Gå til innhold

Beste #5, 2000-4000,-


Lars_

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har et bestemt inntrykk av at tmags kan mer enn godt er om Sage.  ;D  Stanga han nevner kjenner jeg bare av navn (har tross alt Sage screen saver :D ), men når han går god for den så bør det friste deg (og for såvidt også meg  ;) ).

 

Men i tillegg slår jeg gjerne et slag Sage Launch 590-4 - nok en gang! Viden kjent som mye stang for pengene. Et uomtvistelig faktum!   

 

JB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et bestemt inntrykk av at tmags kan mer enn godt er om Sage.  ;D  Stanga han nevner kjenner jeg bare av navn (har tross alt Sage screen saver :D ), men når han går god for den så bør det friste deg (og for såvidt også meg  ;) ).

 

Men i tillegg slår jeg gjerne et slag Sage Launch 590-4 - nok en gang! Viden kjent som mye stang for pengene. Et uomtvistelig faktum!   

 

JB

 

Helt enig! Har en Sage Launch selv. Meget god stang, og mye for pengene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tmags, har ei 4-er stang av VT2 og jeg er svært godt fornøyd med stanga. Nå er ikke jeg på noen måte ekspert, men jeg kaster minst like langt med denne som min gamle Scott SAS 906, uten at det er noe mål. Det sier meg i fall noe om potensialet i stanga, i tillegg til at jeg synes jeg har bedre kontroll på snøre og bedre presentasjon. Jeg bruker et SA GPX-snøre som jeg synes funker bra, blei anbefalt SA Trout da jeg kjøpte stanga, men det har jeg ikke fått helt taket på. Har imidlertid planer om å prøve det ut bedre til sommeren.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den prisklassen får du vel omtrent hva det måtte være, men utifra nicket ditt er det kanskje Sage som gjelder ?  ;D

Handler du fra usa, så får du sikkert en z-axis til 4000kr !

Skulle jeg handlet i norge ville jeg nok kjøpt brukt, men det er nå meg  ;)

Jeg ville mao heller kjøpe ei brukt topp-stang enn ei ny budsjett-stang !

Jeg har selv en del stenger fra Sage, men kan ikke påstå det er bedre stenger enn hva Scott, Winston, Loop mfl har i sitt sortiment !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Kommer litt an på hvor jeg skal fiske og ikke hvike merke stang jeg ville hatt

hvis det er mye vegatasjon, ville jeg valgt en litt mykere stang + som er lett og spenne opp

hvis det er åpne store flater, ville jeg gått for en litt stivere tøffere stang!

 

Må innrømme at jeg er loop mann, så ville godt for en Multi stang klasse 5   2450kr

som er lett og spenne opp masser av bunn og fin + progresiv samt presis ..en fantastisk allround stang

der det er masse vegatasjon eller hvis man simpelhenten liker stenger med litt jevnere,roligere topp aksjon Multi = Et førstevalg for meg!  + at den hudlfetter sin mye dyrere bror Greyline til en mye billigere pris!

 

For litt større vann og åpne flater ville jeg godt for en stillwater Loop stang men den er jo over budjettet ditt ..... så tror jeg personlig ville gått for en  Evolutionstix II 9' #5 til rundt 3000kr

den har en flott spenstig samt dyp aksjon

Eller en Scierra HMS V2 klasse 4/5 til rett over 3000kr som er en rå stang ...

Den er progresiv kjapp topp aksjon og er en nydelig stang til Spey,rullekast,overhånds kast

den følest nesten som et strikk den bare suger fatt i snøret og gir flotte presentasjoner

 

Men det sagt baken er som kaken bløt med et 2 delt syn på det meste!

 

Håper du finner det du leter etter ...

men har du prøvd de overnevnte stengene eller har muligheten ...gjør det!

 

Lykke til

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å finne en stang som passer deg! Glem hva som passer andre personer, deres mening kan ikke gi deg mer enn en pekepinne i riktig retning. Det finnes mange flotte stenger til under 2000 kroner idag også.. Ta deg heller en tur innom en utstyrsforretning her i Norge og hold i - og føl deg frem til en god stang - aller best er det om du får prøve et par forskjellige typer stenger. Kjøpe en stang fra usa uten å ha testet stangen er bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe en stang fra usa uten å ha testet stangen er bare tull.

