Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Etter 3 turer uten et jævla napp i flua dro jeg til fornebulandet i dag.På første kastet lugget det i flua og på andre kastet satt den,blank liten 500 grams.mistet 2 til og hadde flere lugg. Deilig og merke liv i stanga igjen.ronny mistet en og hadde flere lugg. Flott tur.

Er ikke i nærheten av finnen med sine 20 i dag gitt, flotte blanke sø

Er det noen på forumet her som har fisket sø  i steigen nå i det siste??

    fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da ble det en kjempe tur igjen i regn og vind.  ;)  Deilig å få fisk på nesten hvert kast i noen timer.

Fikk sikkert over 20 stk orker ikke telle når det blir over 10 :rolleyes: Blir for mye tall for et lite hode fullt av

fiske,fluer ,snører, stenger og sneller og div fiskerelaterte ting(planlegge fiske turer og slikt)

Dro til samme plass som forige gang og fikk ikke noen så æ flytta mæ litt og der var de.

Fikk bare 2 brune resten blanke og fine

[attach=1][attach=2]

Fikk beskjed av Bjorni å ta med noen til ham så han fikk middag og hva gjør man ikke for venner. ;D

Reiste så når det ble mørkt til plassen hvor Micke,Bjorni og Jøran var og jammen fikk æ en der også

før de kom. ;)

[attach=3]

Hadde pakka bort stanga når de andre kom så æ skravla bare med dæm før æ avslutta en utrolig tur. :o

Hvilken fluer brukte du i dag da Finnen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Utrolig med fine rapporter a gitt. Er litt småskjelven her jeg sitter etter å ha truffet på en SØ på 1340 gram i mørten. Snakk om feeling med fisk når man får slike gjeldfisker sånn tatt ut av intet.

Knotet fælt i vinden, fikk ikke kontakt med lina. Satt på en bjorni jiggy og fikk direkte kontakt.

Det smalt med en gang, men glapp.

Kastet igjen og et solid hugg. Glapp igjen-kastet ut samme sted, og da satt nok samme fisken ja :P :P

Brukte vel 7-8 minutter på å få den inn, enda jeg kjørte den maks. Ga seg aldri og satte seg til og med fast i bunnen. For en kraftpakke av en fisk. Igjen trodde jeg fisken var større til den hoppet bortover som en 300 grammer. Litt av en opplevelse :o :o

Før det, 4 lugg i mørten. Ga godplassen bort til Per Suveren som tok en blankis med en gang.

Vi trodde at det ble "enkelt", men den gang ei. Til jeg sto der som en dust og fikk en god ide om å komme LITT dypere ned. Bjorni jiggy med gullglitter i hale er suveren akkkurat som ifjor ;)

Tidligere på dagen koste vi oss glugg på Bamblekysten, var faktisk nesten vårsteming idag.

Jeg tok 3 stykker og Per hadde kun etter. Jeg tok to på bjorni rosa reke og en på Tony Pedersen angel flue i oliven. Takk for fluer gutter.

To største på Bamblekysten var på 5 og 6 hg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskegenet mitt ble veldig frynsete i går, det må jeg innrømme... Værforholdene var vel ikke akurat det en forbinder med å kose seg ute heller. Prøver å analysere hva jeg gjør galt og dette med å fiske litt dypere høres logisk ut, i alle fall på dagtid. Det var vel en av feila jeg gjorde. Fikk noen gode tips av Finnen og det resulterte jo i torsken da. Luring han der, lærer villig bort småtorsketriksene  ;D ;D ;D

Får binde meg noen jiggy fluer til neste gang og ikke minst noen Sandro reker. Da kan det hende at det "snur". Takker for at du gir meg lysten tilbake Toggi  :) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjorni :D

Kunne tenkt meg å se denne Jiggyen din, som så ofte omtales :)

Har leita litt rundt her på forumet, men har ikke funnet den??!

Kanon fiske Toggi ;D Flott at angel funka!

Bare hjemme å spise litt, så ut igjen eller?

Har laget ca 50 Glimmer reker i kveld :P Må vell holde noen turer ;D

Bruker du den i Telemark Toggi??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å høre bjorni, at du ikke gir opp. Hadde 18 bomturer engang og la stanga på hylla, hvertfall en halv dag ;D

Idag fikk jeg en ide om at en bjorni wolly med kulehode kunne forankre bedre i strømmen.

