Gå til innhold

En god avsluttning på brun-ørret sessongen....


Heincken

Anbefalte innlegg

1.-2. september 2007

 

3 måneder siden sist jeg var på fisketur her oppe. Da var det Vulgata det dreide seg om, men nå er det vel heller slutten og hva man kan forvente å få til når gradene sakte kryper mot null.

bil00070001.jpg

Da jeg kom opp lørdag kl 6 på morgenen var det bare +1 grad og frostrøyken lå som et teppe på vannet og rimet hadde lagt seg på gresset. En kald og trollsk stemning var møtet med Breivann, Langevann og Svartvann denne dagen.....

bil00200003.jpg

Siden det var relativt kaldt denne morgenen var det lite vak, men å finne på noe er sjeldent et problem! Å sitte i en trebåt som denne gir meg ro. Ikke mye som skal til.

bil00280004.jpg

....en og annen vårflue var også våknet. Solen skinte og det tok bare noen timer føre disse insektene kviknet til og begynte å virre rundt. Artig å se hvordan og hvor insektene oppholder seg på natten når kulden inntrer.

bil00430005.jpg

Det tok litt tid føre jeg fant ut hva ørreten ville ha. Som sagt var det kaldt og lite vak, men en fjermygg/klekker var det som skulle til for å få fisken opp av vannet. Krok 16 og fortom som sikkert skulle vært tynnere.....hehe

bil00610006.jpg

Resultatet denne dagen ble 3 flotte stekefisk som også ga meg en fin opplevelse denne første høstdag. Den største av dem var full av rogn, noe som selvfølgelig ga meg en ettertanke...

bil00640008.jpg

Kvelden var kommet og jeg hadde veldig lyst å forsøke meg en gang til denne dag. Bekk mørkt, stor sort stripende flue og pang, ennå en vakker fisk. 38cm lang, men denne fikk livet tilbake ettersom jeg ikke orket mer fisk denne kveld. Bildet er tatt med mobiltelefon, så derfor kvaliteten!

bil87656876.jpg

Neste morgen våknet jeg opp først! Ole Petter med datter og Svein hadde også overnattet på Svartvannsetra fra dagen i forvei, men dem sov mye lengre enn meg. Fantastisk deilig å våkne opp her og bare "surre" rundt i sin egne lille verden. Fyre opp i vedovnen, steke egge&bacon og bare nyte en "ikke-stressende" verden

bil00710010.jpg

Denne søndagen 2 september ble også en vakker dag. Ikke så kaldt, ikke så mange fisk, men dog en varm og spennende dag. Fikk besøk av noen øyenstikkere som etter det jeg forsto, la noen egg i bunnen av trebåten. Ganske interessant i grunn!

bil01000013.jpg

Som en avslutning på helgen ble det 2 ørret til som merkelig nok så helt forskjellig ut i farge og tatt like ved hverandre.

Totalt sett en herlig helg med mye frisk luft og en god start på høsten....

bil01050014.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport!! Snodig det at to ørreter har så forskjellige farge når de ble tatt like ved hverandre??  ??? Noen forslag til hva som gjør den store forskjellen?

Er så absolutt ingen ekspert på området, men årsaken til at man kan få to helt ulikt utseende fisker av samme art i et vann kan være at en av dem er fisk som er satt ut, mens den andre kanskje er fisk som er født og oppvokst der !

Det har også innvirkning på utseendet hvor i vannet fisken oppholder seg !

Dette er ihvertfall et vanlig fenomen i stille vann !

Kjempeinspirerende rapport  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei å hå på dere alle sammen.

Kanonmoro å få så mange flotte kommentarer. Bruker faktisk rundt 2-3 timer for å lage disse tur rapportene og redigering av bilder i RAW-format er det som tar lengst tid. Historien er jo i huet og er det som sitter som minne fra opplevelsen ;)

Vel til spørsmålet om det er settefisk, så er vel svaret NEI. utgangspunktet er noe annet, men størrelsen på fiskene tilsier at de er født og oppvokst i den samme bekken og i de samme vannene. Men JA, fiskens farge er ofte påvirket av forholdet der den oppholder seg. Vannene på Vindfjell er mørke og noen steder dype. Har sett fisk som nesten er grønn, ikke der oppe men i andre vann. Der var det mye gress på bunnen, noe somselvsagt speilet seg i ørretens drakt.

Vel, takk igjen for at dere liker rapportene... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...