Gå til innhold

Søpple sportsfiskere!!!!


Gjest Jon Hafstad

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Hafstad

Jeg begynner og se meg lei av en del mennesker jeg møter langs elv, vann, eller sjø. Særlig sistnevnte, mentaliteten til "Ola donk" er rett og slett bedriteten. Har ikke vi mennesker og særlig sportsfiskere oppdaget at naturten rundt oss faller sammen, vis vi skal kunne ha glede av sportsfiske når vi bli gamle og barn, barnebarn, osv... tar fiskestangen fatt må vi ta noen seriøse skritt i riktig retning. I helgen fisket jeg etter SØ i Tønsberg tranktene, ulovelig garn florerer over allt, noen dorger fra båt (helt opplagt etter SØ, som kjent er ikke det tilatt på denne tiden av året), og fiskere som ikke har kunnskap om minstemål, preger som regel ofte mine fiske dager. Sistnevnte er det jeg provoserer meg mest over. Vi sportsfiskere burde ha kunnskap om relevante regler for vårt fiske, at en gammel pansjonist setter 1000 m garn rett inne på sand dynene er lett og gjøre noe med, men det trengs en holdnings endring hos enkelte av oss. C&R bør praktiseres i større grad, folk må tørre og sifra til uvitende når klare regelbrudd forekommer, ulovelig garn fiskere bør andmeldes til politiet... Vil med dette oppfordre alle til og ta i et tak for fremtiden vår som sportsfiskere...

 

Mvh

 

Jon Hafstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen!

 

Alt for mange, som bare vil skumme fløten!

 

I tillegg kan det også nevnes at mange rett og slett, søpler til marka (bokstavelig talt)!

Irriterer meg grønn over dette!

Har funnet meg nødt til å rydde opp etter "misbrukere" av skog og mark et titalls ganger de siste par åra.

 

Håper jeg snart tar noen på fersken!!!!!

(blir faktisk irritert, i det, jeg skriver dette....)

 

Mvh

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre finnes det alt for mange lavpanner som ikke tar med seg dritten hjem etter seg.

 

Den ultimate nedturen er å slite seg langt inn på fjellet til et potensielt govann for så å finne Panther-Martin innpakkninger slengt i lyngen!!! Alt for ofte har jeg opplevd det. Ølflasker, plast fra håntak på nye stenger, markbokser og senestomper er desverre også gjengangere.

 

Hvem er disse idiotene??

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

Problemet er at det er allt for mange av de, lurer egentlig på hva som foregår oppe i hodet på folk?

En ting som ofte slår meg er likegyldigheten blandt folk, hadde det hvert satt i en jakt "setting" hadde det hvert helt annerledes.... Hvor NJJF er kan man jo lure på, men som det er blitt tatt opp i andre tråder er ikke akkurat de helt på "nett". Hadde kansje hvert en ide og utstyre enkelte sportsfiskere med begrenset politi myndighet, kansje vi da ville ha sluppet kilometer på kilometer med garn og idioter som "kakker" små fisk i hodet og ikke tenker tanken på at det finnes andre fiske dager også....

 

Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mange som ikke har lært det nødvendige om ansvar hjemmefra (og så finnes det jo litt av hvert når det gjelder "hjem" også).. Har labbet langt til fjells og funnet tomboksene etter øl og brus ligge slengt rundt de beste fiskestedene, eller at engangsgrillen er druknet 3 m ute i vannet.  Blir litt oppgitt.  Var ved et fjellvann en sommernatt i år i Vesterålen, da jeg merket noen bevegelser inne blant noe bjørkekjerr. Der fant jeg en sliten trost som satt fast i rester av et garn, skulle likt å tatt en aldri så liten prat med dem som hadde slengt det fra seg.  Skulle tro at det primært var et søppelproblem ved vann som er lett å komme til, og som mange oppsøker, men i hjemdistriktet mitt har det i år vært mye søppel i vann som det kreves mer vandring for å nå.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen fisket jeg etter SØ i Tønsberg tranktene, ulovelig garn florerer over allt, noen dorger fra båt (helt opplagt etter SØ, som kjent er ikke det tilatt på denne tiden av året), og fiskere som ikke har kunnskap om minstemål, preger som regel ofte mine fiske dager. Sistnevnte er det jeg provoserer meg mest over. Vi sportsfiskere burde ha kunnskap om relevante regler for vårt fiske, at en gammel pansjonist setter 1000 m garn rett inne på sand dynene er lett og gjøre noe med, men det trengs en holdnings endring hos enkelte av oss. C&R bør praktiseres i større grad, folk må tørre og sifra til uvitende når klare regelbrudd forekommer, ulovelig garn fiskere bør andmeldes til politiet

 

Jeg er 90% enig med deg Hafstad.

