Gå til innhold

Regnbue?


Gjest Kalle

Anbefalte innlegg

Gjest Kenneth Sneis

Sitat fra ferskvannsfisk.no

Beskrivelse

Som ørret, men har et stort lilla/rosa bånd på sidene. Sorte flekker på hode kropp og alle finner.

 

Her er et bilde av en regnbue til

[attachthumb=1]

post-0-13949850277343_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken hadde anntydning til rød lilla farge skimmer på hjellelokket og langs midtlinjen. Ryggen på den var også grønnere enn på den andre. Men ser at det ikke er i nærheten av de fargene som er på de andre bildene. Har hørt det skal være satt ut regnbue i et nabo vann engang på 70-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

En ting er at dette er brunørreter. En annen ting er hvor i h.... de har fått så store øyne. Sikker på at det ikke va lyr de satte ut, høhø. Her er forresten en fint beprikket regnbue.

post-367-13949850310541_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at dette er brunørreter. En annen ting er hvor i h.... de har fått så store øyne. Sikker på at det ikke va lyr de satte ut, høhø. Her er forresten en fint beprikket regnbue.

Dette er et rimelig overbefolka vann, regner med at dette har noe med sørrelsen på øynene å gjøre.

Et perfektk fiske vann for de 2 guttene på 6 år som jeg hadde  med på telttur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så værst røyer heller;)

Det var et rått bilde av den røya! Ikke ofte med blikkstille i så eksponerte områder...truffet litt der ja.

 

Må vel også innrømme litt motvillig etter å ha sett den "finprikkregnbuen" at "ville" regnbuer også kan være fantastisk flotte.

 

Mvh

R. Jørn. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at dette er brunørreter. En annen ting er hvor i h.... de har fått så store øyne. Sikker på at det ikke va lyr de satte ut, høhø. Her er forresten en fint beprikket regnbue.

Dette er et rimelig overbefolka vann, regner med at dette har noe med sørrelsen på øynene å gjøre.

Et perfektk fiske vann for de 2 guttene på 6 år som jeg hadde  med på telttur :)

 

Et typisk eksempel på underernært ørret fra overbefolkede vann ja... ;)

 

Kanskje fisken får samme symptomer som mennesker ved lite og ensformig mat - Strumaøyne... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnbue og annen ørret er jo greit å skille synes jeg, men jeg stusser litt over forskjellen på ørret.  Noen er sølvfarga som bildet øverst viser og andre er brune (brunørret) og etter hva jeg har klart å sjekke ut..så er dette samme rase.  Hvorfor er noen blanke og andre brune?  Skulle jo tro at dette er to underarter av samme art, men jeg finner ikke noe litteratur som forklarer forskjellen.  De blir omtalt som samme art.  Finnes vel sikkert noen her som har et godt svar på dette... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at de forskjellge farge variasjonene går mest på miljøet fisken går i.

De søker best mulig kamuflasje i de omgivelsene de oppholder seg i. + at de vil muligens ha genetiske variasjoner.

Slik at fisk som går i vann med brun aktig bunn vil være brunere enn en fisk som går i vann som har blanke steinbunner.

Fiskene som går i fjellvanna i rundt meg er veldig blanke. Der er det som regel lys grus og stein bunn.

Den blanke fisken er tatt i et slikt vann på nesten 1000 moh. Den andre er tatt i et annet vann bare noen stein kast unna, som har brun mudder bunn.

post-0-13949850311582_thumb.jpg

post-0-13949850311983_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigmenten i skinnet til ørreten er koblet til synsnervene.

Det vil si at fargen på ørreten avhenger av omgivelsene den befinner seg i.

 

Jeg har ikke noen litteraturreferanse på det tilgjengelig nå, men det kan sikkert oppdrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Pigmenten i skinnet til ørreten er koblet til synsnervene.

Det vil si at fargen på ørreten avhenger av omgivelsene den befinner seg i.

 

Jeg har ikke noen litteraturreferanse på det tilgjengelig nå, men det kan sikkert oppdrives.

 

Nå finnes det flere "strains" eller grener av Salmo Trutta. Om du tar en sølvblank høyfjellsørret og plasserer den i et vann med brun mudrete bunn tror jeg ikke den etter noen dager vil se nøyaktig lik ut de andre som er i dette vannet. I noen vann der jeg vet det finnes to arter (en lokal og Tunhovdørret) ser man tydelig forskjell selv om de går i samme vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske å ha fanga noe annet enn regnbue og brunørret og har derfor ikke tenkt så mye på at det kan finnes andre fargevariasjoner av "brunørret".  Eller det kan være at jeg nettopp har dette, men uten å sjekke nærmere har tatt dette for å være regnbue.  Fikk noe nytt å gruble på nå..... :-\  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det flere "strains" eller grener av Salmo Trutta. Om du tar en sølvblank høyfjellsørret og plasserer den i et vann med brun mudrete bunn tror jeg ikke den etter noen dager vil se nøyaktig lik ut de andre som er i dette vannet. I noen vann der jeg vet det finnes to arter (en lokal og Tunhovdørret) ser man tydelig forskjell selv om de går i samme vannet.

 

I hvertfall ikke etter et par dager, og den vil sikkert ikke bli helt lik nei, men fargen vil skifte noe.

