Gå til innhold

C&R, regler og sportsfiske - en ytring


.JB

Anbefalte innlegg

Hei!

 

C&R er prisverdig, spesielt når det gjelder stor fisk og for å unngå masser av småfisk. Kom imidlertid over en ordveksling mellom Grøthe og Fismen her på forumet (gå på søk), hvor sistnevnte har noen synspunkter som jeg deler - og som jeg gjerne kan dra litt ut. C&R, maksmål, bag limit osv. har kommet for å bli. Hemsila er helt klart Norges mest moderne elv i så måte, med detaljerte kart, soner, regler og hyppige fiskekortkontroller (hyggelig karer for øvrig  ;D) .

 

Men jeg merker, og spesielt etter årets Hemsila besøk, at alle reglene, prisene og mengden mennesker begynner å drepe litt av gleden. Sportsfisket blir i slike omgivelser veldig mye sport, og mindre og mindre fiske - hvis du skjønner. Dette forsterkes av utstyrsjag, uniformering og at det har blitt litt "in" å være en del av tørrfluemiljøet. Jeg skal ikke kokettere for mye med dette, for jeg synes det er litt kult å være cool jeg også, og Lenth/Fismen er kjempemorsomme, men det kan bli litt mye av dette sporet ...

 

Derfor gleder jeg meg faktisk mer enn på lenge til å reise på hytta i Dagalitraktene, besøke noen fjellvann og småelver/bekker med fluestang, anorakk og sekk på ryggen. Er jeg heldig får jeg noen pene stekefisker og slipper ut igjen en ørret på nesten kiloen - som aldri har vært kroket før ! -  fordi den fortjener å leve, fordi den har en jobb å gjøre for bestanden og fordi det gir meg en god følelse å bidra til godt fiske i årene fremover. Etter en sen middag med fersk ørret på menyen, er det inn i sofakroken med en liten whisky, noen sider av avdøde Bengt Östes fluefiskebøker fra 80-tallet og planlegging av neste dagstur. 

 

Joda, det smaker litt annerledes av fiskeopplevelser som ikke bare er sport. Det smaker veldig godt faktisk. Sesongkortet koster 150 kroner, om jeg ikke husker feil.

 

God sommer ! 

 

mvh

Jørn 

       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt skrevet og jeg er særdeles enig.  Fiske har alltid handlet om naturopplevelser for meg og det er litt nytt  for meg dette "jålefisket".  Men jeg ser selvfølgelig nødvendigheten av dette i enkelte vassdrag og finner også glede ved denne typen av fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha søkt opp tråden tror jeg at jeg vet hva diskusjonen dreier seg om, og her mener jeg Fismen har gjort en tabbe. Jeg synes ikke det er riktig at han kakker en fisk på over kiloen i en liten, sårbar elv, og spesilet ikke på film, da faktisk veldig mange ser opp til ham og tar inn over seg holdningene hans. Selvfølgelig er det greit og ta opp en fisk eller to, men hvorfor kunne han ikke tatt opp tre pannefisk i stedet for en fisk som er "mat til tre det her".. Hvis alle skulle kakka fisk på den størrelsen i den samme elva hadde det nok stått enda dårligere til der enn det allerede gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke helt å se at det skal være så galt at han tar livet av den fisken, jeg !

Da velger jeg heller å fokusere på hvor mye disse filmene har lært ferske fluefiskere om måtehold når det gjelder å ta livet av fisk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt med på det Fismen diskuterte i den tråden angående et litt mer naturlig forhold til fiske osv, og at nazi C&R ikke er så inspirerende, men man må jo bruke hodet. Og hva som er stor fisk, hva som kan taes og ikke bør taes ut av elva er jo veldig relativt. Men det sier seg selv hvordan det hadde gått om alle skulle holdt på sånn og spist opp trofefiskene for å fullende totalopplevelsen.. Skjønner virkelig ikke poenget med at det ikke hadde blitt det samme med to halvkilosfisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det innlegget ditt, JB, er noe så inn i hampen likt med med mine tanker på en del punkter. Nå drikker jeg ikke kaffe, men hvor er den blitt av? For meg ser det ut som om priser, utstyrsjag og internett har skapt et behov for "valuta for penga og bilder til nettet". Fluefiske som rekreasjon er nok på retur om man skal basere konklusjonen på et par ukers observasjon ved Hemsil. Ett vak blir observert og 3 mann må på død og liv være første mann til å få stoppa den #&%¤¤&# vakinga! Ser faktisk ut til at det er flere konkurransefiskere enn jeg trodde gitt.  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Hei!

