Gå til innhold

fluorokarbon og knutestyrke


moonfisher

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

For all del, IKKE LA ETT ELLER ANNET FISKEBLAD TESTE DET! Jeg har liten tro på at fiskebladene er uhilda i slike saker. De tenker på hvem som er de beste annonsørene osv. Jeg er så lei disse testene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Synes ikke noe om kirurgknuten (fluefisket svar på kjerringknuten), bruker heller blodknute med litt knutelim før jeg strammer til. Det blir en nydelig knute, og det er null problem så lenge man ikke forsøker å skjøte materiale med for stor diameterforskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bare fluefiskets svar på kjerringknuten. Det ER en kjerringknute - rett og slett en dobbel en! Det er den aller første knuten småungene lærer seg.

Jeg synes likevel ikke det er noe forkleinelse for den, da den blir minst og skaper minst friksjon i materialet - ergo sterkest.

Den har helt klart sine ulemper i forhold til blodknuten. Blant annet blir stubbene du kutter fra knuten stikkende på skrå ut til sidene. På blodknuten stikker de vinkelrett ut. Kirurgknuten har da lett for å skape en felle som fortomsspissen kan hekte seg opp i. Da dannes det lett fanituller (sitat fra knut Rom den første gangen han kastet med multiplikatorsnelle).

Men ved bruk av fortomstrimmer elimineres raskt dette problemet. Kirurgknuten kan kappes helt inntil knuten uten at den sklir opp.

Det hender jeg monterer en 0,53mm buttdel av FC foran monofilfortommen for at fortommen lettere skal dras under. Da bruker også jeg blodknuten. I tykke dimensjoner blir den mere avlang og ikke så klumpete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bare fluefiskets svar på kjerringknuten. Det ER en kjerringknute - rett og slett en dobbel en! Det er den aller første knuten småungene lærer seg.

Jeg synes likevel ikke det er noe forkleinelse for den, da den blir minst og skaper minst friksjon i materialet - ergo sterkest.

Den har helt klart sine ulemper i forhold til blodknuten. Blant annet blir stubbene du kutter fra knuten stikkende på skrå ut til sidene. På blodknuten stikker de vinkelrett ut. Kirurgknuten har da lett for å skape en felle som fortomsspissen kan hekte seg opp i. Da dannes det lett fanituller (sitat fra knut Rom den første gangen han kastet med multiplikatorsnelle).

Men ved bruk av fortomstrimmer elimineres raskt dette problemet. Kirurgknuten kan kappes helt inntil knuten uten at den sklir opp.

Det hender jeg monterer en 0,53mm buttdel av FC foran monofilfortommen for at fortommen lettere skal dras under. Da bruker også jeg blodknuten. I tykke dimensjoner blir den mere avlang og ikke så klumpete.

 

Helt enig, du forklarer det mer inngående og presist enn jeg maktet - som måtte ty til en mer tabloid innvending  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke noe om kirurgknuten (fluefisket svar på kjerringknuten), bruker heller blodknute med litt knutelim før jeg strammer til. Det blir en nydelig knute, og det er null problem så lenge man ikke forsøker å skjøte materiale med for stor diameterforskjell.

 

Mener å ha hørt at det er motsatt . Tar jeg veldig feil her eller ?? Har sett en som brukte kirurgknuten og det var stor diameter forskjell .... han fikk på en fin laks og etter en tids kjørig så gikk senene fra hverandre i knuten . Har aldrig opplevd det på blodknuten . Mener å ha hørt at man ikke bør benytte kirurgknuten hvis forskjellen i senediameter overstiger 20 %. Er det feil eller ??

Ellers så prøvde jeg også fluorcarbon for ett par sesonger siden. Frog hair mener jeg det var . Etter å ha røket den 3`dje fisken gikk resten av senen på bålet . Har ikke turt å prøve det siden . Men etter hva jeg forstår nå så var det mye sannsynlig at det var bla. knuten som var feil. Har bare brukt blodknuten jeg . Er nok ikke opptimalt på blodknuten det.

Må kansje prøve igjen . Bruker bare Rio mono jeg ...... ;D Sterk som bare det den  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke noe om kirurgknuten (fluefisket svar på kjerringknuten), bruker heller blodknute med litt knutelim før jeg strammer til. Det blir en nydelig knute, og det er null problem så lenge man ikke forsøker å skjøte materiale med for stor diameterforskjell.

 

Mener å ha hørt at det er motsatt . Tar jeg veldig feil her eller ?? Har sett en som brukte kirurgknuten og det var stor diameter forskjell .... han fikk på en fin laks og etter en tids kjørig så gikk senene fra hverandre i knuten . Har aldrig opplevd det på blodknuten . Mener å ha hørt at man ikke bør benytte kirurgknuten hvis forskjellen i senediameter overstiger 20 %. Er det feil eller ??

Ellers så prøvde jeg også fluorcarbon for ett par sesonger siden. Frog hair mener jeg det var . Etter å ha røket den 3`dje fisken gikk resten av senen på bålet . Har ikke turt å prøve det siden . Men etter hva jeg forstår nå så var det mye sannsynlig at det var bla. knuten som var feil. Har bare brukt blodknuten jeg . Er nok ikke opptimalt på blodknuten det.

