Gå til innhold

Sportsfiskeren,fiskens beste venn!


Kjell Meiningen

Anbefalte innlegg

Er det ikke sånn vi gjerne vil fremstå? Sportsfiskeren ,fiskens beste venn. :o. Klinger bra i de flestes ører det. Lurer på jeg, om fisken er enig i det.

Man leser tråder opp og tråder ned om forvalting , måtehold, c&r ,minstemål, maxmål, bilder av stor fisk , bilder av små fisk, bilder av mange fisk .Og man får jo en følelse av at med litt forskjellig syn på enkelte ting så er vi enige om at det må komme fisken til gode i hvertfall, på den ene eller andre måten.

Nå er det jo sånn at de fleste av oss bruker dager og uker hvert år på og gi denne fisken et skikkelig støkk i livet, et støkk som enten er det siste den opplever eller at den får sjansen til og oppleve det igjen. Her er jeg litt usikker på hva den foretrekker. :).

Jeg tror det er på tide og stikke fingeren i jorda og innse at fisken aldri vil se på meg som sin beste venn, litt trist det men ikke så rart vis en ser det fra fisken side.

En ting skal jeg si helt ærlig og det er at vis jeg virkelig  ville fisken beste så burde jeg kaste alt som heter fiskeutstyr og finnet meg en ny hobby, for det hjelper ikke hva man måtte mene om det ene eller det andre når det gjelder forvaltning. For så lenge jeg forsetter og jakte på den vil den hate meg som pesten.

 

 

kjell

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Tja, vi kan jo alltids spørre de som lever i overbefolkede vann hvor ingen får nok mat. Altså i de vannene hvor ingen fisker. Eller kanskje de som står igjen i kulpene nedenfor demninger når det er full stans i vannføringa. Spørsmål og svar må selvfølgelig oversettes, og der kommer i alle fall jeg til kort. Uten interesse for å fiske vil vel ingen av disse ha noen særlig lys fremtid? Ingen interesse for fiske = ingen interesse for å ivareta vassdragene. Men de hater oss nok uansett hva vi gjør. Eller kanskje de ikke vet hva hat og/eller glede er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel egentlig ikke om fisken mener vi er dens venn eller ikke. Tror ikke at en fisk har mulighet til å velge eller forstå betydningen av vennskap. Den er et rovdyr. Den dreper og spiser for å overleve. Akkurat som vi gjør. Både dyr og mennesker leker med maten sin fra tid til annen. Den eneste forskjellen er at vi står øverst på pyramiden. Vi kan nemlig ta for oss av hva som helst som er under oss på pyramiden, så lenge vi har de nødvendige verktøy og hjelpemidler.

 

En liten vri på Erik sitt innlegg; vi kan alltids dra til overbefolkede land hvor ingen får mat og spørre dem hva de foretrekker. De landene hvor ingen drar på ferie eller rekreasjon. Likevel liker vi å smykke oss med tittelen "venn" fordi vi tror vi sender penger og hjelp til dem. For da har vi kjøpt oss litt renere samvittighet. Akurat som vi kjøper oss litt renere samvittighet ved å kjøpe klimakvoter og rope høyt om at vi skal leve grønnere. Men vi gjør det allikevel ikke helhjertet, for vi er vant til å ha det bekvemt. Det er svin i skogene våre også - vi liker bare ikke at andre skal vite det.

 

Verden er ikke rettferdig, hverken for oss, de fattigste menneskene eller dyreverdenen. Sånn er det bare, og på en måte er det bra, for du verden så grått det hadde blitt hvis alle hadde det akkurat likt. Det eneste man kan gjøre er å prøve å være litt ydmyk fra tid til annen og lære seg å høre i stedet for bare å rope. Slik ser jeg det iallefall.

