Gå til innhold

2 mannstelt til vidda?


André F. Aubert

Anbefalte innlegg

skal kjøpe nytt telt til sesongen, og er da på utkikk etter ett hvor innerteltet kan settes opp separat. Dette for å få maksimal luftgjenomstrømning i de varme nettenelangt mot nord!

 

Trenger noe yttertelt, men ikke mye.

 

tittet på dette, noen som har erfaring?

 

http://www.sportsnett.no/m?/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=MSR46

post-799-13949853468366_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva man skal kjøpe avhenger av hvilke krav man stiller. det teltet som trådstarter endte opp med her http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=7037.0 kan ikke settes opp med innetelt separat, og har heller ingen vestibule (noe som kan være litt vanskelig å lage mat i ved dårlig vær, spes mye vind og regn), men det ser jo ut som et knalt telt for det.

 

mye å velge mellom, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte mye tid på å sjekke ut telt, både tester og se oppspente telt før jeg kjøpte et HubbaHubba. Kun satt opp i stua  ;), så har ingen brukererfaring annet enn at det er sinnsykt enkelt i oppsett. Min prioritering for kjøp var: 1) ventilasjon, 2) ventilasjon, 3) ventilasjon, 4) lett adgang og 5) vekt.

 

Det eneste jeg er usikker på er om konstruksjonen med bare 2 bardunfester /selvbærende er nok. Alle reviews sier at det er svært stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

 

HubbaHubba er et suverent telt. Har hatt teltet et drøyt år og har brukt det på 2 turer på NZ samt en god del her hjemme.  Har brukt det både i sterk vind og regn. Har ingen negative ting og si om dette teltet, annet en prisen, som er stiv hvis du kjøper på fullpris her hjemme.

 

Anbefales på det sterkeste!

 

Gisle

post-2382-13949853500568_thumb.jpg

post-2382-13949853501183_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg brukte mye tid på å sjekke ut telt, både tester og se oppspente telt før jeg kjøpte et HubbaHubba. Kun satt opp i stua  ;), så har ingen brukererfaring annet enn at det er sinnsykt enkelt i oppsett. Min prioritering for kjøp var: 1) ventilasjon, 2) ventilasjon, 3) ventilasjon, 4) lett adgang og 5) vekt.

Det eneste jeg er usikker på er om konstruksjonen med bare 2 bardunfester /selvbærende er nok. Alle reviews sier at det er svært stabilt.

Nå vet jeg at du har skaffet deg mye erfaring siden du skrev dette Alf. Det er kanskje andre her inne som også har erfaring med dette teltet irøffe forhold.

Jeg har også satt opp mitt nyanskaffete Hubba Hubba i stua, teltet er idiotenkelt å sette opp og virker veldig praktisk, men hvor stabilt er det i mye vind?

Jeg har lest mange positive tilbakemeldinger om teltet men konstruksjonen ser litt spinkel ut. Jeg skal i hvertfall kjøpe et par bardunsnorer og noen plugger, så jeg har to barduner i sterk vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med Hubba Tom

Her har du telt i mange år. Hubban min lever i beste velgående går inni den 5 sesongen nå. Har 30-40 overnattinger i telt hvert år. fått prøvd det til det meste av forhold. Både vind og regn, og det funker bra. Er lurt og ha en ekstra barduner på lur. Kompisen sitt telt ble blåst til havs på grunn av dårlig bardunering ;D sånn går det når man skal bo på skrint jordsmonn ;D

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med Hubba Tom

Her har du telt i mange år. Hubban min lever i beste velgående går inni den 5 sesongen nå. Har 30-40 overnattinger i telt hvert år. fått prøvd det til det meste av forhold. Både vind og regn, og det funker bra. Er lurt og ha en ekstra barduner på lur. Kompisen sitt telt ble blåst til havs på grunn av dårlig bardunering ;D sånn går det når man skal bo på skrint jordsmonn ;D

Gisle

Takk for det, Gisle! Det var betryggende å høre!  :)

Om det er andre som har planer om å kjøpe seg telt, så er det mye tilbud akkurat nå. Jeg kjøpte Hubba Hubbaen for 2.599,- på Villmarksbutikken på Jessheim (  http://www.villmarksbutikken.net/  ). Ellers har Oslo Sportslager (  http://www.oslosportslager.no/produktkategori/telt-3-2038.aspx  ) og Sportsnett (  http://www.sportsnett.no/s/default.aspx  ) rabatt på alle sine telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med Hubba Tom

