Gå til innhold

Mitt utstyr - mine kommentarer


Lars Erik Marcussen

Anbefalte innlegg

Her følger en kort oversikt over utstyr jeg bruker, med mine kommentarer.

"Hvorfor det?" spør du kanskje.

 

Jo, fordi jeg vil gi en objektiv uttalelse om det jeg bruker i tilfelle noen går og lurer på om de skal kjøpe noe som jeg har. Jeg sier objektiv fordi jeg har sammenlignet alt jeg har med minst 2 andre modeller / merker før jeg har kjøpt det, samt at jeg alltid tester det jeg kan få hendene på for å se om jeg skal kjøpe nytt.

Pluss at jeg kjeder meg og har ikke annet å ta meg til på en søndag kveld.

 

Starter nederst på beina:

 

Vadere - Ron Thompson Aquasafe bootfoot (faste støvler)

Kommentar: Mine første vadebukser, har hatt dem i 5 år nå. Faste støvler er varmere enn neoprensokker og vadesko - prøv å stappe 3 par ullsokker ned i neoprensokker, så forstår du hva jeg mener. Dessuten tørker det fortere enn skinnsko!

PLUSS: Belte festet med borrelås, gode støvler, glimrende lommer.

MINUS: Veldig vide, det gnisser melllom knærne når man går på land.

 

Vadere - Guideline Backwater pustende vadere

Kommentar: Pustende, du liksom... Burde brukt 1000.- spenn mer på Simms eller noe annet. "Vanlige" vadere med neoprensokker, mer behagelige på beina med skikkelige sko.

PLUSS: Ingen i forhold til andre vadere.

MINUS: De puster ikke! En eneste, altfor dyp lomme. Beltet er løst og ligger igjen et eller annet sted.

 

Vadesko: Korkers med utskiftbare såler

Kommentar: Ønsker meg Aqua-stealth såler til disse (klebrig gummmi i stedet for filt), men nå som Destination Fishing er konk, hvem fører disse da? Genialt å kunne skifte såler, mer behagelig å gå på gummisåler på land.

PLUSS: Selve konseptet. God ankelstøtte. Laaaaange lisser, meget lett å knyte selv når pløsen er helt ute.

MINUS: De medfølgende gummisålene er glattere enn olje på glass. Kjøp Aquastealth først som sist - kast gummisålene.

 

Konklusjon: Ingen tvil om at vadere med neopresokker og vadesko er best for den som skal gå litt. Men for varme og god plass (viktig på vinterens SØ fiske) er faste støvler genialt. Og ligg unna Guideline Backwater.

 

 

Jakke: Simms Rivertek GoreTex XCR vadejadde

OK, årets kjøp. Den puster, er tett, ser bra ut også i "sivilt" så den kan brukes i byen, og det føles som om den varer evig.

PLUSS: Ingenting slår GoreTex XCR med tanke på pusting og tetthet. Glimrende lommer - alle 7 av dem! God plass til kamera, 2 store fluebokser, fortomsmateriale, hansker, røykpakke og mobiltelefon. Alt på en gang, i hver sin lomme. Oppheng for retraktorer og en solid håv-ring i nakken. Gode mansjetter, behagelig krage. Glimrende snitt, passer meg (hverken tynn eller tykk) perfekt.

MINUS: Hetta er litt i snaueste laget, beskytter ikke halsen / haka. "Fluepatchen" til å feste fluer i er litt høyt montert, så man må virkelig vri hodet for å se den.

 

Konklusjon: Dyr som bare det, men verdt hver krone i 2007-sommeren! Holder du deg tørr og varm så blir livet bedre!

 

Snører

Scientific Anglers Mastery Series GPX (flyt)

Favoritt-snøret mitt. Har det i #6 og #4. Perfekt allroundsnøre med litt lengre klump enn vanlig. Flyter pent, glir bra (husk å smøre det) og jeg føler at jeg har full kontroll. Finner ingenting å utsette på det, men så har jeg tross alt valgt dette blant 7-8 forskjellig snører til både #4-stanga og #6-stanga jeg bruker.

