Gå til innhold

Spinnerfall i Rena


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Tok turen om Rendalen på vei hjem fra trøndelag.

 

På brua med bomveien var det et kraftig spinnerfall med en døgnflue ca krok 16. Den hadde rødbrun kropp og 3 haletråder. Var også en annen med grønnlig kropp og gul eggpose samme størrelse. Noen som vet hvilke døgnfluer dette er? Min kunnskap er temmelig begrenset her.

post-155-13949850431664_thumb.jpg

post-155-13949850432998_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Staffan!

 

Ser på bildene på renariver at den liknet veldig på denne ja.

Forekommer Ignita og Macrunata med både rødlig og grønlig kropp?

 

Ble inspirert til å binde noen imitasjoner. Noen av fluene hadde veldig dominant eggepose. Kan dette være en trigger på fluene, eller dropper døgnfluene eggene for fort til at fisken ser eggposen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hee,he ;D den var da litt morsom den da. La oss fortsette å kalle dem det! Det vil lage stor oppstandelse. Internt med noen fiskekompiser kaller vi spent spinner for "Død Nilsen" Det fordi det var en som heter Nilsen som aldri kom på hva spent spinner hette for noe. Derfor "død Nilsen" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Er det så viktig "grønningen" Truls eller ei, Asbjørn eller Kåre, tigeren tar dem uten at de har navn! De heter for mange allerede Truls nå, det fordi det er lett å huske! ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan erik granbo oppdaget at han kunne lure sær laks i strykpartiene av gaula når den gikk varm og lita på sommeren. Jeg fikk det ærefulle oppdraget å samarbeide med han om dette. Engasjementet mitt var stort når vi satt og bant "trekantnympher" og diskutert atferd på det ene latinske krypet etter det andre. Han har omdøpt disse nymfekrypene til sulphurfruer. Jeg synes det er kjempebra! spesielt når det kommer fra en laksefisker.... Felles respekt heter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen entomologiekspert, men kjenner igjen de som jeg fisker mest på - og de som har blitt mest kjent gjennom filmer og fluefiskelitteratur de seneste 5-6 åra. Begynte vel egentlig med dette etter å ha lest Flyt av Lenth og sett TL 1 (vulgata var kjent da). Før det var verden enklere; Vinge opp er døgnflue, vinge bakover som husttak er vårflue - mye annet med vingene bakover og oppe på hverandre som div steinfluer f.eks. vekker sjeldent stor appetitt. Og så valgte man flue ut i fra følgende "artsobservasjoner": "Dæven den var svær gitt". "Fy fanken 'å gul den var da". "Se på den sprettrumpa da, har bare puppa nedi vannet jo" osv. osv. Omtrent slik foregår vårfluebetraktningene fortsatt, og er'n skikkelig svær så bare vi slenger vi ut en "se der, kommer en Grandis jo. Nå kan det bli liv."

 

Entomologiinteressen er for mange en viktig og lærerik del av fluefiskelidenskapen, så for en gangs skyld så skal jeg la være å starte en halvsur debatt om dette er noe jåleri eller ikke ;) . Synes av prinsipp det er flott at folk søker kunnnskap jeg, men om man får så mye mer fisk av det er neimen ikke sikkert. Og det er nok heller ikke poenget med å kunne navn og gjenkjenne småkryp i detaljer på vingeanlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, får nok ikke så mye mer fisk av å kunne sånt. MEN - det å vite om hvor og når de forskjellige artene klekker sånn ca, er jo greit. Mange fiskeferier/-turer planlegges nok pga både rhodani og aurivillii. :) Enklere å kalle en rhodani for en rhodani enn å si "den derre stålgrå, noen ganger litt olivenfargede døgnflua som pleier å være av størrelse 14, som klekket mye i skrukka det året det var så kaldt"  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, får nok ikke så mye mer fisk av å kunne sånt. MEN - det å vite om hvor og når de forskjellige artene klekker sånn ca, er jo greit. Mange fiskeferier/-turer planlegges nok pga både rhodani og aurivillii. :) Enklere å kalle en rhodani for en rhodani enn å si "den derre stålgrå, noen ganger litt olivenfargede døgnflua som pleier å være av størrelse 14, som klekket mye i skrukka det året det var så kaldt"  ;)

 

Ja, og derfor er det greit å kunne noen hovedtyper uten nødvendigs å være hard core entomolog. Det er litt greier når vi har noen felles referanserammer.

 

PS! Og så er det jo litt gøy at de som ikke driver med imitasjonsfluefiske knapt skjønner en dritt av hva vi prater om  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...