Gå til innhold

Fluefiskesidens forum - mangfoldets forum??


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Jeg sitter her å gjør men noen tanker etter en høst med rellativt tøffe debatter, moderatorer som trekker seg, skribenter som forsvinner osv.

Robin sa noe som fikk meg til å måtte tenke endel, han sa blant annet: "jeg synes desverre at forumet har tapt seg i den siste tiden". (fra tråden "Trekker meg") (når jeg nå tar utgangspunkt i Robin`s setning så må jeg understreke at den er tatt fra en lengre utredning, og jeg tar utgangspunkt i denne setningen kun for at den appelerte til de små grå :))

 

Det var denne setningen som fikk meg til å begynne å tenke litt rundt forumet og alt det medfører av meninger, ytringer, temperament etc.

Har forumet virkelig tapt seg eller har meningsbasen (antall medlemmer med engasjement) økt og dermed også mangfoldet. Enkelt sagt, dess flere medlemmer dess

flere variasjoner i meningsutvekslingen. Med en økende medlemsmasse og flere debatanter kommer også utspill som ikke alltid er like hyggelig lesing for alle.

Det tror jeg vi må regne med ettersom antall medlemmer øker, og moderatorer må nok sannsynligvis belage seg på enda større utfordringer i takt med økende antall medlemmer.

 

Hva om det er motsatt av det Robin følte der å da. Hva om fluefiskesidens forum faktisk har blitt mye bedre den siste tiden??

Fakta:

De siste månedene (året) har det vært en enorm aktivitet på forumet, og det er enormt mange inne å leser hver dag.

Det postes etter hva jeg kan se innlegg som aldri før

Engasjementet i forvaltningsspørsmål er enormt, både på godt og vondt...

Enkelte tråder eksploderer i antall treff på svært kort tid

 

Kan det utifra dette tenkes at forumet rett og slett er blitt mye mye bedre og at takket være alle moderatorene så har vi Norges mest levende fluefiskeforum?

Kan det være at takhøyden på dette forumet er så høyt og vel administrert at vi som skriver her koser oss glugg ihjel?

Har det rett og slett også blitt langt flere som leser fluefiskesiden hver dag, og at oppmerksomheten bare øker?

 

Som bruker av forumet gjør jeg meg følgende tanker om det å følge moderators retningslinjer.

 

- Jeg har å forholde meg til de retningslinjene som moderator gir. Sånn er det bare.

- Jeg har en soleklar rett til å være uenig, men til syvende å sist så er det moderatorene som setter standarden for hvor langt vi kan gå.

 

- Er jeg uenig i moderators jobb så har jeg etter mitt syn noen få valg: 

A) Godta at det er andre enn meg som bestemmer her inne og følge de retningslinjene som gjelder.

                                                                                                           

B) Si ifra at jeg er uenig i vurderingen, og ta den til etteretning

                                                                                                           

C) Hvis modereringen strider så til de grader mot mine syn at jeg ikke kan godta det så kan jeg vurdere å trekke meg fra forumet og finne et annet forum.

 

Det finnes helt sikkert flere også, men etter mitt syn er det viktigste poenget at vi som brukere må være såpass ydmyke å innse at når moderator går inn så er det en grunn til det og i dette forumet er det ikke jeg som setter dagsorden. Det er det andre som gjør. Her er jeg en gjest og ikke en eier.

Begynner man å gå over streken i PM og diverse rettet mot moderatorer så er det å be om permisjon fra fluefiskesiden etter mitt syn.

 

Mennesker kommer og mennesker går, that´s life. Så også her inne.

Mennesker er forskjellige, veldig forskjellige. Vi ser livet på ett utall forskjellige måter og utrykker oss på ett utall forskjellige måter.

Noen godtar ikke at andre ser en sak forskjellig, noen setter seg ned og er selvkritiske, noen ser en sak kun fra en side, noen vet at en sak har to sider osv.

Noen trenger tid på seg før de kommer sterke tilbake. Noen blir dypt savnet. Noen kommer aldri tlbake.

 

Vi har etter mitt syn ett fantastisk levende forum her på fluefiskesiden.

Oppheta debatter og engasjement er ikke farlig men tvertimot med på å gjøre forumet enda bedre.

Vær uenige for pokker :) :), glød og engasjement er bra. Vi kan da ikke gå rundt å være eninge om alt heller.

Vi må lære oss å skille mellom sak og person, det er menneskets store svakhet.

 

Dette var noen tanker så langt, det kommer sikkert flere.

Her er min avslutnings påstand:

 

FLUEFISKESIDEN HAR ET FANTASTISK FORUM FORDI: TAKHØYDEN ER STOR, MODERATORENE GJØR EN SVÆRT GOD JOBB, MEDLEMMENE ER ENGASJERT,  ALLE ER VELKOMMEN (enten du er 12 år eller 70 år) OG MANGFOLDET FÅR FORUMET TIL Å LEVE.

 

Takk til Rune Stokkebekk og alle andre innvolverte som

gjør dette forumet til ett godt sted å være!

 

Terje!