 

Scientific Anglers Striper Express 350 grains synkesnøre med intermediate runningline, #8

Kjøpte det i sommer for båtfiske etter lyr etc. Det kaster, skyter og synker som en stein. Pass på - lite egnet fra land med mindre man trekker inn veldig fort eller det er veldig brådypt. Ikke akkurat fin-fiske etter SØ med marflo...

Men gi meg en båt, dønninger, strøm og jagende lyr  8) DA er det moro!

 

Scientific Anglers Mastery Series Saltwater #8 (ikke Bonefish, Tarpon etc men bare Saltwater)

Kjøpte det for redfish-fiske i Florida i vår, litt stivere og tåler varmen i følge reklamen. Det stemmer, og det takler kulda veldig bra også. Veldig all-round spør du meg, og jeg er veldig fornøyd. Det er et eller anet med coatingen til SA - hvis du smører det en gang i mellom så flyr det avgårde. Kunne med fordel hatt en noe lengre klump, men dette er kun pirk for å ha noe negativt å skrive om et SA-snøre  ;D

 

Airflo intermediate #6

Et 4 år gammelt snøre som fulgte med i et "3 for prisen av 1" pakke med Airflo-snører. Bruker det sjelden, mest til SØ fiske på vinteren. Det kaster og skyter fint og er helt glassklart. Litt mye minne i kulda, men det har de fleste snører (tipper jeg).

Hvis det fremdeles finnes så kjøper jeg det til 8-stanga. Takler vinden veldig bra.

 

Stenger

Temple Fork Outfitters Lefty Kreh Professional series - 4-delt #4

Fryktelig langt navn, helt grei stang. Jeg kaster like langt med denne 4'en som med 6-stanga - og det med samme snøre (GPX).

Passer meg som hånd i hanske, dessuten kjøpte jeg det brukt for 600.- her på forumet. Takk, Tor! Finfiske på myrvann, Rena, Østmarka - you name it. Ikke den raskeste eller mest progressive stanga i markedet, men så absolutt verdt pengene, selv om man kjøper det nytt!

 

GuideLine TriCast FA #6 3-delt

Helt grei stang, og jeg er veldig glad i denne. Min første "moderne" stang etter en del år med gammalt dritt. Klart det former mitt intrykk, men alle som kaster med denne sier "jøss, så billig og så lettkastet!". Jeg kaster lett 20-25 meter med GPX'en med denne - gidder ikke helt å blanke opp tusenvis av spenn på en ny sekser når denne funker som bare det!

Lakken på surringene har begynnt å sprekke, korken er "hullete" og jeg elsker denne stanga jo mer jeg bruker den. Akkurat som gamle joggesko.  :)

 

Scott A2 2-delt #4 - selvbygget

Kjøpte blanks og resten hos Jarle & Bjørnar, bygde min første selv-bygger og har neste ikke brukt den... Hadde den vært 4-delt så hadde pipen fått en annen lyd, men denne er et prakteksempel på hvorfor 2-delte stenger ikke selger lengre. Kaster pent, er rimelig rask og med fisk i andre enden er det så moro at jeg får ståpels. Men jeg gidder ikke å drasse rundt på 1,5 meter stang i tide og utide. Får dårlig samvittighet hver gang jeg ser den - den skal få en selv-bygget bror denne vinteren - kanskje en Z-Axis...

 

Vision 3zone #8 6-delt

Kjøpte denne på salg og nesten kun fordi den passer i kofferten min for flyturen til Florida. Siden har denne stanga virkelig "vokst" på meg. Ikke noen spesiell saltvanns-serie eller noen spesiell kastemaskin, men den takler det meste. Gi meg denne, Streamer Express og sinna pelagisk fisk, så skal du få høre høye snellehvin!

 

Sneller

GuideLine Reelmaster 3-4 og 6-7 (tror jeg) - brukes på #4 og #6 stengene.

Billige, solide og med billige ekstraspoler. Holdt på å kjøpe diverse sneller i år fordi de har "penere" navn, er lettere og har finere design - det ga jeg f... i til slutt. De funker, bremsen er bra og jeg har ekstraspoler med diverse snører på. Løp og kjøp, drit i reklamen for alle disse super-duper dyre greiene. 6'eren har tålt utras fra en lyr på 7 kilo og tøffere prøve enn det har aldri JEG opplevd.

