Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Vanntemperaturen har gått ned fort den siste tiden, regner med at det blir kaldt å vade i morgen.

Litt snø noen steder, så nå begynner det å føles som vinter.

Har bundet opp noen fargerike relativt små reker, og tenker å oppsøke en øy et stykke fra land hvor det er et langt strekke med mudderbunn og en fin marbakke ut mot tang og ålegress.

Håper å finne noen sjøørreter som beiter småkryp i ålegressbeltet.

Satser på å lade femmeren med en hoover line, to stanglengder fortom og noen små reker i en farge som jeg føler passer tilvannfargen.

Tar med en sekser ladet med en litt raskere synkende line tilfelle jeg må gå tyngre og dypere til verks.

Det er veldig kjekt med båt, å kunne ta med seg en backup stang. Har aldri med meg det ellers, blir for mye styr når man vader strekker.

Håper på bøy i stanga i morgen, og ønsker alle andre som skal ut lykke til.

Hvem vet, kanskje sitter den virkelig stor i morgen. Eller, forhåpentlig får man en fin tur og fisk i tillegg!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur idag THJ! Vannet er opptil 3 grader kaldere på fjære nå....viktig å tenke på når det har vært vindstille en stund...Drar ut om en times tid,vi får se hva som skjer idag,men femmer og smått tror jeg også blir resepten på stilla ;)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble veldig kort tur i dag. Blikk stille, klart vann og strålende sol.

Ikke noen drømmeoppskrift det. Fikk noen få til å begynne med men roet seg veldig med en gang sola kom opp, og det var bare en halvtime etter at jeg var på plass. Så ikke noe vak, ikke noen tegn til liv. De jeg fikk ble tatt nær land i første tangbeltet i utkanten av en sandstrand.

Var så blikk stille at om jeg beveget meg i vannet, så stoppet ikke bølgene fra meg før de traff naboøya.

Burde helt sikkert dratt videre til et sted jeg kunne stått mer oppe på land, men trua var såpass lav at jeg heller pakket og dro.

Kan ikke ha maks uttelling hver gang, sånn er det innimellom. Fikk fisk, og frisk luft en kort stund i det minste.

Håper andre har lyktes bedre.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var pent og flott i dag, lavthengende skydekke /dis. Leit at jeg ikke hadde med meg kamera. Så en fisk som jaget inne på grunna, men klarte ikke å friste den. Fisket fra 14:30 til 15:30 ish bare. Plassen jeg egentlig hadde tenkt meg til var dekket av is, hele området nær Sandvika er nå isbelagt... 

post-4182-0-74090100-1417878481_thumb.jpg

Endret av lhegdal
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye å skrive hjem om i andre trakter heller?

Er meldt litt mer heftig vær i morgen, skulle gjerne hatt det i dag i stedet, for i morgen har jeg ikke mulighet til å komme meg ut. Tror det er bedre muligheter da. Værskifte hjelper nok veldig tror jeg.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel å lure seg ut en tur idag.....tenkte Hvaler,men sjekka vindmåler"n i Moss,da skjønte jeg at Hvaler utgår........gidder ikke å sloss med vindmøller der ute idag! Nei,finne seg noen fine vindkanter i en av fjordene litt nedover i Østfold tenker jeg ;) Pinnekjøttmiddag idag og jeg er kokken,dvs relativt tidlig hjem for å sette over kjelen....Skitt fiske 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme i dag. Her er det helt vindstille, men det skulle blåse godt langs kysten.

Kan være et slit å krangle med vinden, men det kan også gi resultater,

Men det kan det sannelig om man treffer noen gode strømkanter som har virvlet opp masse mat til sjøørreten også.

Får håpe du treffer pistus, hadde vært gøy å høre om født fiske etter den relativt labre turen i går.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre det ble fisk! Nesten merkelig at det er så mye vind. Hjemme var det helt vindstille, og når jeg kjørte Drammen - Oslo var det nesten ikke en krusning på vannet å se der inne. Likevel skulle det være mye vind lenger ut i fjorden. Stor forskjell med andre ord. Og bedre forhold enn på lørdag i hvert fall. Kjedelig når det ikke er gode forhold den ene dagen i uka jeg har mulighet til å fiske. Men jeg har hatt veldig god uttelling hittil, og kommer nok til å treffe bedre forhold senere. Kommer flere muligheter!