               

 

                                                                               

EDIT: Har rettet opp noen "linjeshift feil". Flemming :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Flott innlegg Terje, og du har helt rett i alle synspunktene dine, men desverre så er det ikke alltid like enkelt. Hvor skal man sette grensen for personangrep fra moderator som jo utløste "trekker meg" tråden. Alt er ikke svart/hvitt. Meningsforskjeller må man leve med i et forum, som moderator/administrator må man skille mellom moderator rollen og person rollen. Robin har i det siste vært lite flink til å gjøre dette. Derfor har jeg personlig reagert på det han har skrevet.

 

Jeg foreslo for Rune at Robin burde trekke seg, og brukte forumfunksjonen til å rapportere enkelte innlegg også fra Robin. Deretter dumper det mail i innboksen min som antyder hvor dum jeg er siden dette er Robin sin side, og at det er han som mottar klagene på innlegg (Jeg antok at alle admins/moderatorer har tilgang på denne funksjonen.). Skal ikke Robin være sitt ansvar bevisst da? Skal ikke han som moderator/admin ta kritikken til seg? Dette irriterer meg grenseløst her på forumet. Om man da skulle gjøre en liten glipp så er jo personangrepene like rundt hjørnet, og ofte i det siste er det jo admin som står bak mange av de.

 

Dette er min mening, og jeg syns det er synd at FFS.no har utviklet seg til dette. Glad er jeg dog for at Robin har trukket seg.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Forumet har hatt en fremragende stigning :) Og siden er helt topp.

Problemet er at ang trekker meg tråden så ser jeg dette:

Rollen som moderator og person blir blandet. En admin går ut med personangrep offentlig, dette er alt annet enn smart. Og når moderatoren/Robin sletter tråder som setter han i dårlig lys uten å oppgi dette, ja da blir dette så inmari feil. Dette er svært provoserende og direkte ødeleggende for flere medlemmer.

 

Hva skjer: Flere medlemmer som er mindre pålogget skjønner null, dette blir tydeligvis gjort med en hensikt om å beskytte seg selv. At en moderator kan holde på slik kan ødelegge poulariteten av en ellers meget god side, ja DEN BESTE.

 

Antallet medlemmer har jo aldri vært så stort. Det blir litt JEG hersker, jeg kan gjøre som jeg vil.

Synes alle dere andre moderatorer på denne siden gjør en fremragende jobb.

Og Robin, hvis du hater meg så mye så send meg en PM da vel. Du har jo skrevet dette uttalige ganger til medlemmer, men hva gjør du selv... hmmm. Det helt motsatte :o

 

Synes det er synd at dette skal skje, men det har noe med å "feie for sin egen dør", være litt ydmyk og ikke så "tøff" i trynet.

 

Jeg er glad i denne siden og har tatt selvkritikk av at jeg kan skrive ting på en lettere måte, men det verste jeg vet er feighet og avtalt personangrep. Det er feigt det.

 

Vil takke spesielt Flemming for den fremragende jobben han gjør, og det lille jeg har sett fra Are som moderator virker veldig lovende.

 

Til Rune og Tormod, siden er så meget, meget bra. Jeg lærer noe nytt her hver dag, utrolig mange dyktige medlemmer her er det også :)

 

Det er en konge-side rett og slett!!

 

 

Mvh

Toggi/Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har med en viss interesse lest en del av innleggene i de forskjellige fora og har noen ganger dristet meg til å komme med noen innlegg selv også med vekslende hell. Jeg har imidlertid fått en viss oppfatning av at forumet blir mer og mer lukket, ved at det er en en mer eller mindre selvutnevnt elite som tar helt av i diskusjonene, som etter hvert blir mer og mer personlige og på den måten mindre interessante for oss vanlig dødelige. Har tatt en liten opptelling blandt de ivrigste bidragsyterne for å underbygge påstanden;

Antall innlegg    Antall bidragsytere

over 2000                  2

1000 - 2000              3

500 - 1000                17

250 - 500                  31

100 - 250                  66

Nå har jeg ikke funnet ovesikt over totalt antall innlegg, men jeg konstaterer at mindre enn 5% av medlemsmassen står for langt over halvparten av innleggene. Sannsynligvis mellom 80 og 90%. Jeg skal vokte meg vel får å være surmaget, men noen hadde kanskje i enkelte tilfeller hatt godt av å bremse litt på sin iver.

Jeg synes forøvrig siden er utrolig flott og er full av beundring av hva enkeltpersoner har lagt ned av tid ressurser for å få dette til, så la oss ikke drepe dette flotte tiltaket i iveren etter å markedsføre oss selv og egne meninger i ett og alt.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei, har med en viss interesse lest en del av innleggene i de forskjellige fora og har noen ganger dristet meg til å komme med noen innlegg selv også med vekslende hell. Jeg har imidlertid fått en viss oppfatning av at forumet blir mer og mer lukket, ved at det er en en mer eller mindre selvutnevnt elite som tar helt av i diskusjonene, som etter hvert blir mer og mer personlige og på den måten mindre interessante for oss vanlig dødelige. Har tatt en liten opptelling blandt de ivrigste bidragsyterne for å underbygge påstanden;

Antall innlegg    Antall bidragsytere

over 2000                   2

1000 - 2000               3

500 - 1000                17

250 - 500                  31

100 - 250                  66

Nå har jeg ikke funnet ovesikt over totalt antall innlegg, men jeg konstaterer at mindre enn 5% av medlemsmassen står for langt over halvparten av innleggene. Sannsynligvis mellom 80 og 90%. Jeg skal vokte meg vel får å være surmaget, men noen hadde kanskje i enkelte tilfeller hatt godt av å bremse litt på sin iver.

