Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

He he, søke om tung transplantasjon mellom arter pga fluefiske!

Et tips fra en durkdreven nattfisker:

Bruk hodelykta mens du fisker.......

Det skremmer ikke fisken. ;)

Jeg pleier det på dager det er kanonmørkt ute, bare ikke vims for mye med lyset og prøv å pek lyskasteren ned i vannet, ikke rett ut der du fisker.

Jeg liker å se bunnen osv.

Også holder det spøkelser og faenskap borte.

Blir aldri noen av dere andre overrasket av underlige nærvær i natten............ :rolleyes:

joda! føler mye rart når man er ute i natten.. har hatt følelsen av at mange sultne skapninger med svære tenner, sniker seg innpå meg bakfra :-\ men har gått bra til nå da :) men er ikke sikkert jeg ovelever neste natt.. ett sjansespill dette fluefiske ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, søke om tung transplantasjon mellom arter pga fluefiske!

Et tips fra en durkdreven nattfisker:

Bruk hodelykta mens du fisker.......

Det skremmer ikke fisken. ;)

Jeg pleier det på dager det er kanonmørkt ute, bare ikke vims for mye med lyset og prøv å pek lyskasteren ned i vannet, ikke rett ut der du fisker.

Jeg liker å se bunnen osv.

Også holder det spøkelser og faenskap borte.

Blir aldri noen av dere andre overrasket av underlige nærvær i natten............ :rolleyes:

joda! føler mye rart når man er ute i natten.. har hatt følelsen av at mange sultne skapninger med svære tenner, sniker seg innpå meg bakfra :-\ men har gått bra til nå da :) men er ikke sikkert jeg ovelever neste natt.. ett sjansespill dette fluefiske ;D

En Ting er sikkert.. EN LITEN FJOTTLYKT HOLDER IKKE DET BORTE..

Gjør som jeg .. Bli venn med de og de vil hjelpe deg...

HVA.. NEI ikke hvitfrakker.. bare et innlegg til.. pliiiiss..

MÅ GÅ!!!!

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg pleier å sitte på kne på natta, ser vak man ikke ante var tilstede.

Ifjor vinter fisket vi på loppe vak i mørten. Flere trodde jeg kødda når jeg så vak. Til de kastet

og fikk fisk :P Det tar ca 20 min i mørten så er nightvision på. Heldigvigvis har jeg også et veldig godt nattsyn. Det er jeg glad for, jeg har også fått erfare at Micke har et fenomenalt syn.

Toggi.. det vaker 17 meter til venstre for deg. Da står Micke ofte selv 40 meter unna ;D

Har ikke fisket idag Tony, idag har jeg brukt kvelden på god mat og jente® 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i går kveld mørkt som i en sekk litt små regn, kjente,så ikke fisk.  :(  Hadde med tur kamerat Athos(hunden) for da blir det ikke så skremmende å fly langs øde strender. ;) Stoppa en annen plass på vei hjem. Sklei i gjørme på stien å var ferdig kamuflert  :P kjente at det lugga i flua noen ganger og så sjøørret som jaga på grunna men fikk ikke noe. Men det e greit kan jo ikke få på alle turene ;) blir ikke spennende da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hei

Jeg pleier å sitte på kne på natta, ser vak man ikke ante var tilstede.

Ifjor vinter fisket vi på loppe vak i mørten. Flere trodde jeg kødda når jeg så vak. Til de kastet

og fikk fisk :P Det tar ca 20 min i mørten så er nightvision på. Heldigvigvis har jeg også et veldig godt nattsyn. Det er jeg glad for, jeg har også fått erfare at Micke har et fenomenalt syn.

Toggi.. det vaker 17 meter til venstre for deg. Da står Micke ofte selv 40 meter unna ;D

Har ikke fisket idag Tony, idag har jeg brukt kvelden på god mat og jente® 8)

pass på og utnyt det gode nattsynet nå Toggi.......det er allerede passert toppen og du er på vei nedover mot den totale mørketilstanden som er svart!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg pleier å sitte på kne på natta, ser vak man ikke ante var tilstede.

Ifjor vinter fisket vi på loppe vak i mørten. Flere trodde jeg kødda når jeg så vak. Til de kastet

og fikk fisk :P Det tar ca 20 min i mørten så er nightvision på. Heldigvigvis har jeg også et veldig godt nattsyn. Det er jeg glad for, jeg har også fått erfare at Micke har et fenomenalt syn.

Toggi.. det vaker 17 meter til venstre for deg. Da står Micke ofte selv 40 meter unna ;D

Har ikke fisket idag Tony, idag har jeg brukt kvelden på god mat og jente® 8)

pass på og utnyt det gode nattsynet nå Toggi.......det er allerede passert toppen og du er på vei nedover mot den totale mørketilstanden som er svart!!

