Gå til innhold

Gode vadebukser


Skjalg Sannes

Anbefalte innlegg

Noen som har gode erfaringer med forskjellige vadebukser? Har hatt flere "lettvektsvadere" opp igjennom åra men nå begynner favorittbuksa å bli dårlig. Det er ei Loop Gore-Tex made by Tierra som jeg kjøpte i 98 eller 99 tror jeg, mulig 99 hvis jeg tenker etter. Siste ervervelse var for drøye 2 år siden, ei Slate bukse, riktig nok billig til rundt 2.500,- men den har vært elendig. Slitt ut etter 2 år ( Fisker året rundt så buksa blir mye brukt. ) Har vært flink til å skylle den etter turene i sjøen, men nå lekker den nesten over alt... Før den var jeg innom ei bukse fra Fenwick som heller ikke tålte bruke min.

Noen som har anbefalinger å komme med, eller må jeg opp i prisklassen som Loop, Simms og noen andre ligger i?

Da tenker jeg på bukser fra 5000,- og oppover.

Mottakelig for gode tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Man trenger ikke å betale 5000,- for å få en slitesterk vadebukse. Simms Freestone er et eksempel på dette. Få reklamasjoner på denne modellen. Men vil du ha en med god passform, goretex og tøft design så må man ofte betale litt mer. Min anbefalning da er modellen til Simms som heter Guide. Tidenes beste vadebukse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å betale 5000,- for å få en slitesterk vadebukse. Simms Freestone er et eksempel på dette. Få reklamasjoner på denne modellen. Men vil du ha en med god passform, goretex og tøft design så må man ofte betale litt mer. Min anbefalning da er modellen til Simms som heter Guide. Tidenes beste vadebukse?

 

Må i grunn si meg enig i det are :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Vision Extreme. Beste vadebuksa jeg har hatt. Har også et par Patagonia SST og de er jeg svært godt fornøyd med. De har foreløpig overlevd en og en halv sesong med hardbruk.(dvs ca 100 dager i busker, kratt og inn/ut av kajakk)

Kjenner mange som har brukt Simms og intrykkene varierer veldig. Har selv hatt den gamle Guide (toppmodellen før G3 kom) og den var slett ikke noe bedre enn langt billigere varianter. Man trenger absolutt ikke gå for det dyreste som finnes. Understreker at Simms har også rimeligere modeller, og jeg mistenker at de holder i massevis framfor de dyreste modellene.

 

Personlig har jeg aldri gitt full pris for ett par vadebukser. Det siste paret (Vision Extreme, forøvrig ikke tatt ibruk enda) ga jeg 800 kroner for.

Sjekk litt rundt på diverse fluesjapper og se om du finner noen gode tilbud. Nå på høsten kan du også gjøre knall kjøp i diverse sportsforretninger som selger ut

lagervare ofte for halv pris. Det er flere G-sport forretninger som ofte selger ut utstyr med opptil 50% rabatt i disse dager, så det kan være lurt å følge med. Sett ut rykter til kompiser og andre slik at du har flere øyne ute i disse dager.

 

Skal si ifra hvis jeg kommer over noe her på mine trakter.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Når det gjelder gode vadere, sverger jeg til SIMMS.

 

Jeg kjøpte meg en vader fra SIMMS for fire år siden, og jeg skal love dere at disse har fått tøff behandling.

 

Hør bare:

 

Jeg har benyttet disse vaderne både til mitt ørretfiske og laksefiske.

Har sklidd ned lang steiner og flell, ålet meg gjennom kratt og skog.

Ikke tatt hensyn i det hele tatt.

Etter hver eneste tur, slenger jeg de bare fra meg, og bryr meg ikke hvor eller hvordan.

Hver vinter snør de ned ut på småsteinene på gårdstunet, og en vinter ble de begravet av 2,5 meter snø fra en gravemaskin.

Jeg har trasket rundt på bare neoprenen mange ganger, fordi jeg har kjørt fra vadeskoene.

Osv.........

 

Dere skal se hvordan disse vaderne ser ut, så hadde dere få sjokk.

Neoprenen har dype sår, og har ellers mange stygge sår som ser ut som jeg har gått på de med kniven.

 

 

MEN VADERNE ER IKKE LAPPET EN ENESTE PLASS, OG DE HOLDER JAGGU MEG TETT ENDA.

 

Jeg er så imponert, og kommer til å ta ut alle mine plagg til mitt fluefiske fra SIMMS.

 

Så, er de utrolig behagelige å bevege seg i.

 

 

Kastenissen,

 

PEREK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Perek!

Slike som deg skulle jeg gjerne sett i en test av vadebukser.

Har vel neppe trengt å tvile på anbefalinger da :)

 

Har et par billige Sølvkroken- bukser (sett til under 1000,- med sko) som har fått mye av den samme behandlingen. Disse har jeg brukt seks sesonger uten å avlive de. I år kjøpte jeg nye bukser, rett og slett fordi de gamle var så utrolig stygge..........

