Gå til innhold

Beste #5, 2000-4000,-


Lars_

Anbefalte innlegg

"Kjøpe en stang som passer til deg?"  Hvordan i all verden skal man vite det?

Jo. For det første må man ha lang erfaring - være en rimelig dreven kaster.

For det andre må man ha erfaring med mange stenger.

For det tredje må man ha en viss erfaring med den stanga man tester, og da mener jeg mer enn tre forsiktige kast på en gressplen på utsiden av fiskebutikken.

For det fjerde må man ha opplevd stenger som IKKE passer, slik at man kan fornemme forskjellen.

Alt dette tatt i betraktning er rådet om å kjøpe "en stang som passer til deg" rimelig meningsløst for en som er ute å kjøper sin første stang.

Hva skal man så gjøre?  Anta at man er rimelig gjennomsnittlig, og kjøp en kjent allround-stang uten ekstrem-egenskaper.  Velg main-stream.  Rett og slett.  Spør hva de selger mest av i en seriøs sjappe.

 

Forøvrig:  Dersom du oppsummerer anbefalingene som er gitt på forumet i diverse tråder tror jeg SAGE SLT og/eller Z-axis er blant stengene som blir gjentatt mest i anbefalingene.

 

bra innlegg, lillevann.

 

hvorfor så ofte slt og za? tja, de er ålreite og 'likeable' stenger, passer alle og enhver og i alle situasjoner . nemlig! de er like spenstige, spennende og fargerik som en gjennomsnittsblondine på oslo vestkant, hvis du skjønner hva jeg mener ;D

 

(jada, jeg har anbefalt slt, jeg. men har jeg den sjæl? nope.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Lillevann, synes det går ganske tydelig frem av denne og andre tråder at folk har en formening om hvordan stang som passer dem selv, og deres kastemetode/teknikk. Du nevner sage slt og z-axis her, det er to veldig forskjellige stenger, anbefale de to stengene i en og samme setning fungerer ikke, må også nevnes at det i tittelen står en stang mellom 2 og 4 tusen kroner, SLT på tilbud ligger til 3900 kroner i Norge (4 delt), og Z-axisen ligger godt over 4tusen i pris. Og hvor henter du det fra at sage99 er ute etter å kjøpe stang for første gang? Spørre om hva de selger mest av i en butikk er kjempe lurt, nei, ta heller kontakt med noen som står litt mer nøytralt plassert og prøv forskjellige stenger om du har muligheten til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

(jada, jeg har anbefalt slt, jeg. men har jeg den sjæl? nope.)

 

Jasså, så du anbefaler stenger som du ikke vil ha "sjæl"?

Morten

 

nei da, morten, er det en sage jeg ville ha eiet, så er det nettopp slt. jeg har forkjærlighet for 'smoothe' stenger, og da finner jeg winston lt og ikke minst scott g2 mer attraktive. slt er litt mer all-round ifht de to sistnevnte, og det skulle da være helt uproblematisk å tipse om den, spes når trådstarter nevner 2-4000 kr.

 

ellers så la jo trådstarter opp til et spekter av ulike stenger, så jeg nevnte gjerne feks scott e2 og s3 (på salg i disse dager) også. men jeg ville ikke ha kjøpt noen av dem uten å få sjansen til å sammenligne med evo2 først, jeg da. (og liker jeg dem ca like godt, så gi meg da en stang fra et prestigemerke, takk! ;D).

 

mye snacks der ute, uavhengig av merke for de som ikke går med skylapper, noe tråstarter ser ut til å ikke gjøre til tross for nicket...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann, synes det går ganske tydelig frem av denne og andre tråder at folk har en formening om hvordan stang som passer dem selv, og deres kastemetode/teknikk. Du nevner sage slt og z-axis her, det er to veldig forskjellige stenger, anbefale de to stengene i en og samme setning fungerer ikke, må også nevnes at det i tittelen står en stang mellom 2 og 4 tusen kroner, SLT på tilbud ligger til 3900 kroner i Norge (4 delt), og Z-axisen ligger godt over 4tusen i pris. Og hvor henter du det fra at sage99 er ute etter å kjøpe stang for første gang? Spørre om hva de selger mest av i en butikk er kjempe lurt, nei, ta heller kontakt med noen som står litt mer nøytralt plassert og prøv forskjellige stenger om du har muligheten til det.