 

100% enig.

Ca 93% uenig  ;D

Hvis man vet hvilken type aksjon man trives med, er det ikke noe problem .

Det er ikke stort annet enn logo og finish som skiller fluestenger fra anerkjente merker i dag, så man trenger ikke å frykte at man skal få ei fluestang man ikke takler !

Syntes det er mer tull å betale langt mer enn man trenger for noe som fra før er overpriset, jeg  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel det er svært få som bare kjøper en stang fordi de har fått anbefalinger på nettet, kan vel ikke anbefales.  Men, slike tråder som dette er greit for å få noen innspill på "hvor" man skal begynne å lete og prøve. Er enig i tmags anbefaling.  En kompis kjøpte denne stanga i år, og er veldig fornøyd.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel det er svært få som bare kjøper en stang fordi de har fått anbefalinger på nettet, kan vel ikke anbefales.  Men, slike tråder som dette er greit for å få noen innspill på "hvor" man skal begynne å lete og prøve. Er enig i tmags anbefaling.  En kompis kjøpte denne stanga i år, og er veldig fornøyd.

 

Morten

 

Fin oppsumering :)

 

Og jeg synes også det går ann å anbefale en stang ut ifra erfaringer man har gjort med den, slik at andre kan få innspill og evt. teste den anbefalte stangen. Og ut ifra det gjøre seg opp en mening om den. Alltid greit med litt tips og en hjelpende hånd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel det er svært få som bare kjøper en stang fordi de har fått anbefalinger på nettet, kan vel ikke anbefales.  Men, slike tråder som dette er greit for å få noen innspill på "hvor" man skal begynne å lete og prøve. Er enig i tmags anbefaling.  En kompis kjøpte denne stanga i år, og er veldig fornøyd.

 

Morten

 

Fin oppsumering :)

 

Og jeg synes også det går ann å anbefale en stang ut ifra erfaringer man har gjort med den, slik at andre kan få innspill og evt. teste den anbefalte stangen. Og ut ifra det gjøre seg opp en mening om den. Alltid greit med litt tips og en hjelpende hånd ;)

 

 

Ja, og jeg synes det er litt overdrevet det der med at "du må teste stanga og se om den passer deg". Gode og kjente allroundstenger i klasse fem tror jeg de fleste klarer å kaste med og bli godt vant til. Spørsmålet er vel om man skal finne den superoptimale stanga som passer din særegne teknikk (??) perfekt og som gjør at du presterer maksimalt i vanskelige fiskesituasjoner. I så fall er "Beste stang" et individuelt begrep. Dersom man bare er på jakt etter noen tips om en god stang til ørretfiske til en overkommelig pris, så tror jeg noen generelle tips duger  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Ikke alle steder det går an og prøve stengene det sucks!

Føle seg frem til en stang som Robin sier er bare tull ;D

du må prøve den med snøre, det er tross alt det den skal brukes til

så helt topp hvis en finner en stang en liker av de som er der i butikken ...

Enig med deg Sage99  ....hvordan kan en miliard kinesere ha feil?

men ikke at det er gjeldene men en får en pekepinn i riktig retning

og det er jo det du vil :)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det har litt med tilfeldigheter og gjøre.

 

Man kan være heldig å kjøpe en stang som passer deg som hånd i hanske, eller man kan være "alminnelig" og kjøpe en stang som ikke sitter med en gang, men etter en tur eller tre kaster som et skudd :)

 

Tror uansett hvis ikke stangen ikke sitter helt i starten, vil man med litt øvelse kaste knirkefritt med den. Kanskje ikke for alle, men for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det har litt med tilfeldigheter og gjøre.

 

Man kan være heldig å kjøpe en stang som passer deg som hånd i hanske, eller man kan være "alminnelig" og kjøpe en stang som ikke sitter med en gang, men etter en tur eller tre kaster som et skudd :)

 

Tror uansett hvis ikke stangen ikke sitter helt i starten, vil man med litt øvelse kaste knirkefritt med den. Kanskje ikke for alle, men for de fleste.