Jeg synes forøvrig siden er utrolig flott og er full av beundring av hva enkeltpersoner har lagt ned av tid ressurser for å få dette til, så la oss ikke drepe dette flotte tiltaket i iveren etter å markedsføre oss selv og egne meninger i ett og alt.

 

Jens

 

Hei Jens!

At du opplever at det er en selvutnevnt elite som tar seg av diskusjonen synes jeg er veldig trist å høre, og jeg håper inderlig at du

tar feil. Jeg opplever nok i motsetning til deg nye bidragsytere blir veldig godt tatt i mot og det virker også på meg som om tilbakemeldingene fra

nye medlemmer er svært positive. Noe jeg også tror er årsaken til at flere har funnet veien til forumet de siste uker og måndeder.

Når det er sagt er det ting du sier som det iallefall er lurt å ha et reflektert forhold til. Men som jeg sa tidligere så er vi mennesker forskjellig og ser verden

på mange forskjellige måter.

 

Håper allefall at du fortsetter å bidra, det er med på å øke mangfoldet. :)

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Terje.

 

 

 

 

Har ikke fulgt med på denne krangelen, og vet ikke hvem som har rett eller feil osv og det synd at det går utover enkelt personer.

Men vi er vel alle voksne og  det må da være rom for å tilgi, sette en strek og ta en fresh start.Synd at folk føler at de må trekke seg enten det er moderator eller brukere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kalle ting rett eller feil synes jeg er vanskelig i denne verden av fluefiske. Det blir så mye subjektivitet, ref den humoristiske diskusjonen mellom puristene og de nymfomane. Ingen har rett, og ingen tar feil. Ingen fasitt finnes, de to grupperingene fremhever bare det de setter mest pris på innen for fluefiske. Og sørger samtidig for mye svært god underholdning for oss alle :) Det eneste jeg synes er rett å kalle feil, er direkte personangrep av typen "din dust" etc. Selv synes jeg det er vanskelig å misslike noen personlig pga mer eller mindre gjennomtenkte postinger på et forum. Det som presenteres på slike forum er stort sett bare fragmenter av meninger er person har, og har lite med personligheten til posteren å gjøre - personligheten tror jeg som regel er mye mer kompleks og omfattende enn det som kommer frem på et forum.

 

Jeg synes ikke forumet er spesiellt preget av en elite, heller ikke av elitistiske holdninger. Tvert imot, faktisk. Jo, det vil alltid være noen som sier mer på et forum enn andre, men se for eksempel på hvordan Steffn som fersk fluefisker har blitt mottatt av de mer rutinerte her - dette er en form for inkludering som jeg synes forummedlemmene skal være stolte av, og det er ingenting som tyder på elitistiske holdninger.

 

Selv er jeg også fersk både som fluefisker og binder, og jeg må si at slik mine få poster har blitt tatt imot her, så gir det kun en inspirasjon til å legge inn flere poster, og ingenting annet.

 

Det jeg på en litt vanskelig måte prøver å si, er at jeg ser på forumet som et godt sted å lære noe nytt, og det er åpent og inkluderende. Moderatorene synes jeg også gjør en fin jobb, ved å heller skrive inn i tråden at nå må vi skjerpe oss, i stedet for å stenge den med en gang ting går litt raskt i svingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall et lite triks når tråden begynner å bil glovarm;

 

f.eks: "Jeg mener", "Jeg synes", "Etter min oppfating" etc istedet for "Det er" "Du er" etc

 

 

Rasende enig med den der. JEG har fått inntrykk av at det til tider ikke er lov med egne meninger her. Dvs, det er viktig at JEG får frem det JEG mener er rett. Og det som er så bra er at det er et fritt land, og vi kan mene hva vi vil om en ting. Men det er ikke alltid at det funker slik her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har med en viss interesse lest en del av innleggene i de forskjellige fora og har noen ganger dristet meg til å komme med noen innlegg selv også med vekslende hell. Jeg har imidlertid fått en viss oppfatning av at forumet blir mer og mer lukket, ved at det er en en mer eller mindre selvutnevnt elite som tar helt av i diskusjonene, som etter hvert blir mer og mer personlige og på den måten mindre interessante for oss vanlig dødelige. Har tatt en liten opptelling blandt de ivrigste bidragsyterne for å underbygge påstanden;

Antall innlegg    Antall bidragsytere

over 2000                   2

1000 - 2000               3

500 - 1000                17

250 - 500                  31

100 - 250                  66

Nå har jeg ikke funnet ovesikt over totalt antall innlegg, men jeg konstaterer at mindre enn 5% av medlemsmassen står for langt over halvparten av innleggene. Sannsynligvis mellom 80 og 90%. Jeg skal vokte meg vel får å være surmaget, men noen hadde kanskje i enkelte tilfeller hatt godt av å bremse litt på sin iver.

