Gå til innhold

Fiske i svært raske strømpartier


.JB

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Starter en ny tråd basert på et innlegg under fluekasting med tittelen Blindkasting: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6616.0 

 

 

Spørsmålet mitt er om noen har erfaring med kortholdsfiske i svært raske strømpartier! Har blitt inspirert av amerikansk litteratur. Dessuten så er jeg store deler av sommeren nær middelmådige elver hvor jeg nettopp har fått en og annen slenger helt uventet i sterk strøm. Kanskje på tide å gå mer systematisk til verks? En annen ting er at mange tørrflue-på-stilleflytende-elv-fantatikere går rett forbi disse strekkene, og da har jeg mer å fiske på! Nå er jeg "litt" sugen på å prøve kraftig dubbede fluer(tørt) og evt med nymfeopphenger, 6 fot 6' med treer snøret i strømpartier.

 

Noen som har erfaringer fra systematisk sterkstrømfiske (nei, ikke høyspent :D) som man vil dele ? Taktikk, rigger osv.

 

TILLEGG: Vil bare føye til at det bl.a. klekker heptagonia sulphurea i disse elvene, eller gula forsdagsländor på svensk...

 

Jørn 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppstrøms nymfefiske er noe jeg har hatt bra suksess med. Denne metoden er en av teknikkene Oliver Edwards kaller "Essentials Skills".

 

- Lag deg en fortom på 8-9fot, med oppenger 30-40cm ovenfor endeflua.

- Endeflua kan med fordel være en fortynget Heptagenianymfe (som du jo var inne på)

- Opphengerflua kan f.eks være en liten Baetidae (denne må være mindre og lettere enn endeflua)

- Bruk nappindikator. Det beste her er enten å farge løkka på fluesnøret rød, eller bruk en slik rosa strømpe.(se link) http://www.eikre-fly.no/produkter/fortback/braidconnectors2.htm

- Kast 15m oppstrøms (ikke mer), og dra inn snøret med strømhastigheten. Husk fri drift!

- Gjør tilslag ved stopp av indikator (ja, det blir en del bunn-napp)

- Jobb deg systematisk over strømmen i vifteformasjon. Når du har gjort det, gå noen steg oppover.

 

Kanoneffektiv teknikk, men kanonkjedelig når det ikke går din vei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd med tørt på slike steder med varierende hell. Men de gangene det har klaffet er ørreten ofte større enn i øvrige deler av elva!

Jeg har ofte brukt fluer som "Elk Hair Caddis", "Humpy", "SC", "Stimulator" m.fl.... Gjerne litt oversized.

Skal også prøve med bombere til ørreten. Tror det kan være giftig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Har prøvd varianter av dette med nifoter'n - og det har gitt enkelte gode resultater, men enda oftere vært kanonkjedelig :-\  Men, det skal prøves igjen !  Noen som fisker systematisk tørt under slike forhold? I.o.m at det kan være vanskelig å se vak, så har jeg selv prøvd å fiske av steder jeg tror på, foran og bak steiner osv. Synspunkter på taktikk, fluevalg?

 

PS! Kan vel være vanskelig å svare kategorisk på hva som funker og ikke her, men hører gjerne noen erfaringer. 

 

Jeg digger de litt urolige kulpene i elva, der hurtigoverflatevann legger et lokk over dypet i kulpen. Alltid spennende å fiske slike steder. Krevende å se vakene, men belønningen er vært noen timer ved en lovende kulp. Før, når jeg fisket mye i Hemsila (8-10 år siden) likte jeg å frastikke de stilleflytende delene og reise oppstrøms til "meitekulpene". Flere bamser ble fanget på denne måten. For under gode klekkinger vaker det ofte friskt i selv hurtigrennende elver/kulper. Har hatt mye godt fiske slike steder. (ofte lite folk)

 

Eller så har jeg har med hell tatt meg meg en del av New Zealand erfaringene med dropper nymfe. Se denne snutten der jeg fanger en flott fisk på oppstrøms fiske med dropper nymfe. Mener jeg har sett at du fisker i denne elven JB.?