 

God jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komprimert sitat: "Verden er ikke rettferdig for noen, slik er det bare, og det er bra, for ellers hadde det blitt grått..."  Javisst, dette er jeg helt sikker på at man mener om man ikke sitter på toppen av pyramiden. Det mener nok de som er underprivilegerte og undertrykte etter århundrer med utbytting og kolonialisme også. "Ohoi, vi har det kanskje ille, ungene dør og vi sulter, men det er i alle fall ikke grått og det må vi være glade for".

 

Syter og klager de forbaskede fattigfransene? En eller annen gang må de da skjønne at verden ikke er rettferdig.

 

Ja, god jul, gitt. I all verdens nyanser av sneversyn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du missforstår Åddvard's innlegg s-fisk? Synes innlegget var ganske bra jeg... ;)

 

 

Å ta en diskusjon om fisken er "vår venn" gidder jeg bare ikke. Det blir antrophomofisering, altså tillegge dyr menneskelige egenskaper, og det er ganske farlig i den hobbyen vi driver med..

 

Ja, vi er avhengige av gode ørretbestander for å få fisket, og vi tilstreber ørretstammer som inneholder små, mellomstore, og store ørretter som vi i tillegg ønsker skal være selvproduserende. Hva er galt med dette? Egoistisk, ja vel, men hva er alternativet?

 

Uten fiskere hadde det ikke vært fisk i noen av de skogsvann som ikke har gyteforhold, og det er ganske MANGE! De fleste elver hadde vært bygget ut med kraftverk og industri, det hadde vært fritt frem for utslipp og forurensning, for elvene hadde vært tomme allikevel. Ingen hadde brydd seg..

 

Kua og grisen vil nok heller ikke være min venn, men jeg er egoistisk og ærlig nok til å innrømme at vi er avhengige av slik drift. Vi er på toppen av næringskjeden. Vi hadde nok ikke hatt hjort, elg og reinsdyr igjen i Norge dersom enhver familiefar hadde i oppgave å gå ut i skogen for å skaffe dagens middag... ;D

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste elver hadde vært bygget ut med kraftverk og industri, det hadde vært fritt frem for utslipp og forurensning, for elvene hadde vært tomme allikevel.

Omtrent som virkeligheten i dagens norge, med andre ord  :-[

Heldigvis er ikke elvene tomme riktig enda, og heldigvis slipper man ikke like billig unna med utslipp/forurensning som før !

Men straffen for sistnevnte er fortsatt ikke mer skremmende enn at man hører om slike tilfeller oftere enn godt er  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Har gjort det enkelt for meg selv jeg: Kunne Jesus fiske så kan jaggu jeg også!

 

Jeg tenker på stammens beste og ikke individets. Ellers hadde jeg nok hengt stanga over peisen som et minne over en barbarisk periode av mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

s-fisk, jeg ser nå hvordan innlegget mitt også kan oppfattes, men det var ikke sånn det var ment skrevet. Og der kom sjebnens ironi nok engang; man ser ting fra ulike ståsteder. Var mer en høyttenkende selvransakelse godt krydret med generalisering av hvordan jeg ser ting gjennom mine øyne. Vi har alle pesten kalt dobbeltmoral. Om vi kunne gjøre noe med det? Helt sikkert! Men de aller færreste gjør ikke noe konkret tross alle gode intensjoner. Man kunne peke en finger og si at det er feigt å ikke gjøre noe. Men hva kan man egentlig gjøre som kan forandre verden? Det er mye lettere å rive ned enn å bygge opp. Så i disse dager er klimaet i fokus. Men hva er det foreslås egentlig? At vi skal kjøpe oss fri gjennom ulike tiltak. Det er bare politisk kamuflasje for at "vi som har kommet lengst i utvikling og samfunn skal sende problemet (utslippsproblematikken) til utviklingslandene" - sånn løst referert ;). Vi er så gjennomsyret av penger ditt og penger datt at den første, og ofte eneste, løsningen vi ser på er den økonomiske. Ja, sånn er det bare, for sånn har det blitt. Kunne dette oversettes til sportsfiske? Helt klart, men da tror jeg vi nok engang faller inn i diskusjon om forvaltning C&R, Forsvaret osv osv. Stopper den der.