 

Daiwa Lochmore 6-8 på 8-stanga

"Daiwa?! Lager DE fluesneller?" Jada, og med tanke på at de lager veldig gode haspelsneller er det ingenting i veien med kvaliteten.

Det er to ting å utsette på den: Den er litt trang til 100 m backing og et 8 flyt, og bremsen er utolig finstilt - dvs veldig liten stilling mellom full brems og fri flyt. Men det venner man seg til og kommer greit over.

 

Begge snelletypene jeg bruker er støpte og rimelig tunge, men jeg har vent meg til det. Hva betyr 20 gram helt neders på stang anyway? De er solide og såpass bllige at jeg tør å sette dem fra meg selv om det betyr de får en liten ripe. Prøver å slite ut GuideLine-snellene for å få kjøpt nytt, men det virker umulig å ta knekke på dem.

 

Lineklipper - negleklipper fra Nille. Koster kr 19,90 og du kan klippe neglene med den når du kjeder deg.

Flueboker - alt fra billig-greier til C&F Design med mikroslits. Innholdet er det som teller.

Termos, sekk, sitteunderlag, kniv, 4 lightere og New Energy-sjokolade er alltid med på tur.

Friele Frokost er den eneste kaffen ekte Brann-supportere drikker.

Peugeot 407 SW 2,0 turbodiesel med automatgir og plass til alt ovenstående utstyr. Pierre, som bilen min heter, er uunværlig i jakten på nye fiskeplasser. Jeg har som regel plass til flere, så send meg en PM hvis du bor i Oslo og er lei av å ta bussen til fiskeplassene.

 

Sånn, da har jeg fortalt om det utstyret jeg bruker. Og litt om hva jeg synes om det.

Takk for meg. Lars Erik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Objektiv og objektiv fru Blom  ;D. Meninger basert på menneskelige sanser er sjeldent objektive. Men en artig tråd. Jeg lo godt av Pierre og negleklipperen  ;D.

 

Som Godsmack så ville det ta altfor lang tid å ramse opp alle mine inntrykk av utstyr jeg har i skapet og på "beredskapsveggen" i garasjen  :).

 

Har forresten 5 nye Sage stenger på vei inn  8). En av dem er en ZXL 586-4 som jeg gleder meg veldig til å teste. Testelv er allerede bestemt. Vunnet i lotto? Nei, men det er nesten samme følelse.

 

Det snodige er at selv om utstyr er det aller siste jeg trenger, så har jeg en evig sult etter nye ting. Jeg har både Simms classic guide og G3 jakke, men jeg sikler fortatt på en Rivertek. Og i tillegg Paclite varianten, som garantert ville bli mest brukt. Pluss G4 vadere, til tross for at jeg har G3. Osv. osv.

 

Men hovedanskaffelsen i år lar vente på seg. Termin i dag faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genial tråd, Lars Erik.

Du må virkelig have kedet dig søndag aften.

Det var min første tanke.

Men ved nærmere eftertanke kan en så detaljeret beskrivelse af alt det grej vi alle gennem årene har kjøpt ( og feilkjøpt) måske hjælpe andre.

Jeg lover dig, at om jeg skulle brække et ben eller så'n, så laver jeg også en lignende beskrivelse af mit grej.

Flot, Lars Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du setter et meget godt eksempel på hvordan utstyr kan beskrives!!! Har sett meg lei på folk som skriver den er drit bra, eller kjøp den - genial stang. Men igjen, dette er interessant Larserikm.

 

Du mener sånne objektive beskrivelser av min type:

 

Sage XP 590-4. Kjempebra. Lettkastet for den med litt erfaring. Suveren stang kort og godt.

Sage Launch 490-4. Value for money. Litt dypere enn XP, enda mer lettkastet. Suveren stang kort og godt.

St.Croix Legend 9 fot klasse 5/6. Lettkastet stang. Suveren stang kort og godt.

Diamondback Diamondglass klasse 3, 6 fot 6'. Lettkastet stang av moderne glassfiber S2. Suveren stang kort og godt. I hvert fall kort.