Hallo Staffan..

Jeg er 40 år og har aldrig hatt bedre nattsyn  8).

Mao så har Toggi noen år igjen  ;)

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg pleier å sitte på kne på natta, ser vak man ikke ante var tilstede.

Ifjor vinter fisket vi på loppe vak i mørten. Flere trodde jeg kødda når jeg så vak. Til de kastet

og fikk fisk :P Det tar ca 20 min i mørten så er nightvision på. Heldigvigvis har jeg også et veldig godt nattsyn. Det er jeg glad for, jeg har også fått erfare at Micke har et fenomenalt syn.

Toggi.. det vaker 17 meter til venstre for deg. Da står Micke ofte selv 40 meter unna ;D

Har ikke fisket idag Tony, idag har jeg brukt kvelden på god mat og jente® 8)

Pussig fenomen det der, hvordan et trenet øye kan se fisk andre ikke kan se. Ofte kan man til og med ha en formening om størrelsen på fisken :) En pussig hvilvel som fanger blikket i et opprørt hav, en ørliten bevegelse skapt av en fisk som vender i bølgekavet. Ofte er det vanskelig å si  hva som tiltrekker seg oppmerksomheten men gang på gang får man bevis for at innskytelsene stemmer. På samme måte er det med nattsynet, det handler ikke så mye om hva man ser som hvordan man tolker det man ser. God nattetrening kan til en viss grad kompensere for at nattsynet blir dårligere med alderen. Og som det ble sagt her...blåbær har en virkning det ikke skal kimses av. Foretatte målinger viser merkbar effekt etter ca 30 minutter  :o  ;)

RolfJF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i går kveld mørkt som i en sekk litt små regn, kjente,så ikke fisk.  :(  Hadde med tur kamerat Athos(hunden) for da blir det ikke så skremmende å fly langs øde strender. ;) Stoppa en annen plass på vei hjem. Sklei i gjørme på stien å var ferdig kamuflert  :P kjente at det lugga i flua noen ganger og så sjøørret som jaga på grunna men fikk ikke noe. Men det e greit kan jo ikke få på alle turene ;) blir ikke spennende da.

Du begynner å bli ivrig nå Gari  :o

Når du sklei.. Banna du på norsk eller finsk?

Si ifra hvis du skal ut en kvelds/natt tur igjen.

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg pleier å sitte på kne på natta, ser vak man ikke ante var tilstede.

Ifjor vinter fisket vi på loppe vak i mørten. Flere trodde jeg kødda når jeg så vak. Til de kastet

og fikk fisk :P Det tar ca 20 min i mørten så er nightvision på. Heldigvigvis har jeg også et veldig godt nattsyn. Det er jeg glad for, jeg har også fått erfare at Micke har et fenomenalt syn.

Toggi.. det vaker 17 meter til venstre for deg. Da står Micke ofte selv 40 meter unna ;D

Har ikke fisket idag Tony, idag har jeg brukt kvelden på god mat og jente® 8)

Pussig fenomen det der, hvordan et trenet øye kan se fisk andre ikke kan se. Ofte kan man til og med ha en formening om størrelsen på fisken :) En pussig hvilvel som fanger blikket i et opprørt hav, en ørliten bevegelse skapt av en fisk som vender i bølgekavet. Ofte er det vanskelig å si  hva som tiltrekker seg oppmerksomheten men gang på gang får man bevis for at innskytelsene stemmer. På samme måte er det med nattsynet, det handler ikke så mye om hva man ser som hvordan man tolker det man ser. God nattetrening kan til en viss grad kompensere for at nattsynet blir dårligere med alderen. Og som det ble sagt her...blåbær har en virkning det ikke skal kimses av. Foretatte målinger viser merkbar effekt etter ca 30 minutter  :o  ;)

RolfJF

Hei Rolf.

Ja det hjelper å være ute mye å bevist prøve å klare seg uten lykt..

Fisken blir sikkert ikke skremt som tidligere nevnt i tråden, men jeg husker

som liten når fattern kom å vekka meg mitt i natten for så å dra ut å fiske.

Fikk en følelse av å bli mer et med naturen når vi lot være å bruke så mye lys.

Det som Toggi beskriver har en enkel forklaring. Ofte på natta så er

det lettere å se noe på lengre avstand. Nærsynet er det som oftest blir nedsatt

først i mørten..

Derfor lurt å være flere å følge litt med på det som skjer  ;)

Tight lines Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg pleier å sitte på kne på natta, ser vak man ikke ante var tilstede.