Hadde en følelse at fisken var der. Den sto der den, men på en dybde på muligens 1 meter.

Den gadd ikke ta før jeg severte flua i trynet på den.

Tror ikke vi gjør så mye ulikt, det handler om gode opplevelser. Og sjansen for gode opplevelser er like rundt hjørnet. Jeg har blitt likegyldig til å bomme. Lave skuldre. Det hender jeg bommer. Da blir jeg bare mer gira.

Jeg har vel pratet nok om stoppper og pauser. Men jeg liker å akselrere inntrekk og gi flua betydelig lengre pauser enn de fleste andre jeg fisker med.(rolig akselrasjon i mørket, enda lengre pauser) Idag fikk jeg igjen for det, Per hadde etter. Men ga ikke flua lang nok stopp. Da gadd ikke fisken ta rett og slett. Settinga var masse vind, farget vann og en treg ørret.

Du har det som trengs, SØ fiske handler om å bryte mønster. Ikke kodeknekking, bare variere mer enn man kanskje er vant med. Da får man flere knagger og ser en klar rød tråd.

Per sa idag at jeg nærmest var i "transe" ved inntrekk i mørten sittende på kne for å få bedre kontakt med lina og havet.. Jeg følger mine mønstre som jeg har "klokketro" på. Mens andre gjør noen annet som funker. Men mitt fiske består at VARIASJON til enhver tid til jeg finner en slags rød tråd for dagen.

Sjøørreten står også på plasser man ikke forutser før man faktisk tar noen. For eksempel på 4 cm grunt vann mved hard pålandsvind på en varm vinterdag på lavvann. Hvem ville ha trodd det ???

Edit: Tony: Glimmerreken er alltid med meg på tur ;) Ruffen: Jeg tar gjerne knurr og sei når det blir skikkelig kaldt. Fik en pen sei for ca en mnd siden. Ser sjelden noe til dem. Men når de først er her kan man ta mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å høre bjorni, at du ikke gir opp. Hadde 18 bomturer engang og la stanga på hylla, hvertfall en halv dag ;D

Idag fikk jeg en ide om at en bjorni wolly med kulehode kunne forankre bedre i strømmen.

Hadde en følelse at fisken var der. Den sto der den, men på en dybde på muligens 1 meter.

Den gadd ikke ta før jeg severte flua i trynet på den.

Tror ikke vi gjør så mye ulikt, det handler om gode opplevelser. Og sjansen for gode opplevelser er like rundt hjørnet. Jeg har blitt likegyldig til å bomme. Lave skuldre. Det hender jeg bommer. Da blir jeg bare mer gira.

Jeg har vel pratet nok om stoppper og pauser. Men jeg liker å akselrere inntrekk og gi flua betydelig lengre pauser enn de fleste andre jeg fisker med.(rolig akselrasjon i mørket, enda lengre pauser) Idag fikk jeg igjen for det, Per hadde etter. Men ga ikke flua lang nok stopp. Da gadd ikke fisken ta rett og slett. Settinga var masse vind, farget vann og en treg ørret.

Du har det som trengs, SØ fiske handler om å bryte mønster. Ikke kodeknekking, bare variere mer enn man kanskje er vant med. Da får man flere knagger og ser en klar rød tråd.

Per sa idag at jeg nærmest var i "transe" ved inntrekk i mørten sittende på kne for å få bedre kontakt med lina og havet.. Jeg følger mine mønstre som jeg har "klokketro" på. Mens andre gjør noen annet som funker. Men mitt fiske består at VARIASJON til enhver tid til jeg finner en slags rød tråd for dagen.

Sjøørreten står også på plasser man ikke forutser før man faktisk tar noen. For eksempel på 4 cm grunt vann mved hard pålandsvind på en varm vinterdag på lavvann. Hvem ville ha trodd det ???

Edit: Tony: Glimmerreken er alltid med meg på tur ;) Ruffen: Jeg tar gjerne knurr og sei når det blir skikkelig kaldt. Fik en pen sei for ca en mnd siden. Ser sjelden noe til dem. Men når de først er her kan man ta mange.