 

I forrige uke påpekte jeg overfor en pensjonist som var i ferd med å trekke flytegarnet sitt her i Kristiansand, at å sette garn på Bystranda var ulovlig. Slik jeg så det var garnet åpenbart satt for å fange sjøørret. Problemet er at nedsenkingspåbudet nå er opphevet ihht njff.no side om ulovligegarn.no. Flytegarn er altså lov. Forstå det den som kan. Vi kan like det eller ikke, men så lenge våre medborgere følger loven er det lite vi kan gjøre. Svaret jeg fikk fra NJFF var at plasseringen så lovlig ut. Poenget mitt er at vi fluefiskere også må forholde oss til lover.

 

Så til søppel. Jeg fisket i Tønsberg for et par uker siden på vei ut mot Tjøme. Jeg deler irritasjonen din over søppel. Spesielt skuffende å se rester etter emballasje fra sluker etc. Friluftsfolk som driter i eget reir er i mine øyne verste sort. Desverre forsterker dette også min aversjon mot slukfiskere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

Med ordet søppel tenkte jeg faktisk på de som bedriver ulovelig fiske ;D Selvsagt er søppel et alvorlig problem, der mange synder.. Sikkert meg selv av og til også.. Meningen med innlegget var og sette lys ¨på problematikken rundt ulovelig fiske, beklager vis det ikke kom godt nok frem..

JOn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg mr.Hafstad. Det er alt for mage som "synder" når det gjelder når det kommer til fisket.

Vi, fluefiskere som slukfiskere, tar alt for lett på dette med minstemål, vi er ikke flinke nok til å sette tilbake sjøørret som har fått farget, vi fisker alt for nærmet utløp av elver etc.

 

Vi er flinke til å være kjapt ute med en pekefinger om vi ser en som fisker fornærme utoset. Vi kritiserer de som dorger etter sjøørret osv,osv. Men er det sikkert at Ola Normann er klar over hvilke regler som gjelder når det kommer til f.eks sjøørret fiske??

Selv begynte jeg å undre når du sa det ikke var låv å dorge etter sjøørret, trudde regelen der var 100m fra der elv møter hav, akkurat slik det er for oss andre.

 

Det jeg mener er at vi som er her på forumet er en gjeng med fiskeentusiaster som fisker ganske mye mer en den vanlige mannen i gata, men vi utgjør desverre bare en liten del av sportfiskemiljøet.

Jeg synest vi heller burde være flinkere til å informere den som eventuellt gjør litt feil, framfor å irritere oss grønne over det de gjør. For det kan være at det er mangel på kunnskap som gjør at reglene ikke blir fulgt.

 

Å er vi riktig så heldige, så kanskje vi i det lange løp vil kunne få flere fiskere som Ola Normann til å bli mer bevisst på kultivering av sjøørret, brunørret, laks etc.

 

Å da oppnår vi kankje det vi egentlig vil, nemlig det å kunne gå ut å nyte en fisketur uten å irritere seg over andres uviten og ikke minst få større fiske om vi er heldige.

 

Vel, dette var mitt syn på søppelfiskere.

 

Ha en flott kveld videre alle sammen, hilsen Ole Erik Grændsen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

Er det noen som har noen formening om det og utstyre enkelte sportsfiskere med begrenset politi myndighet, vet det er blitt gjor i fjorder for enkelte lakse førende vassdrag. Kunne muligens hvert en ide i sjøen også?

 

Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er det noen som har noen formening om det og utstyre enkelte sportsfiskere med begrenset politi myndighet, vet det er blitt gjor i fjorder for enkelte lakse førende vassdrag. Kunne muligens hvert en ide i sjøen også?

 

Jon

 

er sååååååååååååå enig med deg angående ulovlig fiske! så synd at folk bryr seg om sjørret bestanden for fremtiden. hadde selv opplevd etter å ha kommet til et GROM sø plass et ektepar som fisket og tydeligvis hadde de fisk i posen. jeg spurte de om de har fått noe og da med verdens største glis viste de meg innholdet i posen. barne mord var det... mer enn 10 stk godt under 300 hekto sø... påpekte at det er ulovlig å ta med fisk under 35 cm, det ble avfeid med et smil...

 

det bør iallefall gjøres noe med kontroll og anmeldelse av folk som fisker ulovlig og gis like store bøter som for kjøring over fartsgrensa. men ved all fokusen på CO2 og klima endringene kommer politikere vel aldri (kanskje når det er forsent) å gjøre noe med det...  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. her var det mye fin frustrasjon som alle er skjønnt enige i men vi har en stor jobb å gjøre på dette berget ja, vi må se til Danmark som har fått til dette veldig godt.

 

Det er faktisk noen som jobber med å selge fluefiskeutstyr som tar med seg kjønnsfisk og under målere, samt legger igjenn sild i plast pose ute i naturen etter fisketuren, her i området så der handler jeg ikke mer. Liker å handle lokalt men det får være grenser da.

 

Som sagt tidligere her så er det alt for mange som driter i eget reir, å så er det mange som er generelt uviten. Der har vi en jobb å gjøre ja.

 

Hvorfor tar ikke de som skal ha seg stekefisk å dra til alle de vann som er over befolket av fisk på 300 gram slik at de kan gjøre nytte for seg der, der kan du få så mye ørret til du kan spy. Men neida vi må på død å liv ta mange små sjøørreter under minste målet.