http://gallery.mac.com/gislehelgesen#100058

 

 

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket svært mye i elver med svært raske strømpartier. Jeg vokste opp rett ved siden av en elv med mange slike partier oppe i Nordland. Og det er sant det som sies, at det ofte står veldig stor ørrett i disse partiene. I tillegg er ørrettene i ekstrem god kondisjon. Du får ofte en fight som du vil huske lenge. Når jeg fisker denne type strøm, og særlig i "min" elv, bruker jeg kort fortom. Av og til helt nede i halv stanglengde. Dette for å få kontrol på flytet. Av og til henger jeg på en fortynget nymfe under tørrflua. De siste femten årene har jeg brukt kun en tørrflue til dette fisket, Goddards Caddis. Den er helt suveren, først og fremst fordi den flyter godt og fordi den gir en god siluett. Den har blitt så dominerende for mitt fiske at jeg nå har en egen boks med kun Goddards som jeg bruker når jeg fisker i sterk strøm og også i såkalt "pocket water". Så i mine øyne har du helt rett, ikke gå forbi disse partiene. De kan gi deg full pott.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goddard's Caddis er en av favorittene mine overalt, såfremt det er vårflueføre. Selv på blikkstille vann!

 

Her er noen av "sterkstrømsfiskefluene" mine :)

Hjortehaar.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg binder inn ca. 2-4 blyant-tykke bunter avh. av fluas størrelse.

Siden jeg liker litt "slørete" vingeprofiler trimmer jeg ikke hårene bak, men bruker hairstacker for å samle spissene. Til følehorn (unødvendig, men dog..) bruker jeg amerikansk elg (moose) istedet for hacklestammer.

Hvis jeg ikke har det for travelt spinner jeg rådyrhår i dubbingløkke og lager hackle med dette.

Ellers benytter jeg hane.

 

Her er forhåpentligvis et klarere bilde hvor rådyr er brukt til hackle (klippet under for bruk på stille vann).

 

Konkuransefluer.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En fin tråd JB 8).

 

Det var en artikkel i fjorårets Fluefiske-blad, mener jeg, som hadde flere bindebeskrivelser på tunge nymfer for bruk i strykpartier. Bandt opp noen få, men har egentlig ikke fått prøvd dem enda... Masse bly, formet som kropp (tykkere foran enn bak og en svak tapering bakover), gullhode e.l., noen hadde gummibein, og alle var dubbet kropp.

 

Opphenget med nymfe ytterst/nederst og tørrflue/nappindikator lenger opp/inn på fortommen har jeg såvidt prøvd. Fikk ikke noe, men det var litt interessant og faktisk ganske spennende. Har fisket våtfluer på oppheng tidligere, og det er noe av det samme. Urolig vann er ingen ulempe siden fisken ikke er like lettskremt som i stilleflytende elv. Har også tatt noen ørret på tørt i skillene mellom turbulent vann, bakevjer og små stille kulper. Da med størst suksess med fluer som jeg har bundet inn en liten flash bakerst  ;).

 

Dette er helt klart et område som må utforskes mere. Gleder meg til neste sommer  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritt tørrfluer for fiske i turbulent/raskt vann er vanligvis en "vårflueimitasjon"

eks. Nalle Puh, Humpy, Goddard Caddis, Streaking Caddis, Rackelhanen, Madam-X eller Chernobyl Ant.

Med riktig materialbruk og etterbehandling vil disse fluene flyte godt og de er forholdsvis godt synlig. De egner seg også godt til å knyte en fortynget nymfe i.

Mitt vanligste hovedproblem ved slikt fiske er at fluen blir trukket ned i vannmassene etter kort tid, de kan fiske godt for det, men vil man fiske tørt så er det kjekt at flua flyter  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerne er flinke til å bruke foam i fluene sine, spesielt til imitasjoner av landinsekter!

