Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Uenig med lillevann der, fiske SØ i saltvann i 20 år nå, å min erfaring sier noe helt annet.. Et eks søndag for 2 uker siden, vi var 4 fluefiskere og masse SØ.. 1 fikk ingen, 2 fikk en hver jeg hadde 16.. Brukte litt forskjellige fluer, men de andre hadde mye tykkere spiss enn meg :P Gøy for min del da ;D

Så er du vel en bedre fisker.  Bedre forklaring det skulle jeg tro, enn at "du hadde tynnere fortom" som forklarer alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel biter fisken om den ser flua, tynn eller tykk fortom. Flua er vel viktigere enn fortommen på kystfisket.

Sjøørreten er ikke særlig glad i bite på fluer som er for mektige. På avstand er alt interessant, en tyggis som du slenger ut vil også tiltrekke seg fisken. Er flua bra tar den ofte-

Jeg har hatt mye moro med å hive biter av greiner til vakende brunørret, jeg knipser de ut og fisken tar de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tror ikke d lillevann, SØ ser godt, til tider vanskelig, å d har ikke så ofte med fluene å gjøre..

Tar jo som regel flua når dn ser dn, hvis dn virker naturlig, d gjør dn ikke hengende i 2 meter 0.30 :P

Det fine med dette er at ingen av oss vet.  Og jeg kan si at jeg tror du tar feil.  Og du kan ikke arrestere meg, annet enn å si at du tror du har rett.  Og jeg kan si meg ikke enig.  Ingen vil kunne slamre fasiten i bordet.  Er ikke det kjekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell kanskje grunnen til at enkelte får en dag, andre ikke og motsatt :)

Ofte er ikke spissen såå viktig, men en ting å ha i bakhodet om fisken vaker overalt å ikke vil ta..

At fortom kan være kritisk en sjelden gang kjøper jeg. Fisker stort sett seks ganger i uka, og har testet dette grundig. Ved de fleste tilfeller er tynn fortom=mer fisk en myte.

Har lest mye om dette, og trodd mye. Prøvde og feilet og kom frem til at fortom betyr null på SVÆRT mange turer. Så får hver og en vurdere hvorfor noen får mer fisk enn andre.  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell kanskje grunnen til at enkelte får en dag, andre ikke og motsatt :)

Ofte er ikke spissen såå viktig, men en ting å ha i bakhodet om fisken vaker overalt å ikke vil ta..

At fortom kan være kritisk en sjelden gang kjøper jeg. Fisker stort sett seks ganger i uka, og har testet dette grundig. Ved de fleste tilfeller er tynn fortom=mer fisk en myte.

Har lest mye om dette, og trodd mye. Prøvde og feilet og kom frem til at fortom betyr null på SVÆRT mange turer. Så får hver og en vurdere hvorfor noen får mer fisk enn andre.  :P

På mange måter enig med deg, at enkelte alltid svarer småspydig på et ellers koselig forum blir jo bare tull :P

Men tilbake til tråden, så fisker du hele vintern med stabile fangster? Hvilke fluer bruker du i dn aller kaldeste tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nesten alltid dobbel stanglengde og tykkelse har ikke innvirkning på gangen om du bruker løkkeknute.

Jeg får mye sjøørret og flua er viktig, en dårlig flue og fisken kommer bort å kikker. Men så snur den, du ser ikke alle heller.....

Som regel er det to tre typer som alltid gir fisk. Og den aller beste flua til sjøørret gidder jeg ikke å nevne engang.

Bruker man litt mindre stash på flua enn man får lyst til når man binder den så gir den fisk som bare det.

Veldig mye fiskeimitasjoner som ser ok ut når de er i boksen, men de er dårlige klumpete fiskefluer. Og da hjelper det ikke med 0,20.

Jeg nyter fraværet av fiskin akkurat nå en periode, man kan faktisk gå "lei". Det vil si man kan etter mange år med 200- 300 fisk i sesongen bli litt småsnobbete og liker å spare opp litt kjønnsdrift.