Må kansje prøve igjen . Bruker bare Rio mono jeg ...... ;D Sterk som bare det den  ;D

 

Nå tror jeg du blander. Etter min oppfatning er kirurgknuten mye bedre enn blodknuten når det gjelder å skjøte sener som aviker mye i diameter. På blodknuten må man i slike tilfeller ha flere runder med den tynne senen enn den tykke. Personlig er jeg langt tryggere på en kirurgknute enn en blodknute. Derfor bruker jeg også knapt blodknuten lenger. Unntaket er kanskje av og til på de aller tykkeste delene av en knyttet fortom siden en blodknute blir litt mindre klumpete enn en kirurgknute.

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også stemelli blander knutene her ja. Blodknuten er ikke bra hvis diameterfoskjellen er stor.

 

Jeg bruker blodknuten på de tykkere delene (blir lengre men tynnere) og kirurg på resten. Bruker mest 4x og 5x, og når disse knutene holder til ville regnbuer på 2-3 kg i stryk osv. så er det bra nok for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også stemelli blander knutene her ja. Blodknuten er ikke bra hvis diameterfoskjellen er stor.

 

Jeg bruker blodknuten på de tykkere delene (blir lengre men tynnere) og kirurg på resten. Bruker mest 4x og 5x, og når disse knutene holder til ville regnbuer på 2-3 kg i stryk osv. så er det bra nok for meg.

 

Går ikke an å være uenig i dette. Jeg velger blodknuten av rent estetiske grunner ;)  Og så synes noen at vi fluefiskere er nerdete og sære ? :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ut fra dette tolker jeg at det ikke er et vanlig problem. Bare for protokollen må jeg oppgi at jeg har brukt Rio FC og at jeg selv oppfatter meg som nøye med å både fukte og stramme knuter. Jeg får satse på to tørner og mer flaks neste gang. Skal jo heller ikke utelukke at jeg har fått en dårlig spole heller. I våres hadde jeg også en periode på et par uker der jeg mista en rekke fisk ved at flueknuta gikk, et problem jeg heller ikke har pleid å ha, eller lenger har, uten at jeg har noen forklaring på hva jeg gjør anderledes. Moralen med det er at noen ganger skjer sånne ting uten noen åpenbar bra forklaring. Vi prøver igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun blodknuten. Fukter, strammer og klipper klin i knuten. Har aldri hatt problem med dette.

 

Hei

 

Akkurat samme erfaring som Henning, blodknuten funker knall for meg. De gangene jeg ryker fisk så er det ikke knuten sin skyld, heller en fisker som ikke er nøye med å sjekke knuten etter å ha dratt opp noen fisk.

 

Noen som tenker på det her da? At man kanskje drar opp 4 ørret og ryker den femte p.g.a at knuten svekkes(kjøring av flere fisk først)

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeei... har egentlig ikke inntrykk av at fluor er svakere (men, man skal være ganske tunghørt for å ikke ha fått med seg den propagandaen). Jeg tror det er veldig viktig å stramme knuta riktig.

 

Hvis du ryker 0.18, så har du god grunn til å være misfornøyd. Gjør dette på nymfefiske med 5x stadig vekk, men aldri på 4x.

 

Hvilke(t) merke® er det du bruker Pettersen?

 

Jeg bruker Rio Fluoroflex og trippel kirurg. Vurderer selvfølgelig til å konvertere til dobbel dersom det er sant at den er sterkere eller like sterk som trippel. Gidder jo ikke bruke mer tid enn nødvendig på knuter som blir større enn nødvendig.

 

Etter å ha sett Hr. Brun kjøre fisk på Fluoroflex'en så tenker jeg som så at "det fortomsmaterialet kan det vel ikke være så forferdelig mye galt med".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Frog Hair's FC i hele år, og ja, det har gått noen ruller!:) Billig er det heller ikke, men, det er vanvittig bra! Bruker både blodknuter og kirurg, kommer an på hvor travelt jeg har det. Ikke merket noen store forskjeller heller. Ryker veldig skjelden fisk, selv om jeg fisker stort sett med litt for tynn fortom, 7X. Stoler veldig på denne nå, og vil ikke si jeg er forsiktig når jeg kjører fisk. Heller motsatt. Men, myke stenger demper nok litt fpr min del. Hadde jeg hatt en stivere ville det kanskje vært annerledes...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fisker kun med en flue bruker jeg aldri blodknute eller kirurgknute. Bruker en limt knute i enden av den taperte fortommen med tykk spiss. Så lager jeg en løkke med åttetallsknop i toppen av fortomspissen, bretter løkka til 2 løkker, trer knuta fra den taperte ned i den ene løkka og opp i den andre og strammer til. knuta fra den taperte vil da ikke belastes i det hele tatt. fortomspissen kjører jeg i en lengde uten flere skjøter i det hele tatt, dvs jeg går rett fra tykk tapert fortom til f eks 6x. ingen problemer med presentasjon. Dette oppsettet har jeg brukt i noen år og det ryker "aldri". bruker Orvis Mirage som jeg er meget fornøyd med, har også gode erfaringer med Akron Stealth (vanskelig å få tak i)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det skjer uforklarlige ting med en fortom eller knute, kan vel de fleste skrive under på. Lang nese får man da.