Jeg synes forøvrig siden er utrolig flott og er full av beundring av hva enkeltpersoner har lagt ned av tid ressurser for å få dette til, så la oss ikke drepe dette flotte tiltaket i iveren etter å markedsføre oss selv og egne meninger i ett og alt.

 

Jens

 

Jeg vil tro at alle "ivrige" vil føle seg truffet her. Jeg, som er en av dem, gjør ihverfall det.

Og selv om du antagelig vil se samme fenomen på samtlige andre forum så har du kanskje rett.

 

Jeg vurderer å ta det til etteretning å trekke meg for en periode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har med en viss interesse lest en del av innleggene i de forskjellige fora og har noen ganger dristet meg til å komme med noen innlegg selv også med vekslende hell. Jeg har imidlertid fått en viss oppfatning av at forumet blir mer og mer lukket, ved at det er en en mer eller mindre selvutnevnt elite som tar helt av i diskusjonene, som etter hvert blir mer og mer personlige og på den måten mindre interessante for oss vanlig dødelige. Har tatt en liten opptelling blandt de ivrigste bidragsyterne for å underbygge påstanden;

Antall innlegg    Antall bidragsytere

over 2000                   2

1000 - 2000               3

500 - 1000                17

250 - 500                  31

100 - 250                  66

Nå har jeg ikke funnet ovesikt over totalt antall innlegg, men jeg konstaterer at mindre enn 5% av medlemsmassen står for langt over halvparten av innleggene. Sannsynligvis mellom 80 og 90%. Jeg skal vokte meg vel får å være surmaget, men noen hadde kanskje i enkelte tilfeller hatt godt av å bremse litt på sin iver.

Jeg synes forøvrig siden er utrolig flott og er full av beundring av hva enkeltpersoner har lagt ned av tid ressurser for å få dette til, så la oss ikke drepe dette flotte tiltaket i iveren etter å markedsføre oss selv og egne meninger i ett og alt.

 

Jens

 

Jeg vil tro at alle "ivrige" vil føle seg truffet her. Jeg, som er en av dem, gjør ihverfall det.

Og selv om du antagelig vil se samme fenomen på samtlige andre forum så har du kanskje rett.

 

Jeg vurderer å ta det til etteretning å trekke meg for en periode...

Dette blir for dumt, vel . . . ?

Håper ikke rbk'eren mener at folk bør begrense seg med hensyn til hvor mange innlegg de legger inn her ?  :o

Det må vel være helt opp til den enkelte, så lenge innleggene omhandler fluefiske !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Antall innlegg    Antall bidragsytere

over 2000                   2

1000 - 2000               3

500 - 1000                17

250 - 500                  31

100 - 250                  66

Nå har jeg ikke funnet ovesikt over totalt antall innlegg, men jeg konstaterer at mindre enn 5% av medlemsmassen står for langt over halvparten av innleggene. Sannsynligvis mellom 80 og 90%. Jens

 

Tror vel det er slik her som på mange fora at det er enkelte som bidrar mer enn andre, men det behøver vi ikke å gjøre til noe annet enn en oppfordring til medlemmer som vurderer å bidra i diskusjoner om å ta steget ut i "samtalene".  Det er jo ikke slik at det er begrenset plass til svar, så det er bare å "ta ordet".  Jeg har ikke opplevelsen av at personer som prøver seg frampå med en egenbundet flue eller et spørsmål, møtes med en reaksjon som er negativ eller ekskluderende. Man behøver ikke å være en ekspert.  Det som vi kan huske på i våre "sort/hvit-statment", som i de aller fleste tilfeller er litt positiv fleip, er at ikke alle forstår "stammekulturen" med en gang ( mener de det alvorlig ?).   Så kan jo alle passe på at vi faktisk holder en bredde, og ikke blir sekterisk.. Enhver får utøve sitt fluefiske i den form som gir mest personlig glede.

 

Jeg tror definitivt ikke at det ville tjene forumet at sterke bidragsytere avstår fra å være aktiv (dersom da ikke aktiviteten kun er motivert av et ønske om å "vises" eller å samle på antall innlegg).  

 

La oss få flere aktive, ikke færre......

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore og Henning,

det er var ikke meningen min å skremme noen bort fra forumet, men noen ganger synes jeg at diskusjonen blir kanskje vel personlige og heller burde vært tatt som PM direkte med den saken gjeldere. Jeg har lest og lært en hel masse på de enkelte diskusjonene som har vært og jeg setter pris på at det er god takhøyde og alt det der. Jeg ser også det klart positive i at man her kan dele personlige opplevelser og erfaringer med likesinnede, men det bør kanskje være interessant for mer enn ett eller to av forumets medlemmer. Nå er det sikkert mange som leser innleggene uten at de kommer med svar tilbake, men når to, tre diskuterer et tema side opp og side ned, tror jeg mange med meg mister noe av interessen for tråden.