 

ikke ueffen konklusjon, det der.

 

er man rimelig oppegående og åpent sinnet, så tilpasser men seg det meste innenfor en rimelig ramme. og er man fiksert på det og det merket, så ender man som regel opp med floskler som man knapt forstår selv innerst inne. når det er sagt, så er det jo litt deilig med selvbedrag i blant også ;D, bare man passer på å ikke prakke det på andre.

 

mange gode forslag allerede (evo2, slt, vt2, hms), men kan jo legge til scott e2/- s3 til lista. psst! slate elite selges grisebillig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at man kan tilpasse seg det meste av fluefiskestenger, MEN er det nødvendig når det finnes en jungel med forskjellige stenger å velge blandt? NEI. Derfor bør man velge seg ut en stang som passer til seg selv, og ikke til alle andre, ta heller å drit i hva en milliard kinesere gjør, men ta det til betraktning - kanskje det er en pekepinne i rett vei.

 

FlueVeThue: at du må prøve en stang med snøre/line ligger vel i kortene? hehehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Hei Robin Fjelldal ikke drit i hva en milliard kinesere mener 8)

 

Joda jeg må prøve stangen med snøret, ikke bare holde i håndtaket, som robin gjør ;D

er spent på hva du går for her når du har gjort opp din mening Sage99 ;)

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom gjerne med noe fornuftig FlueVeThue. Bruk heller energien din på å hjelpe Sage99 på rett vei.

Hei Robin Fjelldal ikke drit i hva en milliard kinesere mener 8)

 

Joda jeg må prøve stangen med snøret, ikke bare holde i håndtaket, som robin gjør ;D

er spent på hva du går for her når du har gjort opp din mening Sage99 ;)

 

Rbk01- det finnes mange gode stenger for nybegynnere, en kasteinstruktør, eller en selger kan gi gode råd. Kasteteknikk er et rimelig flytende begrep når man er nybegynner - den utvikles hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjøpe en stang som passer til deg?"  Hvordan i all verden skal man vite det?

Jo. For det første må man ha lang erfaring - være en rimelig dreven kaster.

For det andre må man ha erfaring med mange stenger.

For det tredje må man ha en viss erfaring med den stanga man tester, og da mener jeg mer enn tre forsiktige kast på en gressplen på utsiden av fiskebutikken.

For det fjerde må man ha opplevd stenger som IKKE passer, slik at man kan fornemme forskjellen.

Alt dette tatt i betraktning er rådet om å kjøpe "en stang som passer til deg" rimelig meningsløst for en som er ute å kjøper sin første stang.

Hva skal man så gjøre?  Anta at man er rimelig gjennomsnittlig, og kjøp en kjent allround-stang uten ekstrem-egenskaper.  Velg main-stream.  Rett og slett.  Spør hva de selger mest av i en seriøs sjappe.

 

Forøvrig:  Dersom du oppsummerer anbefalingene som er gitt på forumet i diverse tråder tror jeg SAGE SLT og/eller Z-axis er blant stengene som blir gjentatt mest i anbefalingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hva svarer man all disse som skal ha si første stang da? Du får kjøpe det som passer best til din kasteteknikk???????

 

Jens

 

Enkelt det, Jens: Kjøp en Sage Launch  ;D. Ligger jo i navnet at det er en nybegynnerstang.

 

Hvis man velger en stang som ligger sånn cirka i "midten" når det gjelder aksjon og stivhet så er man rimelig sikker. Etterhvert vil man få anledning til å prøve en rekke stenger allikevel, av kompiser, demoer etc. Så når teknikken "har satt seg" så tror jeg de fleste vet hva slags stenger de foretrekker og velger stang nr. 2 deretter. Min smak er fortsatt dynamisk, så i mitt arsenal finner du alt fra superraske TCR 7100 og SS T7/T5 til mer hippie ZXL 586. Stenger er altfor spennende og morsomt til å slå seg til ro med én aksjon.

 

Jeg kjøper også andre merker innimellom, kun for å fastslå hvor gode Sage stengene mine virkelig er.  ;D

 

(Hvis du begynner å bli lei av Sage-tjaset så bare overse trådene mine...  ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...