 

Og for å gjøre det helt klart; ja, det er utrolig enkelt å sitte på toppen og se ned. Det er der vi i Skandinavia sitter. Vi har en utrolig luksus som veldig få andre har; solid økonomi, jobber lite, har mye uberørt natur og veldig frisk luft. JA vi kan til og med drikke vann rett fra bekker! Og så sitter vi foran datamaskinene våre og diskuterer hvordan og hvorfor man skal/ikke skal eller vil slippe en fisk på 500g tilbake i elva. Setter ting litt i perspektiv spør du meg.

 

Men nå er det nok.

 

God jul alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri møtt en sportsfisker som "vil fiskens beste". Har heller aldri møtt en sportsfisker som så på fisken som sin venn, eller forventet at fisken så på han som sin beste venn. Så jeg har ennå tilgode å treffe på denne spesifike dobbeltmoralen.

 

Vi fisker fordi det gir oss tilfredsstillelse på et eller annet plan. Uansett er det fisken som lider. Men det er ingen grunn til at fisken skal lide UNØDVENDIG. Det at man behandler fisken skånsomt før gjenutsetting betyr enkelt og greit at man ønsker å minimere skaden. Det er ikke å gi uttrykk for at man ser på fisken som en venn...

 

De av oss som velger å sette fisk tilbake gjør det av samme egoistiske grunn som de som velger å ta livet av fisk. Vi gjør det fordi det er riktig for OSS. Men det er et uomtvistelig faktum at C&R fiskere utgjør null fare for en fiskebestand. Det samme kan ikke sies på samme generelle grunnlag om de som høster. Men fra et moralsk ståsted (siden det var snakk om dobbeltmoral) så er begge grupper på samme hylle, slik jeg ser det. Fra et forvaltningsmessig ståsted så er det mer åpenbart hva som er best for fiskebestanden. (Dog, en frisk elv bør ha plass til begge grupper.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortversjon:

 

Det er forskjell på ha omtanke for elver/vann/fiskebestander, og å ha omtanke for den enkelte fisks ve og vel.

 

En sportsfisker kan påberope seg det første uten nødvendigvis å bry seg fløyten om det andre. Dessuten kan han bry seg om det første uavhengig av om han er matauker eller C&R-freak. Men verken mataukern eller C&R-freaken tenker i første rekke på den enkelte fisks ve og vel. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sakt før så var innlegge ironsk ment, men det hadde også et budskap! :).Hvis du ikke greier og se dobbeltmoralen i noen av innleggene her inne så ,vel vel :D.

 

kjell

 

 

 

Man skal være litt forsiktig med ironi hvis man ikke behersker denne kunsten godt nok... ;)

 

Synes innlegget til tmags var glimrende forresten!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sakt før så var innlegge ironsk ment, men det hadde også et budskap! :).Hvis du ikke greier og se dobbeltmoralen i noen av innleggene her inne så ,vel vel :D.

 

kjell

 

 

 

Man skal være litt forsiktig med ironi hvis man ikke behersker denne kunsten godt nok... ;)

 

Synes innlegget til tmags var glimrende forresten!  :)

 

Tar den til etterretning Flemming og lover at jeg ikke skal prøve meg på tilsvarende igjen. :).

Enig anngående innlegget til tmags, kan formulere seg den mannen. :D.

Bare husk en ting av og til kan det være lurt og prøve og lese det som står imellom linjene også, selv om det ikke alltid er like lett og tolke. :).

 

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

s-fisk  8) HOHOHO! Måtte det bli mange hyggelige stunder med fiskestanga i 2008 for deg.

 

tmags, enig i veldig mye, og det var et godt generelt innlegg. Ikke enig i alle detaljene, men julefreden overskrider fiskemåten ;)

 

døgnaflua, helt enig. Vil legge til at noen ganger leser man så fort at man ikke ser at det står ting mellom linjene, eller er uskrevne regeler forsåvidt ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...