 

A) Jeg har ikke anbefalt SLT og Z-axis.  Jeg sier at disse stengene går svært ofte igjen i anbefalingene på forumet, noe som kanskje burde pirre nysgjerrigheten.  Jeg aner ingenting om disse stengene.

 

B) Kr. 3.900 er mellom 2 og 4 tusen, rent matematisk.  Tatt i betraktning at slike budsjett som regel ryker når det kommer til stykket, vil også "godt over 4.000" være innenfor!

 

C) Jeg oppfattet at SAGE99 var relativt fersk som stangkjøper.  Dersom han ikke er det ser jeg at innlegget ikke har mening i forhold til han.  Enig med deg der.

 

D) Jeg er ikke enig i at man ikke skal spørre i butikk.  Er de seriøse vil de gi gode svar.  En "nøytral" fluekaster vil ofte anbefale det han har selv, med mindre han har bred erfaring med mange ulike stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A) har du ingen anelse om hva de stengene er så er det kanskje lurt å holde seg unna å nevne de i en anbefales tråd. B) Godt du regnet deg frem til at 3900 er mellom 2 og 4 tusen kroner.

Svar til punkt D) fra lillevann:

En som jobber i en fiskebutikk kan ikke alltid gi gode svar på hvordan stang man bør velge. For det første så er mange av selgerene helt normalt gode fiskere, om de fisker noe særlig med flue i det hele tatt(worst case scenario), for det andre så har også de sine "favorittstenger", og for det tredje så er det ikke mange butikker i Norge med et bredt utvalg stenger og stang merker, og for det fjerde så selger de produktene i butikken og er derfor ikke mye nøytrale.

 

Nok om det, en liten avsporing - men dels innefor emnet.

Noen andre som har noen gode råd til emnestarter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som har noen gode råd til emnestarter?

Tja . . . Et godt råd kan kanskje være å ta en titt på hva som finnes av 5'er-stenger under "Selges" her på forumet  ;)

Kan fort være mulig å finne ei kanon-stang til 2000kr, og vips, så har man penger til ei god snelle til kjeppen også  :D

Uansett, jeg tror neppe du klarer å kjøpe ei ræva stang i prisklassen du nevner Sage99, bare sjekk at det ikke står "Fantastic for fishing" på stang-emnet, for da har du blitt lurt  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det beste råd vi som har fisket noe og dere som har fisket mye kan gi en nybegynner, eller andre som kanskje skal kjøpe sin første fluestang, må baseres på egne erfaringer. Hva som passer best til den og den kastestil, eller kasteteknikk er ikke relevant i denne fasen og diskusjon om dette skaper bare forvirring. Som nybegynner med null erfaring må man gjøre et valg ut fra andres erfaring og første kriterie børe vel være hva begynte du og jeg med og hvilken erfaring gjorde vi av det. Hadde vi valgt noe annet i dag om vi skulle starte forfra og hva ville vi da ha valgt for stang. I tillegg er det en del forhandlere der ute som kan gi gode råd ,selv om de skal tjene penger på det. Er fortsatt godt fornøyd med stanga som Svein Røbergshagen "prakka" på meg for snart 10 år sida. Så får de som søker råd lese de rådene de får her som Fanden leser Bibelen. Etter som mange har en hel del stenger å velge mellom, kan man regne med at de anbefalinger som her er gitt, er basert på egne erfaringer ved praktisk bruk og at det ikke er noen her som har økonomiske eller andre utenforliggende motiver for å anbefale det ene eller andre merke.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A) har du ingen anelse om hva de stengene er så er det kanskje lurt å holde seg unna å nevne de i en anbefales tråd. B) Godt du regnet deg frem til at 3900 er mellom 2 og 4 tusen kroner.

Svar til punkt D) fra lillevann:

En som jobber i en fiskebutikk kan ikke alltid gi gode svar på hvordan stang man bør velge. For det første så er mange av selgerene helt normalt gode fiskere, om de fisker noe særlig med flue i det hele tatt(worst case scenario), for det andre så har også de sine "favorittstenger", og for det tredje så er det ikke mange butikker i Norge med et bredt utvalg stenger og stang merker, og for det fjerde så selger de produktene i butikken og er derfor ikke mye nøytrale.

 

Nok om det, en liten avsporing - men dels innefor emnet.

Noen andre som har noen gode råd til emnestarter?