 

C&R er prisverdig, spesielt når det gjelder stor fisk og for å unngå masser av småfisk. Kom imidlertid over en ordveksling mellom Grøthe og Fismen her på forumet (gå på søk), hvor sistnevnte har noen synspunkter som jeg deler - og som jeg gjerne kan dra litt ut. C&R, maksmål, bag limit osv. har kommet for å bli. Hemsila er helt klart Norges mest moderne elv i så måte, med detaljerte kart, soner, regler og hyppige fiskekortkontroller (hyggelig karer for øvrig  ;D) .

 

Men jeg merker, og spesielt etter årets Hemsila besøk, at alle reglene, prisene og mengden mennesker begynner å drepe litt av gleden. Sportsfisket blir i slike omgivelser veldig mye sport, og mindre og mindre fiske - hvis du skjønner. Dette forsterkes av utstyrsjag, uniformering og at det har blitt litt "in" å være en del av tørrfluemiljøet. Jeg skal ikke kokettere for mye med dette, for jeg synes det er litt kult å være cool jeg også, og Lenth/Fismen er kjempemorsomme, men det kan bli litt mye av dette sporet også...

 

Derfor gleder jeg meg faktisk mer enn på lenge til å reise på hytta i Dagalitraktene, besøke noen fjellvann og småelver/bekker med fluestang, anorakk og sekk på ryggen. Er jeg heldig får jeg noen pene stekefisker og slipper ut igjen en ørret på nesten kiloen - som aldri har vært kroket før ! -  fordi den fortjener å leve, fordi den har en jobb å gjøre for bestanden og fordi det gir meg en god følelse å bidra til godt fiske i årene fremover. Etter en sen middag med fersk ørret på menyen, er det inn i sofakroken med en liten whisky, noen sider av avdøde Bengt Östes fluefiskebøker fra 80-tallet og planlegging av neste dagstur. 

 

Joda, det smaker litt annerledes av fiskeopplevelser som ikke bare er sport. Det smaker veldig godt faktisk. Sesongkortet koster 150 kroner, om jeg ikke husker feil.

 

God sommer ! 

 

mvh

Jørn 

       

 

Veldig godt skrevet, kjenner meg igjen i det meste her - uten at jeg har vært i hemsil. Det forsterker litt av inntrykket jeg hadde.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På rådyrjakt hender det at jeg lar børsa forbli liggende over knærne og istedet blir sittende og se på noen av skogens vakreste skapninger.  Fyr i pipa og kaffe i koppen...med myggen surrende rundt hatten.  Nærmere paradis kommer ikke jeg.  Dyra kan godt byttes ut med vakende fisk, situasjonen er den samme i prinsippet og slik kan jeg sitte i timesvis.  Dessverre er det ikke alle steder hvor man kan gjøre slikt, dersom man ikke viser klare indikasjoner på å kaste på denne fisken så har man snart en annen som kaster over hodet på deg.  Folk går jo elvelangs og leter etter vak, en gubbe som sitter og betrakter elva er ofte ikke noe hinder for å kaste på denne fisken.  Fiskefilmer som TF1 og 2 skaper vel slike jegere som vi nå finner overalt, ikke noe gæernt idet.....men husk nå å nyte naturen litt og da folkens!  Å fiske er vel ingen evigvarende konkurranse...det handler litt om å nyte naturen også.  :)  Så får man heller tåle at folk rister oppgitt på hodet når man forteller at man ikke har "fått noe" når man kommer hjem.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Har sitert dette før, men gjør det gjerne igjen.