Ok skal ikke mase om dette i sø tråden. Synes bare jeg får så mye mindre bifangst når jeg er ute om dagen i forhold til før. Ville bare høre hva du mente.

Blir litt bekymret for tilstanden i havet der jeg fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvor blir det av alt annet en sjøørret. Helt enig ruffen, synes ikke det er feil å belyse det i tråden ;)

Husker mengder av sei for noen år siden, hvor har den blitt av?

Har noen plasser jeg nesten er sikret knurr, og noen nattsteder etter småsei. På dagtid derimot går det i sjøørret og til tider endel torsk. Har fått 10 torsk siste 3 turer som jeg satt pent tilbake.

Og de har vært stort sett veldig spreke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjorni :D

Kunne tenkt meg å se denne Jiggyen din, som så ofte omtales :)

Har leita litt rundt her på forumet, men har ikke funnet den??!

Kanon fiske Toggi ;D Flott at angel funka!

Bare hjemme å spise litt, så ut igjen eller?

Har laget ca 50 Glimmer reker i kveld :P Må vell holde noen turer ;D

Bruker du den i Telemark Toggi??

Her finner du noen bilder og en bindebeskrivelse: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=7536.75

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjorni :D

Kunne tenkt meg å se denne Jiggyen din, som så ofte omtales :)

Har leita litt rundt her på forumet, men har ikke funnet den??!

Kanon fiske Toggi ;D Flott at angel funka!

Bare hjemme å spise litt, så ut igjen eller?

Har laget ca 50 Glimmer reker i kveld :P Må vell holde noen turer ;D

Bruker du den i Telemark Toggi??

klikk for >>> bjorni jiggy pluss pluss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er den ja Aardahl. Helt lik, bare den jeg brukte idag har mer gulltråder. De lyser opp i vannet, jeg brukte den ved opplyste havner. Det tror jeg kan trigge SØ.

I fjor fikk jeg vitterlig erfare hvor effektiv denne flua er. Brukte alt annet, og valgte denne tilslutt.

På kaldeste vinteren i -9. Og den tok 9 SØ den kvelden hvor alt annet i skrinet sviktet.

Etter dette ble den en favoritt, og den leverte idag også. Et slags deja vu!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er den ja Aardahl. Helt lik, bare den jeg brukte idag har mer gulltråder. De lyser opp i vannet, jeg brukte den ved opplyste havner. Det tror jeg kan trigge SØ.

I fjor fikk jeg vitterlig erfare hvor effektiv denne flua er. Brukte alt annet, og valgte denne tilslutt.

På kaldeste vinteren i -9. Og den tok 9 SØ den kvelden hvor alt annet i skrinet sviktet.

Etter dette ble den en favoritt, og den leverte idag også. Et slags deja vu!! :P

den skal definitivt bindes og prøves - virker som at det som funker borte hos deg, går her, og... selv har jeg brukt siste uka til å finne nye plasser lenger unna gytebekker, ut mot fjorden - og det er en masse lovende slike rundt her... ingen har levert enda, men det er nok mer min skyld enn plassene  :rolleyes: har ikke tålmodighet når jeg er i nomadehumør (rekker 10 kast før jeg stikker)... men det skjer ting her - to kompiser tidlig i dag tok 2 hhv 12 SØ'er utvadet på en strand ikke langt unna... så fra onsdag av skal jeg ta meg tid til å utforske de nye plassene nærmere...rapportene dine også har gitt meg lyst på en natt-tur... vurderer å lage et jippo av det - ta med lavvo, ovn, litt varm mat og sterk drikke, og etablere en sentral basecamp ... og fiske oss gjennom natten...  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er den ja Aardahl. Helt lik, bare den jeg brukte idag har mer gulltråder. De lyser opp i vannet, jeg brukte den ved opplyste havner. Det tror jeg kan trigge SØ.

I fjor fikk jeg vitterlig erfare hvor effektiv denne flua er. Brukte alt annet, og valgte denne tilslutt.

På kaldeste vinteren i -9. Og den tok 9 SØ den kvelden hvor alt annet i skrinet sviktet.