A) I en "Anbefales"-tråd må man kunne si hvilke stenger som generelt er mest anbefalt på forumet - som en observasjon.

B) Jepp. Det var en korreksjon til deg.

D) De fleste som har behov for råd har IKKE en bekjent som er dreven og erfaren fluefisker.  Da ville de selvfølgelig gått til denne bekjente og bedt om råd.  Enig at en som jobber i fiskebutikk ikke alltid vil gi gode råd, men for mange vil dette være den mest naturlige tilnærmingen til emnet.

 

Forøvrig tror jeg man lager dette mye vanskeligere enn nødvendig.  Kjøp en stang, og lær deg å bli glad i den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror trådstarter er fullstendig klar over at samtlige anbefalinger er 100% subjektive. Jeg tror også alle her inne skjønner at "den beste stanga" er den du liker NÅ, og at det er stor fare for at statusen som verdens beste stang alltid henger i en tynn tråd. Samtlige av mine "bruksstenger" har på et eller annet tidspunkt hatt den vandrepokalen. Vinner kåres hvert år sånn cirka midt i sesongen  :).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forstår jeg det slik at trådstarter har en stang som han er fornøyd med, Sage launch, og da er det jo greit dersom man skal komme med innspill til alternative stenger til videre utprøving, å ta utgangspunkt i Launch`n som et referansepunkt, og stille et par spørsmål

1 hva mener du er bra med denne stanga, hva trives du med?

2 hva savner du ( feks, vekt, grep, design, aksjon, i spesielle fiskesituasjoner, osv)

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Går ikke an og være nøytral når en skal anbefale en stang

men tror det skal mye til for og kjøpe noe dårlig i den pris klassen der

Men du sku ha sjekket ut TFO,TiCr Professional ... masse for pengene!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Adriana SAGE da :);D

 

Hold deg på fluefiskesiden du Henning! Ikke surf rundt på annet ræl  ;D ;D

 

Adriana Sage?  Vel, søkte på nettet og fant ut at dette var interessant nok, det skal dere ha, men det var jo en noe underlig hjemmeside for en fluefiskeentusiast da. For siden hun nevnes her på forumet er det vel det hun er?  Med så lite klær må hun enten fryse veldig, eller fiske i sørligere strøk hvor det ikke er påkrevet med vader.  Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Synes det blir nevnt mange bra stenger her. Hvis Loop Greyline er til halv pris nå så vil jeg si det er en meget god 5er til mellom 2000-4000 kr, å si det blir den beste er opp til enhver å vurdere.

 

Jeg vil slå et slag for stenger som ikke blir nevnt ofte. Jeg har testet masse 5ere i år gitt.

 

Jeg kan gå god for Vision GT Four er en bra stang ja, Scierra MPA, HMS og HM3. Grunnen er at alle disse selges til under 4000 kr. Alle borger for kvalitet, men de er litt ulike i aksjon. MPA er den mykeste, som spenner mer fra dybden. De andre er mer toppaksjon.

 

Ellers er jeg meget spent på Evo II stanga, kastet med den i forrige uke. Fikk "må bare ha den opplevelsen". Den har fått mye skryt har jeg lest og det skjønner jeg godt. Man kjenner det på den såkalt gode "feelinga" ;)

 

Til trådstarter, du burde sjekke ut litt Redington stenger også. CPS, NTI og RS3(så denne kosta godt under 2, sorry ;) ) er stenger som bør testes hvis du har mulighet til det. Er det noe av disse stengene du trenger mer informasjon om så send PM. Å legge ut om aksjoner etc er stress, denne meldinga er skrevet til deg.

 

Det nye merket som virkelig er på vei inn nå er GREYS, check it out! Problemet er som jeg har sagt før:

STANG JUNGELEN, det er som Godsmack sier. Det finnes svært få dårlige stenger i dagens marked.

 

Det er jeg helt enig i. Hvem stang som passer deg best er det kun du som kan avgjøre og din unike kaste stil. Det går an å tilpasse seg. Prøv gjennom venner, bruk internett og skaff opplysninger om de stengene DU synes virker interessante for deg.

 

Å skal du teste en stang, og har mulighet til det. Test gjerne med tre helt forskjellige snøre profiler, da skjønner du at et type snøre kan fungere så mye bedre til den stangen enn de andre to ;)

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...