Ifjor vinter fisket vi på loppe vak i mørten. Flere trodde jeg kødda når jeg så vak. Til de kastet

og fikk fisk :P Det tar ca 20 min i mørten så er nightvision på. Heldigvigvis har jeg også et veldig godt nattsyn. Det er jeg glad for, jeg har også fått erfare at Micke har et fenomenalt syn.

Toggi.. det vaker 17 meter til venstre for deg. Da står Micke ofte selv 40 meter unna ;D

Har ikke fisket idag Tony, idag har jeg brukt kvelden på god mat og jente® 8)

Pussig fenomen det der, hvordan et trenet øye kan se fisk andre ikke kan se. Ofte kan man til og med ha en formening om størrelsen på fisken :) En pussig hvilvel som fanger blikket i et opprørt hav, en ørliten bevegelse skapt av en fisk som vender i bølgekavet. Ofte er det vanskelig å si  hva som tiltrekker seg oppmerksomheten men gang på gang får man bevis for at innskytelsene stemmer. På samme måte er det med nattsynet, det handler ikke så mye om hva man ser som hvordan man tolker det man ser. God nattetrening kan til en viss grad kompensere for at nattsynet blir dårligere med alderen. Og som det ble sagt her...blåbær har en virkning det ikke skal kimses av. Foretatte målinger viser merkbar effekt etter ca 30 minutter  :o  ;)

RolfJF

Hei Rolf.

Ja det hjelper å være ute mye å bevist prøve å klare seg uten lykt..

Fisken blir sikkert ikke skremt som tidligere nevnt i tråden, men jeg husker

som liten når fattern kom å vekka meg mitt i natten for så å dra ut å fiske.

Fikk en følelse av å bli mer et med naturen når vi lot være å bruke så mye lys.

Det som Toggi beskriver har en enkel forklaring. Ofte på natta så er

det lettere å se noe på lengre avstand. Nærsynet er det som oftest blir nedsatt

først i mørten..

Derfor lurt å være flere å følge litt med på det som skjer  ;)

Tight lines Micke

God morgen!

Helt enig Micke, bruker heller ikke lys. Ikke før det er helt nødvendig. Der er en helt annen følelse i mørket da, mer iett med naturen.. Sinnsyk spenning, jeg får ikke det med lykta på :D Du hører lyder, små skvulp og vak, du får ofte ikke med deg dette når hjernen er innstilt på å se.

Har ikke så mye erfaring med å lyse på fisk, Lystring er jo forbudt i Norge!! Ha Ha  ;D Men mye mulig at Sjøørreten ikke blir skremt..

Fisker også best i mørket alene, en hjernesak sikkert! Mye mer konsentret da. Men da er man jo også et lett offer, for ville dyr og drapslystne høner.. Store kuer!! Du vet aldri va du treffer på i natten, ett rent nervekjør av og til, men ut igjen kvelden etter! 8)

Tony!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg pleier å sitte på kne på natta, ser vak man ikke ante var tilstede.

Ifjor vinter fisket vi på loppe vak i mørten. Flere trodde jeg kødda når jeg så vak. Til de kastet

og fikk fisk :P Det tar ca 20 min i mørten så er nightvision på. Heldigvigvis har jeg også et veldig godt nattsyn. Det er jeg glad for, jeg har også fått erfare at Micke har et fenomenalt syn.

Toggi.. det vaker 17 meter til venstre for deg. Da står Micke ofte selv 40 meter unna ;D

Har ikke fisket idag Tony, idag har jeg brukt kvelden på god mat og jente® 8)

Pussig fenomen det der, hvordan et trenet øye kan se fisk andre ikke kan se. Ofte kan man til og med ha en formening om størrelsen på fisken :) En pussig hvilvel som fanger blikket i et opprørt hav, en ørliten bevegelse skapt av en fisk som vender i bølgekavet. Ofte er det vanskelig å si  hva som tiltrekker seg oppmerksomheten men gang på gang får man bevis for at innskytelsene stemmer. På samme måte er det med nattsynet, det handler ikke så mye om hva man ser som hvordan man tolker det man ser. God nattetrening kan til en viss grad kompensere for at nattsynet blir dårligere med alderen. Og som det ble sagt her...blåbær har en virkning det ikke skal kimses av. Foretatte målinger viser merkbar effekt etter ca 30 minutter  :o  ;)

RolfJF

Hei Rolf.

Ja det hjelper å være ute mye å bevist prøve å klare seg uten lykt..

Fisken blir sikkert ikke skremt som tidligere nevnt i tråden, men jeg husker

som liten når fattern kom å vekka meg mitt i natten for så å dra ut å fiske.