Har nå et par Snowbee-bukser med gummisokker (altså, ikke neopren). Disse har vært greie så langt. Sokkene tåler i værtfall litt sand og dritt! Har luktet litt på SIMMS Guide buksa. Ser utvilsomt bra ut ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig trua på Vision Extreme, min heter Vision extreme Gillie. Bare brukt den i 10 dager så vanskleig å si til nå. Men den virker veldig bra. Armerte sømmer og gveldig pustende, den har 3 lag.

 

Den er dyr, men den vanlige extreme er rimeligere i pris. Ta uten ZIPP, hørt at Zipp har hatt noen reklamasjoner.

 

Utenom den har jeg trua på Patagonia, aldri prøvd SIMMS. Hørt om noen få uhell. Men jeg vet at mange digger dem. Så hvis du virkelig skal bruke endel PÆNG så er nok Simms det mest riktige.

 

Litt mindre pengebruk så tror jeg extreme(Vision) er et bra alternativ. Snakket med mange som lovpriser denne vaderen.

 

Tror Simms er den som absolutt blir brukt mest av dem som vil bruke mye penger på ei bukse.

 

Jeg vet om ei sjappe som skaffer Vision billig til deg, PM meg hvis interesse.

 

 

Mvh

Toggi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å betale 5000,- for å få en slitesterk vadebukse. Simms Freestone er et eksempel på dette.

 

Jepp, dette kan jeg skrive under på. Er nå på 4. sesong uten problemer. Har hatt hull i sokken, men det skyltes at jeg tro på glasskår da jeg skiftet, så det får nesten gå som godtatt  :)

 

I tillegg til at buksa puster godt, så har den en flott passform. Min kropp av designtype "bulky" passer helt fett i boksa som er størrelse large. Mange andre bukser har krøllet seg (da blir det hull av gnisseskade) eller har hindret steglengden. Denne buksa er (nesten) like god å ha på som en treningsbukse :-) Ingen tvil om hvilken bukse jeg kjøper igjen!

 

--

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

I utgangspunktet er vader noe drit! De holder for kort tid! Ikke for å si noe galt, jeg fikk laget noen vadere  på begynnelsen av - 80 tallet, da i neoprene. Dette var noe drit det og, men de var vanntette i nesten 20 år! (gud så gammel men har blitt! ;D, Så var jeg på Simmskjøret, de første holdt lenge, men de siste er klint fullt av lim. Keg mener at dt er få fabrikanter, om noe som holder den kvaliteten som det burde være, jeg føyer meg til terjes utsagn, "det er ikke alle vadere selvom de er dyre som er bra nok selvom de er dyre"! Det er likefør at jeg er tilbaka på neoprenekjøret ugjen, men i en Shortsmodell! ;D ;D

 

Jeg er så møkka lei av å være våt! La oss stå opp, sende alle vadere inn som blir lekk og lage et renn uten sidesykke hos produsenter og imortørerer dersom de leverer noe DRIT! Jeg gidder ikke dette mer, Vi må kunne forlange dobbelt ræv i allefall, gjerne 10 dobbelt ræv. Nei, Seatex i Stavanger de lager super neoprene! Hva med en goretex vader fra Levis! ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noe mange produsenter av vadere har å lære av Simms så er det passform . Samt at folk ikke kommer i størrelse small , medium,large eller xlagre osv men ha mellom / kombistørrelser da er det mye lettere for kunder å finne ei bukse som sitter riktig.

 

Ellers er det sikkert mange gode bukser på markedet-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel den eneste fordelen med SIMMS jeg hittil har fått med meg. Ellers kjøpte jeg Vangen midjevadere som jeg bruker overalt, og jeg tar ikke nevneverdig hensyn til buksene. Virker som om de klarer seg helt fint med mitt bruk. Det er sikkert behageligere bukser å bruke, men på meg virker det osm om Vangen tåler en støyt...derfor valgte jeg de. Jeg fisker primørt i sjøen og har ikke orka å skylle de enda så vi får se hvor lenge de holder.

 

Edit: De koster 600,- :) og inlegg nr 100!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villmarksbutikken har halv pris på vadebukser fra bla Vision, Lts frem til 1 oktober  ;)

Vision Extreme kan jeg helt klart gå god for  :D

Ellers får man Simms Guide og G3 meget billig i noen amerikanske nettbutikker nå, om man vil handle utenlands !

Er en forbruker-test av 10 pustende vadebukser i siste Alt om Fiske, men legg ikke for mye vekt på den !

Ikke noe problem å få gode vadebukser til en billig penge, om man kan leve med at det ikke er noen passform å snakke om . . . De fleste av dem ser ut som en sekk  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for info Are :) Og gratulerer med innlegg nr 100 s0und!! Du kommer på kurset i morgen??

Jeg regner med at du stiller.

 

Tror jeg har kjøpt vadebuksa som passer meg best: Vision extreme Gillie(1800kr), jeg er utrolig fornøyd til nå.

Skjer det noe med den så skal ALLE her få greie på det, vi er jo tross alt de beste forbruker-inspektører som kan hjelpe hverandre.