Her har du telt i mange år. Hubban min lever i beste velgående går inni den 5 sesongen nå. Har 30-40 overnattinger i telt hvert år. fått prøvd det til det meste av forhold. Både vind og regn, og det funker bra. Er lurt og ha en ekstra barduner på lur. Kompisen sitt telt ble blåst til havs på grunn av dårlig bardunering ;D sånn går det når man skal bo på skrint jordsmonn ;D

Gisle

Takk for det, Gisle! Det var betryggende å høre!  :)

Om det er andre som har planer om å kjøpe seg telt, så er det mye tilbud akkurat nå. Jeg kjøpte Hubba Hubbaen for 2.599,- på Villmarksbutikken på Jessheim (  http://www.villmarksbutikken.net/  ). Ellers har Oslo Sportslager (  http://www.oslosportslager.no/produktkategori/telt-3-2038.aspx  ) og Sportsnett (  http://www.sportsnett.no/s/default.aspx  ) rabatt på alle sine telt.

Fikk tak i et på Jespheim jeg og ;D Det ligger riktignok i Oslo klar til avhenting, men kan ikke si annet enn at jeg gleder meg. Dette er et godt telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har jeg fått brukt det lille bolleteltet 1 uke på Finnmarksvidda, og er veldig godt fornøyd!

Jeg var litt usikker på hvor vindstabilt det var, så jeg monterte barduner i de to bardunfestene i lengderetningen. For sikkerhets skyld tok jeg også med meg et par ekstra plugger og noe tau så jeg kunne lage enda et par barduner om nødvendig.

Teltet sto gullegodt i kuling, mulig det hadde stått like godt uten de ekstra bardunene, men jeg hadde ikke lyst til å ta noen sjanse.

Det er som tidligere nevnt særdeles enkelt og raskt å sette opp.

Veid i mcLEAN håven min veier det 2,1 kg (da har jeg tatt med 4 ekstra plugger og 4 barduner)

Konstruksjonen med yttertelt som ikke går helt ned til bakken og innertelt hovedsakelig i myggnetting gjør at ventilasjonene blir veldig godt og kondens var fullstendig fraværende. I god vind kjenner du at det kan trekke litt inne i teltet, men jeg opplevde det ikke sjenerende.

Dette er ikke noe ekstremtelt til 5-sesongersbruk, men jeg synes det er et sjarmerende og praktisk telt til bruk på fjell og vidde i sommerhalvåret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Interessant. Jeg har tenkt litt på akkurat det med at teltet ikke går helt ned og fått for meg at det er negativt med vinddrag osv. Men kan nok også, som du sier, ha en god ventilasjonseffekt da ventilasjon i telt for nordiske forhold kan være nok så dårlig under de varmeste periodene. Godt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

Hvordan er det å sette opp disse amerikanske teltene drittvær (vind og regn)? Man setter jo først opp innerteltet og legger deretter over ytterduken. Blir det ikke vått inni da?

Har selv sett på MSR Carbon Reflex 2.

Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

Hvordan er det å sette opp disse amerikanske teltene drittvær (vind og regn)? Man setter jo først opp innerteltet og legger deretter over ytterduken. Blir det ikke vått inni da?

Har selv sett på MSR Carbon Reflex 2.

Johan

Jeg kan bare snakke for Hubba Hubbaen. Dette teltet går veldig lett og raskt og sette opp, det er jo en ting. Jeg synes det er enklest å sette opp innerteltet først, men det går også fint å sette opp ytterteltet først og klipse på innerteltet etterpå. Jeg benyttet meg også av dette et par ganger da det regnet mens vi skulle bryte camp, da klipset jeg av innerteltet og pakket det ned mens det var tørt før jeg til slutt raskt pakket ned ytterteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er sikkert er at med denne telttypen så trår du sjelden feil. I alle fall på vår, vinter og sommer. Har selv et mountain hardwear skyledge 3 og det er god sitteplass i hele teltet, 2 innganger, mesh innertelt som du kan bruke som separat myggshelter og det er greit å slå opp. Og ikke minst det er lettvekt. Vil tro hubba hubba er i samme gata. Hvis dere er 2 så anbefaler jeg sterkt å kjøpe et 3manns telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...