 

"En mann som kan sitte seks timer på halevirvelen ved bekkekanten uten så meget som å få napp engang, er virkelig fylt med tolmodighet. Han er en filosof. La ingen våge å si at han er lat. En fisker gjør ett av to. Han sitter å fisker eller han sitter å tenker. Noen ganger bare sitter han der. Når fisken biter, fisker han. Biter ikke fisken, tenker han. En fisker er den eneste i verden som har lært hvordan livet skal leves."

 

Ukent opphav

Fiskesport nr 1 1959

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffen er ikke glemt Erik. I ryggsekken er det stormkjøkken, noen desiliter rødsprit og kokekaffe! På fjellet har jeg faktisk tid til å koke formiddagskaffe, og bare slappe av et par timer i lyngen. Trekke inn frisk luft og glede meg over at jeg ikke ville byttet denne dagen mot noe (det vil sikkert ikke hoje heller når han finner denne roen) - og i hvert fall ikke mot bone fish camp i Karibia med fulle amerikanere som tjener over èn mill. USD i året, er medlem av en visstnok eksklusiv country club og må fortelle alle om det. "I got a really monster fish today, what a rush..."

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Sitatet som Kenneth la inn er bra, og betegnende. I hvertfall slik jeg ser det.

Dessuten finnes det mange flotte steder å finne for den som vil leve ut veidemannsdrømmen ei uke eller tre. Enten det er i ensom- eller flersom harmoni med naturens stillhet. Men forvent ikke at den harmonien faller deg i hodet den første dagen.

Vi som har få eller ingen mulighet til å leve ut denne drømmen/trangen hvert år, får ta til takke med kø-fiske i ei eller annen god elv. Hvilket "rush" dette gir med tanke på show-off eller solo-sniking langs bredden på jakt etter vakker ørret må bli opp til hver enkelt. Trur eg. :)

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørn har et fint utgangsinnlegg her synes jeg, dere andre også foresten! :)

Sjøl har jeg kansje svidd av såpass mye energi omkring maksmål, baglimit og slikt med hensyn til Rena i hovedsak at jeg liksom er litt utbrendt på slike temaer som det.......det høres tamt og litt feigt ut kansje, men det er ikke noe mindre sant for det!

 

Men det med respekta for en Petri bror og det som befinner seg innafor et rimelig kastehold fra han er egentlig noe hellig som jeg har på følelsen blir brudt en del......har opplevd det sjøl, og hørt andre fortelle sine historier.

Det er jo uansett om en kar bare sitter å titter og kansje som Hoje sier nyter synet av en fisk han kansje vil prøve å ta når han sjøl føler for det, kansje etterat kaffen eller matpakka er fortært, eller om han står å mæler løs på den det han orker........det er jo hans fisk, og er det et par til innafor samme lille område så er døm også hans!

Om det er et sted der det er mange fiskere, midt i helg eller ferietid, ja så må jo alle ta hensyn til det og kansje lempe litt på krava om hvor mye plass vi kan forvente oss innafor rimelighetas grenser.

Uhell som da elvebredden er tettvokst og uoversiktelig, og at du ikke er istand til å se om det er noen der før du glor'n rett i øya på lovlig kort hold kan sjølsagt skje, men skjer det så er det ivertfall ikke værre enn at en liten unnskyldning og at du trekker deg forsiktig tilbake holder for de fleste........det er jo et felles problem!

Lov til å ta ei pissepause inni buskene mens stanga står igjen noen få meter unna må det også være uten at noen kaster seg over det høyst kortvarige tomrommet!

Grensa går vel hvis du forflytter deg til en annen fisk med altfor mange meter immelom, og fortsatt liksom skal holde av en du ikke fikk til med det samma et drøyt fluekast unna......det er kansje for mye forlangt i ei elv med flere om beinet...?

