær, 0.17 og femmer ;)

Mvh Tony!

Ps. Kult at du stadig finner fisk ;)

Hei

Jeg synes sjelden SØ reagerer på litt tykkere fortom, jeg har ryki stor sjøørret på 020mm osv.

Bruker minst 025mm, 020mm til loppefiske hvis jeg MÅ ha det pga sky fisk. Skjer sjeldent.

Bruker nå 035mm spiss. Og tar endel fisk på det i alle mulige settinger. I forrige uke på blikk og vrien fisk, men fortommen ga den blaffen i  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toggi!

Ser jo ut som at du får en del fisk  ;D

Hva er dine erfaringer på fortom, lengde og spiss?

Bruker selv sjelden tykkere enn 0.22 fluor, standar er ca to stanglengder 18-20 fot..

Int. polyleader for laks, for å lettere vende større fluer i vind...

Helt stille vær, 0.17 og femmer ;)

Mvh Tony!

Ps. Kult at du stadig finner fisk ;)

Hei

Jeg synes sjelden SØ reagerer på litt tykkere fortom, jeg har ryki stor sjøørret på 020mm osv.

Bruker minst 025mm, 020mm til loppefiske hvis jeg MÅ ha det pga sky fisk. Skjer sjeldent.

Bruker nå 035mm spiss. Og tar endel fisk på det i alle mulige settinger. I forrige uke på blikk og vrien fisk, men fortommen ga den blaffen i  ;)

Så tykk ??? tror ikke jeg har d med en gang..

Skal ta d litt til ettertanke ;)

Lengde da?

Går ut fra at vi snakker glassline\striperline, men du fisker ofte under harde forhold, vind etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal en tur innover i morra for å hente utstyret. tør ikke la det ligge i vogna hele vinteren. nok av tullinga med brekkjern. har jo alt derinne fluer,sneller,stenger og vadeklær etc. michael fikk en på 4.5 kg forrige måned, har ikke hørt fra han siden. flott feit fisk ;D.

bent

4,5kg!!!!!????....Hva snakker vi om her?  Kjenner nakkehåra reiser seg her.  Skibotn ja....hmmmm...Indre Troms.....åååhhh....Fjellfrøselva....Kirkeselvas utløp...stønn...Vil nordover til sommeren.....Bardu-treffet.....!?..Besøke bekjente i Dividalen og Øverbygd, dæsken nå ble det mye minner her.

Sjøørret, finns ikke maken til plass i hele landet med tanke på stor fisk :) Kommer du fra troms eller? Kjenner Fjellfroskvassdraget godt, fantastisk område :D

Nei Tony, kommer nok fra Vestfoldkysten jeg.  Men hadde noen måneder i forsvarets klær på Holmen leir, riktig nok vinterstid, men fikk da med meg våren der oppe.  Var i såkalt nordlendingstroppen og fikk da et par gode bekjentskaper.  Han ene (forsatt kontakt) bodde i Dividalen og senere i Øverbygd.  Så ble gode minner for livet fra Indre Troms.  Siden har jeg med familie/kompiser vært noen få ganger der oppe og veiva fluestanga i nærområdet.  Så mye hyggelig og artig er opplevd i området.  Er noe eget med lokalfolka inni der.   Har da svippa innom Kilpisjavvre? så da passerte jeg vel skibotn hvis jeg husker riktig.  Har jo passa på at russeran ikke skulle komme å ta furutrærna der inne å (øvelse vinterstid i -30grader i 1979, hvis jeg husker riktig)

Benytter mye 0.28mm fluor som fortom.  Går liksom til alt, men tror jeg vil gå over til 0,32-0,35 når en skal slenge med fortyngede fluer.  Har kastet av noen fluer faktisk med 0,28 og da snakker vi utvadet. Har vel noe med å skifte knute ofte nok sansynlig, men tia går så fort noen ganger,,,,,  1,5 drøye fortomslengde mot 2x stanglengde inkl. 9-10`polyleader intm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toggi!

Ser jo ut som at du får en del fisk  ;D

Hva er dine erfaringer på fortom, lengde og spiss?

Bruker selv sjelden tykkere enn 0.22 fluor, standar er ca to stanglengder 18-20 fot..

Int. polyleader for laks, for å lettere vende større fluer i vind...

Helt stille vær, 0.17 og femmer ;)

Mvh Tony!

Ps. Kult at du stadig finner fisk ;)

Hei

Jeg synes sjelden SØ reagerer på litt tykkere fortom, jeg har ryki stor sjøørret på 020mm osv.

Bruker minst 025mm, 020mm til loppefiske hvis jeg MÅ ha det pga sky fisk. Skjer sjeldent.

