Gå til innhold

Med flue i Femund (?)


OleT

Anbefalte innlegg

Heisann.

I uke 27 så reiser tre av oss til Femund og Isteren etter Ørret og Røye.

Vi køyer ved Isterfossen og skal prøve oss på området rundt samt noen røyevann lenger inn. I den anledning er jeg på jakt etter noen mønstertips på både tørr og nymfe.

Alle tips mottas med stor takk ydmykhet!

Resultatet bringer jeg tilbake hit i tekst og bilder når turen er over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørflue: vil jeg anbefale E-12, iron blue dun, elk Hair caddis, og om aften/nat Jasid

Nymfe: superpugge, Pheasant tail, red tag

 

God tur.

/loke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips begge to! Da er det bare å sette seg til stikka.

 

vhdesign:

Linken til Galt fluen ser ut til at være død, og finner heller ikke noe på det navnet noe annet sted. Kanskje noen av dere har et bilde? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vi er nå godt tilbake fra en fantastisk tur i Femund området.

Etter å ha kost oss noen dager nede ved Isteren, reiste vi opp i høyfjellet til noe av det vakreste Norge har å by på: Fjell, vidder, vann og ikke en eneste vei, kraftlinje eller telefon. Total ro for kropp og sinn med andre ord.

 

Etter å ha prøvd ut litt forskjellige vann falt valget på det hvor jeg ble velsignet med denne karen. en røye på 3,2.

 

En opplevelse hvor den troløse ikke kan annet en å takke skaperen :)

 

roye.JPG

 

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig glad i både Røye og Ørret, så det å få en i den klassen under slike forhold, er for min egen del ganske ubeskrivelig.

 

Vannet var medium stort med lite yngel og forholdsvis dårlige gyteforhold så resten av natten ble stanga liggende til fordel for kaffe og takknemlighet :)

 

Men jeg fikk gleden av å se resten av slekta hans velte seg i vannskorpa utover morgentimene. Han var ikke alene, og heller ikke den største, så neste sommer pakker jeg telt og primus igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mer skryt en fortjent :oops:

 

Rune:

Den beit på en variant av cdc vårflue med sort kropp, mellombrun cdc ving og lyst hane hackle.

Fire meter fra land, innved noe siv. Tussmørke (23 tiden?) og bleike vann. ca +5 i lufta og ingen innsekter på overflaten.

 

Er vel mere flaks en prestasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...