Men og bevist rappe fisk rett foran snuta på en annen fisker, ja det er fryktelig frekkt og egoistisk......der er det ingen tvil!

Kompisfisking og litt sjenerøs brodelig deling av eventuelt litt trange og ujevnt fordelte goder går også ann, sjøl blandt til da ukjente, men det er alltid den som kom først som må få lov å dele ut slikt! :)

Ble bare selvfølgeligheter detta, men jeg må bli ferdig......for nå er det Jurassic Park på teve 2......og den har jeg ikke sett på lenge! :D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jo også at folk takker ja til en kopp kaffe og det har hendt mer enn en gang at jeg da har spurt den nyankomne om han har lyst til å prøve seg på'n.... Konkurranseinstinktet er ikke større enn at jeg synes det er hyggelig å se på også.  Slik knytter man ofte nye kontakter.

 

Her er det Lonesome Dove på Tv2 film nå, fin serie som jeg så for mange år sida.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser gleden, og ønsket, om å ta stor fisk. Jeg ser gleden av å ha det flotteste utstyret, de hotteste vaderene, og de feteste stengene. Jeg ser også at det er fullt mulig å glede seg over å fiske i en så kjent elv som Heimsila. Men køfiske? Stå og vente på tur? Subbe i helene til tre andre du ikke kjenner, fordi det rett og slett er så mange der? Det eneste køfisket jeg personlig gidder å legge ut på, er ved frysedisken i butikken. Derfor holder jeg meg stort sett i Oslomarka, og er der fullt av folk ved det vannet jeg hadde tenkt å fiske ved - vel, da finner jeg frem kartet og går til neste vann. For meg er gleden ved fisket å slippe unna køene, å være litt for seg sjøl. Tasse langs et vann og lete etter vak, og er kompisen med på denne turen, så er det ofte å sitte ned med kaffekoppen, se på vaket, og ta en lavmelt kollokvie om hva den spiser i dag. Det å stå, eller gå, i kø ved fiskevannet.. det skjønner jeg bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Mye enig her :)

 

Jeg ser gleden i vadebukser som holder som ikke trenger koste 5000kr. Jeg krabber rundt, bor i fjellvann, sjøen og er nesten bare alene. Den vakre naturen. Og gleden av de "hotteste" vaderne jeg fikk av en butikk. Hurra for Kinetic, edge og Shimano biocraft som lager masse bra som ikke blir "akseptert" i det store selskap, nei her er det SIMMS for alle penga hvis ikke er du ikke "hip" nok.

 

Det jaget om det "hotteste" utstyret skremmer meg, ta f.eks Streamtstix som lager veldig bra kvalitets-stenger. Harselv testet mange av disse "billig" stengene og jeg vet om fler som "disser" disse på grunnlag av å ha prøvd en stang eller to.

 

Men det er snakk om valg og prioriteringer, og det respekterer jeg. Men at et merke skal være en annerkjennelse om status innen mijøet skremmer meg dypt.

 

Frem med kaffen, se nydelige vak.. Ta frem 10 kroners klinkhammerene mine som sikkert er av drit dårlig kvalietet og ta fisk på dem, ja for meg er det godt nok i massevis.

 

Føler vi har fluefiskere i et bredt spekter, alt fra de som gir f i utstyr til de som kun må ha g-loomies osv og skryter alt av merket opp i skyene. Og det verste er at de mener at alt annet er DRIT. Møtte en slik kar her om dagen i sjøen. Han skrøyt mer om prisene og hvor mye det kostet enn han rakk og drekke opp kaffen sin. Disse ødelegger mye for denne herlige hobbyen, jeg sa jeg brukte et Scierra snøre. Han bare ristet på hodet oppgitt. Nei gutt " du må få deg snøre med AST Coating"

 

Gode signaler dette!!!! Skremmende, så det gjelder nok ikke bare innen tørrfluefiske etc.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel mye enig i tingene her jeg og, men... det går an å bruke G. Loomis uten at man ser ned på andre som velger og prioriterer andre merker. Det viktigste er vel at man har et utstyr som man trives med og er fornøyd med. Det finnes mye rimelig utstyr som fungerer mer enn godt nok, det er ingen tvil om det.

