Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Kult Toggi ;D Det er langt mellom null turene i Telemark for tiden! Det er bra, sært på Jeløya i går..

Gøy at du prøvde å fikk Sø på angel i natt også!

Ja 5er stanga er jo best på kortholdsfiske, og man kaster ikke nevneverdig kortere enn med 7er.. Litt mer jobb bare :P

Er jo ellers ingen grunner til å fiske tyngere enn #5 i Oslofjord og videre sørvest, foruten vind da.. Sjøørreten her er jo heller små..

He he Torsk ja, lite av det her.. Så bare send de over!! Og om de kjenner noen feite purker av noen sjøørreter, så kan de jo bare bli med de også.. Ikke trygt å være fisk i Telemark!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk to idag-tislutt. Det var ikke mye bra fiske, til 5 min gjensto før jobb.

Testet frances reke, div små fisk imitasjoner. Var først når jeg satt på STOR zonker som liknet børstemark jeg fikk to vakre blankiser på 7 og 8 hg. De var trill runde. :P :P

Kom for seintpå jobb idag igjen grunnet min nevrotiske avhengighet av sjøørretfiske :rolleyes:

Jeg hadde trua så det holdt selv når det var 8 minutter igjen å fiske på-da satt dem også!

Helt topp!!!

Lavere vann var igjen best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes din avhengighet er helt topp, jeg kjenner meg sånn igjen.

Det er så altfor moro å fiske sjøørret.

Jeg har endel saker som forstyrrer meg slik at fiskinga må bli litt foraket for tiden.

Godt å lese at andre kommer ut, vi trenger alle naturinterisserte!

Lavvann er tingen på vinteren, men gjerne stigende flo også.

Det viktigste er at man unngår springfloene.

Liker ikke de, så indikerende på klimaendringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes din avhengighet er helt topp, jeg kjenner meg sånn igjen.

Det er så altfor moro å fiske sjøørret.

Jeg har endel saker som forstyrrer meg slik at fiskinga må bli litt foraket for tiden.

Godt å lese at andre kommer ut, vi trenger alle naturinterisserte!

Lavvann er tingen på vinteren, men gjerne stigende flo også.

Det viktigste er at man unngår springfloene.

Liker ikke de, så indikerende på klimaendringene.

Helt enig marbakken, eller når vannet blir lavt etter flo. Alt av lavt vann som ikke er i nærheten av høyt vann i mørten er svært gifitg her jeg fisker. Jeg er en person som kan fiske 0300 på natta i Januar måned. Utrolig lærerikt!! Natt plasser leverer stabilt. Samme stedene kan gjerne være "døde" på dagtid. Og dermed får plassene et rykte for å være dårlige. Og det gjør jo ingenting.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faen meg helt riktig.

Jeg har hatt mange fine netter, jeg og kattuglene..he he

Det virker som sjøørreten spiser mye mer på natta, at den da virkelig fremstår som grådig.

Dagtid er den på mange steder fraværende(ikke egentlig, den er der jo) og som du sier mange steder virker elendige.

Kanskje har man en etter og så er det over.

Forskjellen på dag og nattfiske er etter min erfaring det at der du på dagtid stort sett må lete opp fisken, så vil du på natten(jeg fisker også på huk om natten ;)) kunne plukke fisk etter fisk på samme spot.

Hva kjennetegner dine favorittnattplasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierte bunnforhold med en og annen stein som danner strøm, en strøm som fisken "vet om" og dermed blir et naturlig matfat. Gjerne langgrunt med et og annet dyphøl.

En annen ting som er ofte bankers er "rev". Med masse yngel og gjerne tare belter med mye loppeaktivitet. STRØM er også en nøkkel.  ;)

Glemte sand, masse sand. Strender kan være gullplasser. Da medmye muddder.

Steder som badegjester erobrer hele sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker sund med rev og strøm. Har dårlig erfaring på mer åpen kyst.