 

Men når det gjelder å være uheldig med en spole FC, så skal etter min mening ikke dette skje. Det kan skje med monofil hvis den lagres feil eller ligger for lenge. Men fluorocarbon svekkes ikke av lagring. Den varer - desverre - nesten evig. Kast den derfor ikke i naturen etter bruk. Den blir liggende, dessuten er visst ikke fluorocarbon noe man skal ha i suppa! Derimot er det bare å hamstre ivei slik at dere er forsynt med fortom de neste 50 åra. Da slipper dere å bli med på prisstigningen framover.

Tenk å få kjerringa til å forstå at man skal investere i fiskeutstyr  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Frog Hair's FC i hele år, og ja, det har gått noen ruller!:) Billig er det heller ikke, men, det er vanvittig bra! Bruker både blodknuter og kirurg, kommer an på hvor travelt jeg har det. Ikke merket noen store forskjeller heller. Ryker veldig skjelden fisk, selv om jeg fisker stort sett med litt for tynn fortom, 7X. Stoler veldig på denne nå, og vil ikke si jeg er forsiktig når jeg kjører fisk. Heller motsatt. Men, myke stenger demper nok litt fpr min del. Hadde jeg hatt en stivere ville det kanskje vært annerledes...?

 

Hei Kim Skjerve

 

Tror mykere stenger demper bedre ja, jeg har testet dette selv med en myk vs stivere stang. Og følte virkelig at den mykere tok av mer i forholdet til spennet direkte til fortommen. Studerer mye rart jeg serru, dette var på ca like stor fisk med tyyyynnnn fortom.

 

 

Mvh

Toggi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Kan en konservativ monofilamentbruke spørre om hvorfor det er så mye bedre med fluorcarbon! Er det fordi den er usynlig. Det må være den eneste grunnen, synes problematikken ligger mest rundt hvor mye kødderi det er rundt denne senetypen. Dersom det er så effektivt hvorfor lages det ikke fiskegarn av meterialet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Staffan

 

Jeg bruker kun fluorcarbon ved myggfiske på stille vann når jeg har et klart inntrykk at fisken er sær p.g.a synlig fortom, men er helt klart mest fan av monofilament.

 

Før brukte jeg konsekvent FC til sjøørretfiske, men har kuttet det helt ut.

 

Roper et lite hurra for maxima tippet jeg og scierra tippet, så får frog hair, Rio og alt annet koste altfor mye. Det finnes faktisk annet bra også.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg har vært på stroftern i mange år etterhvert. Passe stiv, nå grøftekjørte jeg igjen!

 

Jeg ser dog at fluorcarbon ikke brytes ned i naturen like raskt som nylon. Det er også et moment for å ikke bruke det.

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Stroftern her også,knall den. Maxima lenger levetid, men Stroft er bedre til sitt bruk.

Scierra`n minner meg om mye av Rio, bare min oppfatning.

Fluorcarbon er ikke miljøvennlig, men tror det er mange som bruker sunn fornuft på forumet.

 

Og til informasjon: Unyl ferdigtaperte som selges på GERO er det beste jeg har brukt til nå, mer fornøyd med dem enn Rio. Bare det jeg erfarer, skal ikke skape no "krig". Bare ærlig detta :)

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd med fortommene mine jeg Staffan, klarer meg fint til nå.

Alltid gøy å lære no nytt, akkurat nå er trening til 5er cup pri 1 ;)

 

Får dra til Rena neste sommer å lære noe nytt av den fine gjengen deres der oppe, virker som en trivelig gjeng. Sorry avsporing til alle modder, spesielt Robin ;) ha ha

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Du står ikke ute i bekkmørket og denger nå! Har du med deg laptoppen ut? Kaster og skriver omhverandre. Ikke slå bobbelttrekkarmen rett i skjermen, det blir i såfall det dyreste dobbelttrekket du bhar tatt.

 

Kommer du til Rena skal jeg vise deg dobbeltdrekk, ja du leste ruktig, DOBBELTDREKK! Det var Kenneth Bostrøm og jeg som praktiserte det under en samling i Småland. Det går ut på at du tar en slurk av ølflaska hver gang du er oppe med dobbeltrekkhånda som du også har ølftaska i. Skal si vi lukta øl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste grunnen til at jeg bruker fluorcarbon er at jeg kan gå ned på tykkelsen å alikevel beholde en akseptabel spiss styrke. At den er mer usynlig er for meg mest en bonus.

Det at FC tar uendelig lang tid å brytes ned er jo ikke bra , derfor kommer jeg også hjem med massevis av småbiter i lommene selv kappet etter å sette på ny flue blir med hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...