 

M.v.h

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har med en viss interesse lest en del av innleggene i de forskjellige fora og har noen ganger dristet meg til å komme med noen innlegg selv også med vekslende hell. Jeg har imidlertid fått en viss oppfatning av at forumet blir mer og mer lukket, ved at det er en en mer eller mindre selvutnevnt elite som tar helt av i diskusjonene, som etter hvert blir mer og mer personlige og på den måten mindre interessante for oss vanlig dødelige. Har tatt en liten opptelling blandt de ivrigste bidragsyterne for å underbygge påstanden;

Antall innlegg    Antall bidragsytere

over 2000                   2

1000 - 2000               3

500 - 1000                17

250 - 500                  31

100 - 250                  66

Nå har jeg ikke funnet ovesikt over totalt antall innlegg, men jeg konstaterer at mindre enn 5% av medlemsmassen står for langt over halvparten av innleggene. Sannsynligvis mellom 80 og 90%. Jeg skal vokte meg vel får å være surmaget, men noen hadde kanskje i enkelte tilfeller hatt godt av å bremse litt på sin iver.

Jeg synes forøvrig siden er utrolig flott og er full av beundring av hva enkeltpersoner har lagt ned av tid ressurser for å få dette til, så la oss ikke drepe dette flotte tiltaket i iveren etter å markedsføre oss selv og egne meninger i ett og alt.

 

Jens

 

Jeg vil tro at alle "ivrige" vil føle seg truffet her. Jeg, som er en av dem, gjør ihverfall det.

Og selv om du antagelig vil se samme fenomen på samtlige andre forum så har du kanskje rett.

 

Jeg vurderer å ta det til etteretning å trekke meg for en periode...

 

At man legger inn mange innlegg her viser vel bare at man er engasjert og har mye man vil dele med de andre brukere av forumet.

Er vel få om noen av de med mange innlegg som bare legger inn svada.

Er vel dumt om noen skal trekke seg tilbake her bare fordi noen ser noe feil i at mange har mye innlegg her.

Bare stå på du tmags og alle andre med innlegg jeg kan lære av.

 

Sven Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig moderators rolle på denne siden? Er dette blitt definert av administrasjonen?

 

Det virker som det som trigget Robin til å slutte var mitt innlegg under "Rævva nettsider...". Under denne tittelen ble det skreven ett slags hjertesukk om hvorfor så få nettbutikker har gode bilder og produkt beskrivelser. Tre-fire innlegg senere nevner noen om hvilke nettbutikker er virkelig bra. Når dette oppdages av moderator (Robin) påpeker han at nå må vi komme osss tilbake til den originale tråden som gjaldt dårlige nettbutikker, ikke gode...? Da legger jeg ut et innlegg som sier noe sånt som at moderatoren ikke må være så ovrigivrig å rette på folk, la forumet være åpent og la trådene leve sitt eget liv. Fem minutter senere kommer  et svar fra Robin at han er lei overivrige skribenter. Jeg svarer på dette, kritiskt, sammen med en til (husker ikke hvem), men rett etterpå er disse innleggene slettet og Robins oppsigelse ligger under en annen tråd.

 

Jeg mener rett og slett at Robin misbrukte sin rolle som moderator og ble et slag selvutnevnt politi som til slutt ble veldig irriterende på medlemmene. Jeg har registrert dette flere ganger, og derfor skrev jeg mitt innlegg (som ble slettet).

 

Mitt syn på en moderators rolle er at den skal først og fremst passe på at ikke det rettes person angrep fra et medlem til et annet, at det ikke brukes stygt språk, eller noe annet skrives som kan virke krenkende på medlemmene.

 

Jeg kommer ikke til å slutte å skrive i dette forumet eller andre (fluefiske.net). Dette er en veldig god plass å veksle erfaringer og få informasjon om alt som har med fluefiske å gjøre, og jeg kommer til å bruke det så lenge jeg føler jeg har noe å hente her. Og kanskje kan jeg tilogmed hjelpe noen andre som trenger info om noe jeg vet litt om.

 

Rune Andre og Flemming - Dere gjør en kanonjobb for fluefiske Norge med denne siden, men la forumet leve sitt eget liv og gi medlemmene frihet til å skrive det de vil så lenge ingen krenker noen andre. Så derfor kommer jeg med denne oppfordringen: Lag en definisjon av hva moderators jobb på siden er, før dere setter folk til å være moderatorer. Si også klart fra til medlemmene om hva kjørereglene på forumet er, slik at alle vet hva som er lov/ikke lov å postere.