Liker når det renner innover(flo) og da fisker jeg som i en elv. Renner det ut kan det være bra å stå på motsatt side for å få den samme effekten.

Ellers er vel gråvær med lite vind en bankers, eller hva mener du?

er vel "elveforhold" flere steder her jeg fisker. Har merket at strender uten særlig strøm på dagtid kan få en vill strøm på natt gjerne på lavt vann. Rolig ja, mye vind kan ødelegge nattfiske. Overskyet med lett yr i lufta er bankers 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja regner det smådråper og man på en merklig måte ikke fryser, tror du skjønner feelingen!

Da er det digg, man føler man er den eneste i verden.

Nesten en spirituell opplevelse å fiske på natta. Jeg digger når jeg innbiller meg at det kommer til å hugge, da lukker jeg øynene og bare venter.

Ofte biter det også da.

Og så har man de turene hvor man nesten på forhånd visste man ikke kom til å få fisk. Disse turene er også fine for det.

Har også mange minner med sjørreter dinglende fra sykkelstyret, og glemte hansker.....En gang var hendene hovne i to dager, kunne ikke se knokene når jeg knytta neven. Ikke bra med slim på henda i minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ute etter jobb idag. Kom til blikk forhold og 5 grader i lufta.

Mens jeg rigget stanga begynte en kjip nordavind, og den holdt på til jeg ikke gadd mer.

Det påvirket fiske drastisk.

Hadde 5 forsiktige hugg, på sort wolly og bjorni jiggy i sort.

Klarere vann og litt kaldere temp utover natta.

Idag var to fisk på land bonus, blankiser på litt over 5 hundre og største på 600 gram.

Brukte trege trekk, fisken tok rett ved mine bein. Sto i direkte pålandsvind.

Så ett eneste vak, og den vaket så grunt at det nesten er umulig å komme til der.

Den ene fisken jeg tok sto rett bak en stein. Ikke dumt! Da sto den i le for vinden 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Fikk 5 sjøørret på sju minutter idag på en stor grå zonker fra en "hemmelig" her på forum.

Så ga jeg bort god spot til Per Suveren.

Største på kilo, en på 8hg to på ca halv kilo og en knert på 200 gram.

Tre drag og laaaaange pauser fungerte topp.

Mørkt i vannet, zonkeren med mylar tube lurte opp fisk.

Det vaket brukbart, mistet en på opp mot halvannenog hadde 3 lugg.

Livet langs havet er herlig :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere har skjønt, så er jeg litt busy på annen tråd om dagen :)

Men må bare bøye meg i støvet for dere.

og grattis med knallfangster

Liker måten marbakken og toggi deler sin kunnskap åpent med oss....de kunne jo sammenliknet pr sms...men gutta får forum til å leve :)

Knall på gutter....ikke så my om natten da, vær så snill for det lærer ikke JEG noe av ;D

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu godt det er noen som lirer av seg litt hygge her, Stig. For oss som er limt fast i andre gjøremål om dagen er det jo rene frikvarteret å logge inn her å lese "siste nytt".  Er jo praktisk fiske som foregår av Tony og Toggi mf. Kjempehygge med kommentarene fra marbakken.  Sitter jo litt oppe i det han å.  Prøver å få pressa inn noe fritid, men jaggu mye en skal få gjort før 24, og mye er ikke bare hygge.  Så pust ut og pust inn er også tema.  Så at noen står på i disse dager i lys og mørke, ja det er ju rene julekalenderen her det, hehe.  Kjempebra gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig  ;D

Har hatt bomtur etter bomtur i det siste, men i dag snudde det, gitt  :D ... fikk opp 9, og hadde på noen til - hadde etterhvert lugg og følge på nesten hvert kast - en kjempetur!