 

:rolleyes: ::);D ;D

 

Jørn

 

 

PS! Har du dame og eller, Lars Erik?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus  :)

 

Du er vel ikke langt unna du heller  ;D ;D ;D

 

dt

 

Jada, det er faktisk sånn at fluefiskere svært ofte er utstyrsfreaker, og dess lengre man har holdt på, dess lengre blir kanskje lista over hva man har  ;D

Selv er jeg så "lettlurt" at jeg snart sitter med flere fluestenger enn det er uker i sesongen, men mener selv at jeg kunne investert pengene i langt værre ting  :D

Ta en titt på denne linken, så får dere et visst inntrykk av hva noen har, bare av stenger  :o :

 

http://www.edgeforum.com/index.php/topic,51116.0.html

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

PS! Har du dame og eller, Lars Erik?

 

 

 

Eh, JB, du er ganske kjekk på det bildet altså, men... Hva ska'n si? Ikke helt min fil?

 

;D ;D ;D

 

OK, jeg tror jeg skjønner.

Ja jeg har dame. Samboer. Som har full tilgang til boden og ser ganske kjapt at jeg sitter og koser med en nyinnkjøpt stang eller lignende.

Hadde jeg vært singel tror jeg listen ovenfor ville inkludert ganske mye av "årets nyheter" fra Sage, Scott, Simms etc.

 

Eller nei - hadde jeg vært singel (og skattefuten ikke ville ha et stort fem-sifret beløp av pengene mine  >:( )  så skulle jeg blitt med Flemming og gjengen til Kola neste år!

 

 

For ordens skyld - jeg beskrev dessverre bare det utstyret jeg bruker med jevne mellomrom.

Jeg har en del andre stenger, sneller og en hel spaghetti-klase av snører, samt to vester, 3 håver og Gud vet hva annet som står og støver i boden.

Skal gi bort mesteparten straks jeg finner ut av hva som står der.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Erik, jeg var nok for subtil her. Når du først var i gang med beskrivelser av det du har inkludert Pierre, så tenkte jeg at ja hvorfor ikke ta med en beskrivelse av dama? Helt objektiv vurdering selvsagt.  ;D ;D

 

Dagfinn, nå må du slutte å sikle på den råkule Diamondglass-stanga mi  8). Tenker det er skuffelsen over at innkjøpet av Z-Axis ikke gav deg det image-løftet du jakter på som skinner igjennom.   ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis, dama!

 

Tone "The One"

Aksjon: Helaksjon med fin presisjon kombinert med solide kraftreserver.

Kaste-egenskaper: Relativt dårlig. Kaster aldri et par sko eller en veske.

Saltvannsbestandig: Meget. Tåler derimot ikke mygg og barskog.

Puste-egenskaper: Ca 10 Marlboro Lights / døgn.

 

PLUSS: Sover ofte lenge på søndager, hvilket frigjør verdifull fisketid.

MINUS: Krever ofte vedlikehold. Dyre reservedeler.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis, dama!

 

Tone "The One"

Aksjon: Helaksjon med fin presisjon kombinert med solide kraftreserver.

Kaste-egenskaper: Relativt dårlig. Kaster aldri et par sko eller en veske.

Saltvannsbestandig: Meget. Tåler derimot ikke mygg og barskog.

Puste-egenskaper: Ca 10 Marlboro Lights / døgn.

 

PLUSS: Sover ofte lenge på søndager, hvilket frigjør verdifull fisketid.

MINUS: Krever ofte vedlikehold. Dyre reservedeler.

 

 

 

He he he ....Den var fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis, dama!

 

Tone "The One"

Aksjon: Helaksjon med fin presisjon kombinert med solide kraftreserver.

Kaste-egenskaper: Relativt dårlig. Kaster aldri et par sko eller en veske.

Saltvannsbestandig: Meget. Tåler derimot ikke mygg og barskog.

Puste-egenskaper: Ca 10 Marlboro Lights / døgn.

 

PLUSS: Sover ofte lenge på søndager, hvilket frigjør verdifull fisketid.

MINUS: Krever ofte vedlikehold. Dyre reservedeler.

 

 

 

;D ;D ;D

Håper for din skyld at hun ikke er bruker her, ellers er det vel en fare for at du kommer til og oppleve en betydelig fremgang i kaste- egenskaper :D

 

Sven Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...