 

P.S. Mitt siste innlegg ble slettet, håper ikke også dette blir slettet. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har med en viss interesse lest en del av innleggene i de forskjellige fora og har noen ganger dristet meg til å komme med noen innlegg selv også med vekslende hell. Jeg har imidlertid fått en viss oppfatning av at forumet blir mer og mer lukket, ved at det er en en mer eller mindre selvutnevnt elite som tar helt av i diskusjonene, som etter hvert blir mer og mer personlige og på den måten mindre interessante for oss vanlig dødelige. Har tatt en liten opptelling blandt de ivrigste bidragsyterne for å underbygge påstanden;

Antall innlegg    Antall bidragsytere

over 2000                   2

1000 - 2000               3

500 - 1000                17

250 - 500                  31

100 - 250                  66

Nå har jeg ikke funnet ovesikt over totalt antall innlegg, men jeg konstaterer at mindre enn 5% av medlemsmassen står for langt over halvparten av innleggene. Sannsynligvis mellom 80 og 90%. Jeg skal vokte meg vel får å være surmaget, men noen hadde kanskje i enkelte tilfeller hatt godt av å bremse litt på sin iver.

Jeg synes forøvrig siden er utrolig flott og er full av beundring av hva enkeltpersoner har lagt ned av tid ressurser for å få dette til, så la oss ikke drepe dette flotte tiltaket i iveren etter å markedsføre oss selv og egne meninger i ett og alt.

 

Jens

 

Såg ikke dette innlegget før nå desverre. Jeg har nok kanskje vert den som har vert mest overivrig av alle på denne siden det siste året. Og jeg skjønner godt at det kan bli et problem, og at andfre folk "ikke slipper til ". Kan hende at folk blir "redd" for å svare pga at de/oss som skriver mest her inne skal komme med en eller annen form for komentar. Har faktisk tenkt på dette selv en del ganger, og kommer nok til å "jenke" meg litt ned, og ikke "hoppe" in i en hver tråd som blir startet her.

 

Hei, har med en viss interesse lest en del av innleggene i de forskjellige fora og har noen ganger dristet meg til å komme med noen innlegg selv også med vekslende hell. Jeg har imidlertid fått en viss oppfatning av at forumet blir mer og mer lukket, ved at det er en en mer eller mindre selvutnevnt elite som tar helt av i diskusjonene, som etter hvert blir mer og mer personlige og på den måten mindre interessante for oss vanlig dødelige. Har tatt en liten opptelling blandt de ivrigste bidragsyterne for å underbygge påstanden;

Antall innlegg    Antall bidragsytere

over 2000                   2

1000 - 2000               3

500 - 1000                17

250 - 500                  31

100 - 250                  66

Nå har jeg ikke funnet ovesikt over totalt antall innlegg, men jeg konstaterer at mindre enn 5% av medlemsmassen står for langt over halvparten av innleggene. Sannsynligvis mellom 80 og 90%. Jeg skal vokte meg vel får å være surmaget, men noen hadde kanskje i enkelte tilfeller hatt godt av å bremse litt på sin iver.

Jeg synes forøvrig siden er utrolig flott og er full av beundring av hva enkeltpersoner har lagt ned av tid ressurser for å få dette til, så la oss ikke drepe dette flotte tiltaket i iveren etter å markedsføre oss selv og egne meninger i ett og alt.

 

Jens

 

Jeg vil tro at alle "ivrige" vil føle seg truffet her. Jeg, som er en av dem, gjør ihverfall det.

Og selv om du antagelig vil se samme fenomen på samtlige andre forum så har du kanskje rett.

 

Jeg vurderer å ta det til etteretning å trekke meg for en periode...

Om ikke å trekke seg, så iallefall kommer med kun seriøse svar som kan hjelpe andre som lurer på ting.....Er iallefall det inntrykket jeg sitter med. Som feks tråder om stenger osv som du har svara utrolig bra på. Og Tmags.....Du er en av de som er de største resurspersonene her inne, så jeg ser helst at du ikke "trekker" deg i så veldig mangen dager. Noen forbilder på vi da ha her inne :D

 

Hei Tore og Henning,

det er var ikke meningen min å skremme noen bort fra forumet, men noen ganger synes jeg at diskusjonen blir kanskje vel personlige og heller burde vært tatt som PM direkte med den saken gjeldere. Jeg har lest og lært en hel masse på de enkelte diskusjonene som har vært og jeg setter pris på at det er god takhøyde og alt det der. Jeg ser også det klart positive i at man her kan dele personlige opplevelser og erfaringer med likesinnede, men det bør kanskje være interessant for mer enn ett eller to av forumets medlemmer. Nå er det sikkert mange som leser innleggene uten at de kommer med svar tilbake, men når to, tre diskuterer et tema side opp og side ned, tror jeg mange med meg mister noe av interessen for tråden.

 

M.v.h

 

Jens

 

Skremmer ikke noen bort, men åpner kanskje øynene opp på oss som hopper over en hver tråd med full gass. Dette gjelder ikke Tore, men meg.

 

Kanskje vist vi som skriker høyest roer oss litt ned, så blir mangfoldet større på siden totalt? Kanskje det vil være flere som kommer med innlegg i div tråder.

Jeg er iallefall MEGET lysten på at Fluefiskesiden skal eksistere veldig lenge, og jeg håper ikke at den blir dårligere med tiden. Den har hatt en fin utvikling de siste to/tre åra jeg har vert her, og jeg håper kurven fortsetter.