Det er vel ofte slik at når man først har blitt kjent med et merke, så bli man liksom litt glad i det. Slik er det i hvertfall for meg. Men jeg regner jo med at Toggi ikke mener at alle som bruker G. Loomis ser ned på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for engasjementet på tråden. La det være klart: Jeg moraliserer ikke over dedikerte fluefiskere som bruker masser av penger og tid på utstyr og opplevelser. Glasshus osv :) Poenget mitt var bare å brette ut perspektivet og gi et innblikk i noen enkle elementer som kanskje har blitt skjøvet litt i bakgrunnen senere år, men som er bærende for at jeg (og da mener jeg meg) vanskelig kan tenke meg et liv uten fluefiske. Og det er naturligvis ikke de pustende vaderne, kastemaskinen fra Sage, den råkule storspolsnella eller supertilrettelagt sportsfiske. Hadde det ikke vært alternativer hadde jeg fortsatt jaget rundt i vann og elver i klamme gummivadere og med St.Croix-stanga som jeg kjøpte i Nicolaisen Jernvarehandel (!) i Fredrikstad forsommeren 1990. (STH-snella hadde jeg riktignok måttet funnet et alternativ til for den korroderte fullstendig etter saltvannsbruk :rolleyes: )

 

PS! Som helt ny på forumet, må jeg bare berømme miljøet her! Artig tidsfordriv i påvente av fiskeferie om tre dager, og når man likevel har et hode som stadig kretser rundt fluefiske så hvorfor ikke bare dele noen tanker og stille noen spørsmål til likesinnende..

 

Takk igjen, og god sommer folkens!

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Brukte det navnet rett og slett fordi mannen var "loomies" frelst. Han satt i 2 timer og fortalte om hvor mange tusenlapper han brukte på slike stenger og ingen andre merker var i nærheten.

Såklart er det bra stenger, skulle kjøpt en selv jeg hvis jeg mente den var så utrolig mye bedre enn det jeg har og liker selv. Jeg bruker et bredt utvalg av stenger/merker. I forskjellige prisklasser fordi det er stenger jeg "digger".

 

Prøver jeg en Sage stang til 5000kr, synes den virker topp det samme gjør jeg med en Guideline jeg prøver uka etter. Synes den også er topp, så kjøper jeg ikke Sage fordi det kun er Sage.

De verste "fanatikerne" gjør det, og det blir flere av dem. De kan ta i andre stenger å komme med kommentarer: "sikkert grei den" Hadde det hatt navnet Sage hadde den vært myyyye bedre. Jeg merker det ganske tidlig faktisk på mennesker som er sånn, mer opptatt av hva han fisker med,og skal hele tiden fortelle det.

Jeg fisker hver dag så og si, 90 % av de jeg møter er utrolig koselige mennesker som har det samme målet som meg.

 

Slå an en prat om fiske, erfaringer av steder, litt kaffe drikking og nyte den vakre naturen som vi er så priviligert og har. Ja, er vi heldige så får vi fisk også. Ta litt naturbilder, legge inn på pcen. Minner for livet.

 

Tenk hva denne gruppen av "nisje" fiskere gir av signaler til rekrutteringen innen fluefiske.

Har møtt mange som vil prøve å kaste, jeg driver litt med kursing. De kommer bort og spør om at det er sant at de må legge 5000+ i godt utstyr for å komme igang med å lære seg basise grunnprinsipper i overhåndskast. Det har skjedd 4 ganger, de er alle unge som synes fluefiske virker spennende.

 

Jeg blir sjokkert, lettere rystet når unge fluefiskere tror at de må spare opp "lommepenger" i et år for å kjøpe noe "kult"

 

Et sted må de ha fått det fra, HVOR????