Fikk en følelse av å bli mer et med naturen når vi lot være å bruke så mye lys.

Det som Toggi beskriver har en enkel forklaring. Ofte på natta så er

det lettere å se noe på lengre avstand. Nærsynet er det som oftest blir nedsatt

først i mørten..

Derfor lurt å være flere å følge litt med på det som skjer  ;)

Tight lines Micke

God morgen!

Helt enig Micke, bruker heller ikke lys. Ikke før det er helt nødvendig. Der er en helt annen følelse i mørket da, mer iett med naturen.. Sinnsyk spenning, jeg får ikke det med lykta på :D Du hører lyder, små skvulp og vak, du får ofte ikke med deg dette når hjernen er innstilt på å se.

Har ikke så mye erfaring med å lyse på fisk, Lystring er jo forbudt i Norge!! Ha Ha  ;D Men mye mulig at Sjøørreten ikke blir skremt..

Fisker også best i mørket alene, en hjernesak sikkert! Mye mer konsentret da. Men da er man jo også et lett offer, for ville dyr og drapslystne høner.. Store kuer!! Du vet aldri va du treffer på i natten, ett rent nervekjør av og til, men ut igjen kvelden etter! 8)

Tony!

Hallo

Det er en maksopplevelse når det blir helt bekmørt.

Vinden stillner. Du hører det vaker,men ser det ikke.

Kaster på følelse.. BANG !!! Det som skjer i kroppen da

er nesten ubeskrivelig. Lykkerus..

I det øyeblikket spiller ikke størrelsen noen rolle.

Du klarte noe som mange sier er vanskelig/umulig..

SEIER  ;D

Nattfiske er noe som en blir mer hekta på en dop :o

Gott det ikke ødelegger så mye(ekteskap,vennskap, blir usosial osv)

Kom dere ut å prøv selv ;)

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banna vel på begge språk for å være sikker ;) Ser at det skal hjelpe på synet med blåbær, spiser det nesten hver dag men æ ser like dårlig på det ene og ikke noe på det andre. Hvor lenge må æ spise blåbær for å se litt på den dårligste. :-\ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hadde et vilt fiske før jobb idag, stoppet på 30 SØ. Maken til fiske er det lenge siden jeg har opplevd.

Golden frede funket så bra at jeg ikke gadd å prøve noe annet.

Tipper fire stykker passerte kiloen, masse blankfisk som kom inn i stim.

Tilslutt ble man likegyldig om man fikk fisk eller ikke. Dette er utrolig artig å oppleve en gang i ny og ne!!! Det var idag bjorni skullevært der. På jakt etter gode opplevelser.

Tok alt på lavt vann og litt farget vann, fisken var alt annet enn sky og VIRKELIG i modus ;)

Inntrekk hadde lite å si, mer stram line. Men en ting skilte seg ut IGJEN. Pause på trekka, den tok i stoppen 28 av 30 ganger.

Helt grei start på dagen før jobb.... kan man si!!! 8) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hadde et vilt fiske før jobb idag, stoppet på 30 SØ. Maken til fiske er det lenge siden jeg har opplevd.

Golden frede funjket så bra at jeg ike gadd å prøve noe annet.

Tipper fire stykker passerte kiloen, masse blankfisk som kom inn i stim.

Tilslutt ble man likegyldig om man fikk fisk eller ikke. Dette er utrolig artig å oppleve en gang i ny og ne!!! Det var idag bjorni skullevært der. På jakt etter gode opplevelser.

Tok alt på lavt vann og litt farget vann, fisken var alt annet enn sky og VIRKELIG i modus ;)

Inntrekk hadde lite å si, mer stram line. Men en ting skilte seg ut IGJEN. Pause på trekka, den tok i stoppen 28 av 30 ganger.

Helt grei start på dagen før jobb.... kan man si!!! 8) 8)

wow - hva i all verden skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte med en tur ut for å prøve kveldsfiske i indre Oslofjord. Virker som reker er inn å fiske med for årstiden, men mitt utvalg er ikke så himla stort der nå. Hvilke andre fluer anbefaler folket til sø på kvelden nå? Runars Deciver? Fargekombo? Fill me in, please :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte med en tur ut for å prøve kveldsfiske i indre Oslofjord. Virker som reker er inn å fiske med for årstiden, men mitt utvalg er ikke så himla stort der nå. Hvilke andre fluer anbefaler folket til sø på kvelden nå? Runars Deciver? Fargekombo? Fill me in, please :D

Litt store freder ;) Ellers sorte zonkere og wolly`s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...