 

Har også vært borti garn som står rett utenfor gytebekken, fredningssone dritter de i.

 

Disse garna blir et fint bål de brenner godt. ;D ;D

 

Har prøvd å anmelde flere for ulovlig fiske etter sø, har tatt bilde med mobilen med godt synlige båter og ansikter, svar fra politiet er at dette er ikke prioritert ???.

 

Må si som Thomas Gjertsen: SNUT ER UT. :D;D:D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrende!!!!!!!

 

Jeg er en kar i 40 åra som elsker friluftsliv og det som følger med det.  Ingen ting kan måle seg med en tur ut med stanga, fyre bål osv. Får en fisk er det en del av opplevelsen.  Fiska mest med sluk inntil jeg for 2-3 år siden ble introdusert for fluefiske.  Tok ikke helt av før i år.  Fikk min første sjøørret på 1,1 kilo på hjemmelaga flue.  Nå er det fluestanga jeg tar med når jeg skal ut å fiske.

Men jeg blir litt skremt av holdningene enkelte har til andre fiskere.

Det er for eksempel fullt lovlig å dorge etter sjøørret hele året.

Her er sitat fra Fiskeridirektoratet:

”Fiske etter laks, sjøørret og sjørøye i sjøen:

I sjøen kan du fiske med stang og håndsnøre etter laksefisk hele året. Du trenger ikke betale avgift for å fiske etter laks, sjøørret og sjørøye i sjøen.

Du kan ikke bruke mer enn to snører eller stenger per båt.”

Sitat slutt

Men en må jo overholde avstand til elveos osv…

Når en finner søppel etter såkalte ”slukfiskere” så kan en ikke dermed si at alle slukfiskere er idioter!!!!!

De fleste såkalte ”slukfiskere” er oppegående mennesker som rydder etter seg og fisker lovlig.  Utskudd finner en over alt.

Selvfølgelig er jeg enig i at vi skal holde minstemålet og at ulovlig satte garn er noe svineri.  Men alle de andre som fisker lovlig er der i samme hensikt som de som fisker med flue.  Nemlig det å komme seg ut, nyte naturen og kanskje få en fisk til middag.

 

Dette var en meningsytring fra en som liker å ta med seg fluestanga på tur, men som ikke har lagt slukstanga på hylla for godt.  Skulle vi treffes på et svaberg en dag og jeg skulle ha med slukstanga i sekken, så håper jeg vi kan ta en prat for det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei på forumet, jeg er ny her.

Jeg må si meg enig med Karl i siste innlegg. Men når det er sagt så finner ihvertfall jeg mye mer "spor" etter sluk og markfiskere enn fluefiskere når jeg ferdes langs elver og vann. De fleste fyrer seg jo et lite bål på turen, og det som forundrer meg mest er hvorfor de ikke kaster søppelet i bålet og brenner det opp, da er vi jo kvitt det for godt. De aller fleste fiskeplasser har opptil flere bålgroper så om en ikke fyrer opp selv kan en ihvertfall legge fra seg rasket i ei bålgrop slik at det blir brent nestegang noen fyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

De aller fleste fiskeplasser har opptil flere bålgroper så om en ikke fyrer opp selv kan en ihvertfall legge fra seg rasket i ei bålgrop slik at det blir brent nestegang noen fyrer.

 

Njaaa, bedre enn å slenge søppla rundt over alt, men jeg vil allikevel ikke anbefalle noen å bruke bålgroper som legitime søppelplasser. For meg er det så enkelt som at det man tar med UT i naturen, det har man ansvaret for å ta med seg HJEM igjen. Det er også alt for mange som tror at blikkbokser og engangsgriller blir borte av seg selv, og i hvert fall dersom de legger disse i en bålgrop..  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

En annen ting der jeg nok av og til synder litt selv, er fiske sene som ligger slengt over allt. Små fugler og lignende kan lett få en lei skjebne der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste fiskeplasser har opptil flere bålgroper så om en ikke fyrer opp selv kan en ihvertfall legge fra seg rasket i ei bålgrop slik at det blir brent nestegang noen fyrer.

 

Njaaa, bedre enn å slenge søppla rundt over alt, men jeg vil allikevel ikke anbefalle noen å bruke bålgroper som legitime søppelplasser. For meg er det så enkelt som at det man tar med UT i naturen, det har man ansvaret for å ta med seg HJEM igjen. Det er også alt for mange som tror at blikkbokser og engangsgriller blir borte av seg selv, og i hvert fall dersom de legger disse i en bålgrop..  :(

 

Kunne ikke blitt sagt bedre.. jeg fikk beskjeden på min første fjelltur sammen med min onkel og far at alt som blir med ut blir med tilbake, har levd etter den regelen siden.. jeg bruker å ta med meg en del av det jeg finner fra andre også..

Jeg fisket mye i barduelva i fjor og synes det er helt villt at noen slenger igjen så mye søppel når det er snakk om at elva er bare noen få meter unna veien og det er søppel conteinere flere plasser langs med veien... samme på fjellet, at ting veier mere ned fra fjellet enn opp er ubegripelig for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...