 

 

Mvh

Torgeir

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg hvor de har fått det fra, men jeg hadde også dette inntrykket før jeg begynte med dette selv for 3 år siden.  Kanskje det er alt det dingeldanglet som vi fluefiskere har en tendens til å henge på kroppen som bidrar til dette, har selv blitt en versting på dette området.  Er ikke grenser for hvilke duppeditter jeg finner nødvendig å ha innen rekkevidde når jeg fisker, blir ofte mobbet for dette.  :-[

At jeg fisker med en Loomis er til tider ganske flaut synes jeg, selv om den ikke tilhører de dyreste.  Synes liksom ikke teknikken helt står i stil til merkenavnet...og G3 vesten som jeg under et anfall kjøpte på messa ifjor tør jeg snart ikke ta med...føler meg til tider som en skikkelig jålebukk.  Derfor er det viktig synes jeg å ikke dømme folk etter utseendet... :-[, men etter oppførsel.  Føler meg egentlig som en gammel og enkel skogsmann jeg....bare at jeg har litt dilla på ting og tang.  Dessverre passer ikke denne interessen alltid til lommeboka for en kommuneansatt bidragspappa. ???  Men koser meg i skog og mark, det gjør jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg heldig som bur på eit gris grent størk, i går traff eg på ein eldre kar ved vanne (dette er den første personen ei har møtt på i år) her ute er det ingen press, ingen mas, bare fiske og natur. og ikke minst så er vanne eg fisker i overbefolka, så der er nok av fisk til alle mann.

 

Så var det den der med å slippe utigjen storfisken, den fiksa eg ganske lett nor ei besøkte eit vann der det går fisk over kiloen. etter mange kast, satt den endelig på. hadde ett fint utras på pakkestonga mi til 999. kjente godt kreftene av fisken, nor den hadde komt seg godt ut på baklina sleppte den fint take på kroken og var borte. : :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vært skrevet meterlange innlegg om emnet som tas opp her. Men siden vi alle bedriver dette som hobby gjør vi det for at vi finner det avslappende og hyggelig. Det finnes dem som synes det er særdeles hyggelig å sprade rundt 'insteder' med prislappene flagrende på alt utstyr man har ( nesten da  ;D ) mens andre trives best der det ikke er særlig risiko for å treffe folk. Begge personer har nok en avslappende stund hver på sin måte. Det jeg prøver å si er at vi alle må definere vår egen lykke og leve deretter, så sant man ikke sjenerer andre. Når det gjelder C & R vil jeg sitere en vis mann som sa at: du skal fylle fra toppen av, for bunnen sier seg selv. Alså ta de fiskene du selv trenger og slipp ut dem man ikke har behov for. Jen tror neppe at noen reagerer på at man høster av en bærekraftig bestand ved å ta opp noe stekefisk. Men desverre er det folk som skal ha størst mulig uttelling for fiskekortene sine og tar opp alt, og kakker det i hodet, enten det har gjeller eller ei  ;) . Arild Håland, en filosof fra Bergen synes kanibalene er mer humane enn oss siviliserte mennesker nettopp fordi at de dreper ikke flere mennesker enn de selv klarer å spise opp  ;D ( muligens dette er å dra C & R litt langt  :rolleyes: )

Nei.... kos deg ved fiskevannet, enten du har Loomis stang eller rognebærkjepp. Steik deg noen aurer og nyt det å være til. Så kan du heller i ditt stille sinn humre over tosken med rognebærkjeppen eller kløna med Loomis stanga, Men ikke si det til ham  ;D

Selv har jeg både Loomis stang og rognebærkjepp, og koser meg like mye med begge deler. Tosk og kløne på en gang alså  ;) Men det er få som koser seg mer enn meg på fisketur tror jeg, selv de gangene jeg ikke kommer lengre enn til kaffikokingen.............