I raske strømpartier tror jeg egentlig fasong, farge og lignende har lite for seg. Fisken har sjelden tid til å studere flua lenge på slike plasser. Når jeg tenker meg om kan sikkert enn kingsize rakkelhane av foam funket hele sesongen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på Kim Skjerve, daddy`s er dødelig effektive. Her skremmes det opp mang en storing. Vet at Andrè kan anbefale hvitivngen i samme klasse, men den gjenstår å prøve til neste sommer  ;) bare noen uker igjen nå så er det vår igjen............. DOH!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg en daddyèn en stillvannsflue eller fjellflue, men etter rosende ord fra flere hold i denne tråden skal den prøved neste sesong også i hurtig strømmende vann.

Min klare favoritt i turbulent vann er chernobyl ant. Det popper alltid opp igjen etter en tur i "vaskemaskinen", den er lett å binde samt holdbar og de sprellende gummibeina har helt klart en daddy-effekt. Ørreten er kanskje ikke så ulik oss mennsker, lange bein har en uimotståelig tiltrekningskraft  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje ikke så ulik oss mennsker, lange bein har en uimotståelig tiltrekningskraft  ;)

 

Eller som en missunnelig vennine av meg sa: "De har bare ekstremt korte overkropper... ;D

 

Stankelbein er en god allroundflue, som ofte har reddet meg i det tankene begynner å gå mot "kanskje jeg burde sette på en nymfe snart...?"  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey!

 

Da burde kanskje min nykomponerte Daddy utgave falle i smak. Har døpt den Suck Me Dry... ;)

Den er ekstremt høytflytende, feminin og tiltrekkende.

 

Bindebeskrivelse:

Bindetråd - Rød evt. scarlet.

Kropp - Slank med gylden brun farge.

Bein - Ekstra lange.

Thorax - Dubbes vulgært fyldig, impregneres med mye silikon.

Hackle - Metz Platina Blond.

 

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er det ingen som erfaring med hasare-fiske her?

 

Hmm, har ikke lest artikkelel, så jeg er litt usikker på hva du beskriver, men dersom jeg forstår deg rett så er det teknikker for å skape liv i vårflua på overflaten..

 

Ikke for å virke blærete mot artikkelforfatter, men hvis dette fremstilles som noe "nytt" så skjønner jeg ingen ting. Slike teknikker har da både jeg og mange av de jeg fisker med brukt i minst 10-15 år, så noe nytt er jo ikke dette. Tror det var Gary Borger som beskrev denne teknikken første gang (for meg). Jeg holder stangtuppen veldig høyt, har "kontakt" med flua, og vibrerer stangtuppen på en slik måte at vårflua "danser" bortover strømmen i små rykk slik de ekte ofte gjør, mens jeg sakte tar inn snøret med vanstre hånd. Du ser på "kjølvannet" av flua om den oppfører seg riktig..

 

Er det samme teknikk JB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei JB.

 

Tror  Flemming har helt rett i at dette ikke er noe nytt, og som har vært bedrevet i mange hundrede år ;D

Som konkurranse fisker kan ikke jeg si at dette er en teknikk som er speielt benyttet fremfor andre teknikker. Men et viktig innslag i mangfoldet av tekninkker tror jeg helt sikker det er.

Virker til og med på bitte små døgnfluer...prøv det gjerne etter at mange kjedelige dead drifts ikke har trigget nødvendig for å få fisken til å løfte seg til din imitasjon.

 

Tror heller ikke at vi uten videre skal skyte hode av alle artikkel forfattere som har lyst til å kaste lys over velegnede teknikker...all slik info er kjekt å se på trykk i ny og ne, gir inspirasjon til de som ikke allerede visste om muligheter, samt gir de av oss som allerede er kjent med en del "små triks" en påminnelse om å ikke la det gå i glemme boka i disse "fallskjerm dead drift" tider.

Se f.eks på Rune Stokkebekks artikkel om fjærmygg fra i fjor, gammelt nytt men likefullt nyttig at noen vier tid til å børste støv. Flott ;)

Tror forøvrig den nye "hypen" i norge neste år blir tradisjonelle, old fashions March Brown og Olsen.

Det er artig det ;D

God jul til alle mann alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...