Jeg nyter å tenke på fluene jeg skal binde, stedene som skal besøkes....Det som er fakta er at en tur med fluestanga, og jeg er i gang. Toggi er nok Norges galeste for øyeblikket. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det der ang. lettdressa fluer, gjerne slitte og.. Juletræet f. eks, er strengt tatt en standard zonker, der kaninstrimmelen har falt av og mylarslangen har gått i oppløsning.. På samme måte som Pattegris og CDC reker, mer eller mindre er tynnslitte Wooly Buggere ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.

Husker hvordan noen fluer bare ble forvandlet til skikkelige fiskedrepere. De er da gjerne i ferd med å bli ødelagte.

Hva er det med en imitasjon som gjør at fisken tar?

Fisken ser noe som relativt sakte flykter i en rett linje. Den sjekker hva der og tar det kanskje.

Det er som regel aldri effektivt med dressa kraftige fluer. Natt er noe annet.

Det er fluer som også på kort hold slipper lyset igjennom den biter på.

Pattegrisen er jo en wolly bugger, de detaljene som for oss er rekebevis er for fisken ingenting.

Den vet ikke hva den spiser, den vet ikke forskjell på noenting.

Men en ting liker den, lange tynne fisker som flykter rykkvis inn mot land.

Den kan ikke styre seg.

Altså sitter vi igjen med at sunray shadow kanskje er den beste allround flua til laks og sjøørret.

I forskjellige varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nullermann, en ekte nullermann på dobbel wilson krok?

Nullermænd er fabelaktige fiskefluer !

er ikke helt sikker på hvordan den staves i danmark, men den jeg snakker om er vel mer lik en red tag palmer :), bindes på enkelkrok :). det var nullemænd(mann)den het  første gang jeg  fikk den av en kamerat som har bodd i danmark. om det er riktig navn på flua vet jeg ikke, den er en favoritt på klart vann hele året etter sjø-ørret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å prøvde lykken i dag, og slik gikk det: :-*

Jeg kom til fiskeplassen og alt var helt dødt bortsett fra et vak 50-60m unna meg. jeg vandret fram og tilbake langs land i ca to timer uten å kjenne noe som helst.

Akkurat idet jeg skulle til å gå hører jeg et ordentlig stort plask rett bak meg. Jeg snur meg og ser det vaket. Jeg blir med en gang ''gira'' og sniker meg ned til kanten, gjør et par kast uten at noe skjer. Men så skjer det. Flua landet og fikk ikke ligge der lenge. Overflaten eksploderer. Jeg strammer opp og får se snøret rase ut. Fisken snur mot meg.Og snøret blir slakt. Når jeg får strammet opp nok en gang, er den ikke der :(  Nedtur, men jeg jeg gir ikke opp og tar noen flere kast. På det neste kastet kjenner jeg motstand i den andre enden av snøret. FAST FISK! Etter en morsom kamp får jeg fisken på land. Fisken var fin og rund og helt blank. Vekta stoppet på 900gram. Fisken ble satt ut og jeg fortsatte. Like etter fikk jeg tre nye fisk, alle på 200-250gram. Disse ble også satt ut. Så kom den femte fisken. Vekta stoppet på 300g. Dessverre ble denne kroket i gjellene og matte derfor drepes. Rett etterpå fikk jeg en til fisk av samme størrelse. C&R. De to siste jeg fikk veide ca 500g. C&R. All fisken var blank og rund. Dagens helt var en variant av Runars Deciever ;D

Vetle K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fiska mye i år, men det samme gjentar seg i år som ifjor. Det er november som gjelder rundt Fagerstrand! En kort tur i går og i dag resulterte med 1 SØ per tur og mange følgefisk og nafsing på flua (ei rosa reke). Endel lus på den ene fisken. Begge lever og svømmer videre fordi det sa jo morra at var sunt!