Hvis jeg husker riktig kan du lese mer om det i OFAs årbok fra 2004 hvis du har den tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnbue og annen ørret er jo greit å skille synes jeg, men jeg stusser litt over forskjellen på ørret.  Noen er sølvfarga som bildet øverst viser og andre er brune (brunørret) og etter hva jeg har klart å sjekke ut..så er dette samme rase.  Hvorfor er noen blanke og andre brune?  Skulle jo tro at dette er to underarter av samme art, men jeg finner ikke noe litteratur som forklarer forskjellen.  De blir omtalt som samme art.  Finnes vel sikkert noen her som har et godt svar på dette... :)

 

Et annet eksempel er sjøørret. Det er også Salmo Trutta, altså det samme som brunørret. Jeg har sett utrolig mange forskjellige varianter av brunørret. (HEY, det betyr at jeg har fått "utrolig" mye fisk  ;D. )

 

Nå vet man som regel på forhånd om det finnes regnbue i vannet man fisker i Norge, siden den ikke finnes naturlig der. Så det skulle gjøre saken litt enklere. Men selv her nede har jeg aldri vært i tvil om det er bue eller brun.

 

Ellers så ser du det på blikket. Brunøreten har et intelligent blikk som sier: "Ok buddy, du lurte meg. Nå putt meg pent tilbake, så sees vi neste gang  ;)."

Mens regnubene har et ganske tomt blikk som sier: "Hva fa** var det?  ??? ??? :o :o"

 

Er det "buer" de har satt ut i Fr.stad marka Hoje?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ting som virker inn på en brunørrets farge/utseende, og man kan ha flere fargevarianter av den samme ørreten i det samme vannet.  Det vil også i et vann være mange variasjoner av gyte- og overgangsdrakter osv. Fisk som er i rask vekst vil ha en annen fargedrakt enn fisk som har stagnert (ref feks sjøørret) Jeg har også som mr Brekke registrert at Tunhovdørret ikke endrer utseende og blir lik sine lokale artsfrender. Tunhovdørreten kjennetegnes ved at den tidligere enn de fleste andre ørretvarianter blir rovfisk og jakter derfor tidlig pelagisk. Fisk som jakter pelagisk vil ofte være blankere enn insektseterene i mudderbuktene. Jeg har tenkt at det jaktmønsteret/jaktområdene er årsaken til at Tunhovdørreten ikke endrer utseende og blir som de lokale. Jeg har også lest at ørret relativt raskt kan endre skinnets bagrunnsfarge dersom miløet endres drastisk. Prikkene derimot får den visstnok ikke gjort noe med :)

 

Mvh

R. Jørn. F.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det "buer" de har satt ut i Fr.stad marka Hoje?

 

Bjørndalsdammene kjenner jeg godt til Tore, da jeg har sittet i styret i FOJFF nesten sammenhengende de siste 13 åra.  Før i tida drev vi oppdrett av regnbue sjøl, klekkeriet står der oppe fremdeles.  Som i andre foreninger, var også vi avhengig av frivillige til å gjøre denne jobben.  De ble gamle og slitne etterhvert og vi har ikke lykkes i å videreføre denne aktiviteten.  For å kunne opprettholde tilbudet om fiske der oppe, har vi de senere åra kjøpt og satt ut brunørret regelmessig.  Dammene er idag dessverre ikke så veldig egnet til fluefiske på grunn av vegetasjonen, men vi har noen tanker om dette.  Dammene blir vel mest brukt i forbindelse med barne- og ungdomsaktiviteter idag og vi har tilrettelagt fiskekortløsninger spesielt tilpasset dette.  Men det er også en del andre fiskere som plukker seg en fisk i ny og ne der oppe.  Finnes både ørret og abbor der og dammene blir kultivert med tanke på surhet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde et forsøk en gang med fargenyanser på ørret. (utdannet naturforvalter)

Vi hadde med oss to baljer til vannet og satt fisken vi fikk i baljene, som vi hadde forskjellig farga av, Lys og mørk. Det viste seg at ørreten i snitt brukte 10 minutter på å skifte fargenyanse ved forflytting fra mørk til lys balje og omvendt.

Testet vel rundt 15-20 ørret tenker jeg, og ingen var over 400 gram, så kan vel sikkert hende andre får andre resultater.

Så at man kan få forskjellige fargenyanser på ørret i et og samme vann, kan komme an på hvor i vannet fisken har stått de siste ca 10 minuttene faktisk.

Bare og prøve selv med lys og mørk balje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde et forsøk en gang med fargenyanser på ørret. (utdannet naturforvalter)

Vi hadde med oss to baljer til vannet og satt fisken vi fikk i baljene, som vi hadde forskjellig farga av, Lys og mørk. Det viste seg at ørreten i snitt brukte 10 minutter på å skifte fargenyanse ved forflytting fra mørk til lys balje og omvendt.

Testet vel rundt 15-20 ørret tenker jeg, og ingen var over 400 gram, så kan vel sikkert hende andre får andre resultater.

Så at man kan få forskjellige fargenyanser på ørret i et og samme vann, kan komme an på hvor i vannet fisken har stått de siste ca 10 minuttene faktisk.

Bare og prøve selv med lys og mørk balje!

 

Stilig, det skal testes ved anledning.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...