Ha en fortryllende sommer alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Det kunne vært skrevet meterlange innlegg om emnet som tas opp her. Men siden vi alle bedriver dette som hobby gjør vi det for at vi finner det avslappende og hyggelig. Det finnes dem som synes det er særdeles hyggelig å sprade rundt 'insteder' med prislappene flagrende på alt utstyr man har ( nesten da  ;D ) mens andre trives best der det ikke er særlig risiko for å treffe folk. Begge personer har nok en avslappende stund hver på sin måte. Det jeg prøver å si er at vi alle må definere vår egen lykke og leve deretter, så sant man ikke sjenerer andre. Når det gjelder C & R vil jeg sitere en vis mann som sa at: du skal fylle fra toppen av, for bunnen sier seg selv. Alså ta de fiskene du selv trenger og slipp ut dem man ikke har behov for. Jen tror neppe at noen reagerer på at man høster av en bærekraftig bestand ved å ta opp noe stekefisk. Men desverre er det folk som skal ha størst mulig uttelling for fiskekortene sine og tar opp alt, og kakker det i hodet, enten det har gjeller eller ei  ;) . Arild Håland, en filosof fra Bergen synes kanibalene er mer humane enn oss siviliserte mennesker nettopp fordi at de dreper ikke flere mennesker enn de selv klarer å spise opp  ;D ( muligens dette er å dra C & R litt langt  :rolleyes: )

Nei.... kos deg ved fiskevannet, enten du har Loomis stang eller rognebærkjepp. Steik deg noen aurer og nyt det å være til. Så kan du heller i ditt stille sinn humre over tosken med rognebærkjeppen eller kløna med Loomis stanga, Men ikke si det til ham  ;D

Selv har jeg både Loomis stang og rognebærkjepp, og koser meg like mye med begge deler. Tosk og kløne på en gang alså  ;) Men det er få som koser seg mer enn meg på fisketur tror jeg, selv de gangene jeg ikke kommer lengre enn til kaffikokingen.............

Ha en fortryllende sommer alle sammen

Flott innlegg :) Som passer meg veldig bra :)

Ha en fin sommer du også .!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB dette er nok det beste innlegget jeg har lest på veldig lenge. 100% enig med deg 8). Har bare vært på 2 fisketurer denne sesongen pga jobb og familie osv, men begge gangene har jeg, i motsetning til tidligere år da jeg tok kveldsturer i Rena, tatt med telt og dratt på snaufjellet. Har gått tilbake til måten jeg fisket på da jeg var yngre. Ja, er går det i både sluk, spinner og en og annen markklyse ;) MEN jeg tar også ed meg noe av det jeg har lært fra fluefisket, og 7er stanga er med på lasset. Stormkjøkken, kokekaffe, kjekspakke og svartkoppen er turkamerater. Det samme er en bitteliten lommeradio jeg kjøpte på Clas Ohlson for under 100-lappen. Lange kvelder, masse observering, ikke så mye kasting, men jeg har fått den store roen rilbake over fisket, og jammen tar jeg ikke fisk også! Forskjellen er at jeg jager ikke fisken, men tar livet helt med ro og gjør noen velplasserte kast.

 

At man kakker noen og lar noen gå har å gjøre med moderasjon og eget magemål. Når er nok nok? Og når skal man gi seg? Har vel debattert dette ihjel på en tidligere tråd om Renaelva så jeg gidder ikke her. Men en ting vil jeg bare ha sagt; med de nye regelene i Renaelva, som jeg absolutt ikke er tilhenger av, har gjort at jeg bestemte meg for å boikotte her elva. Dette merker man helt sikkert ikke på kortsalg eller noen andre steder, men man må stå for hva man preker og samtidig backe det opp gjennom handling. Man velger sine egne kamper og kriger. Og ut av noe vondt kan man oftest finne noe positivt. For min del er det tilbake til fjellheimen, barndoms fisketurer, og fyttirakkern som jeg har savnet det helt uten å være klar over det selv :D :'(.

 

Skal ikke messe mer om dette nå. Men nei til overfiksering av utstyr, fiskejag, konkurransepreget fiske, sære regeler osv osv.

 

Skitt fiske alle sammen, og kanskje vi engang møtes på fjellet. Ta med kopp, jeg har kaffe.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...