Gå til innhold

God bilder av døgnfluer


Ør-retten

Anbefalte innlegg

  • Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg får legge til en danica til da. :)

 

[attachimg=1]

 

Akvariefiskene mine tok helt av når de så denne... ;D

Knallbilde!!

 

Det gjør jammen ørret og harr (heldigvis) også! ;D

 

Takk for gode tilbakemeldinger folkens. Jeg blir (nesten) like vill når jeg ser en god klekking og- eller spinnerfall og jeg fyker rundt og fotrograferer som jeg blir av vakfesten disse setter i gang. Skal jeg fotografere eller kaste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel hive meg utpå igjen!

 

Ikke ett "enkelt" døgnflue bilde, men en gjeng med vulgataer i full gang med "speed dating"

 

[attachimg=1]

 

Samme turen men her en som trengte en hvil etter flott parrings dans!

[attachimg=2]

 

Slenger med ett fra øvre deler av akerselva, beklager litt dårlig kval, tatt med mobil

[attachimg=3]

 

post-787-13949851797101_thumb.jpg

post-787-13949851797856_thumb.jpg

post-787-13949851798343_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker i dag Canon 350D med 90 mm tamron macro 1:2,8

I starten brukte jeg Canon eos 500 med mellomringer og orginaloptikken som fulgte med kameraet. Etter å ha plundra med mellomringene en stund kjøpte jeg tamron objektivet. Et objektiv noe som har gitt meg mye glede. I den grad jeg er i posisjon til å gi noen råd når det gjelder nærfotografering, så vil det være følgende:

 

  • Bruk stativ, eller forsøk å skaffe deg anlegg så du klarer å holde kameraet stille
    Ta mange bilder i serien, slett de dårlige bildene etterpå
    Kan du justere iso på kameraet ditt så skru opp ved dårlig lys
    Fotografer med blenderprioritert innstilling. Høy blender gir dybdeskarphet.
    Normalt uten støtte klarer de fleste å holde kameraet stille med lukkerttid på 1:100 sek.
    fotografer i medlys
    Forsøk å plasser insektet slik at det har en enartet bakgrunn.
    Få jævlene til å sitte stille ;D ;D ;D
     

 

 

 

Lykke til

 

Gisle

post-2382-13949851801738_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt konge objektiv Gisle, en av mine absolutte favoritter, rett under Øyvind T sin 150 mm 2,8 :D

 

Jeg har tatt mange meget gode insektsbilder med kompaktkamera, da med gode makrospesifikasjoner og god nærgrense. Men mesteparten av mine beste bilder er med speilrefleks og makroobjektiv. Med makroobjektiv så åpner det seg en helt ny verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Nikon D50 med objektivet som fulgte med! det er ett dårlig 18-55 med nærgrense på 28 cm.

Men jeg mener det tar ok bilder til mitt bruk, så til førstegangs kjøpere så er det ett godt kjøp. Men stiller du litt høyere krav og har litt i lommeboka til linse, så ikke kjøp KIT.

Jeg har brukt penger på Fiskeutstyr istedet for linse, så det får bli det neste!

 

Min neste linse blir Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM Nikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen til...

 

Har lagt til "copyright" på bildene. Jeg ønsker ikke at noen skal bruke bildene da jeg bruker de selv til foredrag etc. Håper alle respekterer det..!  ;)

 

 

[attachimg=1]

 

 

[attachimg=2]

 

 

[attachimg=3]

 

 

[attachimg=4]

 

 

[attachimg=5]

 

 

[attachimg=6]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt til "copyright" på bildene. Jeg ønsker ikke at noen skal bruke bildene da jeg bruker de selv til foredrag etc. Håper alle respekterer det..!  ;)

 

En liten anekdote. Håper det går greit?! :rolleyes:

 

Jeg hørte en gang for noen år tilbake en nobelprisvinner i fysikk holde en interessant tale. Det jeg beit meg mest merke i talen hans var følgende (fritt oversatt slik jeg erindrer det):

 

"Jeg vant ikke nobelprisen fordi jeg er spesielt intellingent. Det er mange forskere som er betraktelig smartere og flinkere enn meg. Grunnen til at jeg vant nobelprisen er fordi jeg er en mester til å dele. Mens mine superintelligente medforskere ofte har en tendens til å sitte på sitt eget laboratorium og verne om sine egne fantastiske oppdagelser, så forsøker heller jeg å dele alt jeg vet med andre forskere. Fordelen med dette er at andre forskere da plutselig ønsker å dele det de vet med meg, og på den måten får jeg masse gratis kunnskap fra ulike forskere. Dette er hovedgrunnen til at jeg vant nobelprisen. Jeg er en mester til å dele, en mester til å samarbeide, og en mester til å innhente informasjon fra folk som har mer kunnskap enn meg selv."

 

PS! Dette er på ingen måte ment som personlig kritikk til deg Flemming, men jeg synes budskapet til denne nobelprisvinneren egentlig er ganske interessant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du missforstår totalt sixpack..... ;)

 

Å frivillig dele kunnskap for å redde liv, er noe helt annet enn å stjele åndsverk....

 

Dersom du mener at det å bruke andres "åndsverk" for egen vinning bare er "å dele", så synes du sikkert det er helt ok å "dele" kjøpefilmer med andre også da, ved å kopiere og dele ut til venner...?

 

Det er mange her inne som tar mye bedre bilder enn meg, men mine bilder er like fult mitt åndsverk. Jeg synes jeg "deler" de nok ved å legge ut bilder her, men dersom noen kopierer de ut herfra og bruker de til egen vinning på egne nettsider, i artikler, til salg etc. (slik jeg forstår du synes er helt ok sixpack) - så er det ikke "deling" men tyveri...!!

 

Hvis jeg finner flere som deg, som "stjeler" bilder fra vår nettside til egen vinning, og uten tillatelse, så kommer ingen av oss som bruker bilder til foredrag/ kurs etc til å tørre å legge ut bilder her lenger. Bilder vil bli fjernet...

 

Nå er det bilder av døgnfluer som er temaet, eller start en egen tråd om copyright.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...