Når det er vanskelige forhold, og fisket tregt, har dere andre noen 'rutiner' for hva dere prøver av forskjellige fluer, inntrekk, snører eller andre ting etter de varierende forhold? Artig å hørt hva dere andre har av erfaringer for å prøve å finne noe som fungerer!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelige forhold=lite,klart kaldt vann uten vind.. Fisker for det meste synk 2-3 da for å få fluene ned i vannsøyla,finner meg steder med bratte marbakker og forhåpentligvis litt strøm.Er det fisk inne på mere normale marbakkforhold(leopard)øker jeg som regel fortommene til ca 3 stanglengder,går ned til femmer for pene nedlegg,små fluer,gjerne naturfargede småreker,lopper,vanlige ørretnymfer,ol.Varierer inntrekk hele tiden,helt til det sitter en på...men det skjer jo ikke alltid ;) Har også muligheten her hos meg til å oppsøke mer farget vann,men det er siste utvei....men under slike forhold er bilen ditt viktigste redskap!

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under vanskelige forhold, så er det som sagt om å gjøre å finne fisk. Lete opp litt forskjellige biotoper, og prøve forskjellige metoder. Jeg prøver ofte ting som står i motsetning til hverandre. Har jeg fisket med noe litt stort, så prøver jeg det motsatte, altså noe lite. Har jeg fisket med noe naturlig farget, så prøver jeg noe som har en knæsj farge. Har jeg fisket fort og høyt i vannet, så prøver jeg sakte både høyt i vannet og dypt.

Et kort rykk med markerte pauser, og neste kast lange jevne drag. Variere... Ofte når man har fisket fort, så kan man få resultat ved å fiske veldig sakte. Prøv noe ganske ekstremt innimellom, har fått fisk som har tatt etter en 8 sekunders pause. Følte jeg hadde prøvd alt, så var det brå rykk på 10-20 cm med laaaang pause, og da plutselig fikk jeg flere. Spennende å variere sånn, særlig når man endelig lykkes. Ofte kan noe som virker helt unaturlig være utslagsgivende.

Og det er det som er så spennende med å høre andres erfaringer. Plutselig har man flere ting man kan prøve, som man vet andre har lykkes med. Man får rett og slett flere strenger å spille på.

Så jeg håper mange deler sine erfaringer og tanker!

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakk en tur på formiddagen i går før vannet ble for høyt.....ble 5 stk i et lurt"hjørne av en stor bukt.Vannet bar preg av stormen som hadde herjet på natta,ullen grønnfarge med tang rekende overalt....fisket PG lakserosa,noe som jeg alltid gjør for å lete opp fisk når vannet er godt farget.Først slo det på en 4-500 grammer blank og sprek,satt ut denne igjen da det skvala noe jæ..... i fjæresteinene rett bortenfor meg,la ut et kjapt kast,pang...der satt"n,fikk den i håven å så at det var kompisen ifra to tidligere turer i forrige uke,altså tredje gang samme hannfisk tar flua,litt feitere for hver gang ;) Denne veier vel nesten 3 i toppkondis,men da ser man jo ikke snurten til"n,tenker jeg...Setter"n pent ut igjen,flytter meg litt lenger ut,tar 3 kjappe der,blanke fine med ca 800g på topp.Idet jeg er på vei oppover til bilen legger jeg merke til at vannstanden har økt betraktelig...og det på fjære sjø...blir nok bra høy vannstand idag...men fluestanga får hvile idag...(fisket så og si hver dag siden begynnelsen av Oktober,men blir jeg lei....nope :) Skitt fiske,dere som freistar stormfloa!

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy med gjenganger! Får håpe du kommer på talefot med han igjen i mai!

Med høyvannet nå, så er det mange flotte steder som er for grunt til vanlig som kan levere. Sjelden man får fisken der man pleier å ta den til vanlig. Fisk i gresskantene eller i skogskanten... Har opplevd å få fisk innimellom trærne, det er en spesiell opplevelse.

Er en del for grunne viker man bare går forbi som man med fordel kan fiske over nå.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...