Etter dette ble den en favoritt, og den leverte idag også. Et slags deja vu!! :P

den skal definitivt bindes og prøves - virker som at det som funker borte hos deg, går her, og... selv har jeg brukt siste uka til å finne nye plasser lenger unna gytebekker, ut mot fjorden - og det er en masse lovende slike rundt her... ingen har levert enda, men det er nok mer min skyld enn plassene  :rolleyes: har ikke tålmodighet når jeg er i nomadehumør (rekker 10 kast før jeg stikker)... men det skjer ting her - to kompiser tidlig i dag tok 2 hhv 12 SØ'er utvadet på en strand ikke langt unna... så fra onsdag av skal jeg ta meg tid til å utforske de nye plassene nærmere...rapportene dine også har gitt meg lyst på en natt-tur... vurderer å lage et jippo av det - ta med lavvo, ovn, litt varm mat og sterk drikke, og etablere en sentral basecamp ... og fiske oss gjennom natten...  ;D ;D

Ps. var nesten nede i Halden å fiske i går, å de vi fikk var full av store reker :) Ca 5 cm lang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er den ja Aardahl. Helt lik, bare den jeg brukte idag har mer gulltråder. De lyser opp i vannet, jeg brukte den ved opplyste havner. Det tror jeg kan trigge SØ.

I fjor fikk jeg vitterlig erfare hvor effektiv denne flua er. Brukte alt annet, og valgte denne tilslutt.

På kaldeste vinteren i -9. Og den tok 9 SØ den kvelden hvor alt annet i skrinet sviktet.

Etter dette ble den en favoritt, og den leverte idag også. Et slags deja vu!! :P

den skal definitivt bindes og prøves - virker som at det som funker borte hos deg, går her, og... selv har jeg brukt siste uka til å finne nye plasser lenger unna gytebekker, ut mot fjorden - og det er en masse lovende slike rundt her... ingen har levert enda, men det er nok mer min skyld enn plassene  :rolleyes: har ikke tålmodighet når jeg er i nomadehumør (rekker 10 kast før jeg stikker)... men det skjer ting her - to kompiser tidlig i dag tok 2 hhv 12 SØ'er utvadet på en strand ikke langt unna... så fra onsdag av skal jeg ta meg tid til å utforske de nye plassene nærmere...rapportene dine også har gitt meg lyst på en natt-tur... vurderer å lage et jippo av det - ta med lavvo, ovn, litt varm mat og sterk drikke, og etablere en sentral basecamp ... og fiske oss gjennom natten...  ;D ;D

Høres godt ut med lavvo, varm mat og sterk? drikke med det været som er i det siste...Bare en god brisk å legge seg på, så tenker jeg tåkeluren går.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres godt ut med lavvo, varm mat og sterk? drikke med det været som er i det siste...Bare en god brisk å legge seg på, så tenker jeg tåkeluren går.....

hehe - det er fisking og det er fisketurer. Fisking kan bli ganske maniske greier til tider, men det jeg tenker her er fisketur, der ramma rundt er like fin som bildet inni ;) Men for all del - det skal selvfølgelig fiskes og tas mye stor sjøørret - men det skal også sittes rundt varm ovn og skrønes mens styrkende drikker inntas... Hmm - høres ut som noe å starte ny juletradisjon på, dette her...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. var nesten nede i Halden å fiske i går, å de vi fikk var full av store reker :) Ca 5 cm lang!

Stemmer nok det, ja. Er reker det går mest i her - helst bjorni/kabbe varianter i rosa og oransje... jeg binder dem på streamerkrok 4 og 5 også, så de blir nok borti 5 cm...

hvor var dere? skjeberg eller grimsøya? er mange knallsteder der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. var nesten nede i Halden å fiske i går, å de vi fikk var full av store reker :) Ca 5 cm lang!

Stemmer nok det, ja. Er reker det går mest i her - helst bjorni/kabbe varianter i rosa og oransje... jeg binder dem på streamerkrok 4 og 5 også, så de blir nok borti 5 cm...

hvor var dere? skjeberg eller grimsøya? er mange knallsteder der...

Vet ikke hva det heter der ;) Men mange små øyer, skjær og sund.. Tøft, fiske i de sunda, prikke rekene bak steiner og i strømkanter.. Med lang tynn fortom, tok fisken selv på 20cm vann ;D Joda dere har mye vann å fiske der nede, virker som snittet er høyere også!

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...