I forhold til alle andre tider på året, virker fisken veldig ivrig og på bettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fiska mye i år, men det samme gjentar seg i år som ifjor. Det er november som gjelder rundt Fagerstrand! En kort tur i går og i dag resulterte med 1 SØ per tur og mange følgefisk og nafsing på flua (ei rosa reke). Endel lus på den ene fisken. Begge lever og svømmer videre fordi det sa jo morra at var sunt!

I forhold til alle andre tider på året, virker fisken veldig ivrig og på bettet.

Hvordan er det i fagerstrand området generelt med fisk? Tilbrakte nesten et halvt år under vann der. Og det som slo meg var hvor lite fisk det var å se.

Mye liv på bunnen. Nakensnegler-børstemark og slikt men like fisk å se ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Skriver med en blodig finger her så blir kort:

Hadde en kanontur idag, dagtid. Klart vann og flere vak laaangt ut. Fisket med clear line, tok en på blå runars deceiver etter masse lugg i andre fluer. Mistet en på rosa bjorni reke.

Hadde også et par lugg på Polar Magnus.

Det ble veldig kaldt i det sola forsvant, og jeg dro videre til plass 2.

Så ett vak i mørten, og brukte sort loppe. Grunnet ett eneste regndråpevak.

Fisket av områder, og hadde to lugg i strømmen. Det var alt!

Sted 3: Blikk og kaldt, MYE strøm. Brukte Micke loppe, og hadde 3 hugg på 5 kast.

Bytta til sort wolly, hadde 5 hugg på ti kast :o

I alle dager tenktre jeg: Fisken var mulig en smule nysgjerrig.

Dro opp tempo litt på trekket og gjorde meg klar i ren Lucky Luke stil og da tok dem. To blankiser og en torsk på få kast.

Strømmen tok seg opp og alle luggene ble til null og niks!

Stakk til neste hot spot og hadde nok engang flere lugg. Kutte så finger og blodet rant som pokker. Og det hugg til flere ganger, men godfingern min som fungerer somn nappindikator var "syk" :rolleyes:

Strømmen snudde for endte gang og jeg gikk tilbake til spot 1: Nå hadde blikk godt over i skitvind. Bytta til større sort wolly(fiskern 35) og kasta ut i vinden, uten finger å kjenne napp med. Og da smeller det til i strømnmen.

Jeg tippet ca 2 kilo, de drar jo så innih. her :P

Resultat SØ på ca 800 gram som jeg brukte 5 min på å få opp.

Og en blid Torgeir, som på en måte fikk et lite plaster på såret.

Digg med klarere vann igjen og normal vannstand.

Takk Per Suveren for fin tur, han hadde to lugg tidligere på dagen og dro tidligere hjem.  8)

Grattis Vetle ;) Ta med deg pappa på SØ tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en liten tur i dag for å få litt ut av kroppen.

Ble bare en del slike. Søkte ut i havet for å kansje knipe en gjeldfisk eller noe torsk uten å lyktes.

Gir meg ikke så veldig mye å fiske slike utpulte slips.

Rosa kropp og hvit marabuhale funka veldig bra i dag foressten. Både små rykk og lange drag.

Fikk og testet en ny line skikkelig i dag. Six-sence- fast glass int, Veldig fornøyd.

Lurer på hvorfor den egentlig heter fast glass?

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-2611-13949870027928_thumb.jpg

post-2611-13949870028949_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helvette faen satan ta >:( >:(>:( >:(

Nå hadde jeg skivet en passe lang rapport fra dagens fiske, men i det jeg trykker på legg til innlegg, så fucker nettet seg og alt jeg har skrivet blir borte :'( :'( :'(

Så nå gidder jeg ikke skriver det om igjen.

Men resultatet ble 7 SØ, største på 900g, en litta sei, og en torsk på 2,5kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...