Eneste aberet var størrelse - den største rundt kiloen (heller mindre enn mer  :rolleyes:), men de fleste var mindre enn det - ned mot halvkiloen... noen brune, men også mye blankt...

jeg startet med en oliven Frede, skiftet etter noen kast til rosa reke (kaktus chenille) og fikk den første på den... deretter skjedde det ikke så mye mer inntil jeg skiftet til hvit CDC-reke ala Bjorni's rosa - den var tydeligvis fristende, for deretter gikk det i ett  ;D holdt på fra 08:00 til 14:00...

det strømmet utover, med vind fra nord, temperatur rundt 4 'C og lettskyet... filmet det hele, og tok ut noen bilder:

Dette var en av de små...

[attachimg=1]

Stefan var med, og fikk mer fisk enn meg. Her drar han inn en av dem:

[attachimg=2]

Denne var dagens største

[attachimg=3]

Blir nok en tur i morgen også...

post-3912-1394987071201_thumb.jpg

post-3912-1394987071249_thumb.jpg

post-3912-13949870712973_thumb.jpg

post-3912-13949870713461_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ute i natt, i klarværet.

Ble skikkelig skuffa når jeg kom til iskald nordadrag, noen ganger er ikke varme i peisen og et godt

forum å forakte foran fiske.

Men jeg ga ikke opp, brukte flyt og fortynget flue og hadde 4 lugg på plass 1. Da inne ved fjell som hadde 2 x 2 meter med le. Den ene var på og virket brukbar.

Dro til plass 2, her var det fin le for vinden. Gresset var full av rim, klart i vannet og rimelig kjølig.

Væromslaget ga ingen god effekt. Fiske har vært så sykt bra i mørten.

Du verden for en prøve, griselavt vann.

Det var mest loppe forhold, ikke veldig god strøm men litt tilsig.

Hadde en på og 4 lugg. Sånne ultrakjappe og vekk var`n.

Satt på kne og kastet, og 5 over halv ett på natta ser jeg endelig et ok vak. Man hører det til og med.

Rett i vak med flyt og wollybugger, BANG! Blankis på rett under 600 gram.

Smilet satt på plass-endelig satt den!

Generelt en "død" natt, men jeg koste meg glugg ihjel for det! Det mest kjipe idag var kalde fingre.

Sitter man på kne så ser man sykt mye mer av aktivitet.

Har ca 40 spots jeg fisker på, alt fra utaskjærs til fjorder. I Telemark er det jo bekker overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe hell med kveldsfisket på andre siden av fjorden Toggi,når er det du begynner fisket ditt i mørten?

Sånn generelt har jeg begynt rundt 2200. Det har vært bra fiske på varme vinterdager med søra drag.

Er skeptisk til ei uke med nordadrag nå gitt.

Prøv å finne steder med konsentrerte strømmer og prøv gjerne på lav vannstand eller noen timer før flo.

Flo har vært skuffende i mørten fiske. LAVT vann er konge 8)

Tar noen dager fri fra fiske, skitt fiske!! Skal følge med på rapporter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe hell med kveldsfisket på andre siden av fjorden Toggi,når er det du begynner fisket ditt i mørten?

Sånn generelt har jeg begynt rundt 2200. Det har vært bra fiske på varme vinterdager med søra drag.

Er skeptisk til ei uke med nordadrag nå gitt.

Prøv å finne steder med konsentrerte strømmer og prøv gjerne på lav vannstand eller noen timer før flo.

Flo har vært skuffende i mørten fiske. LAVT vann er konge 8)

Tar noen dager fri fra fiske, skitt fiske!! Skal følge med på rapporter :)

Ok :) Vi får ta til oss det, å kanskje prøve litt mer natt her også..

Fine tips som vanlig Toggi :D

Men hva syns du om vind og vær da?? Blikk eller bris, overskyet eller månelys??

Kult du fikk i natt også, men av og til sitter de litt langt inne!

Ps.. Vært ute i dag, rapport etterhvert på Jeløya tråden!

Må bare hente krefter i ett par øl først ;D

God helg alle!

T!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...