Bruker nå 035mm spiss. Og tar endel fisk på det i alle mulige settinger. I forrige uke på blikk og vrien fisk, men fortommen ga den blaffen i  ;)

Så tykk ??? tror ikke jeg har d med en gang..

Skal ta d litt til ettertanke ;)

Lengde da?

Går ut fra at vi snakker glassline\striperline, men du fisker ofte under harde forhold, vind etc..

Fra litt over stanglengden til halvannen, opp mot to ganger når jeg fisker på dagtid med flyt.

Etter å ha testet ut fortom lenge så har jeg inntrykk av at folk bruker for tynn fortom. Det er svært sjeldent fortommen skremmer vekk SØ. Tatt utifra her jeg bor, Telemark. ;)

I fjor røyk en kompis 3 drømmmefisker med 024mm Han benytter nå 028mm eller tykkere.

OG, det som sjokkerer meg mest er at på blikke forhold så skremmer IKKE tykk fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer begge samtidig ;D TRoms er flott ja, helt klart min fiske favoritt, men er jo veldig godt kjent da :P Aldri kjeda meg der!

Midnattsol å vakende sjørøye, mens laksen hopper å sjøørreten er sær.. Bare synd med så kort sesong :(

Ang. fortom er jeg vell uenig med begge, å har veldig ofte opplevd at SØ følger etter å er skeptisk til grov spiss.. Særlig større fisk, fra 3.5-4 kg å opp.. Røk en fisk i vår på 0.22, ca 6kg, med Bent Mathisen som vitne, men var min egen feil å ikke for tynn spiss, kanskje :-\ 0.25 holder d meste, å 0.28 fint til HA.. Men Toggi får jo mye fisk ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

enig med tony her. har fått sjøørret på 5 i år og 6 kg i forfjor med 0,22 spiss går helt fint.liker ikke for tykk fortom, synes fluene går "stivere" i vannet på en måte. lar fisken gå seg litt tom før man prøver å få dem nært. har du ei stang med god rygg(les scott ;D) så berger du bra stor fisk på tynn spiss.

se bare på han fra lakselv som berga en laks på 19kg på 0,25.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

Godt med litt ryggdekning fra nord ;D Men ser no enda bølgan i fjæra etter dn som gikk i vår :'( Ta no med dæ ny Scottn å kom ned, så herje vi litt rundt her nede og pilse på kveldan ;)

den fisken var vannvittig stor, minst 6 kanskje så mye som 8. det som var det værste,var att jeg antakelig hadde berga den ;D ;D. neida tøver bare. det værste var att den tok flua 1 meter fra stangtuppen. hjerteinfarktet var farlig nær for begge 2 antakelig. er nok ett av få steder i norge med  stor tetthet av fisk

på over 3-4-5-6 kg. det ser vi omtrent hver gang vi er der.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

hei lillevann!

forskjellen på 0,22 fluorcarbon og 0,25 nylon er vel svært liten. brukte 0,25 nylon før men har gått over til å bruke 022 fc i stedet. jeg fisker som regel med sinktip snøre og en fortomslengde på ca stanglengden.inga tapering, samme tykkelsen hele veien. bruker jeg flyt, så er det polyleader og omtrent samme spisslengden.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget med tykkere fortom er vel at man bruker store/tunge fluer som oppfører seg bedre under kast ved stivere og tykkere fortom.. Ser heller ingen vits i å gå under 0.25. Hvis man er opptatt av at flua skal gå "friere", bruk løkkeknute.

Joda enig der, å bruker alltid løkke :) Vitsen er vell å få fisk? Særlig sommer og høst er spissen viktig, utover våren tar jo SØ alt som måtte være i vannet :P Har opplevd d så mange ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet viktig poeng med å bruke tykkere fortom er at du kan få fisken raskt inn. Spesielt viktig ved gjenutsetting! Bruker både kortere tid og tykkere fortom. Ønsker å gjøre det så skånsomt som mulig for fisken. Gikk faktisk opp et hakk fra hva jeg bruker til 3X(Danica) og 4X(Aurivilli) under elvefisket i sommer. Så ikke ut til at fisken brydde seg om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket sykt mye og de som tror at de må ha tynn fortom lurer seg selv. Kun på helt stille vann og/eller spesielt sær sjøørret forhold bruker jeg tynnere enn 0,30.

Jeg bruker lang fortom og foretrekker en 0,30 spiss eller tykkere. Man får mindre vindknuter og den tåler mye mer enn de tynne spissene.

Dessuten er det IKKE sportslig å bruke tynnest og lettest. Det er barnslig og burde være forbigående.........

Man kaster flua bedre i vind også med tykkere fortom.

Jeg bruker LØKKEKNUTE, da kan selv små lopper fiskes levende.

Enda noen myter knust!!!!!

Herregud hvor lite jeg har fiska i det siste, men jammen kan det hende jeg stikker ut nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...