 

 

Henning ( Som kommer til å roe seg litt ) Sæbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg og fler med meg var i en periode svært aktive på et annet forum. På grunn av en svært opphetet debatt angående forvaltning

og påstander om at andre sto klar til å ta over å drive sida videre, endte det med at flere av oss trakk oss fra forumet.

 

De som trakk seg sto for ca 80% hvis ikke mer av alle innleggene der.

I dag er dette forumet jeg referer til nesten helt dødt, med ett innlegg pr 4-5 dager. Ingen nye kom inn å dro forumet videre.

 

Nei, jeg er rimelig sikker på at slike forum som vi har her lever best ved at det er noen som holder koken. :)

Det synes jeg også du skal gjøre Henning ;D

Greit at vi alle tenker igjennom ting av og til, men forumet er åpent og så lenge vi lever i ett fritt land med full yttringsfrihet så er det bare å

skrive når man føler for det.

Til syvende å sist er det opp til leseren om de gidder å engasjere seg eller ikke. Det er jo bare å la være å lese hvis man ikke er interessert i tema. Det er

plenty med tema å velge mellom.

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel si at jeg har følt meg veldig hjemme på denne siden. Men tanken går jo på at det kanskje hadde vert flere som hadde hatt denne følesen vist noen av oss hadde vert mindre aktive. Altså flere hadde sluppet til. Kanskje flere hadde bidratt med sine fluer, bilder, fiskerappoerter vist de hadde sluppet til.

 

Er flere tråder her inne jeg ikke har interesse av, men de bare lar jeg være å lese. Kommer alltid til å LESE på denne siden samme hvor dette her ender, men magefølelsen er ikke så grådig bra akuratt nå. Rekner med at den kommer seg ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager avsporing men ble hele "Rævva nettbutikker"-tråden slettet? :o

 

Det for at jeg med flere nevnte nettbutikker som går frem som eksempler på hvordan en nettbutikk burde se ut ???

Omså; Latterlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange vettuge innlegg i denne tråden. Det er også noen linjer som jeg ikke liker. Jeg har alltid vært av den oppfatting at man ikke skal skrive/snakke om, men til. Dette gjøres best ved kommunikasjon to mennesker i mellom. Spesielt når det gjelder uoverenstemmelser seg i mellom. Foreslår at det ryddes litt opp i det. Poengene er klare og flertallet har fått de med seg. Dessuten hører de til kategorien "historie" og trenger ikke å være med videre.

 

At folk er ivrige her, det setter ihvertfall jeg meget stor pris på. Det er ikke noen begrensning i hvor mange innlegg man kan skrive. Jeg synes ikke de som er ivrige skal roe seg litt ned.

 

Det jeg derimot synes og forventer at vi alle skal bli fllinkere til er:

 

1) Blir flinkere til å bruke PM når det er "internt prat". Jeg ser ikke noen mening i takk for sist og en rekke med smileys. Eller innlegg som ja, er enig  ;D ;D ;):D Jeg vil i hvert fall gjerne vite hvorfor? Bare se på ulike tråder om utstyr, ofte er det innlegg som "jeg liker den for... er best for meg..." Hvorfor? Det jeg gjerne kunne tenke meg er at det blir litt mer "kjøtt på beina" innimellom.

 

2) Og når jeg har skrevet det jeg har skrevet på punkt 1 så kommer 2. Innlegg som er av litt meningsløs karakter for allmenheten eller emnet i seg selv. Kommer vi som modererer dette forumet til å fortsette å slette. Jeg har selv slettet mange slike de siste årene. Vi kan ikke begynne å flytte på alt. Den retten vil vi ha oss forbeholdt. Kom gjerne med ytringer om dette. Det handler rett og slett om at det som diskuteres ikke skal drukne i andre ting.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar Rune, og så et lite hjerte sukk: jeg synes personlig at dialog i form av PM mellom to medlemmer, eller mellom medlem og moderator, skal forbli en "personlig melding", og ikke slenges ut i en tråd / diskusjon.  Er man uenig med innholdet i en PM, så ta det opp med personen det gjelder eller send en kopi til adm/ledelse av forumet for å be om en avklaring om dette er i hht retningslinjene.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Henning, Terje, Tore og alle dere andre. Det har så visst ikke vært min hensikt å få dere til å slutte skrive, til det er dere så alt for verdifulle for dette forumet, men skal dette forumet overleve framover må man også få med en hel del av disse som enda ikke har kommet med ett eneste innlegg. Av forumets over 2000 medlemmer, har mer enn halvparten enda ikke kommet seg til å skrive noe enda. Så tenk litt på hvordan man skal få disse med, det sitter sikkert en hel masse interessante mennesker der med masse viten om fluefiske og som er litt redde for å drite seg ut eller å "trenge seg på gutteklubben grei", meg inklusive. Prøv kanskje å invitere folk inn i diskusjonen i stedet for å fyre løs, eller kanskje enda verre å overse de fullstendig. Jeg ser at det er flere av dere som kjenner hverandre personlig og det er vell og bra, men skal dere få flere medlemmer og skal forumet leve mange år framover, tror jeg det må bli noe mer enn et forum for kjente fra Trysil-elva.