Bedre referanse-gruppe får man bare ikke.

 

Jeg sover med vadebuksa hver natt, så deilig att. Alltid varm på beina ;D ;D

 

 

Mvh

Toggi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

 

Jeg er på utkikk etter nye vadere å lurer i den forbindelse på om noen på forumet har prøvd vadere fra Scieera. Får god pris på ting fra Scierra så det er fristene å kjøpe dette merke. Noen som har prøvet og gjort seg opp en mening. Vil nødig  blåse 2000-3000 spenn på noe som begynner å lekke i februar. Det er kaldt nok som det er på venstre beinet nå som jeg hhar lekarse i LTS-vaderen min. De har jeg hatt i knapt to år.

 

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for info Are :) Og gratulerer med innlegg nr 100 s0und!! Du kommer på kurset i morgen??

Jeg regner med at du stiller.

 

Tror jeg har kjøpt vadebuksa som passer meg best: Vision extreme Gillie(1800kr), jeg er utrolig fornøyd til nå.

Skjer det noe med den så skal ALLE her få greie på det, vi er jo tross alt de beste forbruker-inspektører som kan hjelpe hverandre.

Bedre referanse-gruppe får man bare ikke.

 

Jeg sover med vadebuksa hver natt, så deilig att. Alltid varm på beina ;D ;D

 

 

Mvh

Toggi

Hei Toggi!

Så du tidligere anbefalte Kinetic Extreme, kan du si noe om forskjellen på denne og din nye Vision?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har brukt Scierra, den begynte å lekke etter to mnd tid... I neopren sokken, derfor bytta jeg til Vision Gillie som jeg leverte inn pga et hull ved kneet. Sitter mye og fisker på steinbrygger osv... (sikkert ikke lurt)

 

Jeg ville prøvd zip utgaven til Vision extreme eller testet ut en av de dyreste Scierra variantene da i tilfelle, min holdt hvertfall ikke lenge. Men det er det fælt få som gjør igrunn ;D

 

Jeg kan gi deg tilbakemelding på zipen etterhvert, den er billig i Skien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hoje

 

Det skal jeg selvfølgelig gjøre, begge virker veldig solide.

 

Kinetick extreme holder leeenge, grunnen til at min til slutt ble ødelagt var forferdelige dårlig vadesko.

Forskjellen på denne og Vision er at membranen på Vision puster bedre og den er mye lettere å ha på seg. Vision buksa er den mest behagelige jeg noengang har prøvd.

 

Kineticken er laget til sitt formål, den tåler mye men det virker som den er laget av billigere materiale rett og slett.

Begge duger til mer enn godkjent, men synes Vision har en stor fordel i at den er absolutt mer behagelig å ha på seg.

 

Begge buksene er ekstra bygd opp i sømmer, der flere andre bukser gir tapt tidligere. F.eks har Vision buksa armerte sømmer i neopren sokk delen. Det er der 90% av mine andre vadere har revnet opp.

 

Det skal sies at jeg aldri skylte Kineticken etter mengder med turer i sjøen, men imponerte i forhold til pris gjorde den. Så dyrere varianter har bedre komfort er min oppfatning.

 

Vision har armerte sømmer i sokken, det har ikke Kineticken. Håper dette hjalp litt hoje ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange lovord om Vision vadere her, og det kan jeg skrive under på. Har hatt vision extreme i mange år (6-7 tenker jeg) og de er like vanntette. Gikk meg fast i noen busker fulle av lange stikker engang og satt en halvtime å dro ut stikker. Men lekasje, neida. Hvordan dette er mulig kan jeg ikke forstå, men slik var det.

 

Så løp og kjøp Vision, de blir solgt for 1950,- MED vadesko, det er nesten latterlig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hoje

 

Det skal jeg selvfølgelig gjøre, begge virker veldig solide.

 

Kinetick extreme holder leeenge, grunnen til at min til slutt ble ødelagt var forferdelige dårlig vadesko.

Forskjellen på denne og Vision er at membranen på Vision puster bedre og den er mye lettere å ha på seg. Vision buksa er den mest behagelige jeg noengang har prøvd.

 

Kineticken er laget til sitt formål, den tåler mye men det virker som den er laget av billigere materiale rett og slett.

Begge duger til mer enn godkjent, men synes Vision har en stor fordel i at den er absolutt mer behagelig å ha på seg.

 

Begge buksene er ekstra bygd opp i sømmer, der flere andre bukser gir tapt tidligere. F.eks har Vision buksa armerte sømmer i neopren sokk delen. Det er der 90% av mine andre vadere har revnet opp.

 

Det skal sies at jeg aldri skylte Kineticken etter mengder med turer i sjøen, men imponerte i forhold til pris gjorde den. Så dyrere varianter har bedre komfort er min oppfatning.

 

Vision har armerte sømmer i sokken, det har ikke Kineticken. Håper dette hjalp litt hoje ;)

 

Det hjalp veldig, takk for hjelpa.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...