 

Vennlig hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Problemet er at ang trekker meg tråden så ser jeg dette:

Rollen som moderator og person blir blandet. En admin går ut med personangrep offentlig, dette er alt annet enn smart. Og når moderatoren/Robin sletter tråder som setter han i dårlig lys uten å oppgi dette, ja da blir dette så inmari feil. Dette er svært provoserende og direkte ødeleggende for flere medlemmer.

 

Hva skjer: Flere medlemmer som er mindre pålogget skjønner null, dette blir tydeligvis gjort med en hensikt om å beskytte seg selv.

 

Jeg er glad i denne siden og har tatt selvkritikk av at jeg kan skrive ting på en lettere måte, men det verste jeg vet er feighet og avtalt personangrep. Det er feigt det.

 

 

Mvh

Toggi/Torgeir

 

Jeg startet bråket som Toggi viser til i dette innlegget, jeg hadde en god utblåsning og tok alt for hardt i i en kritikk av Toggis innlegg i en av trådene på forumet, et godt stykke ut i tråden hadde også Robin en utblåsning som ikke falt i smak hos en del foummedlemer, flere av deltakerene i tråden tråkket over streken og uberboss Rune ba oss ordne opp, jeg ba Rune slette alle innneleggene som ikke hadde med emne å gjøre og Rune sa ok, det var jeg som starta bråket og det var jeg som fikk innleggene sletta.

 

Jeg forstår ikke grunnen til Toggis og S0unds noia, (avtalt person angrep/sletting av innlegg for å beskytte seg selv).

Jeg har aldri avtalt noe personangrep og det var jeg som sørga for at de upassende innlegga ble sletta.

 

Jeg sendte en unskyldning til Toggi for min oppførsel overtrampene i tråden.

 

Håper at du Toggi og du S0und kan rette skytset mot meg isteden for Robin, det var jeg som starta bråket og da bør dere ta meg og ikke komme med konspirasjonsteorier som går ut over flere.

 

 

Ps, moderatorer og administratorer er også mennesker, de har også meninger og de bør også ha lov å tråkke i salaten av og til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper og tror at dere alle føler at dette er mangfoldets forum, der alle har rett til å ytre sin mening uansett alder eller erfaring som fluefisker. Dette har ikke vært noe problem her på siden, alle har fått bidra. Med min kritikk til at "forumet har tapt seg" så mener jeg at enkelte brukere har vært for aktive - høres kanskje litt rart ut iht. det jeg tidligere skrev. Det har vært for mye kameratskap og løsprat som kunne gått pr. pm, og for mange avsporinger på trådstarters opprinnelige mening med tråden. Sitter og tenker på om dette med å ha 2 innlegg om dagen pr bruker kunne være noe!? og at dette ville være med på at flere brukere slapp til, og at svarene ble mer gjennomtenkte. Dette er bare en ide, så spennende å høre hva dere mener.

 

Nå som jeg er vanlig bruker :D hehe. så må jeg også få si at om noen ikke liker hva moderator skriver her på siden, så får de ta det pr. pm. ikke prøve å henge ut moderator i tråden, når moderator skriver noe på forumet så er dette noe som skal følges. Liker dere ikke retningslinjene så ta det opp med moderatoren som "modererte" direkte, eller ta kontakt med andre moderatorer på siden. Vi snakker sammen her :)

 

Synes Toggi og s0und er noen hærlige personer, prøver å få sympati ved å trekke frem ting som har gått pr. pm (PRIVATE MESSAGE). Og videre sier du Toggi:

Og Robin, hvis du hater meg så mye så send meg en PM da vel. Du har jo skrevet dette uttalige ganger til medlemmer, men hva gjør du selv... hmmm. Det helt motsatte

Har etter en unødvendig tråd av meg som moderator/ og dels privatperson sendt deg en pm og unnskyldt meg for dette, slettet også trådene fordi de var helt på jordet. Så tilbake til sympati, så ber jeg deg/dere tenke dere om et par ganger ekstra og se på noen av de tingene dere har skrevet på åpent fora her, som jeg har verdt nødt til å slette. Og ja, dere har verdt med på å dra meg ned såpass negativt her på siden at jeg har valgt å ta en pause som moderator.

 

For moderator og administrator og medeier i denne siden er jeg, og sammen med Rune, Tormod, Flemming, Are og et par fra og til så er vi sjefene på disse sidene: vi lager de, og benytter mye av vår tid til å holde de oppe og vedlike.. så har vi noen retningslinjer og synspunkter så SKAL de følges. At en bruker her i tråden prøver å fortelle meg at jeg skal trekke meg er ganske så sprøtt! :D Da skjønner folk lite av hvem som har stått på for å lage disse sidene.

 

Synes forøvrig at det er ekstra gøy å sette seg ned ved pcen og se at Rune og Flemmings jobb utmerkes for å poengtere at Robin, du er ikke på den listen, du er den sorte ulven som arresterer oss her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...